Officieel bestaat de hervormde kerk niet meer, die is opgegaan in de protestantse kerk Nederland.
Verschillen tussen baptisten en hervormden ijn:
1. Baptisten geloven dat alléén God’s Woord voldoende is voor geloof en praktisch leven. De meeste protestantse stromingen hanteren geloofsbelijdenissen, catechismus, leerstellige standaarden. Baptisten kennen deze niet c.q. hechten hier over het algemeen geen waarde aan;
2. Baptisten geloven dat Christus het hoofd der kerk is. Er is géén mens die aangesteld is als absoluut leider, géén synodaal kerkverband (alle gemeenten zijn principieel autonoom) en geen landelijk of wereldwijd algemeen bestuur. Wel is er sprake van samenwerkingsverbanden e.d. in bijvoorbeeld federatieve samenstelling maar boven alles staat dat de plaatselijke gemeente autonoom is;
3. Baptisten geloven in een (strikte) scheiding van kerk en staat. Zij verwierpen daarom ook de verstrengeling van de Rooms Katholieke kerk met de wereldlijke macht. Ook de Protestantse kerken en leiders waren snel in hun vermenging met kerk en staat; al snel werden de Lutherse en Hervormde (NL) kerk de ‘staatskerk’ waarmee de scheiding tussen kerk en staat opgeheven was;
4. Baptisten geloven sterk in de individuele verantwoordelijkheid van de mens ten opzichte van God. Een priester kan niet de middelaar zijn tussen God en mens, alleen Christus is de middelaar. Niemand is gered vanwege het geloof van zijn ouders of zijn verbondenheid -door traditie of gebruiken- met de kerk maar alléén door een persoonlijke keuze (wedergeboorte);
5. Baptisten hebben altijd vastgehouden aan de geloofsdoop. Géén van de protestantse hervormers – Menno Siemensz daargelaten, voorzover hij als zodanig kan worden bestempeld - heeft de Bijbel hierin willen gehoorzamen en zij hebben het gebruik van de Rooms Katholieke kerk – de kinderdoop - overgenomen c.q. onverkort gehandhaafd. Daardoor is het mogelijk dat binnen de Rooms Katholieke en protestantse kerkgenootschappen ongelovigen ‘gedoopt’ zijn en worden gerekend tot hen die behouden zijn.;
6. Baptisten hebben, op grond van de Bijbel, altijd vastgehouden aan mogelijkheid tot lidmaatschap van de plaatselijke gemeente voor alleen hen die tot wedergeboorte zijn gekomen. Er is géén sprake van een (verbonds)automatisme of lidmaatschap op basis van geboorte ‘binnen de kerk’.

Zie verder:
https://www.bijbelarchief.nl/index.php?menu=5e026f798f8a6&document=5e0cb36d6a516
2 jaar geleden
DivineSaturos1
2 jaar geleden
Hartelijk dank voor u/jouw uitleg!
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Aanvulling op het antwoord van SimonV: Er bestaan nog wel (Hersteld) Hervormde Gemeenten, en de Hersteld Hervormde Kerk - bestaande uit die Hervormde Gemeenten die bij de vorming van de PKN in 2004 niet meegingen.