hoe zet je negatieve chi om in positieve en wat kun je er mee

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben bezig met tai chi en kom uit een jarenlange zware periode, en merk dat de chi die ik opbouw van korte duur is... gaat dat veranderen, bij dagelijkse oefeningen? doordat ik het etiketje HSP heb staan mijn gedachten nooit stil, wat het moeilijk maakt me op de tan tíen te concentreren... "(of hoe je het ook schrijft... oefeningen en ademhaling gaat een stuk soepeler...

Toegevoegd na 3 uur:
voor de "naabs" onder ons :P chi bedoel ik mee de levensenergie :) sorry dak nie duidelijk was :)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Je wilt te snel. Je denkt dat die jarenlange zware periode opgelost kan worden met een paar maanden TaiChi. TaiChi zal afbreken en herstellen wat je jarenlang hebt opgebouwd. Maar ook dit proces duurt jarenlang. Er is helaas nog geen wonderpil die je kunt slikken. Ervaar wat je voelt, maar probeer hier geen conclusies uit te trekken. Observeer het meer. Positief en negatief, beiden mogen er zijn en kan je gebruiken voor je groeit. Probeer niet om uit 1 oefening de voortgang te bepalen. Dit bepaal je door een week, maand, jaar te nemen. Kijk maar eens hoeveel je bent veranderd in vergelijking met 10 weken geleden. Wees hier blij mee. Laat dit je motivatie blijven om door te gaan. Jouw weg is nog lang. Ik ben nu 7 jaar bezig. Nog steeds heb ik last van slechte perioden. Nog steeds is mijn Chi niet volledig ontwikkeld. Maar in vergelijking met hoe ik was, ben ik blij dat ik TaiChi en QiGong gevonden heb, want de reis is echt ongelofelijk mooi. De een doet er misschien wat langer over dan een ander. De een heeft meer te verwerken dan een ander. Hou het bij jezelf, zie de stapjes die je maakt en voel de progressie. Ook het geduld zal je leren. Alles wat je ervaart hoort bij het proces. Het proces van herstel. Hierbij ervaar je alles wat herstelt moet gaan worden. Met als ultieme doel dat je net zo gezond wordt als toen je bent geboren. Alle meridianen volledig geopend zonder blokkaden. Een HSP'er zal in mijn optiek meer blokkaden opbouwen tijdens het leven. Maar zal je de Chi ook eerder voelen dan een ander. Die concentratie komt vanzelf. En als je 7-10 jaar oefenen te lang vindt duren, dan kan je maar beter stoppen. Maar zelf zie ik die 10 jaar als een investering, waarna ik wel gezond door het leven kan gaan. In de opbouwende wijze, in plaats van een afbouwende wijze. Je zegt dat jouw leraar 24 jaar bezig, en ook nog steeds iets te verwerken heeft. Moet je nagaan hoe moeilijk dit systeem is en de ultieme Chi. Maar hij is nog steeds bezig, nog steeds ervaart hij de groei. Zijn motivatie.

Forall, Positief en negatief zijn beiden belangrijk. Ze zijn nodig voor de balans in de wereld.. in jou.. De truc is niet om negatief om te zetten in positief.. ( als dat al zou kunnen) maar om negatief los te laten en positief toe te laten. Vechten tegen negatief heeft geen zin en vergroot de negatieve energie alleen maar. Hoe harder je die probeert om te buigen hoe meer vat de negatieve energie op je heeft. Een van de manieren om positieve energie te behouden en negatieve energie los te laten is een bedritueel beginnen. Dus 's avonds voor het slapen gaan je hand op hara ( centrum net onder de navel en boven het schaambeen) En naar je hara toe ademen. Je hand dus met je adem proberen weg te duwen. Doe het rustig en concentreer je op je UITademing.. niet op je inademing. Dan ga je hyperventileren. Je wordt er lekker rustig van en komt meer bij jezelf. Stel je vervolgens voor dat je bij elke uitademing al het negatieve van die dag los laat en bij elke inademing het positieve in je opneemt. Desnoods benoem je het.. DAG boosheid Welkom vrede DAG haat Welkom liefde Of wat je dan ook maar aan slechts dwars zit en aan goeds in je op wil nemen. 'S morgens doe je iets soortgelijks. Dus.. handen op je hara. een grote glimlach op je toet en WELKOM nieuwe dag. Al met al hoeft het maar een paar minuutjes te duren. Je zult merken dat je steeds sneller ontspant en steeds makkelijker loslaat na wat oefening. En forall.. heb wat geduld. Als je je jarenlang bedolven hebt gevoeld onder negativiteit.. dan zit je in een bepaald patroon. Het duurt even voor je dat patroon doorbroken hebt en vervangen hebt voor een ander. met deze oefening EN je Tai Chi oefeningen kan het niet misgaan. Het gaat.. echt.. en uiteindelijk misschien wel sneller dan je zou denken. Maar het heeft even tijd nodig. En weet je.. deze fase is misschien wel de allermooiste. Als je nog zo bewust met negatief en positief bezig bent gebeuren je de wonderlijkste dingen. GENIET ervan!

Zouden je gedachten stilstaan als ooit het etiketje HSP niet was geplakt? Mij is ooit een ander etiketje geplakt, maar zonder verzet te plegen, heb ik mij niet echt laten leiden door het etiket. Jij (en ik en iedereen) mag helemaal jezelf zijn en dan doet een etiketje daaraan niets af... Toegevoegd na 2 uur: Levensenergie komt naar mijn idee heel dichtbij Levenskracht, één van de grondbeginselen van de homeopathie. Een voor mij prachtige, milde maar doeltreffende geneeswijze. Een interview met mij staat vermeld in een uitgaaf van de Koninklijke Vereniging Homeopathie van februari 2009. Voor wie belangstelling heeft wil ik de link wel opzoeken en hier vermelden.

Bronnen:
Ervaring

Oefenen gaat dit een heeeel stuk verbeteren. Tai Chi is niet iets wat je in een weekje leert, het is een leefstijl die je aanneemt eigenlijk... Als je eenmaal Tai Chi doet, gaat het eigenlijk niet meer weg uit je leven. Ik hoor nog Meester Tang zeggen: Óntspannen....Óntspannen....Óntspannen!!! Tuuuurlijk, alsof je dat kan als je nog staat te krakkemikken met de moeilijke oefeningen! het duurt gewoon een tijd voor je ten eerste zelf soepel geworden bent, en ten tweede voor je de mentale technieken onder de knie hebt. Gewoon blijven oefenen... en als mijn concentratie op de loop ging, dan concentreerde ik mij op het goed uitvoeren van de beweging, en niet de tan tien. Uiteindelijk wordt je er door volhouden steeds beter in. Hou vol! oefen! en je wordt vanzelf beter. Het is logisch dat je eerst kleine beetjes chi opwekt, pas later wordt dat een doorlopende bron van kracht! Toegevoegd na 5 uur: Tai Chi Chuan, traint overigens alle spiergroepen op een gelijkwaardige manier. Dat is waarom Tai Chi zo gezond is! je kunt het op elk niveau beoefenen, en je kunt het zo licht en zo zwaar maken als nodig. Maar een licht, simpel sportje is het niet!!