Ik kan niet in de evolutie geloven, maar ook niet in God. Wat moet ik doen?

Ik geloofde zelf vroeger nergens in, maar nu ik 16 ben begin ik over dingen na te denken, en ik kan niet meer geloven dat die mooie natuur, die zo volkomen perfect in elkaar zit, vanzelf is ontstaan. Ik wil dus in God geloven, maar ik vind dat zo moeilijk, omdat ik hem niet kan zien. Ik zie alleen maar de sporen die hij in zijn schepping heeft achtergelaten. Hoe zou ik toch kunnen gaan geloven, je hoort van zoveel mensen dat ze bekeerd worden, hoe gaat dat? Moet je daar perse voor naar de kerk gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

De Bijbel lezen en al je vragen zullen beantwoord worden. Toegevoegd na 2 dagen: Sorry hoor Tsssss.......... Als jullie de Bijbel zoooó moeilijk vinden, probeer dan het Nieuwe testament met name de evangelies. Sorry hoor al die reacties van al die mensen. We zullen later wel zien wie de waarheid heeft gevolg leest dit verhaal maar eens. Het is een echt gebeurt verhaal. Misschien dat je door dit verhaal anders gaat denken. AUB wees verstandig! http://www.zimdiaspora.com/index.php?option=com_content&view=article&id=5271:michael-jackson-is-in-hell-pope-john-paul-ii-is-not-in-heaven-either&catid=73:music&Itemid=299

Je zal je moeten verdiepen in de zaken die verklaren hoe de wereld in elkaar zit. Alleen dan kan je voor jezelf uitvinden wat voor jou waar is. Als je wilt dat het geloven in een god jouw perfecte wereld wel gaat verklaren, en je niet n evolutie wilt geloven, kan je het beste jezelf een vraag stellen: Als de natuur geschapen moet zijn, omdat zoiets perfects niet uit zichzelf kan ontstaan, wat heeft dan god geschapen, welke compleet perfect zou moeten zijn.

Jouw verhaal is exact wat God in de H. Qur'aan zegt. Als mensen vragen: 'Waarom geeft God mij geen teken?', daarop zegt God: 'Ik gaf jullie de tekenen, de zon, de maan, de sterren.' Ik weet niet de precieze vers, maar ik zal het eens opzoeken. In de islaam ga je er vanuit dat wat jij ziet juist het teken van God aan de mensen is dat Hij bestaat. Om moslim te zijn hoef je niet naar de moskee. Mocht je overtuigd raken van het feit dat God bestaat, dan komt er ook een moment dat je je misschien afvraagt wat God dan van jou wil en waarom Hij je hier op aarde heeft gezet. Onderzoekt alles en behoudt het goede. Mocht je tot de conclusie komen dat je de Weg van de islaam wilt volgen, dan begin je met het uitspreken van de getuigenis: Ik getuig dat er geen godheid dan God is en Mohammed is Zijn boodschapper. Dat kun je in de moskee doen. De islaam gaat er echter vanuit dat je als moslim geboren bent, dus stiekem ben je al moslim ;) Je kan de getuigenis ook uitspreken voor God alleen. De volgende stappen zijn het beginnen met bidden. Doe alles stap-voor-stap. Je hebt gauw het gevoel dat je alles tegelijk wil doen, maar de islaam is ook niet in 1x geopenbaard. Doe het rustig aan en doe waar je je goed bij voelt. Ik zal proberen of ik de aya uit de H. Qur'aan nog kan toevoegen. Als je nog wat persoonlijk wil vragen, dan kan je me altijd een berichtje sturen. Toegevoegd na 25 minuten: Harun Yahya heeft hier veel over geschreven. Misschien kun je hem eens googlen. Anders heb je hier onder alvast een Engelstalige link, de stukjes uit de H. Qur'aan kun je makkelijk opzoeken op http://www.altafsir.com/ViewTranslations.asp?Display=yes&SoraNo=1&Ayah=0&toAyah=0&Language=18&LanguageID=1&TranslationBook=

