Hoe stel je jezelf het beste op tegen iemand die jou energie aan het slurpen is?

Energie slurpen doet men wel eens op verschillende wijzen, namelijk door je in willekeur te beschuldigen, door boos op je te zijn, door alle aandacht op te eisen, door continu woord te nemen, of zelfs door heel zielig te doen en in de 'arme ik' te belanden. Of een als dictator boven je te plaatsen.

In alle gevallen merk je dat wanneer je bij de ander weg bent, dat je verschrikkelijk moe bent geworden.
Als je nog wel bij de ander bent, kan je niets zeggen, sta je soms genageld aan de grond, weet je niet de woorden te vinden, zoek je continu een goed moment om in te springen. Je hebt moeite om de ander aan te kijken.

Maar hoe ga je nu het beste om in deze situaties. Ook vanuit een energetische blik genomen?

Ik zoek naar een manier om beide partijen een goed gevoel te geven. De meeste manieren blijft 1 van de 2 achter met een 'naar' gevoel.

Deze vraag gaat niet over de discussie of 'energie' bestaat of niet.

De reden van energie slurpen is dat men nog steeds de universele energie bij andere mensen vandaan haalt. Niet weten hoe deze uit het universum te verkrijgen is. Daar heeft men trucs voor bedacht om de energie zo efficiënt mogelijk te verkrijgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K
Annswers
13 jaar geleden
Goeie vraag en goed onder woorden gebracht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, goeie vraag!
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik ken het probleem dat je beschrijft. Ik denk dat ik de oplossing heb gevonden - ik bedoel, ik denk dat ik weet waardoor je in zo'n geval je energie kwijtraakt. Ik weet ook wat je eraan kunt doen, en dat er gevallen zijn waarin je er niets aan kunt doen omdat je allebei het gevoel hebt dat de ander een energieslurper is. Helaas geef je aan dat je mijn visie niet wilt horen. Je wilt alleen maar antwoorden die vanuit een (paranormaal-)energetische blik zijn gegeven. Je wilt niet horen wat die energie is. Je wilt je beperken tot energie uit "het universum". Dat is jammer. Zo blijf je in een klein wereldje vastzitten. Ik denk dat je je vraag stelt omdat je binnen dat wereldje geen goede oplossing hebt gevonden. Ik zeg dan: als je binnen een bepaald wereldje geen oplossing vindt, kijk dan eens *buiten* dat wereldje. Dat is toch precies hetzelfde wat jij zegt van mensen die binnen de reguliere geneeskunde geen oplossing vinden? Dan zeg je toch ook: kijk eens *buiten* de regulieren geneeskunde? Nu zeg ik hetzelfde tegen jou: kijk eens verder. Er is meer dan alleen de "kosmische" "energie". Daar moet je je echter eerst voor openstellen. Je moet er klaar voor zijn. Je bent er dichtbij - mijn gevoel is dat je nu nog "nee" zegt tegen die andere wereld, maar dat je eigenlijk graag wilt worden meegenomen (met de vriendelijke vorm van dwang) in die nieuwe, wonderlijke wereld. Je staat nog net niet op de drempel, maar al wel dicht genoeg bij de deuropening om een glimp te kunnen opvangen van de wereld daarbuiten. Ik wens je een open blik toe, en - op termijn - de moed om die stap eens echt te zetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Cryofiel, wat ken je me slecht. Het enige waarom ik die energie niet ter discussie stel is om geen antwoorden te krijgen als: energie bestaat niet dus dat die geslurpt wordt evenmin. Zo krijg je dan minstens 3 a 4 antwoorden. Jij bent iemand die daar dan ook een hele onderbouwing geeft. Daar ben ik uiteraard nieuwsgierig naar.
