Edelstenen en energie hoe zit het?

Deze 2 dingen worden vaak met elkaar verbonden. De een gelooft er heilig in en anderen vinden het onzin. Ik was wat aan het lezen op internet. http://www.edelstenenenmineralen.nl/
En voor bijne elke eigenschap is wel een steen. Ook hebben ze het vaak over chakra's wat is dat? Is het ook zou dat hoe zuiverder een steen is dat het beter zou werken? Een ruwe robijn is bijvoorbeeld best goedkoop maar een zuivere erg duur.

Ik geloof pas wat als ik het zelf meemaak hoe kan ik dan een goede steen vinden? Of gewoon een eigenschap in de lijst opzoeken en een mooie steen erbij uitzoeken? En dan kijken of dat me overkomt?

Ook begrijp ik het opladen niet. Bijvoorbeeld bij
Maansteen:
Bij regelmatig gebruik moet de maansteen onder lauwwarm water afgespoeld worden. Opladen in de volle maan, in een schaaltje met hematietsteentjes of bergkristal..
Hoe is iemand hier nou opgekomen en dat het werkt?

Rozekwarts is verkrijgbaar in ruwe vorm, getrommelde stenen, bollen, piramiden, kettingen, obelisken, donuts en vele ander vormen, voor het dragen als een sieraad of om in huis of werkplek neer te zetten. Rozekwarts is een krachtige heelsteen en dient daarom ook een of twee keer per maand in lauw water ontladen worden, kettingen en sieraden kunnen opgeladen worden in een schaaltje met kleine hematietsteentjes of op een bergkristal/amethistcluster.

Zijn er ook stenen die negatieve energie afgeven (en dan bedoel ik geen kankerverwekkende)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.2K
Cryofiel
13 jaar geleden
Poeh - hoeveel vragen kun je stellen in één vraag...   ;-) Teveel om te beantwoorden. Twee tips. Eerste tip: Kijk niet alleen wat onze westerse cultuur over stenen zegt. Of wat onze westerse cultuur zegt dat de oosterse cultuur over stenen zegt - want dan luister je in feite toch weer uitsluitend naar de westerse cultuur. Probeer te achterhalen wat de aziatische, de Chinese, de Azteekse, de Indiaanse, enzovoorts, culturen *oorspronkelijk*, dus *zelf*, van stenen zeiden. Pas dan krijg je een goede indruk. Tweede tip: als je stenen gaat testen, zorg er dan voor dat je niet weet welke steen je draagt. Als jij namelijk weet dat steen X goed zou moeten zijn voor je spieren, dan mag je verwachten dat je spieren baat zullen hebben wanneer je die steen draagt - ongeacht of steen X wel of niet werkt. Wil je dus echt testen of een steen werkt, dan moet je twee verschillende stenen nemen. Ofwel een echte en een kiezel, ofwel twee verschillende soorten echte. Dan moet je ervoor zorgen dat je één van beide draagt, maar dat je zelf geen flauw benul hebt wélke steen je draagt. Pas als je dán kunt voelen wat de werking van die steen is, heb je een overtuigend resultaat. Alle andere resultaten zijn puur met psychologie te verklaren, en zeggen dus meer over jou dan over de steen - en dat wil je in dit geval niet. Succes met je zoektocht!
Cryofiel
13 jaar geleden
Daarbij ga je ervan uit dat die stenen inderdaad een "werking" hebben. Dat staat niet vast. Dat was de reden dat ik Hersencel verwees naar wat er in *andere* culturen over stenen wordt gezegd. Ik neem even jouw uitspraak als voorbeeld: de rode carneool, die zogezegd agressie zou veroorzaken. Dat is een typisch westerse gedachtengang. Immers: voor ons staat rood voor bloed, en voor agressie. Nu zijn er andere culturen, waar rood een heel andere betekenins heeft. Daar staat rood bijvoorbeeld voor het goddelijke - en bloed is rood, omdat bloed de goddelijke levenskracht is die door ons lichaam stroomt. Je ziet dat, volgens die culturen, duidelijk wanneer bloed buiten het lichaam komt: het verkleurt, wordt donkerbruin tot bijna zwart. De goddelijke levenskracht is eruit. Voor die culturen zal dus diezelfde rode carneool juist heel goed zijn *tegen* agressie. De carneool verleent de agressieve persoon een aanraking van goddelijke rust, van goddelijke evenwichtigheid. Zie je nu wat ik bedoel? Die verhalen over de werking van stenen zijn zó cultuurafhankelijk, dat ze NIETS zeggen over de steen zelf. Bestudeer de verhalen die over stenen worden verteld, en je leert de cultuur kennen - niet de steen.
Cryofiel
13 jaar geleden
Nog een overweging: Stenen zouden "energie" geven - dat zie je al in de titel van de vraag. (Ook dat is trouwens iets dat geldt voor *onze* cultuur, maar dat was al het onderwerp van mijn vorige reactie.) Nu weten we intussen al erg veel van energie. Het is de basis van belangrijke takken van de wetenschap, en zeker van de natuurwetenschap. Daardoor weten we ook, dat "opladen", "ontladen" en "reinigen" dingen zijn die niet op energie van toepassing zijn. Deze termen, zoals ze voor edelstenen worden gebruikt, komen overduidelijk uit een analogie met lichaamsreiniging. Zodra het over de "energie" van stenen gaat, zul je beschrijvingen tegenkomen die van toepassing zijn op het water halen bij een waterput, of die slaan op (westerse!) rituelen zoals het wassen/reinigen van het lichaam. Bij dat wassen spoel je het vuil van je af - maar om nu te zeggen, dat je door een edelsteen te wassen de negatieve energie ervan afspoelt, dat is op z'n minst hoogst twijfelachtig te noemen. Het klinkt allemaal erg leuk, juist omdat we het ons zo goed kunnen voorstellen. Water halen, de tank vullen, vuil afwassen - het is zó herkenbaar. Daardoor klinken die verhalen zo leuk. Of 'leuk' ook 'geloofwaardig' betekent, hangt ervan af hoe goed je in staat bent, verschillende kennisgebieden samen te voegen, en ze als één geheel te zien.

