Kun je visualiseren leren?

Aan de enigzins spiritueel gevorderden onder jullie: als ik probeer te visualiseren, bijvoorbeeld in geleide meditaties, dan zie ik helemaal niets, het blijft zwart. Ik kan dus alleen maar zo'n meditatie proberen te bedenken, maar ik zie niets.
Terwijl in mijn dromen (als ik slaap) ik juist super levendige en heldere beelden heb, zo duidelijk als een speelfilm, ook in kleuren.
Waarom kan ik niet visualiseren en kan ik het leren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Jazeker en is helemaal niet moeilijk...
Je moet net doen alsof je het kunt en dan wordt je er beter in...

Sorry het klinkt heel banaal en overbodig en nietszeggend, maar toch is het de methode...

Ga als volgt te werk... Loop voor het eerst BEWUST je keuken in en prent alles, maar dan ook alles in je geheugen in... Doe niets speciaals, maar doe alles zo bewust mogelijk... En werk alles af...

Ga dan naar boven, ga op je bed liggen en doe de ontdekkingsreis over in je geheugen...

Doe dat een aantal keren en je zult ontdekken dat op een gegeven moment je ogen een beeld krijgen met dat wat je denkt... Daar begint het... en bouw het uit... Ga naar andere kamers en werk zo het hele huis door...

En herhaal en herhaal... Als je er heel goed in wordt dan kun je dat ook tijdens een droom doen en dan heet het uittreden... Maar eerst bij het begin beginnen...

Succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je, Xinix, ik ga het proberen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Je moet net doen alsof je het kunt en dan wordt je er beter in…" ehm...o.o
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Xinix, Voor mij het meest begrijpelijke en toepasbare antwoord. Bij deze dus + 10. groet, Iris

Andere antwoorden (6)

Als je mediteert hoef je niet perse 'iets te zien' , het gaat om de innerlijke rust.
Het zou ook kunnen, dat je tè hard bezig bent, om iets te willen zien, dan lukt het vaak ook niet.
Hou het eenvoudig, probeer je een plek voor de geest te halen, van een fijne vakantie bv, daar heb je voor jezelf wel beelden van.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zijn ook cd's te koop met geleiden meditatie, misschien is dat voor jouw een optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ja oefening baart kunst je kunt het leren.Je kunt het oefenen door een plekje te bedenken (bijvoorbeeld een plekje in het bos ,of in de duinen of aan het strand )waar jij het liefste elke dag zou willen zijn het zou zelfs je tuin kunnen zijn ,dus waar jij iets mee hebt.Dat zie je dan voor je en kun je al een gevoel van rust voelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
voor zo ver ik weet visualisatie technieken zijn een stapje verder op het pad van meditatie. het heeft te maken met concentratievermogen, en die moeten eerst getrained worden. zoals ik begrijp heb je juist daar moeite mee, en niet met visualisering zelf. dat komt omdat een beeld die jij probeert te visualiseren is in feite je gedachte en de kracht van je gedachte is rechtstreeks verbonden met je vermogen om je te concentreren. dus misschien zou je eerst proberen een aantal concentratie technieken voordat jij probeert iets visualiseren. of, je kan beide technieken combineren bijvoorbeeld op een kaarsvlam eerst een aantal minuten heel geconcentreerd kijken en dan met ogen dicht dat kaarsvlam verbeelden, dan weer kijken, weer visualiseren enz
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Visualisatie is het vertalen van een gedachte naar een beeld.
Tot ons vierde jaar doen we niets anders. Daarna echter veranderd dit en gebruiken we hiervoor aangeleerde woorden en gedachten.
Wel blijft ieder mens altijd op een bepaalde manier visualiseren. Dus we denken altijd een beetje in beelden. Er zijn groepen (zoals ik) die niks anders doen. De zogenaamde beelddenkers. Dit zie je vaak bij mensen met een storing in het autistisch spectrum. (wat ik ook heb).

