Als je tijdens je meditatie vervelende gedachten hebt maar weggerukt wordt eruit, wat is dat? Zie toelichting

Ik heb al verschillende malen hier op GV besproken dat ik moeite had gedachten los te laten bij meditatie. Gisteren was ik aan het mediteren en had ik daar weer eens last van. Maar telkens als ik die gedachten kreeg rukte iets me eruit en zette me terug op het spoor, zeg maar, alsof ik hulp kreeg erbij van iemand die wou zeggen van "kijk zo moet het" ik ben een keer of 7-8 terug op het spoor gezet en vond het een erg aparte ervaring... ik wil graag jullie mening erover... Heeft iemand van jullie een dergelijke ervaring ook gehad?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat 'iets', dat ben je zelf. Dat is die bereidheid om telkens opnieuw te beginnen met te focussen waar ik het bij één van je vorige vragen over had.

Je bent complexer dan je zelf denkt. 'Jij' bent niet alleen degene met die vervelende gedachten, 'jij' bent ook degene die je wegstuurt van die gedachten en die je (die 'je' is trouwens ook 'jij') weer op het goede spoor zet.

Is de menselijke geest niet fascinerend?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Prima verwoord! Helaas zijn er veel mensen die iets buiten zichzelf zoeken als "verklaring". Als je in die val trapt, maak je jezelf afhankelijk van iets dat buiten jezelf is. Terwijl je ook kunt inzien en accepteren dat dat "terugkomen op het spoor" iets is dat je zelf doet, en dat daarmee een positieve eigenschap is die je verder kunt ontwikkelen. Daarmee maak je jezelf onafhankelijk en sterk. Liever zelf sterk, dan afhankelijk worden van iets dat buiten jou is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
behoorlijk fascinerend :) thnx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed omschreven+