Voor mezelf heb ik inmiddels een antwoord welke ik 'verkregen' heb door het antwoord van Jeanette, zie de reacties daar.
Daar zie je een puur psychologisch verschijnsel. Energieën en psychologie hebben erg veel raakvlakken hoor. Ik zou zeggen fire away, als je het aandurft in deze groep hier.
Cryofiel
13 jaar geleden
Mijn antwoord zou je op twee manieren kunnen lezen. Beide manieren zijn voor jou (nog) niet acceptabel. De ene manier van lezen zou zijn: er bestaat domweg geen "energie" die kan worden "geslurpt". Daarom moet de oorzaak van jouw probleem elders worden gezocht. Daarna zou ik de oorzaak, en daarmee de oplossing geven. De andere manier van lezen zou zijn: ik geef mijn visie op wat er aan de hand is. En de manier waarop je je gevoel van "energie" kwijtraken kwijt kunt raken. Uit die visie zou dan direct (en onontkoombaar) volgens dat jouw soort "energie" niet bestaat. In wezen komen beide manieren van lezen op hetzelfde neer. Of je nu eerst constateert dat die "energie" niet bestaat, en daarna een heel andere soort oorzaak EN oplossing vindt - of dat je eerst de oorzaak en oplossing vindt, en vervolgens concludeert dat die "energie" dus helemaal nergens voor nodig is - je geeft aan dat dit voor jou niet acceptabel is. -- Het antwoord van Jeanette en de reacties daaronder heb ik gelezen. In principe een goed antwoord, en goede reacties. Jullie zitten daar een heel eind op de juist weg! Je zit, in mijn visie althans, nog maar een heel klein beetje naast het verkrijgen van het werkelijke inzicht. Jullie zien daar het licht dat door de deuropening naar binnen valt, maar jullie staan nog niet dicht genoeg bij die deur om ook echt naar buiten te kijken. Het feit dat het licht al wel naar binnen schijnt, en dat jullie dat al zien en accepteren, is voorlopig al een flinke stap in de goede richting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waar ben je nu eigenlijk mee bezig???
Als je weet wat het goede antwoord is, dan weet je ook dat je nu aan het slurpen bent. Of je geeft antwoord of niet. Die keuze ligt aan jouw. Je doet nu een beetje jou 'raadseltje' ding en daarmee dek je alvast voor jezelf een vervelende uitkomst af. Dit is een angst welke in jou huist.
Zoals mij reactie bij Jeanette weergeeft, is dat dan jouw angst voor je eigen zwakheid. Een zwakheid om afgewezen te worden.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik weet dat ik *niet* aan het slurpen ben. Althans, niet zou hoeven zijn - maar dat heb jij meer in de hand dan ik. Ik heb geen angst om afgewezen te worden - niet meer. Ik weet dat mijn antwoorden, of mijn denkbeelden, vaak worden afgewezen - maar ikzelf word niet afgewezen, behalve misschien door een paar heel beperkte mensen die geen verschil kunnen maken tussen een persoon en diens denkbeelden. Maar als zulke personen mij afwijzen, kan ik dat niet erg vinden. Goed, terug naar het verhaal. Mijn antwoord is alleen geschikt voor mensen die ervoor open staan. Met de tekst in jouw vraag, geef