Heb je een probleem als linkshandige moslim?

De linkerhand staat voor onrein. Maar wat als je dominante hand de linkerhand is. Wat zegt de islamitische wet daarover?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
10K

Antwoorden (4)

Dat is niet alléén bij moslims zo. Bij veel Afrikaanse volken en vast nog veel meer volkeren is het zo dat de linkerhand wordt gebruikt bij het toilletteren, en ja, om nou die hand te gebruiken als je gaat eten als je nét de wc heb gebruikt... is niet zo heel erg fris. . Dus moet je met je rechterhand eten, en je linkerhand gebruik je niet. Zélfs als je daarna gewoon je handen hebt gewassen. En dát is weer omdat veel volken niet met mes en vork eten zoals wij dat wel doen, maar lekker met je vingers.

Het was in onze cultuur vroeger ook heel normaal om je rechterhand te gebruiken ipv je linkerhand, maar dat had weer te maken met het feit dat links slecht is en rechts goed volgens de bijbel (dat is wat ik onthouden heb uit een ver grijs verleden van school) en had weer weinig te maken met eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat links slecht is en rechts goed volgens de Bijbel, zou heel goed kunnen zijn omdat men vroeger ook eens heeft bedacht dat eten met links niet fris is nadat je er mee aan je kont hebt gezeten. Dat is vervolgens eens op papier gezet en zo in het dikke boek terechtgekomen. Zoals zo vaak echter in de Bijbel staat er alleen de wet, zonder de uitleg waarom iets zo is.
SnakeEye
12 jaar geleden
De profeet Mohammed (vzmh) heeft gezegd dat moslims met de rechter hand horen te eten. En als we onze kleren aan doen om eerst te beginnen met de rechter kant (van je trui of broek e.d.). Vanuit de Islam wordt gezegd dat de Duivel ook met links eet. Tevens bestaat de rechter kant van het lichaam uit het positieve energie veld. Hoe meer we de rechterkant gebruiken hoe meer krachtiger, gezonder we ons gaan voelen, onze weerstand wordt mede hierdoor verhoogd.
zondag
12 jaar geleden
Je hart zit anders wel links hoor dus die regeltjes over rechts en gezondheid zijn grote onzin. Want je hart is het vitale orgaan dat de boel draaiende houdt. En duivels noch engelen hebben eten nodig, zo ze al bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@SnakeEye: Ik denk dat als je beide kanten beter gebruikt, je nog krachtiger en gezonder wordt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@zondag, je hart zit in het midden, hoor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@bigmomma27: niet helemaal, het hart zit bij de mens links van het midden. (meestal, er zijn zeer zeldzame gevallen bekend, waarbij de helft van een tweeling het hart rechts van het midden had)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@rinke
Je hart is niet symetrisch en steekt een beetje over naar links. Je hart zit vooral in het midden en een klein beetje naar links, dus. Links en rechts zitten je longen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rinke: De grootvader van een vriendin van me, geen helft van een tweeling, had z'n hart ook rechts zitten. Het komt dus ook gewoon voor, maar het is wel zeldzaam ja. @Bigmomma: Het zit eigenlijk nog weer ertussenin. Zoals op Wikipedia staat: "Het hart ligt meer aan de linkerkant dan aan de rechterkant van het borstbeen. Het steekt slechts ongeveer 2 cm uit aan de rechterkant. In de linkerlong daarentegen zorgt het hart voor een diepe indeuking." Toch wel vooral links van 't midden dus.
zondag
12 jaar geleden
@Bigmomma27, bij jou misschien niet, maar mijn hart zit veel meer links dan in het midden. Als ik in het midden voel, voel ik het niet kloppen. Als ik links voel, voel ik het wel. Zouden ze het een beetje verplaatst hebben toen ik mijn bypass-operatie kreeg? ;-)
Vroeger werden linkshandige kinderen hier ook verplicht om met de rechterhand te schijven.
Misschien werkt het voor moslims nog net zo
12 jaar geleden
Ja, je hebt een probleem. Je moet leren om met je rechterhand te eten, te schrijven, iets aan iemand te geven enz.
Voor zover ik weet zegt de Syariah niets over linkshandigheid (als aangeboren voorkeur), alleen wat je wel en niet met je linkerhand mag doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals het in Nederland volgens de etiquette heel gewoon is voor rechtshandigen om met links te eten. Ook dat gaat tegen de natuurlijke rechtshandigheid in. Toch lijkt dat voor niemand een probleem. Misschien eet je zelf ook wel links, terwijl je eigenlijk rechtshandig bent.

Moslims eten in principe met rechts. Dat is het voorbeeld zoals Mohammed (zvmh) het heeft gegeven. Op de wc gebruik je je linkerhand, of die nu dominant is of niet.

Voor schrijven en de andere kleinere motoriek is het een stuk lastiger om rechts te gebruiken als je linkshandig bent. Mohammed (zvmh) was analfabeet en heeft daarin dus geen voorbeeld gegeven. Omdat rechts de voorkeur heeft, zou het goed zijn als je probeert met rechts te schrijven. Proberen kan geen kwaad.

In sommige culturen wordt het linkshandig schrijven afgeleerd, zoals tot zeer recentelijk in Nederland. Dat is echter geen islamitische verplichting.

Om het samen te vatten: nee, je hebt geen probleem als linkshandige moslim, hoogstens kun je in bepaalde culturen last hebben van linkshandigheid, zoals dat ook in Nederland was.