Het is heel wonderlijk dat je vraagt hoe je toch zou kunnen gaan geloven. Want de meeste gelovigen zijn geindoctrineerd die denken er niet eens over na dat ze geloven en waarin ze precies geloven. Het komt niet eens bij de meesten op dat ze ook nog de optie hebben om niet te geloven. Gelovigen geloven omdat ze aannemen dat iets de waarheid is. En dat is precies wat geloven is, aannemen van de waarheid van iets. En daarvoor hoef je niet naar de kerk, als jij aanneemt dat iets de waarheid zou kunnen zijn, dan ben je al een gelovige. En dan kan je als je wil je nog aansluiten bij een groep nar eigen keuze: moslim, christen, hindoe, boeddhist, jehova, katholiek, je kan bij de pinkster gemeente gaan. Het is jou geloof dus jou keus.

Ik ben van mening dat mensen die in God geloven "iets" zoeken om hun verhaal kwijt te kunnen,te aanbidden en te vragen om een beter leven en vergeving. Klinkt op zich niet slecht maar je houdt jezelf een beetje voor de gek. De oplossing: Geniet van de wereld om je heen. Behandel een ander zoals je zelf behandeld wil worden. Zoek werk of eerst studie die je zelf leuk vindt en laat dat niet afhangen van (toekomstig) loon. Zoek een partner die er ook zo over denkt. Mocht je toch van mening zijn dat je "God" moet vereren dan kan je eigenlijk beter een eigen religie starten. Die past dan precies bij je eigen opvattingen. Wees gerust,velen zijn je voorgegaan! Pas wel op dat je die religie niet opdringt aan anderen... Velen zijn je voorgegaan. P.S. Waarom zou "God" mannelijk zijn? Toegevoegd na 18 minuten: "En God zag dat het goed was" En God dacht:Het is wel goed zo. Als er al een God is geweest dan heeft hij ons al lang verlaten. Kijk maar eens in de Bijbel wat hij allemaal heeft gedaan om om op het juiste pad te houden zoals de zondvloed....But he loves you: http://www.youtube.com/watch?v=MeSSwKffj9o Ook wel interessant: http://www.youtube.com/watch?v=BNf-P_5u_Hw Het belangrijkste is dat je zelf nadenkt over je leven en dat je daar vrede mee hebt. Toegevoegd na 32 minuten: P.S. Er is niemand die kan verklaren wat er buiten het heelal is of waar "God" is.

