Moet ik geloof hechten aan dat een profeet zei dat mei 2019 derde wereldoorlog uitbreekt?

Gelezen op Google

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.6K
LeonardN
5 jaar geleden
Ik zou zeggen van niet. Meestal is dat een of andere vreemde berekening die als deze niet uitkomt meestal een paar jaar verlegd wordt. Op internet staat een hoop onzin. Stel dat in mei 2019 daadwerkelijk WOIII van start gaat. Dan zal je de mensen die dat voorspelden horen. Als het niet uitkomt verschuiven ze weer. Zo wordt het einde van de aarde ook al elk jaar door verschillende sektes voorspelt. Elk jaar weer. Op een gegeven moment zal het een keer uitkomen. En wat dan nog?
Ritsuka
5 jaar geleden
In 2012 zou de wereld eindigen volgens de Maya's (was gewoon einde van kalender, maar werd door sommigen opgevat als het einde van alles). Is ook niet gebeurd. Elke paar jaar is er wel iemand die een 'voorspelling' doet.

Antwoorden (2)

Als al zijn voorgaande voorspellingen zijn uitgekomen lijkt het me iets om heel serieus rekening mee te houden.
Zijn zijn voorgaande voorspellingen zelden of nooit uitgekomen, dan zou ik ook dit met een pak zout nemen.
Anders gezegd: wat maakt iemand tot een profeet? Dat hij aantoonbaar juiste voorspellingen weet te doen. Zo nee, dan is het een fantast.
5 jaar geleden
Google is geen bron om meteen vertrouwen in te hebben, Het is een zoekmachine, die je naar miljoenen websites leidt. De ene website is betrouwbaarder dan de ander. En vaak is het moeilijk om te bepalen hoe betrouwbaar een website is. Zelfs de site Wikipedia is voor een deel gevuld met minder betrouwbare informatie, omdat teveel mensen deze site kunnen bewerken.
Dus je zou eerst moeten nagaan op welke website je de informatie hebt gelezen en wat de informatie precies is. Dus wie is de profeet, en wat heeft hij/zij zoal gezegd en gedaan. En wat maakt dat deze persoon een profeet wordt genoemd.
Veel profeten hebben in de vrij recente geschiedenis meerdere malen grote catastrofes voorspeld, die de aarde of de mensheid inmiddels tientallen malen vernietigd zouden hebben. Dat de aarde nog steeds bestaat en er nog steeds miljarden mensen leven geeft aan dat deze voorspellingen niet zijn uitgekomen. Van sommige van deze profeten hebben we daarna niets meer vernomen, en anderen hebben gezegd zich te hebben vergist (soms in de voorspelling zelf en soms in de datum waarop alles zou gebeuren).
Maar je moet voor jezelf bepalen in hoeverre je deze profeet, waarover je hebt gelezen, gelooft of niet.. Iedere profeet heeft mensen om zicht heen die in hem/haar geloven en er zijn ook mensen die nooit in profeten geloven.