je driemaal aan dat je *niet* openstaat voor mijn visie. Toch antwoord geven zou neerkomen op het opdringen van mijn visie. Dat heeft nog nooit gewerkt, en dat zal ook nu niet werken. Iemand moet er zelf om vragen. Iemand vraagt er alleen om, als hij er klaar voor is. Zo niet, dan begint de weerstand bij mijn eerste woorden, en zijn alle overige woorden zinloos. Zoals gezegd, jij staat al heel dicht bij de deuropening. Je ziet het licht van buiten al, je ziet al glimpen van die mooie, fel verlichte, kleurige, veelzijdige wereld. Met je vraagstelling heb je een stap terug gedaan, weg van de deuropening, terug het vertrouwde, maar donkere, huis in. Daarom zal ik niet antwoorden. Dat de overige mensen die wel antwoorden nog veel dieper in dat donkere huis zitten, en zelfs die hele deuropening niet zien, sterker nog: sommigen ontkennen zelfs het bestaan van de deuropening - dat is niet van belang. Om een lang verhaal kort te maken: ik zal nu niet antwoorden. Misschien later, als je weer een paar stappen in de richting van de deur hebt durven zetten. Het zetten van die stappen zal echter helemaal uit jezelf moeten komen. Ik merk vanzelf wel wanneer je zover bent. Tot nu toe heb ik eerder te vroeg dan te laat mijn visie verkondigd, dus je hoeft beslist niet bang te zijn dat ik eeuwig zal blijven zwijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tjonge jonge, wat ben jij groots opeens zeg en zo wazig. Waarom had ik in het begin al het idee dat je helemaal geen antwoord wil geven. Je wilt alleen maar de aandacht.
Je trekt de nieuwsgierigheid welke je tot een kunst hebt verheven. Echt een klasse 1 voorbeeld van slurpen. Dat jij dit niet ziet, zegt alleen maar dat je helemaal niet doorhebt waar ik het over heb.
Dat maakt jouw antwoord al helemaal niet meer relevant.
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik had in mijn eerste reactie al duidelijk aangegeven dat ik geen antwoord zou gaan geven omdat je er nog niet klaar voor bent. Fijn dat je nu ook tot de conclusie komt dat ik geen antwoord zal geven. En nee, ik slurp niet - zie mijn antwoord. ;-) Aan je reactie te zien heb je een paar flinke stappen gezet, *weg* van de deur die toegang geeft tot die grote, wonderbaarlijk mooie wereld van het licht. Da's jammer - hoewel je zelf niet zult inzien hoe jammer dat eigenlijk is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Terug naar de realiteit. Ik heb een toneelstukje gespeeld. Een toneelstukje met een boodschap. Als onderdeel van mijn toneelstuk heb ik mij, expres, boven jou gesteld. Ik heb mijzelf meerderwaardig gemaakt, en daarmee heb ik jou minderwaardig gemaakt. Ik heb gereageerd alsof ik over ultieme inzichten beschik. Inzichten waar slechts een paar uitverkorenen rijp voor zijn. Inzichten waar jij, minderwaardige, nog niet rijp voor bent. Ik heb je een wortel voorgehouden. Gedaan alsof er hoop voor je is, omdat jij net iets minder minderwaardig bent dan de andere minderwaardigen. Zie je, voel je, wat dat met je heeft gedaan? Mijn gespeelde houding heeft jou energie gekost. Je hebt je groen en geel geërgerd. Er is afstand ontstaan, in plaats van toenadering. Waarom heb ik dit toneelstukje opgevoerd? Ik heb geprobeerd mij net zo te gedragen als de