Ik geloof in beide. Dit klinkt misschien heel onchristelijk, maar een heel simpel voorbeeld: jij bent nu 16 jaar. Je lichaam en geest zijn ondertussen een stuk verder ontwikkeld dan toen je 12 was, of toen je 5 was. Evolutie is ontwikkeling, en ik geloof vast en zeker in God, maar ik geloof ook dat Hij de wereld ontwikkelt en laat ontwikkelen. Geloof ik dan ook in de evolutietheorie over het ontstaan van de aarde? Nee, dat niet. Ik stel zelfs dat er meer 'geloof' voor nodig is om overtuigd te zijn van een oerknal en miljoenen jaren van ontwikkeling die 'toevallig' precies goed gingen, dan om te geloven in een almachtig God die de wereld gemaakt heeft zoals hij is: goed. Lees hiervoor bijvoorbeeld ook het boek Moderne wetenschap in de Bijbel, van Ben Hobrink. Die toont haarfijn aan dat de Bijbel zijn tijd ver vooruit was (de leef- en voedselregels van Mozes (ong. 4000-5000 jaar v.Chr. volgens de Bijbelse jaartelling) werden pas wetenschappelijk aangenomen in of na de Middeleeuwen), en ook van de evolutietheorie laat hij wetenschappelijk gezien geen spaan heel. Sterker nog: er zijn seculiere wetenschappers die de evolutietheorie 'de grootste wetenschappelijke blunder ooit' vinden. Joden hebben altijd tot de meest gezonde volken behoord, hadden door hun leefregels minder last van onder andere de pest of andere besmettelijke ziektes. En werden daarom ook fel vervolgd. Maargoed, ik dwaal af. Een ander voorbeeld: Als je een horloge om je pols hebt, bekijk dat dan eens goed. Dat zit mooi in elkaar, technisch erg knap, ook al is het misschien een goedkoop ding. Maar de pols waar dat horloge omheen zit is nog vele malen knapper gemaakt. Dat kunnen wij niet zo mooi namaken. Dan zegt dat voor mij dat dat gemaakt is door iemand die veel wijzer is dan wij. Je kunt ook geloven dat het allemaal in miljoenen jaren langzaam zo gevormd is, dat een celletje eerst een klein visje werd, toen ineens over land ging kruipen, armen kreeg en daar na verloop van tijd de mens uitkwam zoals we die nu kennen (en vreemd genoeg hebben de apen tijdens een bepaald moment de boot gemist, want wij schijnen iets te hebben wat zij niet hebben. Ik forceer, dat weet ik, maar ik hoop dat je mijn ironie vergeeft. Laat ik jou een vraag stellen. Je zegt dat je niet in de evolutie kan geloven, maar ook niet in God. Waarom kun je niet in God geloven? Wat houdt je daarvoor tegen?

Laat ik beginnen met zeggen dat evolutie gewoon waar is en ook bewezen. Ik ben zelf 15, heb hier ook over nagedacht; De hemel en de hel zijn (fantastisch) verzonnen (waarschijnlijk); Als mensen 'echt' geloven dat het er is gaan ze beter leven. Je wil naar een mooie plek, waar je ook je geliefden terug zal zien en een fantastisch leven krijgt. Als je een misdaad pleegt kom je in de 'hel'. Dus; Veel mensen leven goed, anders wordt het een grote zooi. Zo zie ik het, de persoon die het heeft verzonnen is geniaal. Hetzelfde verhaal is het zo'n beetje met god. Als je realistisch denkt..; Veel mensen hebben een ander beeld van God en het is goed. Een houvast in slechte tijden of op belangrijke momenten. Dit is hoe ik denk dat het is. Iedereen heeft iets anders en ik hoop je hiermee een beetje geholpen te hebben. Ik ben gedoopt, heb communie en vormsel gedaan maar geloof niet meer in god en hemel/hel e.d.

Misscjien moet je beter naar de natuur kijken. Die hangt van compromissen en opportunisme aan elkaar. Het leukste is om gewoon Darwins eigen werk te lezen en te genieten van zijn redeneringen en kennis. Er is ook een nieuw boek van Dawkins uit, waarin hij de overweldigende feitenmassa van nu voor het voetlicht brengt. De perfectie is hetzelfde als de "perfecte" mobieltjes van tegenwoordig. De apparaten zien er fantastisch uit van buiten. Van binnen hebben ze allemaal een printplaat en een processor. De markt bepaalt hoe de mobieltjes van de volgende generatie eruit gaan zien. Perfect zijn ze echter nog niet. Verder zie je dat je er tegenwoordig email mee kunt versturen of pingen, maar dat ook de sms nog functioneert. Eenzelfde soort evolutie zie je bij levende wezens. Dezelfde basiscomponenten een ogenschijnlijke perfectie, een grote variatie, veel kleine foutjes, en overblijfselen van oudere technologie.

Geloven is een keuze die je maakt. Je gelooft wel of niet. Overigens: ook mensen die zeggen niet te geloven, geloven erin dat ze iets niet geloven. Daar kiezen ze voor. Bekeerd ben je wanneer je gelooft dat Jezus de Zoon van God is en dat Hij jouw zonden heeft vergeven! Zoek eens deze tekst op in de Bijbel: 1 Johannes 5: 1.

