Wat is een medium en wat doet die precies?

Wat is een medium en wat doet deze precies?En hoe kan ik dat onderscheiden wat van Christelijke versie is en wat niet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De demonen gebruiken spiritisme om mensen te misleiden. Spiritisme is contact met de demonen, rechtstreeks of via een medium. De bijbel veroordeelt spiritisme en waarschuwt ons er niets mee te maken te hebben (Galaten 5:19-21). Spiritisme is te vergelijken met het aas van een visser. Een visser gebruikt verschillende soorten aas om verschillende soorten vis te vangen. Zo gebruiken boze geesten verschillende vormen van spiritisme om allerlei soorten mensen in hun macht te krijgen.

Antwoorden (8)

Een medium is letterlijk een middel om informatie over te brengen. Een spiritueel medium krijgt informatie door van gene zijde om deze door te geven aan nabestaanden.

Christelijke mediums krijgen info door van God, andere mediums ook van overledenen, zowel Christelijke overledenen als niet-Christelijke overledenen. (zoals Joden, moslims, atheïsten enz.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een medium is een tussenpersoon,die brengt berichte van gene (wat dat oom moge zijn0 naar deze zijde over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op je medium antwoord is al een antwoord gegeven. Wat betreft de christelijke versie:

Christenen waarschuwen voor dit soort praktijken. Het oproepen van geesten (door een medium) betekent dat men buiten God om, door een techniek, contact zoekt met de onzichtbare geestenwereld. Dit is een gruwel in Gods ogen.
Laat ook geen waarzeggers, medium, voorspellers, tovenaars en bezweerders toe, noch personen die de geesten van doden kunnen oproepen en raadplegen.
De Heer, je God, heeft een diepe afschuw van allen die zich met zulke praktijken bezighouden. (Deut. 18,10-12, vert. GNB).

Wanneer we doden raadplegen, beledigen we God, want we moeten Hem raadplegen. Wat moeten de levenden bij de doden?

