Als je geen liefde hebt voor jezelf, kan je anderen dan wel liefhebben?

Zoals je partner in je relatie, of je kinderen, ...

Hoe leer je nu ECHTE liefde kennen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooie vraag Gd! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Echte liefde leer je kennen door dicht, heel dicht bij je zelf te dúrven zijn, je hart in durven voelen! Zie verder mijn antwoord.

Het beste antwoord

Gd,
Interessante vraag!

Ik neem aan dat deze vraag persoonlijk is;

Ik geloof wél dat je een ander lief kunt hebben wanneer jij jezelf niet lief hebt.

Ik heb hele onzekere periodes in mijn leven gehad.
Ook ik had mezelf niet lief! Ging over mijn grenzen, altijd maar weer. Ik vond mezelf niet mooi en niet waardevol.
Ik deed er alles aan om 'lief' gevonden te worden.
Waardoor ik juist minder van mezelf ging houden, achteraf gezien. Want ik zag wél wat ik mezelf te kort deed maar het deerde niet, geven was en bleef voor mij belangrijker, mezelf weg cijferen.

In mijn hart leefde liefde voor het Goddelijke, in welke situatie ik mij ook bevond.

Toch kon ik in deze situaties waarin ik ook geen liefde mocht ontvangen in mijn omgeving, liefde geven aan de ander.
Toen mijn eerste kindje werd geboren, werd ik overspoeld met gevoelens van liefde voor hem! Ik was in een roes, beseffende dat ik zoveel van iemand kon houden!
Maar ik was me er zeker van bewust dat ik niet van mezelf hield. Maar mijn liefde voor anderen was groot!

Pas veel later heb ik geleerd om van mezelf te gaan houden, door naar mezelf te kijken, in mijn hart te zijn/voelen, voelen wie ik werkelijk was.
Dúrven kijken naar de positieve dingen die ik deed.
Tegen mezelf durven zeggen dat ik best de moeite waard ben! Beseffen dat ik best heel liefdevol en behulpzaam ben voor de ander. De vraag; Deed ik dit voor mezelf of nog steeds voor de ander waarbij ik mezelf te kort doe?
Mijn hart vult zich met gevoelens van liefde wanneer ik er mag zijn voor een ander.
Die liefde probeerde ik steeds beter in te voelen, zuiver vanuit mijn hart! Ik leerde mezelf waarderen om wie ik ben en na lang bewust voelen;'Wie ben ik?' leerde ik om te zien dat ik ook best waardevol ben, dat ik van mezelf houd, om wie ik ben! Wanneer je trots durft te zijn om het goede wat je doet, je zelf als waardevol kan zien, dan kun je ook ervaren wanneer je goed voelt, dat er liefde in jou leeft voor jezelf!

Heb je zelf lief omdat jij bent wie jij bent!

Ik heb je een beetje mogen schouwen en weet dat je een zeer waardevol mens bent Gd, de moeite zéker waard!
Ook jij mag van jezelf houden! Misschien moet je leren om het toe te staan!

Stá je zelf toe dat ook jij je de moeite waard mag voelen!
Stá je zelf toe dat ook jij van je zelf mag houden!

Warmte voor jou!
Juist omdat jij zo waardevol bent!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Liefde is het enige dat ons werkelijk maakt wie we zijn.
Liefde is niet voorbehouden aan een partner, je kind of je ouders.
Als je je liefde werkelijk laat stromen, zal je hem zenden naar alles om je heen: Die mevrouw op de fiets, het paard in de wei en die grote oude eik.
Dat is liefde.
Het maakt daarbij niet uit of je een partner of kinderen hebt, want liefde is universeel en voor alles om je heen.
Bedenk altijd: Liefde is het enige dat zich vermeerdert door het weg te geven. En terug komt het altijd.
Je kunt en wilt altijd liefhebben, het is de enige taak die we hebben hier op aarde.
Wanneer jij dit niet zo voelt of er moeite mee hebt, is er in jouw wezen iets geblokkeerd waar je aan moet werken om weer heel te worden.
Laat je liefde stromen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet van jezelf kunt houden, dan heb je ook niets te geven aan anderen. Je kent de liefde niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gdano,

Jij werkt dagelijks met chi.
Chi is levensenergie.. Chi IS liefde.
Chi is in jou, om jou heen.. je bestaat uit en door Chi.

