Kan je jezelf handoplegging geven op een onbereikbare plek op je rug?

Of heb je helemaal je handen niet nodig?

Toegevoegd na 21 minuten:
PS: Als je je knie bezeert, is de eerste reactie om je handen op die knie te leggen: Dit is een vorm van handoplegging. Hierbij geef je jezelf handoplegging.

Een reiki behandelaar kan zichzelf ook behandelen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik durf het niet als antwoord te geven, want hoewel correct, is het denk ik niet wat je zoekt. Mijn antwoord zou zijn: leniger worden. Ik kan met mijn handen *elke* plek op mijn rug bereiken. Ik kan bijvoorbeeld mezelf een hand geven achter mijn rug, met de ene arm omlaag (elleboog richting billen, hand omhooggestoken, op de rug tussen de schouderbladen) en de andere arm omhoog (elleboog boven het oor, hand omlaaggestoken op de rug tussen de schouderbladen). Comfortabel is het niet, maar het lukt makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oeioei, wat goed, cryofiel. Maar het is inderdaad zo dat je als je ergens pijn hebt, dat je dat wilt aanraken. Je zou dat handoplegging kunnen noemen, heb ik nooit op die manier aan gedacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima reactie Cryofiel. Helaas ik ben niet zo lenig in mijn armen achter me. @ineke, ik wil er zeker bij kunnen, maar het lukt niet.:-(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gdano, op je rug gaan liggen, benen optrekken, dus knieeen richting neus. Vervolgens je armen om je knieën slaan en druk uitoefenen .. eventueel zakken met je armen tot je op de juiste plek druk uitoefent. andere truc is op je hurken gaan zitten en bijvoorbeeld aan een tafel poot gaan hangen ( aapzit) hoe verder je achteruitover hangt en je armen strekt hoe beter. ook hier kan je de juiste houding uitzoeken om de spierspanning op de juiste plek te verhogen leuker is het als in oefening 1 iemand bereid is voorzichtig Op je knieen of onderbenen te gaan zitten... door het gewicht naar achter/ voren te leunen of hoger/lager te gaan zitten.. zoek je de juiste plek. oefening 2: samen op de hurken in aapzit.. handen ineengestrengeld en lekker allebei achterover hangen. over je rug loopt de blaasmeridiaan. over het midden is het de fysieke meridiaan.. meer langs de buitenkanten loopt emotionele blaas. pijn midden over de rug ( dus ergens langs de ruggegraat) drink je genoeg?
pijn meer langs de zijkanten van je rug (zeg maar lijn van schouderbladen tot aan nieren) op wie ben je zo pissed? ;)
Cryofiel
13 jaar geleden
Die meridianen bestaan natuurlijk alleen in theorie - niemand heeft die theoretische meridianen of de theoretische effecten van die theoretische meridianen ooit kunnen waarnemen. Maar het leuke aan jouw oefeningen is, dat ze me heel bekend voorkomen. Ik heb ze vanavond (prachtige avond!) anderhalf uur gedaan. Dat heet roeien. Je doet namelijk niets anders tijdens het roeien. Continu ben je, in ritmische souplesse, bezig met de "hangoefeningen" die je beschrijft. We zaten in een tweezonder - voor de niet-kenners: dat is het technisch moeilijkste boottype dat er is. In opperste concentratie, en tegelijk met maximale geestelijke ontspanning, wisselden lichamelijke inspanning en lichamelijke ontspanning elkaar af, ongeveer twintig keer per minuut. Prachtige sport!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ cryo ,"Die meridianen bestaan natuurlijk alleen in theorie"
ik krijg steeds meer bewondering voor je. laatst begreep ik uit je woorden dat je persoonlijk onderzoek op het gebied van chackra's hebt gedaan. En nu concludeer ik dat je ook persoonlijke ervaring met de meridianenleer hebt opgedaan?
wow.. indrukwekkend! ben erg benieuwd naar je persoonlijke ervaringen.. vertel vertel vertel :):)
Of interpreteer ik je woorden verkeerd en baseer je je kennis op artikelen uit de skepsis?
andermans onderzoek? roeien zou in het geval van acute rugpijn geen goede aanrader zijn. De beweging op zich misschien wel.. maar het tempo niet.
maar ik ben met je eens dat het zorgen voor lenige spieren veel leed kan voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Gee, je raakt een schot in de roos. Over de koppeling van de plek, de meridiaan en de emotie.
De plek die ik ervaar is rechts boven net links naast de schouderblad. Jou emotiebenoeming heeft iets los gemaakt. Namelijk in relatie met gisteren waarbij ik een tijdsreis maakte naar vorige levens. Nu zie ik een heethoofd in de relatie tussen de levens. In dit leven een naar binnen gerichte heethoofd. Die plek is al een stuk minder nu. Heb je nog meer info waarbij je de relatie tussen de emotie en de meridianen (punten) legt? Of misschien een paar verwijzingen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gdano, ik moet nu gaan rennen.. werk.. maar er is inderdaad nog veel meer info over relaties tussen emoties en meridianen. Er is zelfs zoveel dat het hele boeken vult. misschien handiger als je me ( in pb?) gericht naar (probleem) gebieden vraagt? ongeacht of ze op het fysieke of emotionele vlak liggen. Ik kom er op terug, beloofd :)

