Streeft ieder mens naar harmonie in het leven?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja , ik denk de meeste mensen wel, maar er zullen altijd ook weer uitzonderingen zijn. Harmonie is een woord dat in meerdere soorten van uitleg en betekenissen bekend is ;) http://www.woorden-boek.nl/woord/harmonie Mogelijk doel jij dan vooral op betekenis 1? Het benadert qua gevoel ook wel het woord: in balans zijn/ leven is mijn idee. De tegenhanger is dan disharmonie(ook wel spanning, ruzie, on/disbalans enz) Ook doet het woord me denken aan soort gevoel van tevredenheid, en wordt dat ook wel soort "geluksgevoel" benadert? Mensen die hier NIET naar streven, zijn van nature al in harmonie, of bijv iemand die vanwege een verstoorde (psyche) of/en emotioneel "defect" weinig of geen empathie en tevredenheid kan voelen. Of zo ziek zijn dat "ze zich beter voelen zodra ze ergens zijn waar de kans op conflicten of agressie enz" vrij groot is en er alles aan doen om 'de rust en vrede te verstoren'.... Maar normaal gesproken denk ik dat dit streven zich in dagelijkse leven altijd wel ergens zal zijn. Harmonie betekent persoonlijk voor mij dan ook vooral een moment of fase van stabiliteit; soort tevredenheid met : jezelf, je leven, je omgeving, je werk of bezigheden en medemensen. Eigenlijk merk je pas zodra die harmonie ineens wordt verstoort door bv geluidsoverlast, ziekte, natuurrampen, slecht nieuws etc., hoe "kort ervoor" je eigenlijk heel happy was zonder het ten volste te beseffen ;)

in elk geval naar harmonie in zijn of haar eigen leven denk ik.

Ja maar niet iedereen ziet die harmonie hetzelfde; sommigen vinden het het harmonieust als iedereen zich aan hen aanpast.

Ja!

Nee. Er zijn mensen die het allemaal geen bal uitmaakt of er harmonie is.

Het ligt er aan wat je onder harmonie verstaat.

Er zijn figuren op diverse fora, de zogenaamde trollen,die er juist genoegen in scheppen de harmonie te verstoren. Misschien dat zij er naar streven harmonie in hun eigen leven te bereiken, maar beslist niet in andermans leven.

Dat hangt ervanaf hoe harmonie wordt gedefinieerd. Voor de één zal het wat anders betekenen dan voor de ander. Het lijkt me sowieso al een vage term. Het antwoord is dus nee.

harmonie tussen 2 of meer mensen is de reinste vorm van harmonie. het is een gevoel, alsof je zweeft. en niet alleen, maar met meerderen. het ontstaat als alle betrokkenen de anderen volkomen accepteren in hun verschillen. maar belangrijk is ook dat er veel overeenkomsten zijn. ik denk dat iedereen zou moeten streven naar harmonie. want het is heerlijk om mee te maken.

Spiritueel gezien , ja en nee. Het streven naar harmonie in het leven , alleen en met anderen , dat is er en is een spiritueel gevoel. En dan komt voor sommigen dat moment dat het ineens over is . Je leven was mooi en waardevol. Maar je "ziel " is verder gegaan , heeft een nieuwe stap gezet, en wil jou laten weten dat de harmonie in disharmonie veranderd is . Want het leven dat je leefde , past niet meer bij wat je ziel van je verlangt ( waarbij ik "ziel " wil omschrijven als het binnenste diepste "zelf " in je , een zelf die anders dan jouw verstand , niet twijfelt ) . Dan streef je niet meer naar harmonie zoals hij was , maar je streeft naar harmonie zoals hij moet gaan worden , een harmonie die jouw naar een nieuw niveau in je leven kan gaan brengen. Het moeilijke is dan om met deze disharmonie om te gaan. Je ergernissen aan het "oude" , dat zich natuurlijk nog steeds in je leven manifesteert , te kunnen aanvaarden en gedogen. De "nieuwe " stukjes van je leven te kunnen plaatsen , zodat verandering mogelijk wordt . Harmonie zoeken is in mijn beleving heel hard werken , maar je zou het niet anders dan dat willen , omdat je ziel dit van je verlangt.