Een voorbeeld hierin is: Als ik een boom zie en ik zeg het woord "boom" dan zie ik zowel daadwerkelijk voor mij de echte boom maar in gedachte; op mijn netvlies als het ware, zie ik ook nog een boom. Deze kan er overigens heel anders uitzien dan de boom die voor me staat en we zien.

Voor de "gewone" mens zal hier wellicht het knelpunt zitten. Omdat je toch nog tot een bepaalde hoogt in beelden denkt (visualiseert) wordt het wellciht moeilijker / moeizamer als je het "op commando" gaat doen.
Doordat je bewust je ogen dicht doet en jezelf dwingt om iets te visualiseren lukt het vaak niet en zie je het door jou beschreven zwarte vlak.

Mijn psycholoog zeg altijd dat als mensen willen ervaren wat ik ervaar dit alleen lukt als je je lichaam en geest goed ontspant en inderdaad begint met voorstellingen te maken van bijvoorbeeld een omgeving waar je graag bent. Neem iets waar je al eens geweest bent en waar je prettige herinneringen aan hebt.

Beelddenken; prettig in de zin dat alles in een keer duidelijk is want één beeld zegt vaak meer dan duizend woorden.
Maar het nadeel is dat wij vaak moeilijk uit onze woorden komen en onze taal ontwikkeling vaak achterblijft. En dan met name op het foutloos uispreken en/of schrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je totaal ontspannen, alles los laten , je gedachte stil zetten, mediteren , zelfhypnose en visualiseren horen allemaal een beetje bij elkaar.
Naarmate we ouder worden wordt het meestal wel wat makkelijker.
De mens is meestal veel te gejaagd, maar ook zijn omgeving.
Even visualiseren doe je zo maar niet.
Terug naar de basis, de nul stand, is wel echt belangrijk.
Zoek een rustige plek op waar je niet gestoord kan worden.
Ga zitten en ontspan je, laat alles los, net zo lang totdat er geen gedachten meer zijn.
Als dat lukt, blijf gewoon zitten, forceer niets, blijf leeg!!!
Geef je over aan je helpers (gids).
Blijf leeg!!!
Probeer je nu een strand voor te stellen met een branding.
Warme zon, lekker windje er bij.
Als het na een paar keer proberen nog niet lukt, probeer het een andere keer opnieuw.
Op den duur, als je veel oefent, komt het heus wel, maar heb veel geduld.
Als je het allemaal onder de knie hebt, hoef je maar te knippen en het strand met branding is er, het kant en klare plaatje was er al, het wachtte alleen op jou .
Veel geduld en vertrouwen dat ook jij dat kan is erg belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooi +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed +1, maar dit is voor het ontvangen van visioenen. Naar mijn idee iets anders als visualiseren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom denk je dat, als je niet kan visualiseren, ben je niet genoeg ontspannen, je kan het je niet voldoende voorstellen omdat je het in je hoofd nog te druk is.
denk jij er anders over?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ed, zoals Iris09 dat omschrijft in haar toevoeging van deze vraag. Verwacht zij dat zij dingen "ziet", maar het blijft zwart.
a) kijkt ze met haar ogen.
b) verwacht ze dat ze beelden krijgt uit het niets. Visualiseren is naar mijn idee, je iets voorstellen en daar zo levendig in zijn dat je het uiteindelijk kan zien en kan ervaren.
Zie ook mijn antwoord. Beelden krijgen uit het niets lijkt mij meer visioenen. Boodschappen uit de andere dimensie. zoals (dag)dromen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik denk inderdaad dat ze die twee door elkaar haalt.
waarschijnlijk heeft ze er een verkeerde voorstelling van.
