Beste,

Het streven naar harmonie = streven naar een innerlijke vrede in ons dagelijks leven.

Harmonie geeft ons dat gevoel van volmaakt gelukkig zijn,
het helpt ons ook om jezelf te ontdekken en ook in omgang met je partner en de omgang met andere person en.

Ik geloof dat elkeen streeft naar deze harmonie in zijn of haar leven !

Leven in harmonie betekent dat je weet dat er voor jou precies die plek is die jij in wilt nemen.

Leven in harmonie lukt als je zonder voorbehoud jezelf weet te zijn.

Leven in harmonie bestaat. Het is de realiteit voor mensen die er in slagen hun eigen verantwoordelijkheid op te pakken.

Om gelukkig te zijn kun je heel goed uitgaan van het besef dat er op de wereld voor jou precies die plek bestaat die jij zelf in wilt nemen. Dat besef is de eerste stap op weg om die plek ook te bereiken.

Leven in harmonie staat ook voor een goede relatie met jezelf, immers "mens sana in corpore sano " dit wil zeggen
Een gezonde geest in een gezond lichaam.

Muziek (rustgevende of meditatieve), kan ook voor rust zorgen in ons leven !

Voor meer info in verband met dit onderwerp verwijs ik graag naar de toegevoegde linken !

Mvg,

Karel8158
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat je in disharmonie leeft.

Ieder mens streeft naar harmonie in zijn leven, dat is logisch, want harmonie geeft rust en tevredenheid. Wanneer je leven harmonieus verloopt bereik je meer en kun je beter en intenser genieten. Daarnaast kun je tegenslag ook beter aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De oorzaak kan zijn dat de mens kennis heeft van goed en kwaad. Al onze keuzes zijn gebaseerd op die twee. 'Wat is efficiënter om te doen, hoe bereik ik het beste mijn doelen, wat staat mijn ontwikkeling in de weg, hoe zorg ik ervoor dat men van mij houdt?'

Streven vind ik een goed gekozen woord, omdat alles om ons heen alleen maar lijkt te disharmoniëren, of daar steeds naar toe lijkt te gaan. Als je niks doet, weet je zeker dat het een puinhoop wordt: onkruid in je tuin, ongedierte in je huis, onvoldoendes op je rapport, ontslagen worden bij je baas, ziektes... Dus je bent inderdaad constant bezig om de harmonie te herstellen of te waarborgen.

Die kennis van goed en kwaad en de disharmonie om ons heen is volgens de Bijbel het gevolg van de zondeval (Genesis 3). Daardoor leven we in een gebroken wereld die automatisch afstevent op disharmonie, degeneratie en op het laatst destructie. Helaas voor hen die zo graag willen geloven dat de boel naar een hoger stadium evolueert, geloof ik dat juist het omgekeerde het geval is. En daarom streven we naar harmonie in het leven.

Daarom ben ik Jezus zo dankbaar dat Hij de harmonie structureel heeft hersteld door onschuldig te sterven en op te staan uit de dood. En uiteindelijk bij zijn wederkomst de ultieme harmonie zal herstellen door het scheppen van een nieuwe hemel en aarde die geen disharmonie, degeneratie en destructie kent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het zou een doel kunnen zijn in je leven.
het is één van de 12 levenslessen volgens het boeddhisme!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat het leven zelf hééél veel onzekerheden geeft en omdat de mens beseft,dat hij/zij om te kunnen groeien harmonie nodig heeft.

Zónder harmonie is er vlgs mij géén groei mogelijk in iemand's leven.
Om de onzekerheden,zeg maar de valkuilen,in het leven de baas te kunnen of te kunnen omzeilen,kún je niet zonder die broodnodige harmonie.

Want als iemand zoveel mogelijk harmonie in 't leven weet te krijgen,gaat zo iemand zich gelukkiger voelen,ergo: dat komt dan zijn/haar groeiproces ten goede en uiteindelijk leidt dat op zich dan óók weer tot méér harmonie......

Toegevoegd na 23 uur:
voor het bereiken van harmonie is er óók nog iets ---liever gezged: íemand----anders nodig: want hélemaal alléén is 't allemaal véél lastiger om een staat van innerlijk/fysiek/sociaal "equilibrium" (latijns voor "evenwicht") te bereiken en equilibrium is eig. het synoniem ofwel het gelijkwaardig betekenende,
voor harmonie.

Dat andere "iets" of "iemand" kan dus van álles zijn wat jóu rust,evenwichtigheid en stabiliteit brengt: een goede leefomgeving,tevredenheid in je werk/hobbies/bezigheden, je partner die een aanvulling is op iets dat jíj mist,enz.

Geloof me,ik wéét dat 't bestaat.

De vraag is wél of je áltijd een "staat van Eeuwigdurende Harmonie" ,om 't maar 's zo te stellen, ooit kunt bereiken.

Je kunt alléén proberen het zo góed mogelijk na te streven,k? ;-)