Dus gdano, jij BENT liefde.

Iemand die geen liefde heeft voor zichzelf.. ervaart zichzelf dus niet.
Maar... er is ook nog zoiets als oogsten wat je gezaaid hebt.

Alleen al de ervaring dat je iets weggeeft, maakt dat je beseft dat je iets weg te geven HEBT.

Je kunt immers niks weggeven dat je niet hebt?
Zo ontstaat door de ervaring van het geven een nieuwe gedachte, in jezelf, over jezelf, namelijk dat je het wel MOET hebben, anders zou je niet in staat zijn het weg te geven.

Door te blijven geven ontstaat een nieuw ervaringsgegeven. Je begint het te ZIJN.

En wat je denkt, zegt, doet, dat schep je.
Wat je schept.. BEN je.

Keer op keer.

Wat je voor jezelf zoekt, geef dat aan een ander.
Zolang je het maar oprecht doet. Niet als een manier om er zelf beter van te worden, maar omdat je de ander werkelijk wilt geven.

Alles wat je geeft zal jou toekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, maar ik ervaar het toch anders. Laat ik je een verhaal vertellen. Toen ik net bezig was met de energie, Chi, kreeg ik van een vriendin een boek. Hier werd erg veel over liefde gesproken. Zij zei toen tegen mij, vervang liefde maar voor energie. Toen kon ik het beter lezen. Maar nu jaren later, beschouw ik liefde toch iets anders als energie, Chi. Chi is iets fysieks voor mij. Liefde iets emotioneels, compassie, mededogen. Liefde voelen voor je vijand is iets heel anders dan energie sturen naar je vijand. Dat energie sturen kan ik wel, maar de werkelijke compassie voelen, dat is wat anders. De energie sturen in mijn lichaam kan ik wel, maar mezelf helemaal accepteren en liefhebben is voor mij een hoger niveau/vlak. Het boek was het werkboek van de celestijnse belofte. Liefde is iets diepers dan alleen Chi. Maar zeker, bij pure liefde voor alles, stroomt de energie ook naar alles. Dit gaat dan als vanzelf.
Energie sturen kan ik, dat gaat nog niet als vanzelf, die liefde heb ik nog niet. Daarmee plaats ik voor mij liefde boven de Chi, een hoger niveau.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi antwoord. Zoals ik ook al schreef: Liefde vermeerdert zich door het weg te geven, en komt altijd dubbel en dwars naar je terug.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wow.. gdano... je verrast me.. ok.. allereerst EXCUSES dat ik zomaar aangenomen heb dat wij Chi dezelfde "lading" toekennen.
jouw kijk op chi is/ lijkt in ieder geval een heel andere dan de mijne. Daar wil ik graag meer over horen, is dat goed? ik snap wat je bedoeld met " chi is iets fysieks voor mij"
ik neem energie ook fysiek waar. ik zie 'm , ik voel 'm. Ik ben getraind om de energie in andere " wakker" te maken, te stimuleren.
ik kan bewust het delen/ uitwisselen van energie ervaren. Eigenlijk kan en doet iedereen dat... maar ik ben me er waarschijnlijk bewuster van dan veel anderen die het onbewust lijken te doen. Nu mijn vraag aan jou; Als jij die energie stuurt.. welke intentie geef je die energie dan mee?
Ik bedoel te vragen.. wat hoop je dat die energie doet met/ voor degene die je bijvoorbeeld als je vijand beschouwd?
Of voor degene waarvan jij denkt dat hij / zij het nodig heeft. WAAROM stuur je die energie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen excuses nodig hoor. Chi zal voor iedereen anders kunnen worden ervaren. Het is maar wat je ermee wilt doen. Ik denk echter niet dat jouw Chi anders is dan de mijne. Ook ik voel hem en zie hem soms. Ik ben echter ontwikkeld in de Chinese school van de TaiChi en de QiGong. Misschien dat de leerschool anders is.
Maar Chi is Chi en is de universele genezende energie die in alles zit. Als ik de energie stuur naar een vijand. Dan doe ik dat om die persoon meer energie te geven. Dit om 3 redenen.
1) Ik geef hem vrijwillig energie, dus hij hoeft het niet meer te nemen (als energieslurper). Daarmee hoeft hij niet meer zijn drama te spelen waarmee hij geleerd heeft om iemands energie te nemen.
2) Ik geef hem energie zodat hij wat lekkerder in zijn vel komt te zitten. Hierdoor zal hij helderder denken en meer doen wat goed voor HEM is. (Ik kan hem niet dwingen met mijn energie)
