Spiritualiteit heeft als kernbegrip 'spiritus', het Latijn voor geest. Het betreft dus alle activiteit die met de geest verricht wordt. Dit in tegenstelling tot louter fysieke activiteit. Daarom zal men dan ook spreken van een geestdodende activiteit zoals bandwerk in een fabriek bijvoorbeel. Geestdodend in de zin van: als je je geest niet gebruikt, gaat-ie dood. Je geest kan je in goeie conditie houden door 'm te gebruiken. De beste geestelijke oefening die je nu kunt doen is na te denken over wat je zoal aan activiteiten kunt doen door zowat uitsluitend je geest te gebruiken. Helaas ben ik daar zelf te lui voor.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

- Tarot
- Koffieprut lezen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is echt geen antwoord op te geven. Iedereen ervaart dit anders. Om nu een bulleted lijst van vormen van spiritualiteit op te geven is onbegonnen werk...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Geen idee waar die min voor is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik ook niet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Moderatoren zijn er wel want ik heb al weer wat mailtjes van ze gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, ik wil niet aangeven dat het een onzin vraag is. In het verleden ben ik hier op GV nogal fel geweest tegenover de meer gelovige reageerders, maar ach, wat in iemands zijn hart afspeelt moet je niet mee willen bemoeien. Bedankt voor de plusjes iig! :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin vragen bestaan ook niet. Het probleem is dat die vragers een antwoord verwachten dat hun standpunt bevestigt. En als ze dat niet krijgen, geven ze een min. Dat is ook geen punt, maar ze doen dat zonder onderbouwing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mh75, haal jij spiritualiteit en religieus zijn niet door elkaar??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@scarlet101: Nee
Omdat spiritualiteit geen term is die duidelijk gedefinieerd is, zijn de mogelijkheden grenzeloos. Daar kan je heel veel in kwijt. Hoe je dat uit, is afhankelijk van jouw eigen interpretatie van spiritualiteit en wat je daar mee wil uiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn er zoveel. Dat gaat van yoga to voodoo. Bij deze startpagina, kan je er meer over lezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
alle vormen van zoeken naar de essentie van de kosmos,de wereld,het doel van leven en dood en ev. wedergeboorte,de essentie van je eigen bewustzijn en álle relaties die deze zaken met elkaar hebben,dus hoe ze tot elkaar staan en wat het uiteindelijke doel is van álles wat bestaat.

dus m.a.w.: er zijn tálloze stromingen van spiritualiteit om deze vragen beantwoord te krijgen en evenzoveel methodes om deze diepere vragen beantwoord te krijgen.

ook daardoor zijn er talloze manieren om jezelf te (leren) ontwikkelen.

belangrijke stromingen in de spirituele zoektocht van de mens zijn b.v. mystiek en de New Age-beweging.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bezig zijn met spiritualiteit is bezig zijn met jezelf met je innerlijk leven.
spiritualiteit is bewustwording ..de innerlijke weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spiritualiteit kent geen vorm. Je kunt het niet kopen en ook niet leren. Spiritualiteit is een zijnstoestand.
Het uit zich in de manier waarop je in het leven staat. Door Liefde, vriendelijkheid, compassie, mededogen, en respect hebben voor alles wat leeft !
Tenminste, zo beleef en voel IK het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerst vraag je welke vormen van spiritualiteit er bestaan en dan vraag je hoe je daar uiting aan kan geven.
Deze vragen lijken zo simpel, maar er zit een hele verwarde wereld achter aan gedachten en meningen die het zo complex maken. Er zijn duizenden boeken over geschreven en, als je hier en daar luistert zijn er heel veel mensen die zich spiritueel noemen. Daar hoor ik ook bij.
Daarin heb ik een vorm gevonden die bij mij past. Anderen doen het anders, ook op hun manier. Maar weet je wat de valkuil is? Dat er zoveel aanbiedingen zijn om bewust te worden in een zo kort mogelijke tijd. Soms krijg je zelfs een diploma!
Wij leven in een periode waarin tijd ons leven bepaald. Wij rennen van hort naar her en we pikken er nog een cursusje bij of een paranormalen beurs op de zelfde manier.
Ik vind mijn spiritueelzijn alleen binnen mijzelf. Daar ligt het met een slot erop. Gelukkig heb ik mijn zeer persoonlijke sleutel gevonden om daar van tijd tot tijd naar af te dalen. Daar voel ik mij thuis en daar ben ik anders. Ik ga niet in op de kwaliteit ervan om dat dit niet in woorden is te vatten. Dat is een ontwikkeling die altijd doorgaat, waar je het doel niet van kent, maar je weet en je voelt dat je zachter en liefdevoller wordt en iets van het leven begint te begrijpen.
Om daar uiting aan te geven geef ik je dit antwoord op je vraag en verder doe ik maar gewoon.

Ik hoop dat je een goed gids vindt of er zelf een zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan hier geen absoluut antwoord op geven.Maar het zijn mijn gedachten die ik hier schrijf.
Het woord spiritualiteit is afgeleid van het woord spiritus.Dit betekende in het Grieks ""wind""en ook wel""geest"".Tevens kom je wel tegen""de geest van de wijn""en dat noemt men spiritus.Ik weet niet meer waar dat vandaan komt.
Persoonlijk denk ik dat spiritualiteit een basis eigenschap is van de mens.Waardoor we bepaalde Gods begrippen kunnen hebben.Ik zie het als een soort kapstok waar aan alle soort religie's kan ophangen.Zo mag je alles geloven maar je moet van de spiritualiteit af blijven.
Ik denk dat je er persoonlijk in moet gaan zoeken want dit voor een ieder verschillend.
Misschien vind je iets in de""theosofie"".Even zoeken op internet en de bibliotheek.
Een waarschuwing laat je niet in met het spiritisme.Daar kom je geen stap verder mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is spiritualiteit oa de new age denkwijze.
Dus ontspoorde jeugd komt doordat de ouders het te druk hebben met andere zaken.
Of dat je huidige manier van doen is ontstaan vanuit je jeugd. Waarmee je niet leuke zaken kunt oplossen door je verleden in een ander kader te plaatsen.

Om maar een aantal voorbeelden te noemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spiritualiteit heeft alles te maken met de ontwikkeling of evolutie van de menselijke geest en het bewust-zijn van die geest.

Dit kan zich uiten op vele verschillende manieren,van New Age,via Tarot,meditatie en één-zijn met de natuur t/m mystiek (het gevoel één te zijn met het "Absolute Bestaan").

Het kan individueel worden beleefd,maar ook in groepsverband kan men spiritueel ervaringen hebben/delen.