Dank voor je uitleg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou, technisch gezien is er voor onze mind absoluut geen verschill tussen dat wat we werkelijk zien met ogen open, wat wij visualiseren met ogen dicht en visioenen alle drie 'uit niets' :D a) tijdens visualisatie kijkt ze met haar mind, beeld is de vorm, vorm is energie, energie is gedaachte b) dat doet ze goed, dat is ook de bedoeling van dit soort meditatie technieken. men moet controle kunnen hebben over zijn gedachten en in staat zijn om ze te kunnen stoppen (eerste stap, ontspannig) om vervolgens ze te kunnen sturen (tweede stap, concenratie) en dan door visualisatie en dergelijke nog dieper en dieper en dieper gaan... alleen bij Iris (voor zover ik begrijp uit de besschrijving) er is blijkbaar geen voldoende concentratievermogen (of noem het gedachtekracht) om zo'n beeld uit niets te kunnen creeren en hem nog voor een tijdje in zicht te kunnen zo houden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
goed nieuws is dat het inderdaad te trainen is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JaVid, In mijn optiek zul je ook concentratie moeten loslaten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat is dan de ontspanning, relaxation. nergens aan denken, gedachten stoppen, stilte in je hoofd, voelen, zijn. concentratie helemaal los laten. eerste stap. dan moet men leren zich concentreren, dat wilt zeggen op een gedachte, object of actie kunnen focusen zonder af te lieden dan komen pas verdere technieken aan de buurt, zoals visualisatie. hierbij moet men al kunnen concentreren en als dat niet het geval is, stelt visualisatie ook heel weinig voor en dit is ook geen mijn optiek, in yoga bijvoorbeeld doet men jaren lang stilte meditaties en fysieke oefeningen alleen om zich zelf voor te bereiden voor de hoofd fase. en zonder dat men zich can ontspannen en concentreren, komt ie niet eens de yoga binnen ik denk dus in het geval met Iris dat ze niet voldoende getrained is, om met zulke moeilijke oefeningen gaan beginnen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iris, ik heb een testje wat voor je. als jij dit probeert te doen, zul je zelf zien hoe goed is je concentratie vermogen is ontwikkeld test is simpel, je moet in je hoofd gaan tellen, van 100 naar 0. je mag het doen als je op straat loopt (wees bewust van verkeerd) of als je iets doet of gewoon even zit je mag de cijfers voorstellen, of die cijfers in je hoofd uitspreken, dat maakt niet uit. belangerijk is dat jij het tellen zelf (100, 99, 98, 97, 96...etc) op dezelfde rustige tempo doet doel van oefening: van 100 tot 0 in een keer (!!!) aftellen. dus van 100 tot 0 rustig zonder haast (geef je zelf nog tijd om je flow in de gaten te houden) zonder dat jij de lijn verliest. als dat gebeurt, als jij op een gegeven moment op een cijfer struikelt (of vergeet waar je bent) moet je opnieuw beginen vanaf 100 nou, als je dit een paar keer op verschillende tijdstippen (ochtend, middag, avond) doet, zul je al een beeld krijgen over je eigen concentratievermogen. dan gaat het voor je zelf ook duidelijker worden waar precies moet je aan werken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wees bewust van verkeerd=>wees bewust van verkeer :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en ik heb nog een aantal tips voor je: "...voortdurend gericht op de pauzes na de in- of na de uitademing, wanneer de adembeweging verdwijnt..." "...wanneer de adem wordt