3) Shit, nu weet ik hem niet meer nadat ik 1 en 2 heb geschreven. :-( Het was iets simpels, maar niet voor de hand liggend. Dit natuurlijk alleen als ik zelf goed in mijn vel zit. Anders denk ik hier niet aan. Maar dit alles is wat anders als de liefde voelen. De compassie hebben. Want compassie kan je volgens mij pas voelen wanneer jij de ware reden weet dat jouw vijand jouw vijand is. Dus bijvoorbeeld waarom ben je gepest? Wat moest je leren, hiervan. Waarom deed hij het (omdat hij het kon, omdat hij zelf gepest was, omdat hij bang was, enz)?
De liefde is ook mede de dankbaarheid voor je vijand dat hij er is. En dan gaat de liefde NOG een stapje verder. Ik voel de mogelijkheid van die liefde, dat het bestaat. Maar ik ben er nog niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ skusme.. grappig hoe dat werkt he.. en dat geldt niet alleen voor liefde.. maar voor alle soorten van energie. Zelfs voor geld. ik ben een beetje " krom" opgevoed. Zonder in detail te treden had ik niet zo'n hoge pet op van mezelf. De boodschap.. jij bent niks, kan niks, mag niks.. droeg ik heel lang met me mee. Ik was die boodschap..Ik kon ook niks, mocht niks, was niks...
Ik voelde me meer een figurant in deze wereld dan dat ik het gevoel had echt mee te mogen/ kunnen doen. Heel naar gevoel.. TOt ik moeder werd... toen begon ik me lanzaam te realiseren dat het de visie van mijn OUDERS op het leven en op mij was.. niet die van mij.
Ik ben me gaan verdiepen in psychologie en spiritualiteit en zag steeds meer het verband tussen wat je denkt en wat je ervaart.. voelt.. Ik ben een schipperskind en dol op water. Ik ben positieve energie gaan visualiseren als water. En heb zo een beeld van een zee van overvloed in mijn hoofd gecreerd. ( zal ik vast ergens gelezen of gehoord hebben, geen idee meer waar, maar t raakte blijkbaar een snaar) In het begin liep ik over een strand.. bukte aan de rand van het water, maakte van mn handen een kommetje en schepte zo die energie als water op en liet het over m' n hoofd stromen. Inmiddels loop ik gewoon het water in en ga kopje onder. Dat is mijn energetisch bad geworden. Die visualisatie veranderde mij.. mijn gedachten over mezelf.. en daarmee de wereld om me heen.
Dat figuranten gevoel is al lang weg.. alle andere gevoelens die ook maar negen naar iets van minderwaardigheid.. weg... Zonder dat daar een gevoel voor MEERDERwaardigheid is teruggekomen overigens. Gevoelens van boosheid ( zelfs haat) jegens mijn ouders.. verdwenen.. ik BEN en ik geniet zoveel mogelijk.
En als ik weer even dreig te vergeten wat een mazzellaar ik eigenlijk ben, dan neem ik even bewust tijd voor een "bad". 2 jaar terug heb ik een meditatieworkshop gedaan.
een van die meditaties was een geleide meditatie. Het beeld was... juist, strand, water, zwemmen, drijven... Tot op het moment dat ik water/ energie was... ik zwom er niet meer in.. dreef er niet meer op.. maar werd 1... dat is me helaas nooit meer gelukt.. maar t voelde HEERLIJK!!! Hummm, misschien dat daar mijn associatie van chi met liefde vandaan komt.... goh.. en dat allemaal zo vroeg op deze zondag morgen ;) ff koffie nu.! FIJNE DAG skusme! en bedankt voor je reactie
en je hebt gelijk.. ik zie hetzelfde terug in jouw antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel erg bedankt gdano. ik snap 't.
en inderdaad, de enrgie is dezelfde.. ik heb m alleen een extra " karaktertrekje" gegeven ;) nog een vraag..
Wat levert het jou op om die energie te sturen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooi omschreven... *speechless* fijn trouwens dat er meerderen hier zijn die al langer tai chi beoefenen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank forall. Ik beoefen overigens ( nog) geen tai chi. Shiatsu, meditatie en do- inn zijn momenteel vooral de dingen waar ik energie in steek.
Do-inn is vergelijkbaar met yoga. Het is japans en letterlijk vertaald betekent het ' de weg naar binnen' en als t binnen "te vol" wordt zing en dans ik.
