Wat is het verschil tussen rods en luchtvissen?

Onlangs is er een luchtvis gesignaleerd tijden de wk wedstrijd tussen Duitsland en Spanje, maar deze heeft veel weg van een rods, is er daadwerkelijk een verschil of hebben we het hier over hetzelfde?

Toegevoegd na 1 uur:
Ik heb het moment van de wedstrijd via Youtube gevonden.
De Luchtvis/rods is kort zichtbaar en beweegt zich van midden-boven naar de rechterkant van het beeld.Verderop in het filmpje worden de beelden nog eens vertraagd.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Zijn beide benamingen voor het zelfde verschijnsel dat video wordt opgenomen 25 beeldjes per seconde. Er zijn echter insectjes die sneller door het beeld bewegen en meer dan 25 maal per seconden met hun vleugels slaan. Op elk afzonderlijk video-beeldje zie je dus het bewegend insect (streep) dat meerdere vleugelslagen maakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rods en luchtvissen zijn hetzelfde verschijnsel.

Het feit dat er geen scherpe beelden van deze wezens bestaan geeft al aan dat dit dingen zijn die waarschijnlijk een natuurlijke basis hebben. Denk aan insecten, vleermuizen ed. die zeer snel voorbij vliegen, en gewoon bewogen op beeld wordt vastgelegd. Beetje zoals trace-fotografie ertoe leidt dat de achtergrond verschuift in beeld.