Kan iemand mij uitleggen welke stromingen er in het christendom zijn en hoe die van elkaar verschillen?

Het is misschien best een grote vraag, dus sorry daarvoor.

Ik heb al verschillende pogingen gedaan om het via wikipedia te weten te komen, maar dan ben ik meer aan het ontcijferen wat er nou precies staat.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
20.9K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_richtingen_in_het_christendom#section_4

Het beste antwoord

Het is een ontzettend lang verhaal. Ik zal je de basis geven, maar de rest moet je echt van Wikipedia halen of uit een pappieren encyclopedie op de bibliotheek.
Eerst was er een christelijke kerk die later de Rooms katholieke kerk is gaan heten. Katholiek betekent: voor iedereen, alles omvattend. Sinds Luther, die bezwaren had tegen de vele uitwassen in de kerk, is er de afsplitsing van de protestanten. De katholieke kerk in Nederland kent ook de oudkatholieke kerk met andere inzichten dan de RK kerk. Bij de protestanten is een enorme waaier van sekten en soorten ontstaan zoals Hervormd en Gereformeerd.
In het buitenland zijn uiteraard ook afsplitsingen geweest, vooral door de verschillen tussen oost en west: Rome en Constantinopel. Dus is er een paus voor het westen maar in Constantinopel zat ook een centrum. Ik ga je hier niet vermoeien met duizend schisma´s enzovoort. Maar er zijn in het oosten nog heel veel soorten katholieke stromingen zoals de kopten in Egypte bijvoorbeeld, de Druzen in Syrië enzovoort.
Nu heb je al heel veel termen en namen en verder zal je het zelf moeten uitvogelen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Om het je wat gemakkelijker te maken vind je in de bron een lijst van stromingen in het christendom. Het zijn er nogal wat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel globaal kunnen er vier hoofdlijnen worden onderscheiden. Dit zijn de Orthodoxe Kerk, de Rooms-Katolieke Kerk, de Reformatorische Kerken en de Anglicaanse Kerken.

In het begin was er in principe èèn kerk. Pas in de elfde eeuw (1054 na Chr.) kwam de eerste grote kerkscheuring. Op dat moment ontstond er een Rooms-Katolieke Kerk en een Ortodoxe Kerk. In 1517 was er een monnik, Luther genaamd, die het niet eens was met de Roomse leer. Hij schreef 95 redenen op en spijkerde die op een kerkdeur. Dit was het begin van de reformatie; in de kerkscheuring die er op volgde ontstonden de Reformatorische Kerken.

Niet lang daarna ontstaat de volgende scheuring; in 1534 ontstaat vanuit de Roomse Kerk de Anglicaanse Kerk.

De redenen van de kerkscheuringen:
Orthodoxe Kerk: hier ging een proces van eeuwen aan vooraf. Door veranderende politieke verhoudingen en talen, werd samenwerking en communicatie lastiger. Hierdoor ontstonden er verschillen in rituelen en dogmatiek die uiteindelijk tot een breuk leiden.

Reformatorische Kerk: onenigheid over verschillende punten; aflaten, de vrije wil van de mens, de heiligenverering, de sacramenten, de literugie.

Anglicaanse kerk: ontstond toen Henderik VIII, koning van Engeland, zich zelf benoemde tot hoofd van kerk en zich als 2e man onder God plaatste. Later veranderden hun standpunten iets waardoor ze qua leer ongeveer tussen Rooms-katholiek en Reformatorisch in kwamen te zitten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een opvulling van jannesvs. In 1800 zoveel kreeg je pastoor Russell. Die alle boeken die om de bijbel heen was geschreven alle uitleggingen weg deed. En begon de bijbel opnieuw te lezen. Hij zag dat er in de loop der eeuwen gebruiken de christenheid binne geslopen was dat niets te maken heeft met de christenheid. En begon zijn eigen stroming. Ook begon hij met een predekingswerk. Later op dat moment is er een afscheuring gekomen. Die bekend staan als de 7de dag adventisten. De genen die achter de lering stonden waren de bijbelonderzoekers. Later bekend als Jehovah getuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bekeken vanuit de letterlijke citaten van wat hij heeft gezegd kan je er gerust vanuit gaan dat alle stromingen in het christendom er faliekant naast zitten en dat de persoon in kwestie het niet heeft bedoeld zoals het thans is uitgepakt.
Bronnen: