Hoe kun je het beste liggend mediteren? Houding, stand van armen, handen, ademhaling, etc

Toegevoegd na 34 seconden:
Ik vind het daarbij prettig muziek te gebruiken, hoe ervaren jullie dat zelf?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mediteren kan je het beste alleen doen als je niet moe bent. Als je moe bent, moet je gaan slapen. Als je chronisch moe bent, dan zal je ook wat aan je conditie moeten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom is dat? Ik mediteerde wat extra met de gedachte dat ik dan misschien wat meer rust in mijn hoofd zou krijgen en juist daardoor beter zou kunnen slapen. Ik ben chronisch moe, maar doe al veel aan conditie. Ik ga ermee naar de huisarts komende week... ik heb de indruk dat mij lichamelijk iets mankeert. Bloed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je moe bent, ben je tijdens de meditatie aan het vechten tegen te moeheid. Dit gaat ten koste van de meditatie. Dit gevecht zou je niet moeten hebben. Maar bij chronische moeheid, is elke beetje meditatie toch een beetje.
Net zoals een beetje QiGong/taichi een beetje is en ook een beetje helpt. Succes bij de huisarts. Ik dacht dat je afgelopen week al zou gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nja huisartsen he... is weer eens met vakantie... ik ga komende week...

Het beste antwoord

Je kunt inderdaad het beste in een zithouding mediteren. Als je liggend gaat mediteren heb je kans at je in slaap valt omdat je lichaam nou eenmaal gewend is om in een lighouding naar slaap te streven. Zithouding kent het lichaam als 'alert' blijven, en voor meditatie geldt dat ook. Weliswaar alert in een ander bewustzijnsniveau. Je wilt dat je bij het sluiten van je ogen (- ook niet verplicht, ik heb ook jaren lang de open ogen meditatie beoefend), je richt op een punt en dan daarin opgaat. Waar je handen en benen op dat moment zijn wil je niet weten, want dat leidt alleen maar af. Zorg dus van tevoren dat je weet waar je die het beste kunt laten om daar na enige tijd niet door gestoord te worden. Langs je lichaam is dan geen goed idee, en je kunt ze beter op je schoot leggen. Probeer een goede plek te vinden waar ze zeker een half uur kunnen blijven liggen zonder te irriteren.
In het begin gebruikte ik wel muziek, altijd dezelfde zodat het lichaam en de geest 'wisten' dat we gingen mediteren. Na een tijdje gaat het steeds beter en heb je geen muziek meer nodig. Nu vind ik muziek afleiden, en ja ik ben nogal gevoelig voor geluidjes. Je moet je ervoor proberen af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ben zelf ook gevoelig voor geluiden vandaar, maar merk wel dat het al wat meer langs me af begint te glijden... maar ja hoe zit je het makkelijkst... als ik laatst in het zembad in een tuinstoel zat schoot ik ook in een soort van slaap door meditatie en dat wel een keer of tien...

Andere antwoorden (4)

Ik mediteer altijd met behulp van een meditatiebankje, je hebt trouwens ook meditatiesstoelen.
Ze krijg ik geen rugklachten en zit ik prettig.
Mijn favoriete muziek is een mix van allerlei soorten muziek, die ik in de loop der jaren in het buitenland heb verzameld, maar ook gewone natuurgeluiden vind ik fijn.
Je hebt van Hemi-Medi cd's die echt heerlijk zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet eenduidig te zeggen, de een zal graag liggen met een kussentje onder de knieen, de ander heeft daar last van. Ik zou zeggen, dat iedere houding waarbij je je kunt ontspannen een goede houding is
13 jaar geleden
Je kan je handen op je buik laten rusten. Dus op je rug.
Dan kan de energie van je handen contact maken met je dantien.

Maar je handen naast je lichaam is ook prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb de ervaring dat ik het niet kan forceren, vind het heel moeilijk om er echt voor te gaan zitten, dat lukt gewoon niet altijd.
dus mijn manier is dat ik mediteer zo vaak ik kan, al was het maar kort en krachtig. het kan zowel wanneer je autorijd, dat vind ik therapeutisch werken zeg maar, in de rij van de kassa, om maar wat te noemen...
of gewoon tussen de bedrijven door, even stil staan bij het moment, even voelen wat je voelt, even zijn om te zijn...
bewust leven!!!
genieten van kleine dingen, als liggen op het gras, zon op je bol en gedachten naar de achtergrond...
dit is voor mij mediterend