hoe zet je negatieve chi om in positieve en wat kun je er mee

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben bezig met tai chi en kom uit een jarenlange zware periode, en merk dat de chi die ik opbouw van korte duur is... gaat dat veranderen, bij dagelijkse oefeningen? doordat ik het etiketje HSP heb staan mijn gedachten nooit stil, wat het moeilijk maakt me op de tan tíen te concentreren... "(of hoe je het ook schrijft... oefeningen en ademhaling gaat een stuk soepeler...

Toegevoegd na 3 uur:
voor de "naabs" onder ons :P chi bedoel ik mee de levensenergie :) sorry dak nie duidelijk was :)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat is een naab?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@forallweknow, mag ik je nog een handige tip geven?
Ik lees heel veel "ja maars" bij jou.... probeer eens twee weken lang, jezelf te betrappen op alle ja-maar's die je uit of denkt of voelt... ik denk namelijk dat je daar zeer direct je eigen negatieve gevoel kunt stoppen. zeg maar een "andere afslag nemen tijdens het denken" ... zoiets. tis maar een oefeningetje hoor! :-))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja sta ik best open voor maar betrappen maar vijf tellen later vergeet ik dat weer is het dan handig dat ik die ja maars opschrijf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tel ze hier eerst maar eens... :-))))

Het beste antwoord

Je wilt te snel. Je denkt dat die jarenlange zware periode opgelost kan worden met een paar maanden TaiChi.

TaiChi zal afbreken en herstellen wat je jarenlang hebt opgebouwd. Maar ook dit proces duurt jarenlang. Er is helaas nog geen wonderpil die je kunt slikken.

Ervaar wat je voelt, maar probeer hier geen conclusies uit te trekken. Observeer het meer. Positief en negatief, beiden mogen er zijn en kan je gebruiken voor je groeit.

Probeer niet om uit 1 oefening de voortgang te bepalen. Dit bepaal je door een week, maand, jaar te nemen. Kijk maar eens hoeveel je bent veranderd in vergelijking met 10 weken geleden.
Wees hier blij mee. Laat dit je motivatie blijven om door te gaan.

Jouw weg is nog lang.

Ik ben nu 7 jaar bezig. Nog steeds heb ik last van slechte perioden. Nog steeds is mijn Chi niet volledig ontwikkeld. Maar in vergelijking met hoe ik was, ben ik blij dat ik TaiChi en QiGong gevonden heb, want de reis is echt ongelofelijk mooi.
De een doet er misschien wat langer over dan een ander. De een heeft meer te verwerken dan een ander.

Hou het bij jezelf, zie de stapjes die je maakt en voel de progressie.
Ook het geduld zal je leren. Alles wat je ervaart hoort bij het proces. Het proces van herstel. Hierbij ervaar je alles wat herstelt moet gaan worden.
Met als ultieme doel dat je net zo gezond wordt als toen je bent geboren. Alle meridianen volledig geopend zonder blokkaden.
Een HSP'er zal in mijn optiek meer blokkaden opbouwen tijdens het leven. Maar zal je de Chi ook eerder voelen dan een ander. Die concentratie komt vanzelf.

En als je 7-10 jaar oefenen te lang vindt duren, dan kan je maar beter stoppen. Maar zelf zie ik die 10 jaar als een investering, waarna ik wel gezond door het leven kan gaan. In de opbouwende wijze, in plaats van een afbouwende wijze.
Je zegt dat jouw leraar 24 jaar bezig, en ook nog steeds iets te verwerken heeft. Moet je nagaan hoe moeilijk dit systeem is en de ultieme Chi. Maar hij is nog steeds bezig, nog steeds ervaart hij de groei. Zijn motivatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het absoluut niet te lang... ben na een week al verschillen gaan merken, bijv in mijn bekken... ik blijf dit mijn leven lang doen... ik vind jer er mooi over vertellen... zou graag nog wat verder met je erover praten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je, mijn leraar heeft nooit een spirituele begeleiding gegeven tijdens de lessen. Ik snap nu ook heel goed waarom. Dit is omdat het leerproces echt zelf doorlopen moet worden. Zowel positief als negatief. Alleen jij kan jouw lessen leren. Nog even een antwoord op je vraag. Zie de negatieve zaken die langskomen als een mooie aandachtstrekker, zodat jij er opnieuw aandacht aan kan geven op het op te lossen. Pijn is een schreeuw om aandacht.
Zo is het altijd positief. Je kan me altijd een PB sturen.