Antwoorden (12)

Het is allemaal bijgeloof, het zijn dus toegedachte krachten. Placebo-effecten. Zonde om er je tijd aan te besteden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Edelstenen zijn(meestal) duur. Om ze te kopen moet je geld hebben. Om geld te verkrijgen, moet je re veel ENERGIE in steken. Dat is het ENIGE verband tussen edelstenen en energie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De aarde heeft er ook een heleboel energie in gestoken om ze te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hahahha!
"Ook hebben ze het vaak over chakra's wat is dat?"

Die uitdrukking kan je vergelijken met de kreet 'Tjakka' bedacht door onze Nederlandse 'schriftgeleerde' Emile Ratelband. In dát verband dus (natuurlijk met alle respect), lucht......!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verhalen over de helende krachten van edelstenen zijn mooie, hoopvolle, kracht gevende verhalen. Ze horen bij de magie van je kindertijd want wie heeft er nou nooit een magische steen op een kiezelpaadje gevonden.

Einde verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb zelf ervaring met de werking van edelstenen en ben er gevoelig voor. Bij mij werken ze dus wel. Dat zal wel niet voor iedereen gelden.

Of het bij jou werkt is een kwestie van uitproberen. Ik heb zelf iemand in mijn omgeving die er veel mee werkt en die mij ermee in contact heeft gebracht. Ze gebruikt ze inderdaad onder andere om de chakra's mee te zuiveren of om extra energie te geven. Chakra's zijn de energiepunten in het lichaam. In oosterse landen geloven ze dat het lichaam bestaat uit energiebanen.

Het lukt me nooit om in één antwoord al jouw vragen te beantwoorden hierover, dus als je meer wilt weten, dan kan ik je wel doorverwijzen naar iemand die er veel meer verstand van heeft dan ik. Ik maak er alleen soms gebruik van.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Alles op aarde bestaat uit energie.
Alles heeft invloed op alles.
Dus ook halfedelstenen.
Door de een de hemel in geprezen.
Door de ander verguist.
Voor de een betekent het genezing.
Voor de ander is het absurd.
Miljoenen mensen zeggen er baat bij te hebben.
Miljoenen andere moeten er alleen maar om lachen.
Ooit heeft dit onderwerp hier op g.v. een enorme rel veroorzaakt tussen de voor en tegenstanders, met honderden reacties en veel boze g.v ers.
Daarom houd ik dit antwoord neutraal.
Zo, zit het dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een plusje voor het antwoord, maar toch jammer dat je je antwoord niet kan zeggen omdat anderen daar boos over worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ietwat, ben het met je eens, en dat van dat bed herken ik ook, heb jaren lang savonds muziek gehoord die er niet was, na de verbouwing stond mijn bed op een andere plaats en de muziek was weg, nooit meer gehoord.
me moeten natuurlijk niet overal wat achter zoeken, maar kunnen ook niet alles als onzin bestempelen of wetenschappelijk verklaarbaar.
Zo ook met deze halfedelstenen, ook dat is energie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ Ed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
" Zanja, dat vind ik gek hoor, dat om die reden een vraag wordt verwijderd, er zijn veel meer vragen waar weinigen op kunnen antwoorden en op jouw vraag had je best wel een antwoord of 5 kunnen verwachten.
Ik denk dat het vooral gaat om welke waarde je eraan geeft.
Als je denkt: ik wil het eens uitproberen, dan zou ik op zoek gaan naar iemand in jouw omgeving die een steen voor je kan uitzoeken.
Wie weet merk je een effect (en of dat dan 'echt' is of 'ingebeeld' - maakt dat dan nog uit?).
Als kind kreeg ik een ring van mijn tante, met maansteen. Die was me heilig, want hé, een steen helemaal van de maan!!! Het duurde erg lang voor ik besefte dat ie alleen maar zo heette omdat ie léék op de maan.
Geen idee of die steen ooit effect op me heeft gehad afgezien van mooie gedachtes als ik er naar keek ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier een mooie uitleg over de 7 chakra's.
http://gezondheid.rubriek.nl/spiritueel/chakra.php