stereo op tien en lekker ongegeneerd uit m'n dak. Als ik geluk heb pakt de buurman z'n gitaar erbij en feest mee. Nog zo'n vrijheid die ik inmiddels verworven heb..loslaten.. heerlijk! en er is nog zooooo veeeelll te ontdekken. Dat ga ik echt niet allemaal meer redden voor m'n 86e .. zucht... ;)
nja das een onderwerp waar je het nog heel lang over kunt hebben... ik denk dat als je van jezelf geen liefde hebt het ook niet aan anderen kunt geven en das een vraag die ik gevoelsmatig beantwoord... zelf zit ik er boordevol mee, maar hou ik het binnenin me als ik niet lekker in mijn vel zit... want als ik het dan zou geven, in de vorm van intimiteit zou het een ander uitputten... ga maar eens na... je hebt weleens mensen die zwaar depressief zijn en onder de pillen zittten... Als je daar gevoelig voor bent en je bent dichtbij zo iemand, dan "zuigt ie je leeg" als het ware... ja das ff heel cru gezegd, hopelijk snap je wat ik bedoel, ik denk het wel... t is zo iemands bedoeling nie, zo iemand wil ook alleen maar liefde... Maar ik denk dat jij genoeg liefde in je hebt hoor :) je moet het alleen even tevoorschijn toveren :) echte liefde voel je... en is zoals jij het ervaart... door jou en mijn leraar op dit moment eventjes ingewikkeld... want voor mij rijst de vraag dan: behoud ik mijn aardse liefde als ik straks tien jaar tai chi erop heb zitten? wordt het een mooie combinatie?
ik denk niet dat er een gebruiksaanwijzing is... ik denk dat je het tegen moet komen... misschien is dat al gebeurd... ik hoop dat je hier wat aan hebt.,... volgens mij begin ik nu een beetje vaag te lullen ^^ mja krijg je met maar drie uur slaap ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord. Ja je behoud je aardse liefde. Dit is namelijk je basis en wordt alleen maar meer verfijnd. Interessant, dat ik teveel liefde heb en daarmee weggezogen wordt. Dat laat ik me even bezinken. Dank je wel.
Als je geen liefde voor jezelf hebt, dan kun je ook anderen niet liefhebben.
Dan wordt de zorg voor een ander een vlucht, om zelf die pijn en leegte maar niet te hoeven voelen.
Of een vlucht in je werk of hobby.
Echte liefde voor jezelf, is ook liefde voor de schepper, die je zo volmaakt geschapen heeft, met alle vermogen in je om lief te hebben.
Je hoeft het alleen maar aan te boren en te activeren.
Door respect en liefde voor jezelf te hebben, is er een basis om ook anderen lief te hebben, en daar mee kwistig rond te strooien.
Zo moeilijk is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ehm Nou ik zeg altijd wanneer je iets wilt geven moet je er voor zorgen dat je wat te geven hebt.
Wanneer jij wilt oogsten moet je wat gezaaid hebben wanneer je wilt vissen moet je zorgen dat je een vis hebt die je kan vangen.
Dus wanneer jij liefde wilt geven moet je er voor zorgen dat je die liefde hebt.
En het mooiste zou dan toch wel zijn wanneer je voor je zelf weet wat het is, wat je weggeeft.
Ik ben er dan ook van overtuigd dat je het in je hebt ook al ken ik het niet.Je hebt in ieder geval deze vraag gesteld en dat doe je niet voor niks, dus ergens ben je er toch mee bezig en ergens wil je toch die blokkade opheffen.
Alleen dat feit is al een vorm van liefde.
Echte liefde leer je kennen ( voelen) door emoties.
Ga er eens rustig voor zitten en vergeet voor het gemak eens al het negatieve dat je ziet in je medemensen maar denk alleen eens aan alle leuke en mooie dingen.
Zie van iets negatiefs ook eens het positieve in.
Bekijk je zelf eens in de spiegel en ga niet klagen over wat je niet mooi vind aan je zelf maar ga je zelf eens complimenteren over wat je WEL mooi vind.
Je riem. je oren je brilmontuur of misschien wel je tong. Ik noem maar wat.
En wanneer je ontdekt hebt wat je lief hebt aan jezelf breng je dat over op je partner of je kinderen.
Want hoe dan ook,ook onbewust heb jij juist die personen lief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
liefde zit soms verborgen onder sluiers die we zelf om ons heen wikkelen, het is dan moeilijk te onderscheiden wat echte liefde is van andere gevoelens.
Dus men moet van de sluiers loss zien te komen om zijn echte liefde te ontdekken en met anderen te delen.

