Kun je visualiseren leren?

Aan de enigzins spiritueel gevorderden onder jullie: als ik probeer te visualiseren, bijvoorbeeld in geleide meditaties, dan zie ik helemaal niets, het blijft zwart. Ik kan dus alleen maar zo'n meditatie proberen te bedenken, maar ik zie niets.
Terwijl in mijn dromen (als ik slaap) ik juist super levendige en heldere beelden heb, zo duidelijk als een speelfilm, ook in kleuren.
Waarom kan ik niet visualiseren en kan ik het leren?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Jazeker en is helemaal niet moeilijk... Je moet net doen alsof je het kunt en dan wordt je er beter in... Sorry het klinkt heel banaal en overbodig en nietszeggend, maar toch is het de methode... Ga als volgt te werk... Loop voor het eerst BEWUST je keuken in en prent alles, maar dan ook alles in je geheugen in... Doe niets speciaals, maar doe alles zo bewust mogelijk... En werk alles af... Ga dan naar boven, ga op je bed liggen en doe de ontdekkingsreis over in je geheugen... Doe dat een aantal keren en je zult ontdekken dat op een gegeven moment je ogen een beeld krijgen met dat wat je denkt... Daar begint het... en bouw het uit... Ga naar andere kamers en werk zo het hele huis door... En herhaal en herhaal... Als je er heel goed in wordt dan kun je dat ook tijdens een droom doen en dan heet het uittreden... Maar eerst bij het begin beginnen... Succes...

Als je mediteert hoef je niet perse 'iets te zien' , het gaat om de innerlijke rust. Het zou ook kunnen, dat je tè hard bezig bent, om iets te willen zien, dan lukt het vaak ook niet. Hou het eenvoudig, probeer je een plek voor de geest te halen, van een fijne vakantie bv, daar heb je voor jezelf wel beelden van. Toegevoegd na 1 minuut: Er zijn ook cd's te koop met geleiden meditatie, misschien is dat voor jouw een optie.

Ja oefening baart kunst je kunt het leren.Je kunt het oefenen door een plekje te bedenken (bijvoorbeeld een plekje in het bos ,of in de duinen of aan het strand )waar jij het liefste elke dag zou willen zijn het zou zelfs je tuin kunnen zijn ,dus waar jij iets mee hebt.Dat zie je dan voor je en kun je al een gevoel van rust voelen.

voor zo ver ik weet visualisatie technieken zijn een stapje verder op het pad van meditatie. het heeft te maken met concentratievermogen, en die moeten eerst getrained worden. zoals ik begrijp heb je juist daar moeite mee, en niet met visualisering zelf. dat komt omdat een beeld die jij probeert te visualiseren is in feite je gedachte en de kracht van je gedachte is rechtstreeks verbonden met je vermogen om je te concentreren. dus misschien zou je eerst proberen een aantal concentratie technieken voordat jij probeert iets visualiseren. of, je kan beide technieken combineren bijvoorbeeld op een kaarsvlam eerst een aantal minuten heel geconcentreerd kijken en dan met ogen dicht dat kaarsvlam verbeelden, dan weer kijken, weer visualiseren enz

Visualisatie is het vertalen van een gedachte naar een beeld. Tot ons vierde jaar doen we niets anders. Daarna echter veranderd dit en gebruiken we hiervoor aangeleerde woorden en gedachten. Wel blijft ieder mens altijd op een bepaalde manier visualiseren. Dus we denken altijd een beetje in beelden. Er zijn groepen (zoals ik) die niks anders doen. De zogenaamde beelddenkers. Dit zie je vaak bij mensen met een storing in het autistisch spectrum. (wat ik ook heb). Een voorbeeld hierin is: Als ik een boom zie en ik zeg het woord "boom" dan zie ik zowel daadwerkelijk voor mij de echte boom maar in gedachte; op mijn netvlies als het ware, zie ik ook nog een boom. Deze kan er overigens heel anders uitzien dan de boom die voor me staat en we zien. Voor de "gewone" mens zal hier wellicht het knelpunt zitten. Omdat je toch nog tot een bepaalde hoogt in beelden denkt (visualiseert) wordt het wellciht moeilijker / moeizamer als je het "op commando" gaat doen. Doordat je bewust je ogen dicht doet en jezelf dwingt om iets te visualiseren lukt het vaak niet en zie je het door jou beschreven zwarte vlak. Mijn psycholoog zeg altijd dat als mensen willen ervaren wat ik ervaar dit alleen lukt als je je lichaam en geest goed ontspant en inderdaad begint met voorstellingen te maken van bijvoorbeeld een omgeving waar je graag bent. Neem iets waar je al eens geweest bent en waar je prettige herinneringen aan hebt. Beelddenken; prettig in de zin dat alles in een keer duidelijk is want één beeld zegt vaak meer dan duizend woorden. Maar het nadeel is dat wij vaak moeilijk uit onze woorden komen en onze taal ontwikkeling vaak achterblijft. En dan met name op het foutloos uispreken en/of schrijven.

