Wiegen als een boom die wind vangt tijdens Tai Chi meditatie, hoe kan dat?

http://www.goeievraag.nl/vraag/veroorzaakt-wiegen.35666 Deze vraag is hiet min of meer al eerder gesteld, maar al gesloten.. Ik wil hem heropenen en er ook iets aan toevoegen. Mijn leraar zegt namelijk ook nog dat ik daardoor makkelijker zal gaan kunnen bewegen, soepeler. En Gdanonym had het over een Chi Kung oefening in dit artikel die erbij zou passen? Hoe heet die oefening en is die ergens hier terug te vinden?

Ik ervaar dit wiegen sinds een paar dagen, tijdens de staande meditatie van Tai Chi en ben op dat moment bij bewustzijn en absoluut niet emotioneel, en best ontspannen. Ik kan mezelf niet stoppen. Ik ga van voren naar achteren en weer terug als een hoge boom die wind vangt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De volgende oefening: Ga in de taichi stand staan. Dus voeten (voor vrouwen) op heupbreedte uit elkaar. Voeten naar voren. Lichtjes door je knieen. Staartbeen een beetje naar voren. Rechtop. Kin een beetje naar binnen. Goede uitlijning van je ruggenwervel. Tong op de gehemelte. Schouders ontspanning en schouderbladen een beetje rond. Voel je voeten contact maken met de grond. Alle delen van de voet en je tenen. Blijf ontspannen. Breng je handen in een bid-stand voor je borst. Bid-stand: dus handpalmen en vingers op elkaar, vingers wijzen omhoog. Je onderarmen moeten zo horizontaal mogelijk zijn. Breng nu de vingers naar je lichaam toe. Deze wijzen dan richting je kin/keel. Doe je ogen dicht en blijf minimaal voor 15min in de meditatiestand staan -> Ontspan! Als er iets gebeurt laat het gebeuren. Verwacht geen wonderen. Tijdens de les is er een groepsenergie welke iedereen helpt. De leerlingen gaan ook speciaal in een elipse vorm staan waarbij de ervaren studenten op de uiteinden staan. Hierbij zullen de minder ervaren studenten gebruik maken van de energie van de krachtigere studenten. De krachtigere studenten zullen in hun energie meer gaan verfijnen. Voor de les, duurt het wel 3 maanden voordat iedereen een beetje beweegt. Hier meer je oefent hoe beter het zal gaan. Het begint heel klein. Later zullen de bewegingen heel groot worden en denk je dat je valt. Weer later worden de bewegingen weer heel klein, maar heel krachtig en stevig. -- Je leraar zegt: "Mijn leraar zegt namelijk ook nog dat ik daardoor makkelijker zal gaan kunnen bewegen, soepeler. " Dit is inherent aan beoefenen van QiGong en TaiChi. Het wiebelen zegt dat je vooruitgang boekt en je iets meer openstelt voor de Chi. Het is een heel proces die duurt jaren. Ja absoluut je wordt soepeler en beweegt gemakkelijker. Toegevoegd na 11 minuten: Oh ja, het antwoord op je werkelijke vraag: Hoe kan dit. Dan verwijs ik je naar mijn antwoord op de vraag die je linkt. Daar heb ik niets aan toe te voegen.

ik begrijp nu niet goed wat je vraag precies is. het lijkt mij dat je zelf al antwoord hebt gegeven. ik ken die oefening, van de ci gong, en dat wat je beschrijft is juist de bedoeling, ontspannen en in je kracht staan, je lichaam bewegen voor soepelheid, even bij jezelf stilstaan (bij wijze van spreken) voor een meer gedetailleerde uitleg van de oefening zelf zou ik je leraar raadplegen, iemand die de tai chi, ci gong theoretisch ook kent... je kunt ook googlen op ci gong of tai chi, oefeningen...