Kijk, er is helemaal niets op tegen als jij een mooie steen uitzoekt, op basis van de eigenschappen die er aan toegeschreven worden.
Draag die steen aan een mooi kettinkje om je hals en je hebt een mooi sieraad.
Hoeft niet eens zo duur te zijn.

Google verder op "edelstenen" en kijk dan of de verschillende informatie met elkaar overeen komt.

Waar het vandaan komt weet ik ook niet.
Edelstenen zijn gewoon stenen, die door eeuwenlange werking in de aarde zo gevormd zijn. En ze zijn vaak wonderlijk mooi. Daar heeft men dan bepaalde eigenschappen bij gezocht, bedacht.
Net als met godsdienst: wat wij niet begrijpen, daar kennen wij een bovennatuurlijke eigenschap aan toe.

Net als jij zegt: Ik geloof pas wat als ik het zelf meemaak.
Dat geldt ook voor mij. Dus heb ik al een paar keer zo'n steentje gekocht en gedragen.
Geen effect bemerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Mooie heldere uitleg.
Een paar observaties uit eigen ervaring:

Observatie 1:
Jaren geleden zat ik een paar weken naast een kraam van een edelstenen verkoopster in een festival in het buitenland. Ik merkte iets bijzonder bij het gedraag van mensen die langs haar kraam wandelden. Heel veel van die mensen lieten hun hand zweven boven die stenen, een onbewust beweging toen ze bij het volgende kraam liepen ging de hand omlaag. Ik vond het heel raar.
Haar uitleg was dat mensen voelen en reageren onbewust naar de energie in de stenen en dat haar advies aan haar klanten was kies een steen uit intuitie de steen die je aantrekt is de steen die met jou energie in harmonie trilt en versterkt en die moet hebben.
Vond ik toen absoluut onzin. Toch het gedraag van mensen met hun onbewust hand beweging vond ik opmerkelijk.

Observatie 2: 15 jaar later
Ik mocht een workshop observeren van "regenboog reflexologie" in combinatie met kabbalistische healing. Reflexologie is een healing methode waarin door te drukke op bepaalde plekken op de voet die corresponderen met organsystemen in je lichaam kan je genezing bevorderen. In regenboog reflexologie wordt ook een diagnose gemaakt van het balans van de chakra's of kabbalistische sephiroth in dit geval, (energie vortex) in je lichaam. Door het plaatsen van de juiste kleurcombinaties op de chakra's naar aanleiding van de diagnose bevorder je herstel van de balans in een organsystem. De healer heeft een diagnose gesteld door te drukken op een plek in de voet die correspondeert met het wervelkolom. Om te laten zien dat het de juiste plek was de healer vroeg de persoon om te vertellen wat hij voelt. Na het plaatsen van een zwarte stof op een plek in de lichaam van de proefpersoon kwam een heftig reactie van pijn. Na het plaatsen van een blauw steen op hetzelfde plek vil de proefpersoon onmiddellijk in slaap. De persoon laag op zijn buik en kon absoluut niet zien wat de healer deed.
Uitleg was: kleuren frequenties beïnvloeden je energie, kleuren in stenen hebben een veel sterker invloed dan stof.

