Wat is de beste manier om te visualiseren? Hoe?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Neem eens je allermooiste vakantie in je gedachten op. Heb je die? Ga dan eens naar die ene plek die jij het mooiste vond en je er het prettigste voelde. Beschrijf die plek is tot in het detail. Zie jij die plek weer? Kun je jezelf hierin zien? Kun jij je emoties weer voelen? --- Met visualiseren maak je in je hoofd een replica van iets. Hierbij begin je grof met een vorm en ga je steeds met meer detail het aankleden. Uiteindelijk plaats je jezelf hierin en ga je je emotie en gevoel maken. Ook reuk hoort hierbij. --- De vraag was al eens gesteld 9 maanden geleden. Ik kan me het antwoord van XiniX nog herinneren. http://www.goeievraag.nl/vraag/visualiseren-leren.28280 --- Mijn TaiChi/QiGong leraar vraagt ons ook wel eens, visualiseer een je favoriete plek en ga hier eens een tijdje verblijven. Dan begin ik met de bergengebied in Oostenrijk of Zwitserland. Dan sta ik op zo een heuvel. Er is een houten blokhut met een uitsteeksel waar je kunt zitten (terras/porche). Over de hele heuvel ligt er gras en tussen het gras zijn er mooie kleurige bloemetjes. Tussen het gras en de bloemetjes sta ik dan. Het ene bloemetje is wat hoger als het andere. Ik heb uitzicht over een heel heuvelachtig gebied en nog verder zie je de toppen van de bergen. Op die toppen zie je nog de sneeuwresten van de afgelopen winter en vele winters ervoor. Het is heerlijk warm met een klein briesje. Het gras ruikt heerlijk fris. De zon is aan het ondergaan en is daardoor wel goed aanwezig maar niet dominant. De tijd staat stil dus die zon blijft daar voor eeuwig. Ik zou kunnen schreeuwen wat ik wil, ik ben helemaal alleen. Ik geniet, heb een tevreden lach op mijn gezicht en ga in dat gebied dan QiGong doen als een staande meditatie. Ik voel me 1 met mijn omgeving en voel me diep verbonden met het huisje, het gras, de bloemetjes, en zelfs de bergen heel ver weg. Het is alsof ik ze gewoon allemaal kan aanraken. Hier blijf ik dan een tijdje staan en ben ik een tijdje weer op vakantie in mijn favoriete plek. Ik kan op die manier wanneer ik wil even op vakantie gaan... heerlijk. --- Kan jij op die manier het strand visualiseren en hoe je daar verblijft met je gezin?

Allereerst: de ruimte waarin je het wilt gaan doen moet in harmonie zijn met je geest. Ik bedoel dus: Stel dat je het in je slaapkamer wilt gaan doen, maar er ligt naast je bed nog een stapel rekeningen die je nog moet betalen, gaat het niet werken... Je moet de factor tijd uitschakelen. Je neemt de tijd ervoor die je nodig hebt! Je moet je veilig voelen. Indien je het bijvoorbeeld wilt gaan doen op een bankje in een park, moet je geen onderbewuste gedachte hebben dat als je met je ogen dicht zit, er iemand met je tas vandoor gaat... Neem in dat geval een vertrouwens persoon mee, die op afstand in de gaten houdt dat er geen gekke dingen gebeuren. De omgevingsgeluiden dienen niet storend te zijn. Indien dat wel het geval is, zet een koptelefoon op en luister naar een cd met natuurgeluiden als ruizende wind of regen. Zorg voor een ontspannen lichaamshouding. Voeten onder je stoel, rechtstreeks op de aarde gedrukt, dus niet alleen met de tenen op de grond maar ook met je hielen. Handen in je schoot, eventueel met je palmen naar boven gericht, borst vooruit en ademen vanuit je middenrif. Je voeten in een voetenbad is ook een goed plan. Vervolgens ga je in gedachten verzinken. Bedenk eerst het verleden, wat je mogelijk fout gedaan hebt en in de toekomst anders zou willen doen. En bedenk hoe jij je toekomst graag zou willen zien. Neem je vervolgens voor om er aan te gaan werken dat je toekomst ook zo wordt. Tot zover mijn antwoord op je vraag. Ik wens je heel veel succes, en wacht zeker ook af of er nog meerdere en wellicht betere antwoorden op je vraag komen.

De beste manier is om niet te denken. Als je controle krijgt over je gedachten door te oefenen (er zijn verschillende manieren daarvoor, heb ook een techniek daarvoor in een andere antwoord aan jou beschreven) dan kan je onder alle omstandigheden visualiseren. Dat kan iedereen doen en sterker nog dat doen wij dagelijks. Iedereen ziet hele films de hele dag door in zijn hoofd, soms ziet je achter het stuur van je auto helemaal weg in je gedachten, je bent op vol automaat en dan ben je terug van je "gedachten DVD" en je weet niet hoe je je bestemming hebt bereikt. Je hebt een hele film in je hoofd gezien maar je had geen controle er over. Dus eerst controle over je gedachten bereiken en dan zou je onder alle omstandigheden kunnen gericht visualiseren.