Je totaal ontspannen, alles los laten , je gedachte stil zetten, mediteren , zelfhypnose en visualiseren horen allemaal een beetje bij elkaar. Naarmate we ouder worden wordt het meestal wel wat makkelijker. De mens is meestal veel te gejaagd, maar ook zijn omgeving. Even visualiseren doe je zo maar niet. Terug naar de basis, de nul stand, is wel echt belangrijk. Zoek een rustige plek op waar je niet gestoord kan worden. Ga zitten en ontspan je, laat alles los, net zo lang totdat er geen gedachten meer zijn. Als dat lukt, blijf gewoon zitten, forceer niets, blijf leeg!!! Geef je over aan je helpers (gids). Blijf leeg!!! Probeer je nu een strand voor te stellen met een branding. Warme zon, lekker windje er bij. Als het na een paar keer proberen nog niet lukt, probeer het een andere keer opnieuw. Op den duur, als je veel oefent, komt het heus wel, maar heb veel geduld. Als je het allemaal onder de knie hebt, hoef je maar te knippen en het strand met branding is er, het kant en klare plaatje was er al, het wachtte alleen op jou . Veel geduld en vertrouwen dat ook jij dat kan is erg belangrijk.

Ja, visualiseren kan je leren. Maar waarschijnlijk kan je het al. Wat jij omschrijft in je aanvulling zijn het ontvangen van visioenen. Dit is iets heel anders en dit kan je niet zomaar, hier moet je voor oefenen. EdDijst omschrijft een beetje hoe je dit moet doen. Visualiseren is iets heel anders. Wat jij doet in meditatie is proberen te kijken. Maar je moet niet kijken met je ogen. Je moet proberen om je het voor te stellen. Je heb wel eens een hele leuke vakantie gehad. Met leuke mensen in je groep. Op een leuke lokatie. Probeer daar eens aan terug te denken. Wat deden jullie. Waar waren jullie. Hoe zag de omgeving eruit. Probeer de omgeving de reconstrueren in je hoofd. De groep, hoe zagen zij er uit. Hoe spraken ze, hoe lachen ze, hoor ze maar weer lachen. Proef het eten en drinken wat jullie nuttigen, ruik de geur van de omgeving. Wanneer je dit aan het terugzien bent, en je kunt de taferelen zien, je kunt het eten proeven, je kunt de mensen horen praten. Dan ben je aan het visualiseren. Het doel van visualiseren is dat je je gemoedstoestand terugbrengt naar dat gebeuren. Vaak positief, dus je wordt ermee rustiger. Een oefening (voor ontspanning): Creeer eens een grasveld. Heb je dat? Hoe groot is dat grasveld? Nu sta jij erin. Je zit op het gras. Het is lekker droog, en je ziet de bloemetjes in het gras. Aan de buitenkant van het gras, is een bos. Aan het rand van dat bos is een hut. Er staan bloempotten op de veranda. Creeer jij dit maar eens verder uit. Ga in op de details, ruik eens aan de bloemen. Maak er maar eens jou plekje van. Kan je het zien? Hoe voel jij je in jouw veld? Visualiseren is bedenken hoe het zal zijn. Er helemaal in zitten, kunnen zien, ruiken, horen, voelen, proeven. Zelfs je gemoedstoestand moet je bedenken, hoe voel je je. Dit allemaal in je hoofd. Ik wet dat je het werkelijk zal ervaren. Dat je zelf kunt zien. Maar kijken doe je niet met je ogen, dat doe je in je hoofd. Het doel is om je gemoedstoestand te veranderen. Om je lichaam om te tuin te leiden en je werkelijk anders te voelen. Maar je kan ook iets positiefs visualiseren, daardoor wordt je dan rustig en kalm. Het geheim is, dat het dan ook vaak uitkomt zoals je het gevisualiseerd heb (the secret).