Kan iemand die kan gedachtenlezen altijd "zien"wat iemand in zijn buurt denkt ?

Als je in een groep mensen staat en er is iemand bij die kan gedachten lezen en jij zit net aan bijvoorbeeld ruige sex te denken. Ziet zo iemand dan als het ware die beelden voor zich waar jij aan zit te denken ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedachten lezen bestaat alleen in onze fantasie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Theemuts....geloof je het zelf!!

Het beste antwoord

Beste theemuts,

Het antwoord is eigenlijk eenvoudig: op basis van onze toch wat gebrekkige kennis van de wetenschap kunnen mensen in de strikte zin van het woord geen gedachten "lezen".

De uitdrukking "gedachten lezen" wordt echter ook veel gebruikt in overdrachtelijke zin, en daar zit 'm een deel van de discussie die daarover bestaat. Er zijn mensen die bijzonder goed zijn in het "lezen" van lichaamstaal: de combinatie van houding en intonatie, de gedragingen en de uiterlijke kenmerken van iemand die spreekt vertelt hen soms veel meer dan wat de geobserveerde persoon eigenljik zelf wil prijsgeven, vooral als ze met wat ze zeggen eigenlijk de waarheid willen verhullen of verdoezelen.

Dit heet non-verbale communicatie.
Mensen die beweren "echt" gedachten te kunnen lezen maken eigenlijk in hoge mate gebruik van deze sterke eigenschap.

Bepaalde instanties hebben zelfs een prijs uitgeloofd voor wie onder gecontroleerde omstandigheden erin slaagt te bewijzen echt gedachten te kunnen lezen. Het betreft dan bvb. proefnemingen met het "lezen" van afbeeldingen op kaarten die de proefpersoon zelf niet kan zien, of proberen te "lezen" op welk onderwerp een andere proefpersoon in de ruimte ernaast zich concentreert . Tot dusver heeft geen van de mensen die ooit op die uitdaging zijn ingegaan zo'n test doorstaan ...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Cryofiel
13 jaar geleden
Goed verwoord, met mooie nuance. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn op deze planeet 6 miljard mensen... Er zijn zoveel onderzoeken gedaan die nog nooit mainstream aandacht hebben gekregen. Hoeveel experimenten heeft bijv. het amerikaanse of russische leger wel niet gedaan op het gebied van paranormale gaven. Deze resultaten worden heus niet zomaar even op de radio of televisie vermeld. Remote viewing is bijv een mooi woord om te googlen... Als dat al mogelijk is...

Andere antwoorden (6)

Er is nog nooit iemand geweest die heeft kunnen bewijzen dat hij kan gedachtenlezen, zeker niet op de manier die jij beschrijft. Maak je dus maar geen zorgen en fantaseer er op los!
13 jaar geleden
Gedachten lezen kan niemand, maar het zeer voorspelbare
gedrag van de ander is vaak bepalend dat het lijkt alsof men gedachten kan lezen. En als men dat uitspreekt op dat moment dan is dat een bevestiging voor de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gedachtenlezen is onmogelijk. [*]

Wat wel mogelijk is, is dat sommige mensen bovengemiddeld gevoelig zijn voor de lichaamstaal van anderen. Dat omvat ook miniscuul kortere of langere pauzes tijdens het spreken, een oog dat net wat langer omlaag kijkt dan anders, een pink die net wat meer gebogen is dan gebruikelijk, een ademhaling die net wat hoorbaarder is - enzovoort.

Mensen die zo'n bovengemiddelde gevoeligheid hebben, en die daarnaast ook zijn gezegend met een goed inlevingsvermogen, kunnen op die manier heel veel dingen over een ander aanvoelen.

Ze kunnen daar zó goed in worden, dat het net lijkt of ze gedachten kunnen lezen.

[*]
Althans, we hebben uitgebreid geprobeerd gedachten te lezen, maar dat is nog nooit gelukt. Je kunt natuurlijk een heel theoretische insteek hanteren en zeggen dat dit nog niets bewijst. Laten we het erop houden dat het nog nooit iemand gelukt is, te laten *zien* dat gedachtenlezen mogelijk is.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi omschreven vind ik! +
The mind only Knows what it Knows... IT DOES NOT know what it DOES NOT know...

Dus zeggen dat het NIET kan vind ik een kortzichtig antwoord.

Gedachtes lezen in hoe jij het verwoord.. dat zou kunnen.. dat is eerder telepathische communicatie.

