Zo, en dan ik nog even met een heel andere benadering.

Er is geen verschil. In heel veel gevallen heb je namelijk al gekozen voordat je je hart of je verstand er bij haalt. Het grootste deel van de keuzes die je maakt, maak je min of meer onbewust, bijna instinctief en dan verzin je er daarna een goede verklaring (voor het hart 'het voelt goed' of voor het verstand 'dit is het meest logische om te doen') bij.

Een mens zit zó mooi in elkaar dat je dat niet eens in de gaten hebt, leuk he?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als je denkt: het is beter om zus of zo te doen vanwege praktische zaken dan volg je je verstand.
Als je denkt: wat kan mij het schelen, ik wil gewoon dit doen, dan volg je je hart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met je hart spring je letterlijk over de rand van rede

zolang je de rede volgt dan volg je nog het verstand
13 jaar geleden
Annswers
13 jaar geleden
Ja mooie uitleg, wat is in deze context 'rede'?
capthavoc
13 jaar geleden
De logische beredeneringen die leiden tot een ongevaarlijk leven. op de rand maar er nooit over heen. het verstand kan dat niet eens. Je merkt ook pas dat je je hart volgt als je lang met je rede hebt geworsteld.
Als je met je hart iets doet en denk dit is nu heel goed en nu ga ik datgene doen want het is bv leuk of fijn en goed

En met je verstand ga je daar eerst nog even langer over nadenken en kijk je volgens mij ook op de langere termijn, zeg maar als ik datgene nu doe wat heeft dat voor consequenties en wat zijn de gevolgen daarvan, wat is het vertandigste?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hart volgens is het diepste van je ziel en je innerlijke zelf volgen.

Je verstand daarintegen is gekleurd door het leven en het zien van het leven. Deze is dus gekleurd door wat je ouders hebben meegemaakt, wat je zelf meemaakt en wat je in het leven ziet gebeuren bij anderen.
Het volgen van je verstand is dus puur gebaseerd op het volgen van anderen. En in het merendeel de angsten (oa ook van anderen).

Dus als simpel voorbeeld, als je 's avonds niet door een smalle steeg durft, dan spreekt over het algemeen je verstand.
En iedereen begint te twijfelen aan de poort van die steeg. Waarbij er allerlei beelden, herinneringen van waarschuwingen en krantenkoppen naar boven komen.

Nu de feitelijke vraag. Je weet het verschil omdat hetgeen waar je hart over spreekt als vanzelfsprekend is. Automatisch waar is voor je en je er absoluut bij op je gemak voelt.
Dit is allemaal in een fractie van een seconde. Want daarna zal bij de meesten het verstand het weer gaan overnemen en het spreken van je hart gaat controleren. Alleen diegene die het verstand kan uitschakelen of een enorm vertrouwen kunnen opbrengen zodat het verstand wordt verdrukt, zullen in staat zijn om de uitspraken van het hart ook uit te voeren.

Zie ook mijn antwoord op deze vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/goede-meditatie-oefening-methode-gevoe.91799
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hart "voel" je, het leidt je zonder dat je er eigenlijk moeite voor moet doen. Het is niet zo dat je eerst gaat nadenken, overwegen, vergelijken etc... Dat is allemaal verstand.
Toch is het niet zo eenvoudig. Wat je aantrekt in je leven wordt bepaald door je patronen en overtuigingen. Als je altijd je hart volgt, zal je altijd keuzes maken op basis van deze referenties.
Als je daarentegen altijd je verstand volgt, moeten al je ervaringen en impulsen eerst door een verstandsfilter (dus getoetst worden aan bv. je opvoeding, eigen verleden, overtuigingen die van daaruit ontstaan zijn, de mate waarin je denkt dat iets al dan niet voldoende "spiritueel" is of maatschappelijk aanvaardbaar of passend bij je positie enz...).
Om kort te gaan : je kan het in feite niet weten of je je hart of je verstand volgt. Leven is risico, dus durf risico te nemen en kijk wat er gebeurt. Als je in de "flow" bent komen er sowieso goede dingen op je pad. Het is dan de kunst deze te ontvangen zonder toetsing, ook al is het misschien totaal anders dan dat je het in je hoofd had. Met andere woorden : laat je leiden en gebruik je intuïtie, dat overstijgt alles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor mn de laatste zin. Onze intuïtie wordt 'gevoed' door onze gids. Hij/zij weet wat we nodig hebben voor onze groei.
Wat is het verschil tussen volgen van je hart of je verstand?

Als je iets uit liefde doet voor een ander, zonder er zelf beter van te worden, volg je je hart. Al het ander doe je met ratio je verstand.
sta open voor wat je lichaam je wil zeggen en open je hart, dan ben je al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
KORTE UITLEG: Als je je hart volgt, volg je je gevoel. Dat is wat je eigenlijk wilt. Als je je verstand volgt vraag je jezelf af "wat is het beste voor mij".

Toegevoegd na 5 minuten:
Bijv. iemand die zanger wilt worden, maar kiest ervoor om accountant te worden. Om een 2 redenen. De kans dat je doorbreekt als zanger is klein. Je bent zekerder van je toekomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hart volgen = je gevoel volgen (dus als je een beslissing over iets of iemand moet nemen),zodat je je daardoor vrolijk,verdrietig,kwaad ofzo kan voelen.Je verstand = je ratio en je logica: dat = gebaseerd om zaken enzo tegen elkaar af te wegen,dus dan ben je a.h.w. alles aan het "berekenen" en in de juiste verhoudingen te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je voelt dat je iets moet doen maar niet kan verklaren waarom dan doe je dat met je hart. Als je het verklaart dan is het met je verstand. Maar meestal volge je een beetje van allebei.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
visualiseer de twee keuzes die er zijn, en kijk wat lekker voelt, dat is het volgen van je hart! en dan is dat de beste keuze als je naar je hart wilt luisteren en niet naar je verstand.
luisteren naar je verstand is ook goed overigens in sommige situaties.

zodra je het verschil kunt VOELEN, weet je wanneer je hart of je ratio spreekt.