paranormaalgelovers hier op GV overkomen. Betweterig. Zeg maar gerust: alweterig. Boven de gewone mensen staand. Flink op weg naar perfectie, die voor de gewone mensen nog buiten bereik ligt. Maar wel hoop gevend aan de gewone mensen, zodat die richting het paranormale worden gelokt. Kijk en voel nog eens terug naar bovenstaande toneel-discussie. Kijk en voel hoe jij erin zat. Dat gevoel: dat is hoe de paranormaalgelovers op de realisten overkomen. Doe ermee wat je wilt. Ik wens je daarbij openheid, inzicht en wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja leuk toneelstukje. Met als enige verschil dat jij dus een kwakzalver speelt die nooit een antwoord geeft en mensen alleen aan het lijntje houdt.
De 'therapeuten' die ik ken zullen dit nooit doen en ook daadwerkelijk met antwoorden komen. Dat jij mensen wilt behoeden voor kwakzalvers is helemaal goed, maar leer dan ook onderscheidt maken wat een kwakzalver is en wie niet. Ik zal ook nooit iemand van een antwoord afhouden en diegene aan het lijntje houden.
Ik ben dat hier op gv ook nog nooit tegengekomen, behalve nu net dan. Tenzij je me voorbeelden kunt geven.
Cryofiel
13 jaar geleden
@gd, ik speel niet alleen een kwakzalver, maar ook (en in eerste instantie) de *indruk* die de gemiddelde paranormaalgelovige GV-er maakt op de realist.
Snuffel
13 jaar geleden
Pfoe je hebt er wel last van Cryofiel. Laat het los, laat het los. Volgens mij was de vraag hier niet: hoe ga je kwakzalverij tegen? of, hoe toon je aan hoe je je voelt/kunt voelen t.o.z. van paranormaalgelovigen?
Maar het was desaltniettemin vermakelijk om te lezen. Een antwoord van een paranormaalgelovige is net zo waardevol als een niet-paranormaalgelovige. Die laatste vind ik nog al eens net zo dwingend overkomen als de eerste kunnen zijn. ('het is zo, punt.')
Als de antwoorden oprecht zijn, ben ik persoonlijk blij.
Cryofiel
13 jaar geleden
Tja, ik werd getriggerd door de toelichtende tekst van gdanonym. Daarin liet hij tot drie keer toe blijken niet te zijn gediend van andere ideeën. Stomtoevallig had ik kortgeleden de zoveelste ergerlijke discussie met paranormaalgelovers, die zich consequent als meerwaardig presenteren, als meer inzicht hebbend, en meer van dat soort misplaatste hoogwaardige gedrag. De nietgelover zou een minder(waardig) stadium zijn, een armzalig persoontje, iemand die de hulp van de hoogstaande paranormaalgelover nodig zou hebben. Bah. Omdat gdanonyms tekst mij herinnerde aan dat strontvervelende toontje van veel (niet alle) paranormaalgelovers, heb ik zelf ook maar eens zo'n neerbuigend toontje aangeslagen. En gdanonym hapte. Mijn paranormaalgelovers-houding kwam op hem enorm slurpend, laatdunkend, en negatief over. Precies zoals de houding van veel paranormaalgelovers op mij overkomt. gdanonym en de paranormaalgelovers kunnen hiermee doen wat ze willen. Ze kunnen het als een les zien, ze kunnen het ook naast zich neerleggen. Wat mij betreft: experiment geslaagd.
Annswers
13 jaar geleden
Ik ga deze hele conversatie op de toilet hangen en dan hoop ik ooit een van jullie te begrijpen. Respect hoor dat jullie zo objectief kunnen discussiëren en doorgaan, al zitten in de laatste stukken toch wat persoonlijke issues. Nevertheless, take it away!

