Welke lichte (dus niet orthodoxe) protestantse stromingen zijn er?

Toegevoegd na 25 minuten:
Met lichte bedoel ik: niet te dogmatisch; open en vrijzinnig

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2.5K

Antwoorden (4)

Het hangt er een beetje van af wat je niet orthodox vindt. Ik denk dat de Confessionele vereniging er onder valt, en er is een stroming die "op goed gerucht' heet. Er is een stroming die vrijzinnig is.
Dit is binnen de PKN.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat versta je onder het woordje lichte ?
2 Kor 3 vs 17 waar de Geest van de Heer is, daar is vrijheid.

De sluier weggenomen
Ieder mens heeft een sluier, een bedekking, op zijn of haar hart waardoor geestelijke dingen over God en Zijn reddingsplan niet begrepen kunnen worden. In 2 Kor 3 vers 16 staat dat telkens als iemand zich tot God bekeert, deze sluier wordt weggenomen. Er komt nieuw inzicht. Geestelijke dingen kunnen vanaf dat moment begrepen worden, soms direct en soms na wat uitleg.

Mensen worden door de Geest van God overtuigd. Ze bekeren zich tot God door een beroep te doen op het offer van de Zoon, Jezus Christus. Door de Geest worden ze opnieuw (geestelijk) geboren.

En dan ontstaat er een vrijheid! Een vrijheid om Hem te dienen, omdat we niet meer slaaf zijn van de zonde (vergelijk Galaten 5:1).
Sommige gelouterde gelovigen lijken zelfs te stralen.

Deze atmosfeer in een kerk wordt vaak als licht ervaren. Men ervaart geen druk en het heeft niet zozeer te maken met het type naam van de kerk of type leer. Maar met de gemeente en de Aanwezigheid van God hierin.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De doopsgezinden.

De moeder van een vriendin van mij is doopsgezind; dat is heel haar familie van oorsprong. Ze vertelde dat haar grootvader zelf zijn kinderen liet beslissen om wel of niet naar de kerk te gaan. Sommige van zijn kinderen speelden op het kerkplein terwijl hij de dienst bijwoonde; nogal vrijzinnig voor rond 1900.
Verder wordt zelf nadenken erg bevordert en zijn er weinig dogma's.

Nou nog een stukje uit een bron:
,,De christelijke traditie kent vele gezichten en dus vele kerken, ieder met een eigen interpretatie van het geloof en wel van heel vrij tot streng en gesloten. De doopsgezinden vormen in Nederland een christelijke geloofsgemeenschap - beter bekend als Doopgezinde Broederschap -, een eigentijdse en open groepering, zonder hiërarchische structuren, waar mannen en vrouwen ('broeders' en 'zusters') gelijkwaardig zijn.''
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vrijzinnige richting uit de Nederlands Hervormde kerk, de remonstranten, de doopsgezinden, de evangelisch Lutheranen.