Hoe laat ik een persoon, een vraag, ratio, wil of andere zaken los? Hoe kun je leren los te laten, welke manieren zijn er?

Toegevoegd na 10 minuten:
En wat als iets nu niet op te lossen is en ik het mede om die reden los moet laten? Ik kan al afstand hebben genomen, lichamelijk, maar nu nog geestelijk...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
sterredag
13 jaar geleden
ik verwijs hier ook naar mijn antwoord op je andere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/spoor-blokkades-jezelf.84200
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt er natuurlijk aan hoe diep t zit wat je los moet laten,geestelijk dan.

Het beste antwoord

Loslaten heeft te maken met vasthouden. Niet kunnen loslaten is in wezen dus willen vasthouden.
Vasthouden is eenvoudig, want dat is bekend (hoe naar ook). Terwijl loslaten je uit balans kan halen, je kunt vallen of wegdrijven. Het is angstig omdat je niet weet wat er gaan komen.

Vasthouden daarentegen weet je precies wat er is en wat er gaat komen.

Als je wilt loslaten, heb je vertrouwen nodig. Innerlijke vertrouwen een vertrouwen dat alles goed komt. Want bij vertrouwen heb je niet meer de noodzaak om je vast te klampen.
Een stukje prive voor jouw: Claimen valt ook onder vasthouden.

Vind je vertrouwen, diep in je heb je die en die is heel sterk, alleen erg onderdrukt door je angst. De angst voor het 'niet vasthouden'.

---

Praktisch:

Je kunt het loslaten ook zien als de wolken die voorbij gaan tijdens het mediteren en het loslaten van je gedachten.
Volg eventjes de wolk en laat hem gaan, volg dan eventjes de volgende wolk. Ga maar even hoppen als techniek, straks merk je dat je door het hoppen een knop hebt gemaakt die je kan omzetten: nu los, nu vast.

Hetzelfde dus voor een persoon. Kijk op straat en hop van persoon naar persoon. Kijk HEEL goed naar die persoon en dan los, naar de volgende.
Dit geldt ook voor vragen, ratio, enz, enz.

Allemaal volgens de wijze woorden van Lao Tse:
"Als je iets wilt pakken, moet je het heel even loslaten. Als je iets wilt loslaten, moet je het heel even pakken."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi hoor!

Andere antwoorden (6)

Je houdt iets vast omdat je er iets mee wil. Mensen weten of durven niet goed wat ze met iets willen, dus loslaten is dan heel moeilijk.

Door er actief mee aan het werk te gaan kun je leren loslaten. Geef het heel veel aandacht en laat dan los zodat je het van een afstand kunt bekijken.

Loslaten is iets 'oplossen' om het vervolgens geen aandacht meer te geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je moet weten waarom je het los wilt laten.
zodra je dat weet heb je een doel, het makkelijkste dan is om afleiding te vinden bij andere mensen en/of dingen.
ieder mens leeft met bepaalde gewoontes/verslavingen, als je bijv wilt stoppen met roken maar je gaat nog steeds door met hetzelfde leventje dan is het lastiger om te stoppen dan als je ineens iets totaal nieuws zoekt waar je lichaam en geest nog geen links aan hebben gemaakt.
kort gezegd zoek een vernieuwing/afleiding en een duidelijk doel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het ligt eraan wat je los moet of wilt laten.praat erover met lotgenoten of gespecialiseerde mensen die jouw kunnen helpen met jouw probleem.uit eindelijk zal je t zelf moeten doen en dat voelt dan wel als n overwinning voor jezelf,ook al is het maar iets heel kleins je zal toch trots op jezelf zijn dat je t gedaan hebt en verder kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vraag jezelf eens af: hoe belangrijk is het voor me (per onderdeel) om hier zoveel energie in te steken. De belangrijkheid bepaalt mede het vasthouden. Vasthouden is ballast. Handel/werk datgene af/uit wat je bezighoud. Dat geeft rust.
of
Er niets op tegen om los te laten wanneer het volgens jou niet op te lossen is. Dat is accepteren zoals het is, punt.
Daar wordt jij als (geestelijk) mens niet minder door, hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het antwoord is, in het nu leven.
Als je jezelf aanleert door je energie te gebruiken voor het nu, op dit moment, kun je makkelijker loslaten voor wat er is geweest, en je niet druk te maken voor wat er nog komt.
Laat los wat gisteren is geweest, behoud het goede, en neem afstand van het slechte.
Vandaag is er weer een nieuwe kans, en er liggen weer nieuwe uitdagingen voor je in het verschiet.
Vergeef jezelf voor de fouten die je gemaakt hebt, en houdt het goede vast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te beseffen, dat je er helemaal niet aan 'vast' zit.
kijk goed om je heen, wanneer je ziet dat 'het' niet aan je 'vast' zit, besef dan goed, dat niet JIJ ergens aan vast zit, maar je MIND!
Het goede nieuws is, je MIND zit ook al niet vast aan jou.
je MIND is het afgescheiden aspect van jouw persoonlijkheid. Het is zielloos en onbewust

(het reageert automatisch, zoiets als een klop op de computer, wanneer je 1 knopje indrukt, zul je een reactie op het scherm mogen verwachten, dit gebeurt automatisch en zonder werkelijke andere reden, dan dat het knopje is aangeraakt)

Je MIND reageert ALTIJD (en zo hoort het ook,m dat is zijn functie), maar dat wil niet zeggen dat ie correct reageert, of naar wens. Het is dus al;tijd de bedoeling dat JIJ (de baas van dit computertje, de MIND), checkt of de reactie klopt!, of niet!
In dit geval kun je vaststellen dat de mind niet correct regaeert, en kun je het direct in de prullenbak verwijderen.
Niets! mee doen.

Dus, PAK het niet vast, dan hoef je het ook niet LOS te laten!

Maak je mind ondergeschikt aan jou (niet andersom). Wanneer je volgeling van je (onbewuste en niet afgescheiden) aspect (mind) bent of wordt, laat je je blind leiden. Dit is niet de bedoeling..
Jij bent de leider, jij bepaalt.
Laat je gedachten voor wat ze zijn, ze weten niet beter, ze zijn onbewust.