Het beste antwoord

Tja..............moeilijk en er is m.i. maar één manier;
Los en Laten, loslaten dus!

Dit is wel het allermoeilijkste Gd.

Wanneer ik je vraag lees, denk ik; Je laat je uit je evenwicht halen.

Door jouw (innerlijke) reactie/beleving, slurpt het jouw energie, dit betekent dat het jou wát doet! Je verdraagt het niet, of het raakt je diep.

Wanneer je bij jezelf zou blijven, steeds zou denken;'Laat maar los'. Op een loslátende manier, is de kans groot dat het minder van je gaat nemen.

Het is echt een kwestie van leren, een les Gd.
Wanneer jij los en kan laten, zul je meer rust ervaren, vergeef de ander voor zijn tekortkomingen. Ook dit geeft vrede in jou én verdraagzaamheid.

Ik heb je net via een pb deze spreuk toegestuurd en plak het hier bij;

"Mensen of omstandigheden kunnen

jouw helderheid en vrede niet werkelijk verstoren.

Uiteindelijk kom je tot het inzicht dat het enige dat ons verstoort

onze eigen gedachten en verbeelding zijn."

Dus wanneer je loslaat of negeert, zal de ander jouw energie niet meer kunnen opslurpen.

Wel een moeilijke les hoor maar geloof me; oefening baart kunst, ik kan het, dan kan jij het ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal hier dan ook mijn nieuw inzicht neerzetten, welke door jouw spreuk/antwoord is gekomen. Als eerste vertel ik wat ik zelf altijd zeg als iemand gepest wordt: sta sterk in jezelf, sta krachtig in jezelf, anderen zullen er niet eens aan denken om je te gaan pesten.
Lees pesten hier ook voor energie slurpen. Ik stel nu deze vraag, omdat ik al reeds 5 jaar een diep innerlijk gevoel heb dat er een ultieme oplossing is.
Neutraliseren is niet meer aan de orde als het zich nooit zal voordoen. Dat is het ultieme waarnaar ik zoek met de vraag. Nu mijn nieuwe inzicht voor jouw spreuk...
Ik hou het even bij mezelf:
Ik ben bang voor mijn eigen zwakheden. Ik ben bang dat anderen die zwakheden zullen misbruiken. Maar het is mijn eigen angst voor mijn zwakheden. Daardoor moet je sterk in jezelf staan. Want dan ken je je eigen zwakheden en ben je er niet meer bang voor. Die 'zwakheden' zijn dan geen zwakheden meer, en anderen zullen die zwakheden dan ook niet als zwakheden zien om te 'mogen' misbruiken.
Dus er gebeurt niets negatiefs meer. En dus ook geen energieslurpen. Dank je, +1 voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je reactie Gd. Het is waar; zodra jouw angst verdwijnt voor je eigen zwakheden, zullen er voor een ander geen zwakheden meer zijn. Jij straalt niet meer de angst uit om je zwakheden te laten zien. Dit is nog een kleine toelichting op mijn privémail, dank dat ik ook door jou mocht in-zien! Dit alles ontroerd mij zo, het raakt mij tot op mijn ziel.
Maar het is liefde wat mij raakt!
Dank je wel vanuit mijn hart!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit geeft stof tot nadenken.,.. ik kopieer dat even....
Anders raakt het verloren in de grote massa... dat zou zonde zijn...
Annswers
13 jaar geleden
Ja ik print het ook effe uit als reminder
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit een antwoord wat me verder helpt, het stuk waarop ik vastliep.
Bedankt.

Andere antwoorden (13)

Dat soort mensen gewoon mijden!

Wat heb je aan een relatie die alleen jou moeite kost?

Een vriendschap hoort elkaar te voeden en niet dat de een de ander 'leegzuigt'.

