Kan een moslima zonder hoofdzoek een goede moslima zijn?

En zo ja, zitten de hoofddoekdragende moslima's er dan naast als zij zeggen dat de hoofddoek door de Koran verplicht is gesteld?

Toegevoegd na 16 minuten:
Of de hoofdzoek een teken van onderdanigheid aan de man moet zijn weet ik niet. Van een moslima heb ik gehoord dat er in de Koran iets staat dat de vrouw zich moet beschermen (waarschijnlijk wordt bedoeld tegen al te opdringerige mannen, maar wie daar zekerheid over kan geven nodig ik graag uit dit te doen).
Als dat zo is, dan vindt daar wel een enorme verantwoordelijksverschuiving plaats! Net zoiets als bij Eva & de appel.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
17.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na je uitbreiding : dat is inderdaad e omgekeerde wereld, maarja, dat zien we wel meer in een gemiddelde macho-cultuur waarin de heren alles voor het zeggen hebben en de vrouwen niets.
We praten natuurlijk wel over een religie waarbij in sommige (!) landen - niet alle - vrouwen nog gestenigd mogen worden als ze verkracht zijn !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de koran staat géén verplichting tot het dragen van een hoofddoek! De verplichting tot het dragen is regionaal en cultureel bepaald door tirannieke mannen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juistem. Het is een vrije interpretatie van wat er in de Koran wordt gezegd over het eventueel bedekken van het hoofd. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Hoofddoek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ marleen: dank voor de link. het lijkt dus meer een borstdoek te 'moeten' zijn. of dan toch minimaal een schoonheidsverhuller. als je sommige moslima's met hoofddoek maar ook met duidelijke make up, strakke broeken en truitjes ziet, lijkt dat niet overal te lukken. zelf meen ik dat mensen hun schoonheid juist zoveel mogelijk moeten tonen. er is al grauwheid en lelijkheid genoeg. schoonheid ervaren is het vieren van de werken van de Schepper. maar goed, ik drijf langzaam off topic...

Antwoorden (14)

Ja hoor, dat kan uitstekend.
Net als de bijbel kun je ook de koran een beetje naar je hand zetten (al is dat nadrúkkelijk niet de bedoeling), en bovendien is het hoofddoekverhaal niet zozeer een wet uit de koran zelf maar (eveneens) een interpretatie daarvan of bijbehorende geschriften.

De moslima's die ik ken met hoofddoek doen dat inderdaad op basis van wat de koran (of de mensen die hem interpreteren) zou zeggen, maar de moslima's zonder hoofddoek doen eigenlijk het zelfde. Wat dat betreft zijn moslims niks anders dan andere gelovigen ; de een is streng in de leer, de ander wat soepeler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het bedekken van het hoofd is een teken dat ze onderdanig moeten zijn..de man staat boven de vrouw...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je gelooft op jou manier, en met de regels die er voor jouw bij horen. Dus als jij vind dat het kan, dan kan het.
Andere mensen kunnen het niet erkennen, maar dat is niet hun probleem. Uiteindelijk gaat het bij de Islam erom dat je gelooft in Allah & in de profeet Mohammed, en in de teksten die van hen komen(de Koran). Hoe je het interpreteert ligt aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is er dan volgens jou niet 1 religieuze waarheid? Maar net zoveel als er interpretaties zijn...?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, eigenlijk wel. Iedereen uit zijn geloof op zn eigen manier.
Als niet-moslim vind ik van wel, je identiteit wordt meer bepaald door je geloof en je handelingen en gedragingen.

Of de moslim-gemeenschap er zo over denkt weet ik niet, ook hier zullen er meningsverschillen zijn en het al dan niet letterlijk nemen van wat de koran 'voorschrijft'.

Hiermee wil ik niemand beledigen en respecteer ieders mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb t aan mn zus gevraagd, zij is moslima. Volgens haar is een hoofddoek niet verplicht. Zij vindt zichzelf een goede moslima, maar draagt geen hoofddoek. de rede dat zij zichzelf een goede moslima vindt, is omdat bij haar het geloof in dr hart zit en niet alleen in dr uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk kan dat.
Ik heb zelf geen geloof maar ik geloof wel in
de mensheid zelf en vrije wil.
En ik vind het goed dat een Moslima uit haar eigen keus er niet voor kiest om een hoofdoek te dragen. Dat is dan haar eigen keus en die is altijd goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk kan dat, het is tenslotte jouw keuze. zolang jezelf het maar goed vindt en als je ouders (weet niet hou oud je bent) er moeilijk over doen, probeer dan een soort overeenkomst te komen en dan kan je het opbouwen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ik het zo zeggen je zal vast wel hele slechte moslims met een hoofddoek,en mischien wel een hele goede zonder hoofdoek,uiteindelijk gaat het natuurlijk om het innerlijk. Het uiterlijke zegt natuurlijk niks...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals in alle geloofsrichtingen, heb je ook binnen de islam vele varianten. Er zullen moslims zijn die vinden dat een moslima zonder hoofddoek zondig is, en er zijn moslims die vinden dat een moslima dat prima voor zichzelf kan bepalen.
Dus ja, een moslima zonder hoofddoek kan een goede moslima zijn. Ondanks dat bepaalde fundamentalistisch denkenden het daarmee oneens zullen zijn.
Denk trouwens ook aan de vele types hoofdbedekking die er zijn voor moslima's: een vrij kleine, bontgekleurde doek; een grotere die ook het voorhoofd bedekt; de zwarte doeken die vaak nog wat groter zijn; de doeken die ook de hals en schouders bedekken en meestal zwart zijn; de doeken die alleen de ogen vrijlaten (niqab). Dus ook in de 'wel het hoofd-bedekken-school' zijn er vele varianten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
c+
Er is mij verteld dat ook mannen hun hoofd dienen te bedekken! Alleen dat zie ik maar zelden in de praktijk. In de jaren 60 van de vorige eeuw droegen hier ook vrouwen hoofddoeken......
Wat vaak vergeten wordt is dat de hoofdbedekking in warme landen een functie heeft net als het dragen van een niqab. Die noodzaak is hier niet aanwezig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niets of niemand kan zeggen dat jij een slecht of juist een goed mens bent. Alleen God weet dat. Iedereen wordt vergeven voor zijn/haar fouten, als je er maar echt berouw van hebt en je je zonden opbiecht aan God. En daarvoor hoef je niet naar de kerk te gaan of te bidden op een bepaalde manier. Je kunt gewoon praten met God, zoals je praat met andere mensen.

