Kan je een droom in een droom in een droom hebben ? Dus drie lagen diep dromen ?

Zoals in de film "Inception" ( mooie film , iets te gewelddadig ) van Nolan.
In deze film worden mensen in slaap gebracht en wanneer ze dromen , gaan ze opnieuw dromen dat ze dromen en in die droom dromen ze nog een keer dat ze dromen . ze zitten dus"drie " droomlagen van de wakende toestand af .

Kan dit in werkelijkheid ook ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Leuke film he! Ik zou de film zo nog een keer willen zien. Maar volgen mij gaan ze 4 keer in een droom hoor. In ieder geval gaat Leonardo Dicaprio en dat meisje in een vierde droom om die Chinees te redden. Maar een vraagje zaten ze nou in een limbo of een vierde droom?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij zaten ze toen "vast" in de vierde droom. Goed opgemerkt !
Heerlijke film , en spreekt erg tot de verbeelding , omdat volgens mij in dromen alles niet te onderscheiden van echt kan zijn. Zo ervaar ik dit regelmatig. Als of je een stukje van je leven in een andere dimensie beleeft.

Antwoorden (9)

Natuurlijk kan dit. In dromen kan alles. Alleen is het wel een beetje ingewikkeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb wel een keer gehad, dat ik wakker werd, maar het bleek dat ik nog steeds in een droom was..
bizar maar het is mogelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet of je echt zulke duidelijk gescheiden droomlagen hebt, maar ik heb wel eens gedroomd dat ik wakker werd uit een droom, en vervolgens nog een keer, maw dat ik droomde dat ik droomde dat ik droomde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken dat gelaagde dromen ook wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Behoorlijk ingewikkeld, denk zelf dat ik de capaciteit niet heb om dit alles bij elkaar te dromen.
Maar goed, het zal toch allemaal 1 "laag" zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik denk dat het kan. Een mede goeievrager beweert het in zijn antwoord zelfs al eens te hebben gedaan. In dromen is alles* mogelijk zoals je misschien wel weet.

Echter, ik denk niet dat je het door zal hebben als je droomt dat je droomt dat je droomt.

Ik bedoel, als je droomt, dan kan er van alles gebeuren. Wat zie je dan voor je? een bed en je ligt te slapen. Je droomt. Vervolgens droom je iets leuk.

Hoe kun je dan weten of je droomt dat je droomt? Dat kan pas als je in de droom van de droom zou ontwaken. Je zal dan wel twee keer moeten ontwaken in een droom voordat je droomt dat je droomt. Dan moet je dus dromen, terwijl je droomt dat je droomt. Hoe kan je dan het verschil merken met dromen dat je droomt dat je droomt en gewoon dromen?

Maar misschien droom je dan wel gewoon een andere droom. En droom je in je droom, in plaats van droom je in je droom waarin je droomt.

*Dromen zijn echter toch beperkt aan je fantasie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had gedroomd dat ik wakker werd in mijn droom maar in realiteit was dat niet zo heel erg raar maar wel grappig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste bedplasdromen zijn tenminste 2 lagen diep en ik had ze als kind ook wel van 3 lagen: je slaapt, voelt dat je moet plassen, weet dat je wakker moet worden, denkt dat je wakker bent, droomt dat je naar de wc gaat, maar weet dat je nog droomt, wordt wakker, of niet, en plast alsnog in je bed. Beeeh!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hele goeie @ stippel. Vreemd genoeg herinner ik mij nu ook een droom waarin ik droomde dat ik moest plassen , maar ik het niet durfde omdat ik niet wist of ik wakker was ! ( Sorry voor deze details , maar ik herinner me dit nu ineens ) .
Ja, ik heb het ook al eens gehad. Dat ik dacht dat ik droomde, wakker werd, maar nog steeds droomde. Toen ik de tweede keer 'wakker werd' was dat wel even vreemd, haha. Mijn kamergenoot vertelde me later dat ik die nacht ook slaapwandelde. Misschien heeft dat iets met elkaar te maken? Want blijkbaar was ik gewoon naar de keuken gelopen om mezelf een ontbijtje te maken.