Als je die persoon niet kunt mijden, dan zou ik op een rustig moment heel duidelijk aangeven wat het met je doet en dat je daar geen zin meer in hebt. Hou de ander een spiegel voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ontmoeten van dit soort mensen, is een onderdeel van je les hier op aarde, telkens opnieuw zal je dit soort mensen tegen komen, net zo lang je er mee om kan gaan.
Lukt het nog steeds niet, neem dan afstand, voel je eigen niet verplicht altijd maar weer te helpen/ antwoord te geven, aandacht te schenken, als iemand hier op g.v. voor de zoveelste keer bij jou energie aan het slurpen is, stop de discussie op een waardige manier en je zult voelen dat dit een goed gevoel geeft en geen energie kost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De laatste periode heb ik er niet zoveel last meer van. Het lijkt wel alsof diegenen het niet meer nodig vinden om te gaan slurpen.
Dat ik ook precies dat mijn gevoel al 5 jaar geleden heeft gezegd dat er een ideale oplossing is. Zoals ik de vraag heb neergezet. Ik zeg zelf altijd (bij pesten), als je sterk in jezelf staat en je staat in je eigen kracht, dan komt het niet eens bij de anderen op om je te gaan pesten.
Lees pesten hier maar als energie slurpen. Daar ligt ergens de sleutel. De liefde, of zoals ik onlangs kort heb mogen ervaren: een diepe innerlijke staat van ultieme tevredenheid. Maar zoals je antwoord hier ook zegt. Misschien moet ik nog wat meer groeien om het te kunnen zien en te kunnen begrijpen.
De door jouw gewenste oplossing is misschien wel een van de oorzaken dat iemand energie van jou kan blijven slurpen. je wilt beide partijen zich goed laten voelen. echter een van de partijen wijst de ander af (de ander wijst jou af, of heeft in ieder geval onvoldoende respect voor jou om jou in je eigen waarde / energie te laten), en vervolgens wil jij dat voorkomen. Het is al gebeurd. Je kunt niet iets voorkomen of ver mijden wat al gebeurd is. Wat wel goed te doen is, is om het gevoel wat je erdoor kreeg te doorvoelen. Hoe voelt het om niet gerespecteerd te worden? Hoe voelt het om afgewezen te worden? Om niet te worden gezien voor wie je bent? Weet dan dat er maar 1 iemand is die jou het allerbeste kent, en dat ben jij. Anderen zien jou door hun eigen rietje van veronderstellingen en geconditioneerde beeldvorming. (dat doe jij ook weer bij hun overigens).
Je kunt alleen energie bij iemand anders vandaan halen, met toestemming van diegene.. of dit nu bewuste of onbewuste toestemming is is een volgende stelling. Wanneer iemand (jij?) onbewust een ander toestemming geeft energie te komen tappen ligt altijd een 'schuld' daaraan ten grondslag. Ergens geloof je nog steeds dat je beter je best moet doen, want je bent 'ergens' schuldig aan. Maar nee. je bent volkomen onschuldig, net al ieder ander, zo onschuldig als de ziel kan zijn. Laat je niet lijden door dit misselijke en afgescheiden element dat 'mind' heet, dat schuld kan creeren als energiebron.. let is go en be free!
wanneer je je eigen onschuld opnieuw erkent, zul je weten bij wie je je fijn voelt, en van wie je afscheid wilt nemen. ze veranderen toch niet, wat je ook doet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel Herkenbaar !!
Zelf zeg ik het tegen de persoon in kwestie dat ik erg moe wordt van hem/ haar. (Niet zo letterlijk hoor) Meestal weet die persoon niet eens dat deze energie aan het slurpen is , zoals jij het noemt. Door open en eerlijk te zijn naar een ander toe kost het mij minder energie. Soms krijg ik er zelfs energie voor terug omdat ik dan "trots"ben dat ik me geuit heb. Maar dit is natuurlijk allemaal persoonlijk.
Mensen die bewust energie slurpen zal ik proberen te mijden. Maar ook wel zeggen tegen deze personen.
Succes !!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Herkenbaar, zowel vanuit mezelf ( ben zelf jaren een slurper geweest en heb het inzicht mogen krijgen en ben daar ook wat mee aan het doen, d.m.v. meditatie, Qi Gong, Tai Chi en positiever in het leven staan in zijn algeheel.
En ik zie het ook van de andere kant en ik denk dat het tijd wordt om - zij het tijdelijk, zij het definitief, future will tell - afscheid te nemen... Ik heb in de afgelopen tijd geleerd dat als iets stroef loopt en veel energie kost ik ermee moet stoppen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer ik ook alleen maar vermoed dat iemand aan het slurpen is (eigenlijk ,zeg ik altijd ,als ik me laat leegslurpen)
heb ik de oplossing door in gedachten een witte wolk om mij heen te doen die mij beschermd.
Ik doe dan zo normaal mogelijk en beleefd maar de ander gaat voelen dat er iets is wat hij of zij niet thuis kan brengen en dat veranderd de energie toevoer.