vastgehouden na de inademing en ook gevolgd wordt door een pauze na de uitademing, dan wordt aan het einde van deze oefening de adembeweging rustig..." "...van hem die gelijktijdig het gevoel van leegte opwekt aan zowel de bovenkant als de onderkant van het lichaam wordt de geest leeg..." "...wanneer men de intense voorstelling oproept dat de eigen burcht wordt vereerd door de vlammen des tijds, dan openbaart zich aan het einde de straling van rust..." "...Men moet de blik richten op een vat of iets dergelijks en de omhulling laten verdwijnen..." "...laat je blik rusten op een landschap. wanneer het denken geabsorbeerd is bereikt men rust...." "...wanneer er twee waarnemingen in het bewustzijn zijn, dan moet men zich richten op hetgeen daar tussen is, zodra dit is herkend. wanneer men beide waarnemingen gelijktijdig heeft losgelaten, dan verschijnt dáár de stralende waarheid..." "...nadat de aandacht van iets is afgewend moet hij worden geblokkeerd zodat hij zich niet op iets anders kan richten..." "...daar waar het denken tevreden is, daar moet je het houden..." "...wanneer een plotseling opkomend verlangen wordt waargenomen, dan moet dit verlangen in de kiem worden gesmoord. vervolgens moet men verzinken in de bron van dit verlangen..." "...wanneer nòch verlangen nòch kennis in mij zijn opgekomen, wie ben ik dan wel? in waarheid ben ik zò...." "...wanneer verlangen of kennis is opgekomen kan men, doordat men zich van zichzelf bewust is, er zijn aandacht op richten en als dan het denken op niets anders is gericht, ziet men de waarheid..." (~c) uit vijnana bhairava tantra
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gdanonym concentratie loslaten, ontspannen en beelden zien kan ook. maar dat is dan nog geen visualisatie. bij visualisatie technieken heeft men de beelden die hij ziet onder controle. een concrete beeld wordt gevisualiseerd (=gemaakt, gecreerd = bewuste actie, keuze) en bij ontspanning er komt wat er komt, men ziet het passief het kan natuurlijk gecombineerd worden in alle mogelijke variaties. mijn eigen mening, hoe simpeler des te beter :) probleem is dat in the secret bijvoorbeeld is er in feite niets nieuws, het was altijd bekend en er altijd was over gesproken en verteld alleen er wordt naar mijn mening veel te veel aandacht geschenkt aan visualisatie en doelen ervan, terwijl er is bijna niets verteld over het feit dat men moet er controle over hebben iemand mag een rooie ferrari gaan visualiseren, maar wat levert het op als de gedachte die in dat rooie ferrari wordt gestuurd is of niet krachtig genoeg, of helemaal geen rooie ferrarri maar juist de afwezigheid ervan... bewust zijn van eigen gedachten (ontspanning, observatie) en er over controle hebben (concentratie, focus) zijn de sleutels voor verdere technieken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JaVid, ik vind het erg vervelend als je zoveel reacties achter elkaar maakt om je punt te maken. Naar mijn idee kan het ook korter en bondiger. Op deze manier krijg ik het gevoel dat er geen ruimte is voor mij, dat jij alle ruimte inneemt. Voor de rest heb je me monddood gemaakt. Ik weet niet of dat de bedoeling was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet de bedoeling, nee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik probeer het van meerdere kanten te verlichten
misschien is dat een beetje te veel?
dat kan want ik weet niet wat jij of Iris weet, iig sorry
Ja, visualiseren kan je leren. Maar waarschijnlijk kan je het al.