Wij allen zijn er heel goed in om elkaars gevoelens te 'lezen' ofterwijl we zijn allen helderziend.. alleen zijn de meesten (meer als 90%) van de mensheid als kind uit hun helderziende gaven gepraat. Onze opvoeders (ouders, leraren, minister, tv, krant, etc, etc) hebben vaak een bijdrage geleverd aan het 'verlammen' van onze helderziendheid. Ik zeg nu niet dat dit slechte mensen zijn en dat ze dit afstompen van onze intuitieve gaven bewust doen. Veelal is dit afstompen van onze gaven een effect van goede bedoelingen bij het opvoeden. Misschien zag/hoorde/voelde je als kind wel 'gekke' dingen die je ouders niet konden begrijpen en vervolgens werd je verteld dat wat je zag/hoorde/voelde niet echt is. Een kind vertrouwd de opvoeder altijd heel makkelijk en neemt zo deze waarheid van de ouder over en vergeet zo zijn/haar gaven.

Wat er tijdens het opvoeden van een kind vaak gebeurt is dat de waarheid van het kind aan de kant wordt geschoven en de waarheid van de opvoeder in de plaats komt. Hierdoor wordt de eigen waarheid van het kind vergeten en leeft hij/zij in de waarheid van een ander. Een goed voorbeeld is al te vinden in de antwoorden hierboven; "het is nog nooit wetenschappelijk bewezen, dus is het NIET waar" Hier wordt dus meteen al aangenomen zonder er zelf ervaring mee te hebben gehad dat het NIET bestaat en de mogelijkheid van telepathische communicatie is al uit de realiteit 'verbannen'. Dit is een simpel voorbeeld van het afstompen van onze eigen 'para'normale gaven en het overnemen van een buiten ons liggende waarheid.

Een bekend gezegde die hier goed bij past is: "Iedereen is geboren als een origineel maar velen sterven als een kopie")

Toegevoegd na 38 seconden:
ps.