Er schijnen gidsen te zijn die je helpen en zij helpen waar jij geholpen mee wil worden.
Ik doe dit ook altijd wanneer ik een eind moet rijden bv naar buitenland ,even een witte wolk om mij heen en over laten aan het geheel.Zo voel ik me veilig
Als ik om een of ander reden mijn fiets niet op slot kan zetten bv ,ff een witte wolk enz.
Dit helpt mij altijd (tot nu toe dan).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb veel last gehad van "energieslurpers". Daarom nam ik me voor alleen met positieve mensen om te gaan. Voor zover je de keus heb dan. Ik ga nu mijn eigen gang, kunnen ze leuk vinden of niet, maar het werkt best wel. Het is ook zo, dat ik mijn energie nodig heb om hun weer te kunnen helpen, wat ik ook graag doe, maar dan op mijn promissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja Kirstenwind, als je de keuze hebt om ze los te laten.
In de periode waar ik echt heel veel moeite had met dit vraagstuk had ik een directe leidinggevende, een schoonvader, een broer, een moeder.
Niet echt om te kunnen loslaten. Maar ik heb er inmiddels wel van geleerd. Inmiddels gebeurt het niet meer, maar ik wil eigenlijk weten hoe het nu precies zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist, vooral in de familiesfeer is dat bijzonder moeilijk, weet ik alles van. Iedereen mag zeggen, oh, die heft last van dit of dat, maar ik blijf bij mijn standpunten. Het wordt op mijn manier of anders niet, Ik heb zelfs contracten opgesteld om mezelf te beschermen, Niet echt mijn ding, maar moest wel,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wilt de min-duimer opstaan, zal ik alles haarfijn uitleggen !
Je ervan bewust worden, dat hij dit effect op je heeft en waarom deze persoon doet wat hij doet.
Hij leeft van de energie van anderen om zich sterk te voelen. Innerlijk zijn deze personen dit doorgaans niet.

Werk er verder niet aan mee en stop met aandacht, en daardoor energie, geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Zodat je sneller mag plussen. Je antwoord ook duidelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je.
Op de volgende link zul je veel informatie vinden en hopenlijk ook een antwoord op je vraag.

http://www.aquariusage.com/print.cfm?newsid=1319
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kan je het gewoon ter sprake brengen, misschien is die ander ook gewoon bezig jou te pleasen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn moeder is zo iemand ik kan nog niet van huis weg maar ik wil het zo snel mogelijk want het zorgt ervoor als je veel met deze persoon in omgang bent dat je zelf ook negatief wordt. Ik merk in men leven dat hoe meer ik van huis weg ben hoe meer energie ik heb maar als ik is lange tijd thuis zit en af en toe ruzie dan voel ik me zo leeg....

De beste optie is : weggaan, Ik ben nu zelf van plan om specialisatie jaar te doen zodat ik kan werken en dan verder ga studeren en zodat ik weg kan van thuis.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je niet weg kan gaan negeer deze persoon dan en vermijd zo veel mogelijk contact lijkt grof maar het leven is te kort om negativiteit om je te hebben. Je zal zien als je meer positieve mensen rond je hebt ook positief bent.

Als je tenis speelt met iemand die slechter is dan jou zal jij automatisch ook slechter gaan beginnen spelen omdat jullie niveaus op een gelijk niveau proberen te komen.
Jij bent het gemiddelde van de mensen rond jou als dat allemaal negatieve mensen zijn dan ga je ook negatief zijn maar als dat gelukkige positieve mensen zijn ga je ook meer gelukkiger zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je van de ziel van die persoon houdt kan die geen energie van je slurpen, dat kan alleen als hij je uit evenwicht kan brengen, je op egoniveau brengen.

Als jij in verbinding blijft met je zielsniveau kun je van de ander houden ongeacht wat die doet, en heb je geen last van het energieslurpen van de ander.

De ander moet het op deze manier doen omdat hij blijkbaar de andere manier nog niet geleerd heeft, hij kan niet anders. Neem het niet kwalijk, zie en heb ziels-lief, dan kan je niets gebeuren.