Andere antwoorden (3)

Forall,

Positief en negatief zijn beiden belangrijk.
Ze zijn nodig voor de balans in de wereld.. in jou..

De truc is niet om negatief om te zetten in positief.. ( als dat al zou kunnen) maar om negatief los te laten en positief toe te laten.

Vechten tegen negatief heeft geen zin en vergroot de negatieve energie alleen maar. Hoe harder je die probeert om te buigen hoe meer vat de negatieve energie op je heeft.

Een van de manieren om positieve energie te behouden en negatieve energie los te laten is een bedritueel beginnen.

Dus 's avonds voor het slapen gaan je hand op hara ( centrum net onder de navel en boven het schaambeen) En naar je hara toe ademen. Je hand dus met je adem proberen weg te duwen. Doe het rustig en concentreer je op je UITademing.. niet op je inademing. Dan ga je hyperventileren.
Je wordt er lekker rustig van en komt meer bij jezelf.

Stel je vervolgens voor dat je bij elke uitademing al het negatieve van die dag los laat en bij elke inademing het positieve in je opneemt.

Desnoods benoem je het..
DAG boosheid
Welkom vrede

DAG haat
Welkom liefde

Of wat je dan ook maar aan slechts dwars zit en aan goeds in je op wil nemen.

'S morgens doe je iets soortgelijks. Dus.. handen op je hara.
een grote glimlach op je toet en WELKOM nieuwe dag.

Al met al hoeft het maar een paar minuutjes te duren. Je zult merken dat je steeds sneller ontspant en steeds makkelijker loslaat na wat oefening.

En forall.. heb wat geduld.
Als je je jarenlang bedolven hebt gevoeld onder negativiteit.. dan zit je in een bepaald patroon. Het duurt even voor je dat patroon doorbroken hebt en vervangen hebt voor een ander.

met deze oefening EN je Tai Chi oefeningen kan het niet misgaan.

Het gaat.. echt.. en uiteindelijk misschien wel sneller dan je zou denken. Maar het heeft even tijd nodig.

En weet je.. deze fase is misschien wel de allermooiste.

Als je nog zo bewust met negatief en positief bezig bent gebeuren je de wonderlijkste dingen.

GENIET ervan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat er de wonderlijkste dingen gebeuren is absoluut waar... maar de negativiteit maakt me zoooooooooooooo moe!!! terwijl ik verder heel goed bezig ben...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja wat jij hara noemt is eigenlijk hetzelfde punt als wat bij tai chi tan tien wordt genoemd... had al eens eerder zo gelegen en voor ik het wist was ik een uur verder :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
negativiteit om je heen.. of IN je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
beiden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welja.. maakt het me maar moeilijk ;) ok.. je beoefent Tai Chi. helemaal goed! Ik weet uiteraard niet hoe lang al, maar ga er vanuit dat je de basis begrippen redelijk onder de knie hebt. voor de zekerheid post ik je deze link.. kun je indien nodig nog eens nalezen