Nu wil ik overigens niet zeggen dat het niet dragen van een hoofddoek een zonde is. Helemaal niet. Ik zelf ben van mening dat je een even goed mens bent als de rest of je nu een hoofddoek draagt of niet. Het is inderdaad zo dat het in bepaalde culturen respectloos zou zijn als je geen hoofddoek draagt, maar weet je wat de fout is die vele mensen maken.... Iedereen gaat de bijbel op zijn eigen manier interpreteren. Daarmee wil ik zeggen dat iedereen een eigen betekenis gaat geven aan de bijbel. Denk maar aan de mensen die terrorisme gaat uitvoeren in naam van God. Dat staat echt niet in de bijbel, maar mensen gaan er zelf dingen bij bedenken. Ze gaan hun eigen bijbel bedenken, daarnaast is de bijbel geen verplicht boek.. De bijbel is een richtlijn.

Wat ik zou doen als ik een moslim was en ik zou het niet fijn vinden om een hoofddoek te dragen, terwijl anderen het mij zouden verplichten.. Ik zou praten met God.. Ik zou hem vragen om in mijn leven te komen, als ik dat nog niet gedaan heb en hem te vragen om zijn wijsheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mij een tijdje verdiept in de islam en volgens mij is het wel verplicht voor een islamitische vrouw om een hoofddoek te dragen en die dan ook over de boezem heen te laten vallen.
Dus niet alleen zo'n piratenhoofddoekje om je knotje heen knopen.
Als je echt serieus in je geloof bent, dan draag je je hoofddoek op de juiste manier. Bovendien hoort er bij het dragen van de hoofddoek fatsoenlijke kleding, dus geen strakke opvallende kleding, geen rokjes, geen hakken, geen parfum, etc.
Elke moslima (in de Westerse wereld) maakt echter voor zichzelf uit waar ze de grens legt.
Er zijn vrouwen die er heel westers uit zien en er zijn vrouwen die heel streng in een 'burka' (eigenlijk niqaab)gaan lopen. Allemaal noemen ze zich moslima.

Maar goed, vrouwen in de islam moeten zich dus in zwarte jurken/sluiers/gezichtssluiers hullen om de seksualiteit van mannen niet op te wekken. Ik heb mijzelf ook wel eens gevraagd waarom mannen dan geen oogkleppen gaan dragen om vrouwen niet te hoeven zien. Laten zij zich maar eens gaan beperken, waarom word dat de vrouwen opgelegd?
Dit komt door de macht van mannen. It's a man's world.
Vrouwen hebben niets in te brengen in islamitische landen. Machthebbers proberen hun macht altijd te behouden en maken daarom regels om de anderen onder de duim te kunnen houden. Zo zie ik het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij elk geloof hoort een kledingdracht, bij de moslima is het hoofddoek een van de kenmerken om een moslimvrouw te zijn,(zo zegt men)bij gereformeerde kerken moet de vrouw ook een hoofddeksel dragen, alleen als je naar de kerk gaat. Bij de moslimvrouwen zie je dit dagelijks en kan me heel goed voorstellen dat dit een belemmering is vooral voor jonge meisjes.

Dus mijn antwoord is ja, tenzij jij vindt dat het niet respectvol is ten opzichte van je god.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je kijkt in de koran in soera an-nisa hoofdstuk 4 gaat het speciaal over vrouwen, en lees de echte bijbel wat beter, volgens de bijbl moeten vrouwen ook een hoofddok dragen anders moeten zij zich kaal scheren, eigenlijk moet een vouw in alle geloven een hoofddoek dragen joodse vrouwen moeten dat ook.>lees de taurah
en dat is niet de onderwerping aan de man maar aan Allah(god),want ook mannen moge niet kort en strak dragen.
nu is het een kwetsie dat andere gelovige dat hebben laten staan,en moslims houden zich nog seeds aan de wetten van de koran