Misschien geef je hem dan wel energie maar dan krijg je gelijk verse van de bron. Dat is oké.

Wees vooral niet angstig, dan schiet je in je ego en ben je vatbaar. Laat je niet op je egoniveau trekken.

Een kort gedichtje dat ik onlangs hierover geschreven heb:

Helaas

wie speciaal wil zijn
kan zich niet voeden
bij de gemeenschappelijke bron

wie speciaal wil zijn
vindt enkel voeding
in de verering die hij krijgt

hij zal moeten werken
voor zijn voeding
steeds opnieuw presteren

wie iemand wil zijn
is niet samen
voelt zichzelf in eenzaamheid

wie speciaal wil zijn
mist de toegang
tot de gemeenschappelijke bron

Helaas willen nog erg veel mensen speciaal en iemand zijn en snijden zichzelf zo af van de energie bron en dus moeten ze wel stelen/slurpen of hard werken.

Blijf dus verbonden

Probeer het eens wellicht heb je er wat aan, zo niet dan succes met verder zoeken naar de oplossing die jou past.

Anders kun je altijd nog een tijgeroog kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt last van het 'ik wil graag aardig gevonden worden' en het 'ik ben conflictvermijdend' syndroom (syndroom is hier overdrachtelijk/met een knipoog bedoeld uiteraard).

Laten we de vermeende energiën eens buiten beschouwing houden en sec naar het gedrag en de emoties, in dit soort situaties kijken.

Ik herken het, zoals zoveel mensen. We maken allemaal op momenten situaties mee waarin wij ons niet comfortabel voelen en ons overmand kunnen voelen. Zelfs in ogenschijnlijk futiele oppervlakkige gesprekjes.

Mijn vraag is: waarom is het zo ontzettend belangrijk voor je om 'beide partijen een goed gevoel te geven'?

Als iemand jou irriteert, boos maakt, geen respect voor je toont, geen gehoor aan je geeft, geen aandacht aan je schenkt (dit lees ik grofweg in je vraag)... waarom is het dan zo belangrijk dat 'beide partijen' een goed gevoel behouden?

Wat weerhoudt jou er op zo'n moment aan om jouw grenzen hierin aan te geven en duidelijkheid te scheppen?

Ik denk dat ik wel een vermoeden heb (ik baseer mij hier ook op eigen ervaring en waarnemingen van gedrag bij zoveel mensen die met dit soort dillema's worstelen):

Je voelt vermoedelijk angt voor het negatieve oordeel van anderen. En je hebt dit gaandeweg je leven zo voor jezelf weten in te pakken als zou je graag rekening houdt met anderen (wat vermoedelijk ook echt zo is). Maar mensen die buitensporig (ingebeelde, want nog maar in gedachten) conflcten proberen te vermijden, zijn vaak ook (hyper)sensitief voor de reactie van anderen.
En dit sterk ontwikkelde gevoel is hiermee je kracht alsmede je achilleshiel. Want stiekem is deze sensitiviteit vermoedelijk een afweermechanisme die je al vroeg hebt leren te ontwikkelen om conflictsituaties te vermijden. (Als kind ben je immers meestal niet in staat om je gelijkwaardig aan volwassenen assertief te verdedigen).

Wat ik hier al met al mee wil zeggen is:
De enige gevoelens waar jij directe controle over hebt zijn jouw eigen gevoelens. Niet die van de ander. En het gevoel dat iemand 'energie' zuigt, slurpt, is het gevoel van opgekropte emoties, zoals ergernis, irritatie, frustratie en boosheid.

En hoe zeer jij ook je best doet om 'de vrede te bewaren' (mijn eigen woorden) door met een niet assertieve houding het 'conflict' te vermijden en deze emoties te onderdukken en niet durft uit te spreken dat je je stoort aan de houding van iemand, zul je dit gevoel niet kwijtraken als je er niet actief naar gaat handelen door voor jezelf op te komen.