Het beste antwoord

Je kunt je hand inderdaad aan de voorkant van je lichaam leggen, daar waar achter de pijn zit, sluit je ogen en zié hoe de energie doorstroomt naar de plek die het nodig heeft.

Een andere manier die ik zelf gebruik:
Sluit je ogen en ga ontspannen liggen of zitten,
Zié de stralende, helende, energie in je maagcentrum.
Adem in en zie hoe deze helende energie naar de 'pijn'plek vloeit, adem rustig uit. Adem weer opnieuw in en zie hoe er nog meer energie naar de plek gaat.
Ga hier mee door, net zolang totdat jij ziet of kan voelen de de plek helemaal ver/gevuld is met deze krachtige helende energie die jij in je hebt!

Succes Gd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat het sowieso niet handig is jezelf een handoplegging te geven omdat het om energiestromen gaat, en je eigen energiestromen dermate te beinvloeden lukt niet zo goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Handoplegging gaat over doorgeven van energie, al of niet suggestief. Dus van de ene mens naar de andere.
Waarom zou je die onbereikbare plek anders dan met je drooghanddoek willen bereiken?

Het antwoord is dus: nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee,dat gaat moeilijk,maar een alternatief is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het sturen van energie via je handen is een van de mogelijkheden van energie sturen.
Je zelf behandelen is uiterst moeilijk en lukt vaak niet.
Het sturen van energie kan ook op afstand, dus ook bij je zelf op onbereikbare plaatsen van je lichaam.
Concentreer je en probeer je zoveel mogelijk te ontspannen, als je lichaam begint te tintelen, stuur je de energie naar de plek waar je die wilt hebben, laat het samen gaan met je ademhaling.
Iedere keer dat je rustig uitademt, stuur je een golfje van energie naar de plek, precies op het moment dat je geheel uitgeademd bent, dus het moment vlak voor je weer inademt, na enige tijd zal je ervaren dat je het kan sturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(met m'n hoofd iets naar beeldscherm gebogen, bril bijna op puntje van m'n neus en een ietwat bedenkelijke blik zeg ik) Correct + :P
ik plaag je maar hoor! maar t plusje is echt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Begin jij nu ook al over mijn nieuwe foto?
Ik mis trouwens wel jouw antwoord hier?
ieder ervaart het en doet het anders denk ik, zie ook bij Zanja.
Hoe denk jij hierover?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik doe vrijwel hetzelfde als jij,zeker als het om een onbereikbare plek gaat. Alleen stuur ik energie naar de plek op een volledige inademing en adem de pijn uit op een uitademing.. wit naar binnen/ zwart naar buiten. verder ga ik op zoek naar de fysieke oorzaak en de emotionele oorzaak en als die beiden voorkomen pak ik die beiden aan.
pijn is voor mij onbalans. ik zou door te werken met ki proberen de onbalans op te heffen. Daarvoor zou ik aan de slag gaan met de bijbehorende meridiaan/ meridianen. Accupresssuur dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gee, doe je dit ook voor je werk, misschien had je het al een keer verteld, maar weet ik het niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe het ook zo Ed! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ eddijst, nee, tenminste, niet in de betekenis dat ik me ervoor laat betalen. Ik heb wel (onder andere) de 4 jarige beroepsopleiding klassieke shiatsu gevolgd in TCG ( traditionele chinese geneeskunde) Heb er trouwens een jaartje langer over gedaan.. de positieve schok van westers naar oosters was me in het eerste jaar te groot;)
Als je je handen op de voorkant legt, en met je intentie de energie doorstuurt naar de achterkant, komt het er vanzelf. Zorg wel dat je twee handen gebruikt, een voor 'erin' en een voor 'eruit'. Iedereen kan het!

Waarom zou je jezelf niet kunnen behandelen? Hoewel ik moet zeggen dat ik ook liever heb dat iemand anders het voor me doet ;-)
Menstruatiepijn los ik gewoon zelf op, bijvoorbeeld.