Observatie 3: Nu
Eigen ervaring - bij meditatie op bepaalde stenen zoals blauw saffier is het mogelijk om bijzonder interessant bewustzijn standen te bereiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijn dat je deze uitleg gegeven hebt, hier op g.v.
Ik weet dat er ongelovelijk veel onzin is op het gebied van halfedelstenen, ik weet ook, dat het niet allemaal onzin is, ik heb het met een grote gepolijste, blauw-groene schelp, telkens als ik hem oppak, krijg ik een fijn gevoel, de andere schelpen die ik heb, doen dat niet, kan het nog niet verklaren, er is nog zoveel te ontdekken!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wonderlijk dat je niet een hele reeks reactie,s achter je aan krijgt, als mijn naam hierboven zou staan, met deze text, kon ik op 40 a 50 reactie's rekenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij bent een celebrity in GV Ed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk,Ed dat dat komt, omdat de meeste niet gelovers al afgehaakt zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee Moolkeesje, dat ligt een beetje anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verklaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ moolkeesje, diegen die het hardste schoppen, worden het liefst terug gepakt.
Op den duur is alleen het zien van de avatar al voldoende, zoals sommige je altijd een minnetje zullen geven ongeacht je antwoord of onderwerp, je kent ze wel toch?
Wat chakra's zijn, daar zijn in de antwoorden al linken over gegeven, ga daar eens wat over lezen.

Alles is energie, stenen dus ook!

Ik heb ooit zelf een bergkristal gedragen voor onrust en deze steen kreeg allemaal barstjes. Ik werd er zeker rustiger van door het bij me te dragen.

Een steen 'opladen' / 'ontladen'doe je omdat het ook jouw energie opneemt. Door energie wordt je immers verbonden.
Een steen goed onder koud water afspoelen is voldoende om het te ontladen/ op te laden. Het spoelt de energie weg wat het opgenomen heeft, in mijn geval, de onrust.

Voor iedereen zal het verschillend zijn welke steen een goede werking op je kan hebben.

Jouw vraag is te lang om in het geheel te beantwoorden.

Zeker ben ik ervan dat sommige verkopers je ook maar wat aan proberen te smeren om daar zelf aan te verdienen.

Maar het is wel degelijk waar dat er stenen zijn die een positieve invloed hebben op jouw energie of die jouw energie versterken, dat wat jij nodig hebt.

Alles is energie, alles is door energie verbonden!

Welke steen er bij jou zou kunnen passen, dit kan je laten testen, ga naar een goede verkoper, gebruik je intuitie!
Alleen door ervaring kun je er achter komen of een steen/welke steen wel of niet voor jou werkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
natuurlijk een plus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Ed!
Een chakra kun je niet vast pakken ofzo. En het is verder ook een niet bestaand iets in die zin. Een chakra is zo iets als de evenaar. Een denkbeeldige lijn over het midden van de aarde Een chakra houd dus in dat het denkbeeldig is Er zijn er 7 en die zijn verdeeld over je lichaam. Op internet staat wel een kaart met een lichaam dat verdeeld is in de 7 chakra s Ze worden ook alle 7 verdeeld in een andere kleur
Toets het woord chakra in en er komen heeeeeeel veel sites te voorschijn waar je op kan kijken om er meer over te weten te komen.

Verder heb ik zelf wel verschillende mineralen en edelstenen en ik draag ze ook,maar meer omdat ik ze heel mooi vind en omdat ik HOOP en WIL dat ze me kracht en zelfvertrouwen geven als dat ik het ook daadwerkelijk ervaar.
Terwijl ik er in principe wel voor open sta.
Er zullen vast een hele boel mensen zijn wel degelijk baat hebben bij een steen.
Maar of een steen ook daadwerkelijk de kracht heeft om iemand te genezen of bij te staan in moeilijke tijden dat is wetenschappelijk niet echt bewezen.
Zelf blijf ik echter mijn kristal gewoon dragen want homeopatie ( en dat zijn pilletjes en druppeltjes gemaakt uit planten extracten)werken bij mij wel, en als sommige planten een genees krachtige uitwerking kunnen hebben waarom stenen dan niet?
Het zijn immers beidde natuurproducten. Dus wie weet....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn vriendin doet de laatste tijd ook aan edelstenen en chakra's. Ik denk dat het een aanvulling kan zijn voor een ieder. Maar stenen zijn geen heilig wondermiddel.
Problemen zitten tussen je oren en daar moet je iets constructiefs mee doen, namelijk oplossen en opruimen. Niet een steentje zoeken en dan hopen dat je je beter gaat voelen.
En dan zijn er natuurlijk altijd mensen die weer mensen kennen die steentjes hebben en hier wonderbaarlijke krachten aan toekennen of hebben ervaren...
Sorry maar dit gaat mij te ver.
De een gelooft in fanatiek in God, zonder enige openbaring/verschijning te hebben meegemaakt en de ander in steentjes... God lost ook geen problemen op voor je.
Dat moet je zelf doen met common sense