http://www.jankraak-taichitao.nl/content/website.php?hoofdpagina_id=1087 Je zegt dat je een hoofd vol gedachten hebt. Je zegt dat je moeite hebt met negatieve energie. IN je en OM je heen. Wat OM je is heeft alleen maar invloed op jou als je het in je opneemt en vasthoudt.
Blijkbaar neem je het niet alleen in je op maar heeft het inmiddels je gedachten zodanig beinvloedt dat die ook negatief zijn. Wat je denkt... dat ben je.
Die cirkel redenatie zal ik in een volgende reactie plaatsen. Stel je negatieve energie nou eens voor als regen. Koude striemende regen die onophoudelijk op je neerplenst.
Als je je niet tegen deze regen beschermd wordt je door en door nat en koud tot op het bot...zo koud dat je jezelf bijna onmoglijk meer kan verwarmen. Wat doe je om je te beschermen?
De tuinslang pakken en " terugregenen"? Nee.. je steekt een paraplu op. De regen valt nog steeds.. maar via de paraplu OM jou heen zonder je fysiek te raken.
Je paraplu werkt als een schild. Je hoort de regen nog, ziet en ruikt haar nog.. maar ze raakt je niet meer. Klinkt logisch he? Nu weer terug naar negatieve energie.
Het tegenovergestelde van negatief is positief. Positieve gedachten kunnen jouw schild vormen tegen negatieve gedachten van jezelf of van anderen. Je kunt jezelf voeden met positieve gedachten door ze voortdurend in jezelf te herhalen. Zoek een mooie positieve gedachte uit. Schrijf 'm op en hang m op een plekje waar je m vaak ziet. Deze bijvoorbeeld: Ik laat het verleden los
Ik ben de macht en de autoriteit in mijn leven
Ik breng mijn leven in balans door van mezelf te houden.
IK BEN PRACHTIG en precies goed zoals ik ben
Ik ben veilig
Alles is goed in mijn wereld. Of wat jij ook maar wilt. Zelfs al zou je schrijven: " bij slecht weer kan ik wel lekker met mn hoofd in de wolken lopen"
( loesje) Of.. jemig wat loop ik weer hard, ik lijk wel een verpleegster
( loesje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe meer positieve gedachten jij je " in je hoofd haalt" hoe minder ruimte er is voor negatieve gedachten.
Hoe sterker de positiviteit.. hoe zwakker de negativiteit. Voedt je positieve schild.. als je dan toch zoveel aan het denken bent.. denk dan in ieder geval positief :) Het klinkt misschien te simpel voor woorden.. maar onderschat de kracht van het denken niet. Hoe naar wordt je immers al niet van al die negatieve gedachten/ energie? Stap naar de bieb en verdiep je eens in Mudra's misschien boeien de boeken van Louise Hay je wel ( je kunt je leven helen) die staan vol met positieve affirmaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je denkt, dat schep je
Wat je schept, dat wordt je
Wat je wordt, dat druk je uit
Wat je uitdrukt, dat ervaar je
Wat je ervaart, dat ben je
Wat je bent, dat denk je ok.. nu heb ik je genoeg gebombardeerd. Succes meid! Echt, je bent te benijden! Je bent zo jong nog.. en je weet nu al wat je NIET wilt.. en mag creeren wat je WEL wilt.. elke seconde van de dag opnieuw. Ik moest eerst 35 worden voor ik dat een beetje ging begrijpen. Geniet van je voorsprong. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ej ik ben 41 hoor ^^ nja die foto is een paar weken oud, had daar net tai chi gedaan... gek genoeg krijg je dan een bepaalde uitstraling ^^ ik ga je teksten ff kopieren in een tekstbestand en ermee aan de slag... want dan kan ik het stapje voor stapje doen... anders ga ik DAAR weer teveel over nadenken ^^ negativiteit verwijder ik ook uit mijn hoofd door het op te schrijven en het boek dicht te slaan... maar dit kan een nieuwe manier zijn, dank je wel :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
41, dat zeg ik.. zo jong nog ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe oud ben jij dan :) dank je voor alle energie die je in me steekt :) je bent een boekwerk op zich :) mooie schrijfstijl... al eens aan gedacht daar wat mee te doen? ik vind het ook heel boeiend wat je schrijft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haah, ik ben 6 jaartjes jonger dan jij. 47 dus... tenminste.. de komende 3 weken zijn het er nog 6 ;) En schrijven? De hele dag achter een beeldscherm, stilzitten..naahhh, hang liever een camera om mn nek.. er zijn meer manieren om een verhaal te vertellen. Daar weet jij trouwens alles van zag ik! Robin ( pirate) is m'n favo. Bedankt en fijne avond! ps... als je zo jong bent als ik, ga je een stuk zuiniger met je energie om. Ik steek alleen energie in mensen die me energie opleveren.
Je bent een mooi mens forall. Thanks for the exchange!
Zouden je gedachten stilstaan als ooit het etiketje HSP niet was geplakt? Mij is ooit een ander etiketje geplakt, maar zonder verzet te plegen, heb ik mij niet echt laten leiden door het etiket. Jij (en ik en iedereen) mag helemaal jezelf zijn en dan doet een etiketje daaraan niets af...

Toegevoegd na 2 uur:
Levensenergie komt naar mijn idee heel dichtbij Levenskracht, één van de grondbeginselen van de homeopathie. Een voor mij prachtige, milde maar doeltreffende geneeswijze. Een interview met mij staat vermeld in een uitgaaf van de Koninklijke Vereniging Homeopathie van februari 2009. Voor wie belangstelling heeft wil ik de link wel opzoeken en hier vermelden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja want ik noem hier dan wel even het etiketje voor het gemak, maar eigenlijk gebruik ik die etiketjes nooit en malen mijn gedachten door... t staat nooit stil tenzij ik een glas thee met wiet neem ^^ dan ben ik een poosje gedachtenloos en ontspannen... maar ja das geen oplossing dus dat doe ik dan ook zeer zelden...
hard op weg naar mezelf... soms wat ongeduldig ^^
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jochem55, die link naar kvh febr 2009 wil ik wel lezen.
Oefenen gaat dit een heeeel stuk verbeteren.
Tai Chi is niet iets wat je in een weekje leert, het is een leefstijl die je aanneemt eigenlijk...
Als je eenmaal Tai Chi doet, gaat het eigenlijk niet meer weg uit je leven.

