Wat zijn de gevolgen voor een ex-moslim die er voor uit komt atheist te zijn?

Ik heb in mijn vriendenkring een Turkse jongen die mij in vertrouwen zegt atheist te zijn ....maar is doodsbang daar naar te leven als geboren Moslim.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken iemand die al verstoten zou worden door haar familie als zij met een niet-moslim zou gaan samenwonen of een relatie zou beginnen. Maar ik denk dat het vooral heel erg afhangt van hoe streng gelovig zijn ouders zijn. Veel moslims zijn gewoon reële mensen en praten ook over deze onderwerpen met hun familie.
Helaas zijn er nog erg veel conservatieve moslims in Nederland die dit anders zullen oppakken.

Antwoorden (10)

Hangt af van zijn moslim omgeving. Als zij zeer strenge moslims zijn zal geen fijn nieuws zijn en bestaat er een kans dat ze hem niet meer accepteren. Gematigde moslims zullen hier op een mildere mee omgaan, maar zullen dit ook niet leuk vinden. Zeker als ouders zijnde wil je dat je kind het juiste doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die jongen zegt dat de gevolgen enorm zouden zijn voor hem en zijn familie , maar wanneer ik vraag ...welke gevolgen krijg ik geen antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je niet vertellen dit of dit gaat er gebeuren. Dat weet je vriend misschien ook niet goed en denkt hij dit alleen.. Gevolg KAN zijn is dat zijn ouders hem niet meer willen zien als hun zoon. En misschien nog wel meer maar dit blijft gissen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Hij zou worden negeerd door zn familie.
zn familie wil nix met hem te maken hebben.
Bron: Moslim vriend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap dat je vriend heel erg bang is.. en terecht. Het komt erg vaak voor dat de familie in zo'n geval niets meer met je te maken wilt hebben. Eigenlijk is dat tegen de regels in, dit hoort niet in de islam.

Ik ben moslima, het is mijn ouders' taak mij te leren wat goed en fout is, mij te leren andere behandelen zoals ik zelf behandeld wil worden, vergeten en vergeven, de Qor'an leren lezen, het gebed leren verrichten, en openstaan voor mijn vragen. Dat is hun taak; mij over de islam leren.

Wat zijn ouders zouden moeten doen, is heel moeilijk, namelijk; het accepteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het maar vreemd dat als je van een geloof af wil dat dit door je naaste omgeving niet wordt geaccepteerd. Dit is in mijn ogen geen vrije wil mogen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helaas gebeurt het wel en niet alleen bij moslims, streng gelovige christenen accepteren het soms net zo min.
Toen ik niet meer naar de kerk wilde, geen belijdenis wilde doen en toen als klap op de vuurpijl ook nog ging samenwonen werd me duidelijk gemaakt hoe enorm fout en vooral slecht ik was, de schande voor de familie.
dit is wel weer bijgetrokken, maar makkelijk is het niet als kind/ jong volwassene.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@nelly3, Ik weet dat het in meerdere geloven voorkomt,maar hierin is de Islam wel extreem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moedig antwoord.
Maar M. sprak me gisteren over 'mannen met baarden' ...dat zou een soort religieuze politie moeten zijn die ook bij ons (Gent) actief is. Die het doen en laten controleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zegt de Koran ook iets over het verlaten van het geloof?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees hier juist dit artikel (ga relevantie niet betwisten) , maar het laat mij wel begrijpen
http://www.answering-islam.org/Dutch/arlandson/afvalligheid.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
inderdaad grappenmaakster. onbegrijpelijk dat hier nog geen plus, maar al wel een min voor is gegeven. ouders zouden van hun kinderen, zeker als ze oud genoeg zijn om zelf na te denken, veel meer moeten accepteren van de keuzes die gemaakt worden. je voedt ze op, geeft ze mee wat ze in jouw ogen nodig hebben om hun leven mee te leiden, en daarna laat je ze los. geef je ze het vertrouwen om zelf te bepalen wat goed voor ze is. als je dat niet doet raak je ze hoe dan ook kwijt nietwaar? dus dikke plus voor je antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de Qor'an staat niet dat je een sjaal om je hoofd moet doen, maar dat een vrouw haar schoonheid hoort te bedekken. Wat goed en fout is staat niet altijd letterlijk geschreven. Als de islam zegt dat je je naasten moet behandelen zoals je zelf behandeld wilt worden, kan ik nme niet voorstellen dat mensen denken dat het normaal si iemand te moorden omdat 'ie geen moslim (meer) is. En ja, je kunt een artikel op internet erbij halen, maar iedereen kan iets op het internet zetten, dat weet je. Wij geloven dat alles vast staat, je lot staat vast, alles staat geschreven. Wie weet bekeerd de vriend van de vraagsteller zich terug naar de islam, onwaarschijnlijk, maar het kan. Hoe kun je er nu uberhaupt aan denken diegene te vermoorden? Ongelovelijk. Dankjewel alknobe
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ terug ;) goed antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel calig :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook! duidelijk antwoord.
Vind het ook mooi om te zien hoe je hier je eigen ervaring (durft) te omschrijven! +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Van het feit dat ze hem niet meer zouden willen spreken zou hij niet doodsbang zijn. Mensen zijn vaak doodsbang voor fysiek geweld. Dus als hij fysiek geweld vreest zal hij misschien moeten onderduiken bij vrienden of "verdwijnen". Wij gematigde Nederlanders kunnen ons dat moeilijk voorstellen (denk bijvoorbeeld aan eerwraak), maar ik kan me zo voorstellen dat zo'n bericht de ouders het gevoel geeft dat ze gefaald hebben in hun opvoeding. Voorzichtigheid is dus wel degelijk geboden als hij (je vriend) deze signalen afgeeft. Ga niet af op de adviezen van mensen die de cultuur niet begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van die Islam mag je een moslim die ongelovig geworden is vermoorden, ik denk dat geen enkele moslim blij zou zijn als een familied niet-moslim werd, zelfs hele slechte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin, je mag niet moorden vd islam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen onzin. Je mag inderdaad niet moorden van de Islam, maar toch gebeurd het! Elk jaar zijn er tientallen vrouwen het slachtoffer van! http://www.eenvandaag.nl/criminaliteit/32053/_eerwraak_hoort_niet_bij_islam_
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Van de islam mag je moorden" is onzin, maar het klopt inderdaad dat het vaak gebeurt. Goed lezen voordat je reageert, Siska.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heeft eerwraak niet meer met cultuur e.d. ( zoals tros die gekrenkt wordt etc )? Dus niet zozeer de Islam..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@faizel het is meer dat je doodstraf kan krijgen, op eigen houtje moorden is niet echt zo als het beschreven staat: http://nl.wikipedia.org/wiki/Ridda
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerwraak is je familielid iets aandoen, omdat je vindt dat hij/zij je te schande heeft gezet. Het kan zijn, dat als een ongetrouwde moslima geen maagd meer is, en haar ouders erachter komen, ze vermoordt wordt. "Ze heeft ons voorschut gezet, men zal denken dat we haar te vrij hebben opgevoed, dat het onze schuld is, ze moet ervoor boeten." Hoe zo'n ouder écht denkt, weet ik niet, maar dit is wat ik uit films en verhalen haal. Hetzelfde zou zijn bij iemand die zegt ex-moslim te zijn. Ook hierbij kan de ouder denken, dat zijn/haar kind, hem/haar "voorschut" zet. Zijn/haar dochter moet ervoor boeten.. Eerwraak kan met cultuur én geloof te maken hebben.
Uitstoting, doodsbedreigingen, geweld.
Websites voor afvallige moslims maken sinds een paar jaar duidelijk hoe groot het probleem is. Steeds weer is het anoniem opgetekende verhaal: ik ben geen moslim meer, maar niemand mag het weten, anders loop ik groot gevaar.

