Wat is de definitie van Compassie, Wat is het? En ervaar je het ook mij man-vrouw liefde?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeievraag hoor. Door compassie kan je achter de persoon kijken. En voorbij de daden. Hierdoor zijn boosheid en woede/haat niet meer nodig en kan er ruimte ontstaan voor: liefde. Dit is wat anders dan het verliefdheid of houden van in een relatie. Ik weet niet zo hoe daar een goede GV van te maken is.

Het beste antwoord

Compassie is het meevoelen van de emoties van de ander.

In een relatie kan je dit bijvoorbeeld vinden als je partner iemand verloren heeft. Of dat hij erg boos is doordat hij een bekeuring heeft gekregen.
Compassie is snappen waar de emotie vandaan komt EN daar vrede mee hebben. Op dat moment valt de emotie zelf in een ander kader.

Als jouw emoties van boosheid, woede/haat of verdriet wegvallen, is er ruimte voor een nieuwe: Liefde.

Deze liefde is anders dan verliefdheid en houden van voor een partner.
De verliefdheid en houden van kan in intentie veranderen door de daden van de partner. (als hij boos ik op jouw, kan je even niet meer het houden van vinden).
Maar de universele liefde zal altijd standhouden. Compassie is een hulpmiddel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Compassie is in Nederland beter bekend als medelijden.

Ik weet niet of dat aspect echt thuis hoort binnen een relatie. Althans het lijkt met niet bevorderlijk voor de liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mooie definitie staat op wikipedia. De volgende zinsnede is veelzeggend:

"...More vigorous than empathy, the feeling commonly gives rise to an active desire to alleviate another's suffering..."

Kenmerkend is de actieve behoefte om het lijden van een ander te willen verhelpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn de vruchten van de liefde, mededogen, medelijden, bewogen zijn met het lot van een ander, en het willen helpen van een ander.
Dus het kan zeker binnen een relatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Compassie is gewoon heel simpel een ander woord voor medelijden.

Toegevoegd na 32 seconden:
En dat kun je dus bij iedereen voelen, man of vrouw, maakt niet uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Compassie is zoiets als mededogen en is toch weer anders dan medelijden. Als je medelijden hebt met iemand
dan treur je over het ongelukkige lot dat iemand is overkomen. Als je compassie voelt voor iemand, toon je begrip voor zijn/ haar zakheden; het ongeluk is niet uit de lucht komen vallen, maar het gevolg van eigen falen, zoals bij ons allemaal wel eens het geval is. Compasie gaat niet samen met een arrogante houding en een snel oordeel, maar geeft het besef dat we allemaal wel eens in de fout gaan of het ook even niet weten. Compassie is in een relatie tussen man en vrouw zeker belangrijk. Je hebt met compassie meer begrip voor elkaars fouten en tekortkomingen en valt elkaar daarom ook minder aan, maar voelt mee met elkaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
corr; zakheden moet zijn; 'zwakheden'.