Ik hoor nog Meester Tang zeggen: Óntspannen....Óntspannen....Óntspannen!!!
Tuuuurlijk, alsof je dat kan als je nog staat te krakkemikken met de moeilijke oefeningen!

het duurt gewoon een tijd voor je ten eerste zelf soepel geworden bent, en ten tweede voor je de mentale technieken onder de knie hebt.

Gewoon blijven oefenen... en als mijn concentratie op de loop ging, dan concentreerde ik mij op het goed uitvoeren van de beweging, en niet de tan tien. Uiteindelijk wordt je er door volhouden steeds beter in.

Hou vol! oefen! en je wordt vanzelf beter. Het is logisch dat je eerst kleine beetjes chi opwekt, pas later wordt dat een doorlopende bron van kracht!

Toegevoegd na 5 uur:
Tai Chi Chuan, traint overigens alle spiergroepen op een gelijkwaardige manier. Dat is waarom Tai Chi zo gezond is! je kunt het op elk niveau beoefenen, en je kunt het zo licht en zo zwaar maken als nodig.

Maar een licht, simpel sportje is het niet!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eigenlijk een bevestiging van wat ik al doe... want het is me moeilijk dat punt vast te houden@!!!! bij de qi gong gaat het nog wel maar eenmaal aan het lopen dwaal ik af... het bewegen gaat goed, daar krijg ik complimenten over... en de ademhaling heb ik er ook aardig inzitten... Vanwaar krakkemik? grappige naam ^^ laat de mensen maar lachen... ik weet beter... tai chi doet echt een hoop met je... en dat zegt iemand die heel nuchter is en met beide benen op de grond staat... trouwens als iets je letterlijk met beide benen op de grond doet staan is tai chi dat wel zegt mijn leraar altijd... denk daarbij aan het wortelen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tang Wei???? Ja ik herken die naam ook. Mijn leraar is een leerling van hem geweest. @forallweknow
Mijn leraar deed samen met een vriend TaiChi, even lang hebben zij dit beoefend (15 jaar). Maar die vriend heeft nooit de Chi in zich ontwikkeld. Dat kwam omdat hij uitsluitend TaiChi deed.
De Chi ontwikkel je in eerste instantie via QiGong. Als het eenmaal een ontwikkeling heeft, dan kan je het toepassen in de TaiChi en zal de TaiChi ook een klein stukje Chi ontwikkelen. Maar voornamelijk is het de QiGong welke de Chi in jouw lichaam ontwikkeld. Mijn leraar (een leerling van Tang Wei), heeft bij Tang Wei niet de Chi leren ontwikkelen. Daarvoor heeft hij een andere leraar gehad. Tang Wei is/was een leraar die niet de Chi doceerde. Alleen maar de perfectie van de TaiChi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, Tang Wei. Was samen met Mw Wang naar Nederland gekomen. Gaf les in de Tuinen in Groningen rond '92 - '93 ergens... heb toen een jaar les gehad... (mijn vader was al langer bezig toen) Volgens Tang Wei, zelf grootmeester in de Tai Chi Chuan Yang Style en Tai Chi Chuan Chen Style, Zwaard, en Pushing Hands, kwam de Chi met het beoefenen van de vorm. En dat was ook zo. Vanaf het moment dat ik echter zes uur per dag ging oefenen, werd ik pas echt soepel en lenig en vol met chi! Later kon ik dat helaas niet meer, maar uiteindelijk kun je Tai Chi beoefenen op elk niveau. Meester Tang was ook niet gediend van teveel blabla. Gewoon DOEN zei hij dan. ERG Chinese Chinees was die man. Heerlijk.
Bovendien vond en vind ik de les stijl van de Nederlanders vaak ver beneden de maat als het komt op de echte goede Tai Chi vormen. Meestal zijn het vereenvoudigde vormen.... Mijn favoriet blijft de Tai Chi Chuan Yang Style.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En krakkemik... ik BEN een krakkemik. Heb de ziekte van Crohn, en nog een berg bijkomende klachten. ik vond het dus wel een passende en grappige online naam voor mij.