Naast de bekentenissen op internet zijn er harde cijfers: tienduizenden Nederlandse christenen stapten zonder problemen over op een ander geloof, honderden Nederlandse hindoes deden hetzelfde, maar het aantal moslims dat openlijk met de islam brak, is minimaal: tientallen hooguit, en ze houden zich muisstil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Turkse moslims zijn eenmaal veeeel minder streng ze drinken ook geregeld alcohol ( niet alle wel veel turken in turkije ) in nederland zijn ze wat strenger denk ik en wat bijna elke ouder zou doen is hun zoon van het tegendeel proberen te bewijzen en uiteindelijk zal de zoon doen alsof hy het gelooft maar in zn hoofd tog wat anders alleen om zn ouders een plezier te doen het beste dat hy het voor zich houdt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
officieel staat er de doodstraf op maar daar zal bij een moderne islamitische familie geen sprake van zijn. Net zoiets als dat christenen niet mogen werken op de sabbat op straffe van steniging, gebeurt ook niet meer.
Tenzij het iemand is uit een zeer conservatieve islamitische kring wonende in een land waar geloofsregels boven de wet staan, dan kan ie maar beter emigreren.

In de Koran wordt niet expliciet gesproken over doodstraf voor afvalligheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klaariskees
5 jaar geleden
In de Koran wordt wel degelijk expliciet gesproken over afvalligheid
Dat hangt helemaal af van zijn familie en vriendenkring.Ik ken genoeg 'moslims' die roken ,drinken,en de ramadan enkel meedoen omdat ze thuis in de gaten worden gehouden.Als ik ze dan vraag of ze geloven in en leven naar de Koran dan halen ze de schouders op.
Als je van thuis uit katholiek bent maar je gelooft niet meer, dan verkeer je in dezelfde positie.Zo zijn er zovelen.
Het is spijtig dat je als zelfstandig mens niet altijd openlijk kan uitkomen voor de dingen waar je voor staat.Maar hij is nog jong en tijd brengt raad.Maar de held moet hij niet gaan uithangen.Religieuze fanaten zijn tot alles in staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is een pertinente onmogelijkheid. Iemand die moslim is, kan niet tegelijkertijd atheïst zijn.
Het is het één of het ander.
Wel kan een voormalig moslim dat bekend maken en het ligt er aan waar die moslim zich op dat moment bevindt en hoe orthodox zijn medemoslims zijn.
De reactie kan dan variëren van de doodstraf, tot een onverschillig het zal wel.