Zijn spirituele gedachten en levensstijl welkom in een kerk?

En zo ja in welke kerken zijn ze ruimdenkend?
...Ik geloof bv in reïncarnatie en in geloof in Jezus. Ik geloof in een God die pure Liefde is en mij niet veroordeeld maar mij ruimte geeft om te groeien. De term die het meest lijkt op mijn geloof is 'esoterisch Christen', ben ik achter.
Ik wil me graag aansluiten bij een gemeente. Niet om met de massa mee te gaan maar om oa. samen het geloof te beleven en om de sociale contacten en het zorgen voor een ander.
Zoals ik al eerder in GV heb uitgelegd ben ik oriënterend. Vandaar ook deze vraag.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bedenk dat er in elke kerk mensen zitten die het niet op alle punten eens zijn met de leer. Een kerk die vólledig aansluit bij jouw opvattingen, ga je niet vinden. En volgens mij geldt dat voor elke christen. Heel praktisch gezien denk ik dat je weinig christenen zult vinden die geloven in reïncarnatie. Wel zijn er die de mogelijkheid openhouden. Ik ga je nogmaals de Alpha-cursus aanraden. Vooral omdat je een paar dingen zegt waarvan je lijkt te veronderstellen dat het in christelijke kring als 'alternatief' gezien zal worden. Dan bedoel ik vooral je zin: "Ik geloof in een God die pure Liefde is en mij niet veroordeelt maar mij ruimte geeft om te groeien." Daar heb je namelijk precies de kern van de christelijke leer te pakken. De Bijbel stelt: "God is liefde." Dus niet: "God heeft veel liefde", of "er gaat van God veel liefde uit", maar gewoon: "God IS Liefde". Oftewel: Liefde is God, en God is (gelijk aan) liefde. Er staat verder, in 1 johannes 4: "Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde." en: "Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem. Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden." Oftewel: Liefde (en dat is God) laat geen ruimte voor angst, en in het bijzonder niet voor angst om veroordeeld te worden. Volmaakte liefde sluit die angst namelijk uit. Ik kan je in alle eerlijkheid niet vertellen hoe men in diverse kerkgemeenschappen om zal gaan met zaken als geloof in reïncarnatie, en wat algemeen non-conformisme. Ik weet wél dat er in elke kerk mensen zijn te vinden die in elk geval niet bang zijn om een echt open gesprek aan te gaan over dit soort zaken. Misschien moet je ernaar zoeken, maar ze zijn er. Wat ik je wél kan vertellen, is dat ik denk dat als je je echt verdiept in de christelijke leer, je wel eens meer punten kunt vinden waar je volledig achter kunt staan, dan je nu misschien denkt. En mocht dat niet zo zijn, dan kun je daar maar beter op tijd achter komen, toch?

Bronnen:
www.biblija.net

Misschien voel je je thuis bij een Vrijzinnige kerk, of bij de Doopsgezinden, of de Remonstranten. Zoek in je omgeving of die kerken er zijn en ga eens een dienst bijwonen. Dan merk je snel genoeg waar je bij past.

Iedere kerk is spiritueel. Ieder geloof is spiritueel. De bijbel is spiritueel. Je zou dus denken , niets mis mee kan me naadloos overal bij aansluiten. Maar dan kom je bedrogen uit. Want dan komen er allerlei bijbelteksten, die alles verbieden, werk van de duivel, heidens enz. Maar tijden veranderen, de kerk mogelijk ook, niet alles is meer verboden. De tijd dat spirituele gedachte en levensstijl, welkom zijn in een kerk, komt dichterbij. Mogelijk gaat er in de nabije toekomst, ook voor jou een deur open van een kerk. Een kerk waar je welkom bent.

Ik hoop een oriënterend antwoord te kunnen geven, De christelijke levensvisie is in mijn ogen moeilijk te combineren met reïncarnatie en met esoterie. Hiervoor een groepering vinden is een moeilijke opgave aangezien een christelijke instelling zich hecht aan dat ene boek de Bijbel en door haar interpretaties ervan. Dit is althans mijn overtuiging. Wel is het van levensbelang er kennis van te hebben! In de esoterie zijn zeer veel stromingen en voor deze te bestuderen is zeer veel tijd voor nodig zeker wanneer je dit wilt doen met een christelijke visie. Een Theosofische vereniging zoals antroposofie lijkt mij voor u meer interessant het is een invulling waar Jezus zich als de logos (johannes1:1) incarneert en dus van het hogere zelfbewustzijn zich kenbaar maakt aan minder ontwikkelden die hem kunnen volgen om hoger het goddelijke te bereiken in Zwitserland heeft deze groepering haar hoofdzetel of zij ook in Nederland actief zijn is mij helaas niet bekend. Toegevoegd na 13 minuten: nog een beetje wiki-wijsheid toevoegen over antroposofie, maar let wel op: er wordt in de tekst van wikipedia licht over de stof heengegaan, het is een moeilijke stroming die in mijn ogen meer vragen opwerpt dan dat het antwoorden geeft, ondanks dat het zeer wetenschappelijk onderbouwd is. het is (naar mijn inzien) niet een stroming die God de eer van de schepping geeft maar waar het 'zelf' en eigen 'ik' meer naar voren word geschoven.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Antroposofie

Elke religie heeft zijn eigen meer op de eigen ontwikkeling gerichte stroming. Het joodse geloof heeft de kabbala, de islam, het soefisme en het christendom het gnosticisme. Als je spiritualiteit ziet als het ontwikkelen van je geest dan ben je bij deze stromingen waarschijnlijk welkom.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Gnosticisme
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kabbala
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soefisme

Het mag duidelijk zijn dat reincarnatie en christelijk geloof niet samengaan. en tja wat zijn spirituele gedachten en levenstijl ??? Hetgeen wat een christelijke kerk samenbindt is 1 Heer er mag dus wel verschil van mening zijn maar niet op zulke fundamentele punten. en vergeet niet de liefde is het eerste gebod Maar tja als je binnenkomt dan word je van schare tot discipel en later hopelijk leraar apostel evangelist of waar God je het talent voor heeft gegeven waar God je voor roept je mag dus best leren en ook veranderen want niemand die voor het eerst een gemeente binnenstap heeft alles al geleerd dus kom je er er om wereldse wijsheden te verkondigen dan ben je aan het verkeerde adres. kom je om te luisteren en leren ben je van harte welkom En zeker als je komt om God geest te verstaan door al die mensen heen. dat verander je leven succes

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100