Dus er behoort geen christelijke versie te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar wat is het DAN dat ik heb?Voorspellende dromen kan IK niet tegenhouden,en die aanvoellendvermogen/fijngevoelligheid (of hoe je dit noemt) óók niet...
Hoe moet ik er mee omgaan of hoe kom ik er vanaf (wat mijn inziens niet dringend is).
Cryofiel
13 jaar geleden
Je kunt ook zeggen dat god slechts één van de vele geesten is. Hij is wel een speciale geest, in die zin dat hij graag alle aandacht voor zichzelf heeft. Hij duldt geen concurrentie. Alle andere geesten vinden het prima als je niet alleen met hen spreekt, maar ook met andere geesten - die laten jou daar helemaal vrij in. Maar alleen die ene geest die wij god noemen, vindt dat niet goed. Die vindt dat je met hem moet praten, en met geen enkele andere geest. Geen wonder dat hij dreigt met van alles en nog wat als je toch met een andere geest spreekt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@helen: neem het gewoon zoals het is, je hoeft er niets mee te doen, je hoeft er niet vanaf. Als er een god is die echt alles geschapen heeft, waaronder de mens met alles erop en eraan, heeft 'ie ook die dingen die jij noemt geschapen. Anders gesteld: die dingen komen ook van die god, dus zijn ok.
Cryofiel
13 jaar geleden
Hmm - wat als je de duivel tegenkomt?
Een medium is een oplichter die denkt dat hij of zij als tussenpersoon kan fungeren zodat de geestenwereld met ons kunnen communiceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo oplichter dan?
Cryofiel
13 jaar geleden
Samuel1304, je hebt half gelijk. Er bestaan inderdaad heel veel oplichters. Dat zijn mensen die zich medium noemen, maar in werkelijkheid niets kunnen, en die dat ook weten. Ze weten dus dat ze niets kunnen, maar doen alsof ze wel iets kunnen. Dat zijn de echte oplichters. Er zijn ook veel mediums die weliswaar niets kunnen, maar die er zelf helemaal van overtuigd zijn dat ze wel iets kunnen. Mag je die oplichters noemen? Dan lichten ze ook zichzelf op... Het is hetzelfde als die mensen die je in de voorrondes van Idols op een vreselijk valse manier ziet bleren. Die zijn er ook helemaal van overtuigd dat ze goed kunnen zingen - maar ze brengen er niets van terecht. Wil je die arme mensen oplichters noemen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik VIND het gewoon bullshit. Ze houden zich bezig met geesten en paranormale dingen. Ik geloof in wetenschap de mensen die geesten zien hebben gewoon een tik in de kop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Precies zoals Cryofiel zegt, ze weten het van zich zelf niet dat ze GEEN mediums zijn. (ze hebben dus een plank voor de kop net als de mensen van Idols die denken goed te kunnen zingen.)
Cryofiel
13 jaar geleden
@meis26, ik vind het te sterk gesteld om te zeggen dat ze een tik in de kop hebben. Weet je, in zekere zin hebben we dat allemaal. Zo is de mens nu eenmaal geworden, als gevolg van vele duizenden jaren evolutie. Waar het om gaat is om open te zijn en te blijven. Om te zien dat onze eigen geest ons soms vreselijk voor de mal kan houden. Om te zien dat wij bepaalde dingen nu eenmaal niet kunnen beseffen, maar dat dat niet automatisch betekent dat die dingen dan niet waar zijn. En het belangrijkste: de openheid om toe te geven, dat het bedrog van de menselijke geest OOK op jou, op mij, op Widar, op Marleen, enzovoort, van toepassing is. Ook op jezelf dus. Wat jij je herinnert van een mooie vakantie van vier jaar geleden - hoeft dus helemaal niet waar te zijn! Dat geldt ook voor jezelf! Die openheid, daar is moed voor nodig. Helaas hebben niet veel mensen die moed. Of zelfs maar de interesse om iets verder te kijken dan het direct voor de hand liggende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn veel oplichters actief, maar er zijn ook eerlijke en oprechte mediums die inderdaad contact kunnen maken met gene zijde. Het christelijke geloof heeft deze vorm van communicatie echter geband, maar komen er nu wel op terug. Het spirituele is niet duivels of tegen god. In de bijbel staat voldoende beschreven over mensen die via de geest contact maakten met mensen van gene zijde. Het is de kerk die de bijbel heeft aangepast en zodoende veroordeelt.
En medium heeft een (waan)idee, dat hij/zij iets kan voorspellen of dat hem/haar iets wordt ingefluisterd. Ze zeggen vaak van zichzelf 'Ik heb DE gave', terwijl ze echt niets meer hebben dan anderen. Maar als je er in geloofd, kun je zeker brabbel verhalen ophangen, die een minder kritische luisteraar zullen verbazen. Alcohol en drugs zijn een goed hulpmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer "het medium" al uit zichzelf aangeeft "ik heb de gave", dan moet dit voor een ieder een teken zijn dat ze daar niét moeten zijn.
Een medium probeert gevoel om te zetten in woorden.
Gevoel opgevangen, ergens om hem heen, dat te maken heeft met de persoon die bij hem is, of elders op afstand.
Het is dus eigenlijk een soort tolk.
Dat ook cold-reading een grote invloed op het gebeuren heeft is logisch, immers de persoon die naar een medium gaat is een kwetsbare persoon, waardoor hij veel signalen af geeft naar zijn omgeving, die een medium weer kan gebruiken, zijn antwoorden zijn dan ook optelsommen van ervaring, cold -reading, gevoel en waarnemingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goed en zuiver medium is iemand die de gave heeft van 'faxen'. Zoals het 'binnenkomt', wordt zonder eigen interpretatie doorgegeven.

Het medium hoeft ook niets van de 'bezoeker' te weten. De boezoeker vraagt en krijgt dientengevolge 'antwoord' hierop. Regelmatig gebeurt het dat de vrager niet het antwoord krijgt wat hij verwacht (maar krijgt wat hij nodig heeft) en dan is het direct een medium van niets.

De christelijk versie moet [juist] ook, net als de 'gewone' mediums, met enige reserve bezien worden. Wees kritisch in je keuze en laat je gevoel, ogen en verstand de doorslag geven.

Toegevoegd na 1 minuut:
- bezoeker-
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een medium...ik heb nooit geweten dat er verschil zit in benaming van een medium...christelijk of niet?...Maar je ziet, ik leer ook elke dag weer bij :)

Maak er niet zo'n zoektocht van...zelf krijg je mooie dromen met een verhaal....en een boodschap, en zoals je zelf schrijft "je droomt iets en vaak komt iets ook uit"...Het is een andere vorm, maar eigenlijk hetzelfde...ga op jezelf en je eigen gevoel wat meer af...maak je een beetje los van de "regeltjes" en ervaar je eigen gebeurtenissen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goed advies.