mediteren om tot rust te komen of eerst tot rust komen om te mediteren? kip-ei verhaal? wat als je nooit rustig bent?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik heb toch een wat andere mening als SuzyQ. Want ik vind het belangrijk dat je blijft luisteren naar jezelf. Als jij geen zin hebt, dan wil dat iets zeggen. Kennelijk moet je dan even pauzeren van al dat gemediteer of geoefen. Je lichaam geeft precies aan wat het nodig heeft. Het enige wat jij hoeft te doen is leren luisteren. Via observeren. Forceer jezelf dan ook niet. Mijn leraar zegt, blijf altijd op 80% maximum. Je kunt dingen niet verspoedigen alles loopt zoals het loopt en precies op de juiste snelheid. Als je tegen jezelf ingaat en je 'wil' overheerst, dan zal je alleen maar slechter worden. --- Als je dus rustig wilt worden, moet je gaan zitten en mediteren. Ook hier, luister naar je gevoel. Soms moet je maar rigoureus een pen en papier pakken om je gedachten van je af te schrijven. Er zijn vele technieken om je rustig te maken. Maar oefening baart kunst. Daar geef ik Suzy gelijk in. Zeker voor beginners moet men soms door de 'pijn'grenzen heen. Maar ook dat zal je kunnen voelen. (ben je wel heel gevorderd hoor).

Als je nooit rustig bent? Niet verwachten dat het in 1,2, 3 keer lukt. Misschien is loopmeditatie iets voor jou, zoek een rustige (bos)weg en probeer een stukje te lopen en te letten op wat je doet, ,ziet hoort, ruikt , en te vergeten wat je allemaal nog moet doen

Gewoon mediteren, iedere dag, of je nu rustig bent of niet. De truc is om je meditatiegewoontes niet af te laten hangen van omstandigheden. Er is namelijk altijd wel wat. Je hebt haast, je bent onrustig, je hebt het druk, je hoofd staat er niet naar, je bent ergens boos over, je bent moe, gestresst etc. etc. Dus doe je het drie keer en raakt vervolgens de klad erin. Wat goed werkt, is om er een vaste gewoonte van te maken. Zet bijvoorbeeld iedere dag je wekker een half uurtje eerder, sta op, leg je kussen of bankje klaar, steek een stokje wierrook aan, zet je klokje op (bijvoorbeeld) 20 minuten, en ga zitten. Gewoon standaard iedere dag. Soms zul je dan het idee hebben dat het helemaal niet lukt. Maakt niet uit, gewoon blijven zitten tot het tijd is. Je staat niet op tot je klokje zegt dat de tijd om is. En intussen heb je op dat kussen niets anders te doen, niets anders om de verveling te verdrijven dan... mediteren! Na een tijdje begin je dan te merken dat het steeds beter gaat. En op een gegeven moment begin je zelfs te merken dat je er al rustiger van wordt als je je voorbereidt op het mediteren, dus je kussen klaarlegt, een stokje wierrook aansteekt en je klokje op 20 minuten zet. Toegevoegd na 4 minuten: Trouwens, als je begint met meditatie is het normaal dat je je de eerste keren erg onrustig voelt bij het mediteren. Dat betekent niet dat je het niet goed doet! Je kunt je gedachten vergelijken met een stel jonge honden. De hele dag lopen ze aan de lijn. Maar dan ga je mediteren, en laat je ze bewust los. En wat jonge honden doen als ze na lange tijd eindelijk weer eens los mogen: rennen, rollen, springen, blaffen, ze raken door het dolle heen. Maak je daar geen zorgen over, als je wat vaker mediteert, worden je gedachten vanzelf rustiger.

Doel van mediteren is inzicht krijgen in wat je onrustig maakt en dat daardoor te kunnen benoemen. Wanneer je tijdens het mediteren onrustig wordt van een oude frustratie die naar boven komt, en je herkent die, zal die een volgende keer bekend voorkomen en minder bedreigend zijn. Daarom moet je beginnen met mediteren, om rustig te worden. Het is niet erg als je er in het begin weinig van bakt, en na een paar minuten onrustig opspringt, als je maar de oorzaak van de onrust bewust achterhaalt en benoemt.

Zie je onrust, kijk ernaar, observeer jezelf, oordeel niet. Dat is al meditatie. Veel mensen mediteren terwijl ze iets doen (strijken bijvoorbeeld), de handelingen voeren wat energie af en maken rustiger.