verdere uitleg hieronder

Toegevoegd na 4 minuten:
Mensen kunnen ook onbewust aanvoelen dat jij zit te fantaseren over iets (voornamelijk als het gepaard gaat met sterke gevoelens). Wat er dan kan gebeuren is dat de anderen in de omgeving misschien zelf ook onbewust hierover gaan fantaseren, of zich ongemakkelijk kunnen gaan voelen in de vibratie die jij uitzend. Ze zullen het in 90% van de gevallen niet door hebben dat jij de gene was die deze 'vibe' uitzend en denken dat het hun eigen gedachten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Cryofiel
13 jaar geleden
Dit antwoord klinkt leuk - maar in feite val je ten prooi aan de Theepot van Russell:
http://en.wikipedia.org/wiki/Russell%27s_teapot Wat mij daarnaast tegenstaat aan dit antwoord, is dat je vele mensen tekortdoet. Er zijn velen die zich openstellen voor *alle* mogelijkheden. Zij kijken zo goed ze kijken kunnen, ze nemen alles mee. Op grond daarvan komen ze tot een voorlopige visie. Ik vind dit heel positief gedrag. Jij doet het af als 'verbannen' van denkbeelden, je noemt het zelfs 'afstompen'. Wat jij 'verbannen' en 'afstompen' noemt, vind ik juist iets heel positiefs. Ik denk dat we daarin van mening verschillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar ik over schrijf zijn conditioneringen.. Dat is het afstompen en verbannen waar ik het over heb. Wij als maatschappij hebben zoveel programmeringen dat we door de bomen het bos niet meer zien. Vele mensen laten hun leven leiden door de waarheden van anderen. De waarheid die wij allen als kind ervaarden en velen van ons tijdens het opgroeien hebben opgegeven. waardoor we niet meer in ons eigen 'centrum' staan, maar reageren op de visies en waarheden van de 'buitenwereld'. We weten niet eens wie we zijn, wat we zijn, waarom we zijn, waar we zijn, hoe het komt waarom we zijn, wat we zijn, etc etc. Wij mensheid leven in een amnesia. We zijn alles vergeten. En woorden als Altijd en Nooit, Goed en Slecht, etc. zijn woorden die domineren in vele mensen. Deze woorden stompen je belevenis van jezelf af. Ik zeg niet dat dit verkeerd is.. maar het is een duidelijk feit dat dit de realiteit is bij vele mensen. Op bewustzijns niveau wordt dit ook wel de 3e dimensie van bewustzijn genoemd. In deze dimensie leeft men in Dualiteit (goed/slecht wit/zwart altijd/nooit, etc), maar ook in tijdslussen zoals; verleden, heden, toekomst. (lineaire tijd). Er zijn zoveel verschillende stadia in ons bewustzijn, maar velen van ons hebben niet eens door dat er meerdere stadia zijn. We denken dat er 1 stadium is die de 'juiste' is. In het westen is dat voornamelijk het rationele denken die de overhand heeft. Maar juist dat denken kan grote beperkingen in de realiteit brengen. Wij proberen alles te rationaliseren.. Maar concepten als telepathie en dergelijke is niet te bevatten met de rationele geest. Want THE MIND ONLY KNOWS WHAT IT KNOWS... IT DOES NOT KNOW WHAT IT DOES NOT KNOW. Ik zeg niet dat iemand goed of fout is.. dat bestaat in feite niet.. dat is een subjectieve ervaring. Alles is energie.. en ieder wezen op deze planeet heeft de vrije wil om er mee om te gaan zoals hij/zij dat wil. Dus ook het perspectief op de realiteit is iedereen vrij in. Dit is eigenlijk de boodschap die ik geef. Om bewust in het leven te staan, bewust te kiezen.. is eigenlijk het meesteren van jezelf. En alles wat buiten jezelf gebeurt is het theater van shakespeare...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens in de quantum theorien, spreken ze ook over entanglement. Dat is wanneer subatomaire deeltjes met elkaar verbonden zijn. En het maakt niet uit hoever ze uit elkaar zijn verwijderd.. wanneer je aan het ene deeltje iets veranderd, veranderd per direct ook het andere deeltje. Terwijl er geen lokale verbinding is die je kunt waarnemen. Ze praten daar over non-lokaliteit. Dit kun je ook wel zien als telepathie. De Documentaire What the bleep do we know is ook wel erg interessant en wordt het op een goede duidelijke manier uitgelegd.
Cryofiel
13 jaar geleden
Quantumeffecten worden wel vaker aangehaald. Met als (niet-genoemde) achtergrondgedachte: "zie je wel dat er vreemde dingen mogelijk zijn - nou, dan zijn andere vreemde dingen DUS ook mogelijk - dus zie je wel, hier is het bewijs dat gedachtenlezen mogelijk is". Die redenatie rammelt natuurlijk aan alle kanten. Het gaat namelijk niet om de uitspraak dat er zoiets als quantum entanglement bestaat. Het gaat erom, HOE we tot die uitspraak zijn gekomen. Wij zijn tot die uitspraak gekomen, doordat we hebben *gekeken*, en dit effect toen hebben *gezien*. Bij gedachtenlezen hebben we ook gekeken - maar daar hebben we tot nu toe helemaal niets gezien. Dus, hoe kun je dan in vredesnaam beweren, dat gedachtenlezen net zoiets is als quantum entanglement? In dezelfde trant: hoe kun je beweren, dat de wetenschap sommige dingen niet zou willen accepteren? Kijk naar de quantum entanglement: de wetenschap ziet iets, en hup, het wordt geaccepteerd! Dat het een heel vreemd verschijnsel is, en dat we dat niet begrepen, is niet van belang. Heel simpel: we zien het, en DUS accepteren we het. (Overigens: What the Bleep is geen documentaire, maar een zorgvuldig in scene gezette, zwaar bevooroordeelde serie beelden. Alleen geschikt voor mensen die GEEN last hebben van achtergrondkennis. Heb je die achtergrondkennis wel, dan haal je er zo ongelooflijk veel fouten uit - daarin is die film echt een unicum!)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Gedachten lezen bestaat niet.
Wel zijn er mensen die heel goed kunnen aanvoelen waar je mee zit en zelfs waar je aan denkt, maar dat is geen gedachte lezen, dat is een soort van inleven in de ander.
Dus wees niet bang als je aan ruige sex denkt, dat een ander met je mee "leest".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen is er een duidelijke focus van beide mensen nodig, zowel van de gedachtenzender als van de - ontvanger.
Er zijn geen mensen bekend die 'zomaar' de gedachten van andere mensen kunnen waarnemen als een filmpje.
Die veronderstelling lijkt erg romantisch, en komt in de buurt van de film What Women Want, met Mell Gibson.