Hoi Anne, De Natuur is God's kerk. Een religie zonder hel; zonder schuld; zonder schaamte. Ontelbare schepsels dienen al, simpel, door te zijn, hoe ze zijn, en te doen wat ze (kunnen) doen. [Alleen mensen hebben last van rare hersenspinsels :D ] Je hoeft geen evolutie-leer, perse Je hoeft geen kerk, perse.. Kijk eens rond voor meerdere mogelijkheden; geniet van wat je wel gelooft ~

Hoi Anneke, je bent 16 en ook jou valt op dat de organisatiegraad van de schepping niet op toeval kan berusten. Geef jezelf de tijd om dit op je in te laten werken. Natuurlijk kun je in de Bijbel gaan lezen maar het soort vertaling en daarin soms verpakte dogmatiek kunnen je in de war brengen. Daarom zou je dan de Willibrord/King James- of oude Statenvertaling kunnen benutten, deze hebben in mijn optiek een meer zuivere lijn naar de grondtekst. Ook IZMO schrijft waardevolle dingen. Het grappige is dat God Zelf schrijft dat de mensen HEM terug kunnen vinden IN de schepping en menig ongelovig onderzoeker is mede daardoor juist gaan geloven. Micro-evolutie is wel aangetoond, met de macro-evolutie is dat minder of niet het geval. Maar zelfs als levende wezens zich ontwikkelen , sluit dat NIET uit dat het leven is begonnen door de scheppingsdaad. Als je je stort in religieuze aspecten, wordt er soms aan de kern voorbij gegaan. God sprak "Er zij licht" iets wat een big bang aardig omschrijft. Dat wil niet zeggen dat we veel van de schepping weten, we zijn net begonnen met kennisvorming en snappen veel dingen niet. Nu is de mens de uitvinder in de schepping en heeft het met techniek ed. al ver geschopt. Toch is de doelmatigheid en complexiteit van een enkele cel ingewikkelder dan de grootste instalatie van mensenhand. logisch dus dat je gaat denken dat Iemand (oneindig veel) knapper dan een mens alles bedacht heeft en zelfs in subatomaire deeltjes een soort eigen wil heeft gelegd die kan anticiperen op wat van het deeltje verwacht wordt. Ik denk dat juist het vormen van inzicht over het leven je tot levend water voert!

Interessante vraag waarop ik je geen antwoord kan geven. Maar wat ik heel even, kort door de bocht, en erg simpel wil vertellen is de materie en non materie. Wat ik mij zelf al lange tijd afvraag is; ál zou god bestaan. En hij deze wereld heeft gecreëerd, wie heeft hem dan gecreëerd? Er kan namelijk niet zomaar iets ''ineens'' bestaan. Hoe kan er in eerste instantie helemaal niets bestaan, dan is god er ineens en hij schept de wereld? Ik denk dat je vooral in je zelf moet geloven, constant aan zelfreflectie doen. En doen waar je jezelf goed bij voelt. Ik weet het antwoord ook niet, maar mijn motto is; Eerst zien, dan geloven. Veel succes met je zoektocht, laat je niet indoctrineren door geloofsovertuigers. Want die willen je laten geloven, en dat is fout.

Evolutie is ook niet uit niks onstaan, er is een heel wat vooraf gebeurt. Ik denk zelf dat God wel bestaat, maar niet op de manier hoe dat is beschreven in de bijbel. Ik denk namelijk dat God en wetenschap een hele nauwe band met elkaar hebben. Je zou eventueel kunnen kijken naar de lezing "everything is spiritual". Wat ik trouwens heel tof vindt is dat je het je wel afvraagd. Ga niet zomaar uit van andermans conclusie of mening. Onderzoek en ondervindt feiten en fabels. Maak daarop je eigen mening en conclusie. Verwacht alleen niet dat je in 2 weken een antwoord hebt, het kan even duren. Maar als je het weet, voelt het als een enorme bevrijding. Succes!