Wat jij omschrijft in je aanvulling zijn het ontvangen van visioenen. Dit is iets heel anders en dit kan je niet zomaar, hier moet je voor oefenen. EdDijst omschrijft een beetje hoe je dit moet doen.

Visualiseren is iets heel anders. Wat jij doet in meditatie is proberen te kijken. Maar je moet niet kijken met je ogen. Je moet proberen om je het voor te stellen.

Je heb wel eens een hele leuke vakantie gehad. Met leuke mensen in je groep. Op een leuke lokatie.
Probeer daar eens aan terug te denken. Wat deden jullie. Waar waren jullie. Hoe zag de omgeving eruit. Probeer de omgeving de reconstrueren in je hoofd. De groep, hoe zagen zij er uit. Hoe spraken ze, hoe lachen ze, hoor ze maar weer lachen. Proef het eten en drinken wat jullie nuttigen, ruik de geur van de omgeving.

Wanneer je dit aan het terugzien bent, en je kunt de taferelen zien, je kunt het eten proeven, je kunt de mensen horen praten. Dan ben je aan het visualiseren.

Het doel van visualiseren is dat je je gemoedstoestand terugbrengt naar dat gebeuren. Vaak positief, dus je wordt ermee rustiger.

Een oefening (voor ontspanning):
Creeer eens een grasveld. Heb je dat?
Hoe groot is dat grasveld?
Nu sta jij erin.
Je zit op het gras. Het is lekker droog, en je ziet de bloemetjes in het gras.
Aan de buitenkant van het gras, is een bos. Aan het rand van dat bos is een hut. Er staan bloempotten op de veranda.
Creeer jij dit maar eens verder uit. Ga in op de details, ruik eens aan de bloemen. Maak er maar eens jou plekje van.

Kan je het zien?
Hoe voel jij je in jouw veld?

Visualiseren is bedenken hoe het zal zijn. Er helemaal in zitten, kunnen zien, ruiken, horen, voelen, proeven. Zelfs je gemoedstoestand moet je bedenken, hoe voel je je.
Dit allemaal in je hoofd.
Ik wet dat je het werkelijk zal ervaren. Dat je zelf kunt zien. Maar kijken doe je niet met je ogen, dat doe je in je hoofd.

Het doel is om je gemoedstoestand te veranderen. Om je lichaam om te tuin te leiden en je werkelijk anders te voelen.

Maar je kan ook iets positiefs visualiseren, daardoor wordt je dan rustig en kalm. Het geheim is, dat het dan ook vaak uitkomt zoals je het gevisualiseerd heb (the secret).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank. Maar ik heb dit vaak geprobeerd, ook met geleide meditaties die me naar de prachtigste plekken leiden, maar het beeld blijft zwart bij mij. Ik zie dat grasveld niet, ik denk het alleen. Terwijl ik in mijn dromen de meest heldere beelden krijg.
Maar misschien is visualiatie gewoon niet mijn ding?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog niet jouw ding, komt nog wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Iris09, probeer je niet vast te leggen op het ZIEN. Nogmaals, je ziet niet met je ogen en we zijn nog zo gewend om met de ogen te kijken. Ook al heb je ze dicht. Het "beeld" komt in je hoofd.
Als ik zeg waterman, wat zie jij dan. Een man staand in het water?
Of jezus aan het kruis. Dat hij daar hangt aan het kruis, met hoofd gebogen, nagels door zijn handen?
Of ezelsbruggetje. Een ezel wat op een bruggetje staat?
Of engeltje, zoiets als mijn avatar?
Het gaat om de beelden, niet het zien. Je zegt dat de geleide meditaties je naar de prachtigste plekken leiden. Op deze plekken heb je het er echt naar je zin. Je bent vredig op deze plekken.
Dit is het doel van visualisaties, je gemoedstoestand creeeren. Hier is "zien" niet belangrijk bij. Je kan het uiteindelijk wel, zie in je dromen. Maar nu nog even niet.
Als je droomt, en je bent je bewust hiervan. Bekijk dan eens of je via je ogen kijkt. Dit is namelijk niet zo.
Als je zwart ziet, kijk je met je ogen. Heb geduld, en bedenk dat "zien" niet belangrijk is bij visualisatie. Het gaat erom dat je kan bedenken, dat je kan fantaseren. Dit kan je heel levendig echt maken. Dat is een hulpmiddel om je eigen gemoedstoestand te creeeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Javid, zelf denk ik dat je ook concentratie juist moet laten gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe bedoel je laten gaan?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
oh, ik snap het nu. ik heb geantwoord in ed's lijn
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet alles laten gaan, gedachten, concentratie, controle, ego, enz. Terug naar je essentie. Niet willen. Niets willen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, oke
dan is visualisatie ook losgelaten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
JaVid, nee je hebt gelijk, ik ben in de war met mediteren. Dat heeft niets met visualiseren te maken.
Maar controle is het niet, concentreren ook niet. Dit zijn allemaal inspanningen. Het moet ontspannender. Inspanningen veroorzaken namelijk spierspanningen en die blokkeert de energiestroming en ook de helderheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, ik begreep het ik wachtte alleen maar tot jij het ook begrijpt :) sleutel van visualisatie => concentratie/focus
sleutel van concentratie = > meditatie/ontspanning
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dus in het leer proces is de volgorde andersom: meditatie => concentratie => visualisatie