Als je jezelf echt leert kennen dan kan je voor jezelf alleen maar liefde hebben dat kan niet anders.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof eigenlijk niet dat als je jezelf niet liefhebt je echt van anderen van houden
je voelt je vaak onzeker en dat ga je sowieso projecteren op wie je liefhebt, met alle gevolgen van dien
ik geloof inderdaad dat je eerst van jezelf moet houden voor je iemand oprecht graag kan zien
je botst constant op een muur, doordat je met jezelf in de knoop ligt, je kan niet geloven dat anderen om je geven, omdat je jezelf niet de moeite waard vind
hoe leer je echte liefde kennen?
wat is ECHTE liefde , alle liefde die je voelt is echt, als jij er echt in gelooft
in de eerste plaats denk ik dat je je moet openstellen voor liefde ,het echt willen toelaten en niet op zoek gaan
vind liefde in kleine dingen, merk liefde op: een knuffel, compliment, knipoog, allemaal tekenen van liefde
voor sommige mensen voel je gewoon onvoorwaardelijke liefde zoals je kinderen, niet te vergelijken met je partner
ik geloof dat liefde voor een kind samen geboren wordt met het kind , zulke liefde kun je niet evenaren
hoewel sommige vormen van liefde uiteraard even goed kunnen zijn op een andere manier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen zijn niet oprecht, hoe graag je dat ook van iemand wil denken die je ontzettend graag mag maar, denk eraan, een mens kan denken en kan je het gevoel geven dat 'ie je liefheeft maar ondertussen iets heel anders denkt..zo werkt dat gewoon, 't is niet anders want zo zit een mens in elkaar.
Maar echte liefde kun je zeker wel verwachten wanneer je een hond aanschaft en die liefdevol verzorgt.
Het beest zal jou daarvoor "belonen" door zijn liefde te tonen en zal je altijd bijstaan.
En, geloof me, dat is echte liefde. Unconditional!
Dieren zijn écht eerlijk en oprecht. Mensen niet.