Zijn spirituele gedachten en levensstijl welkom in een kerk?

En zo ja in welke kerken zijn ze ruimdenkend?
...Ik geloof bv in reïncarnatie en in geloof in Jezus. Ik geloof in een God die pure Liefde is en mij niet veroordeeld maar mij ruimte geeft om te groeien. De term die het meest lijkt op mijn geloof is 'esoterisch Christen', ben ik achter.
Ik wil me graag aansluiten bij een gemeente. Niet om met de massa mee te gaan maar om oa. samen het geloof te beleven en om de sociale contacten en het zorgen voor een ander.
Zoals ik al eerder in GV heb uitgelegd ben ik oriënterend. Vandaar ook deze vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Religie
2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
christenen die geloven in reïncarnatie zul je ws niet veel kunnen vinden.
dit strookt nl niet met de bijbel.
over het wel of niet bestaan van de hel wordt onder christenen nog wel verschillend gedacht.
over hoe de hemel er uit zal zien ook nog wel, maar dat je na je dood weer verder zou gaan in een volgend leven om daar verder te leren en te groeien, nee dat wordt door (ws bijna alle) christenen toch wel bestreden, omdat je dat toch echt niet uit de bijbel zou kunnen halen.
ben dan ook benieuwd wat voor antwoorden je gaat krijgen, wat misschien zit ik er helemaal naast!
in elk geval een + voor je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich heb je gelijk hoor, dat de meeste Christenen dit niet geloven. Maar toch. Ik las laatst de Viva en daar stond een interview Sabine Uitslag, je weet wel die leuke krullekop van het CDA. En daarin vertelde ze dat ze dit ook gelooft. YES dacht ik toen. Ze bestaan! Zelfs in de politiek van het CDA!(wie had dat gedacht)
Ik geloof zelf in elk geval in een God van Liefde , die niet via allemaal regeltjes vanalles opdringt, want die regeltjes komt van mensen die de Bijbel anders interpreteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je wel al eens een paar bijbelboeken gelezen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben actief protestants opgevoed dus ja ik heb heel veel bijbelboeken gelezen. 15 jaar geleden heb ik me er laten uitschrijven. Te einig raakvlakken.
Ik ben in Israël geweest om me te oriënteren op de religies daar en ben ik actief in diverse spirituele groeperingen. En daarnaast heb ik afgelopen jaren veel verschillende kerken bezocht en met veel verschillende mensen daar gesproken. Echter het gat tussen religie en spiritualiteit is nog heel groot. Maar het slinkt, is mijn idee. Omdat er meer ruimte komt voor persoonlijke beleving van het geloof. En ja daar heb ik dus een ruimdenkende gemeenschap voor nodig. En niet alleen de bijbel. God heeft ons immers ook vrijheid gegeven om te onderzoeken,te leren en te ontdekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat er heel veel mensen zijn die b.v. op papier Katholiek zijn en ook de kerk bezoeken, maar toch eigenlijk geloven in reïncarnatie. Ze houden wat ze in de kerk beleven (gemeenschapszin, tradities) gescheiden van wat ze diep in hun hart geloven. Ze shoppen zelf hun geloof bij elkaar. Volgens de 'harde leer' is dat natuurlijk niet de bedoeling, maar het komt veel voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ze houden het voor zich. Lijkt mij. Er is nog veel te winnen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waar heb jij die God vandaag?
ik bedoel waar heb jij over zo'n God gelezen?
ik wil graag weten waar jij je geloof op baseert...
groetjes tity
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga nu een weekje weg (heb jas al aan), ik zal hier later op terugkomen. Groetjes.

Het beste antwoord

Bedenk dat er in elke kerk mensen zitten die het niet op alle punten eens zijn met de leer. Een kerk die vólledig aansluit bij jouw opvattingen, ga je niet vinden. En volgens mij geldt dat voor elke christen.

Heel praktisch gezien denk ik dat je weinig christenen zult vinden die geloven in reïncarnatie. Wel zijn er die de mogelijkheid openhouden.

Ik ga je nogmaals de Alpha-cursus aanraden. Vooral omdat je een paar dingen zegt waarvan je lijkt te veronderstellen dat het in christelijke kring als 'alternatief' gezien zal worden. Dan bedoel ik vooral je zin: "Ik geloof in een God die pure Liefde is en mij niet veroordeelt maar mij ruimte geeft om te groeien."
Daar heb je namelijk precies de kern van de christelijke leer te pakken. De Bijbel stelt: "God is liefde." Dus niet: "God heeft veel liefde", of "er gaat van God veel liefde uit", maar gewoon: "God IS Liefde". Oftewel: Liefde is God, en God is (gelijk aan) liefde. Er staat verder, in 1 johannes 4:
"Geliefde broeders en zusters, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt uit God voort. Ieder die liefheeft is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft kent God niet, want God is liefde."
en:
"Wij hebben Gods liefde, die in ons is, leren kennen en vertrouwen daarop. God is liefde. Wie in de liefde blijft, blijft in God, en God blijft in hem. Zo is de liefde bij ons werkelijkheid geworden, en daardoor kunnen we op de dag van het oordeel vol vertrouwen zijn, want hoewel wij nog in deze wereld zijn, zijn we als Jezus. De liefde laat geen ruimte voor angst; volmaakte liefde sluit angst uit, want angst veronderstelt straf. In iemand die angst kent, is de liefde geen werkelijkheid geworden."

Oftewel: Liefde (en dat is God) laat geen ruimte voor angst, en in het bijzonder niet voor angst om veroordeeld te worden. Volmaakte liefde sluit die angst namelijk uit.

Ik kan je in alle eerlijkheid niet vertellen hoe men in diverse kerkgemeenschappen om zal gaan met zaken als geloof in reïncarnatie, en wat algemeen non-conformisme. Ik weet wél dat er in elke kerk mensen zijn te vinden die in elk geval niet bang zijn om een echt open gesprek aan te gaan over dit soort zaken. Misschien moet je ernaar zoeken, maar ze zijn er.

Wat ik je wél kan vertellen, is dat ik denk dat als je je echt verdiept in de christelijke leer, je wel eens meer punten kunt vinden waar je volledig achter kunt staan, dan je nu misschien denkt. En mocht dat niet zo zijn, dan kun je daar maar beter op tijd achter komen, toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Misschien voel je je thuis bij een Vrijzinnige kerk, of bij de Doopsgezinden, of de Remonstranten. Zoek in je omgeving of die kerken er zijn en ga eens een dienst bijwonen. Dan merk je snel genoeg waar je bij past.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die laatste 2 wil ik idd. een bezoek brengen, nav een eerder gestelde vraag van mij (iets van; welke kerk is het meest ondogmatischen meest vrijzinnig, ofzo) Ben actief zoekende zoals je merkt haha. Maar was het niet: Zoekt, en...?
Overigens, een 'vrijzinnige kerk' is dat ook iets wat gewoon bestaat? Of als term. (eeh, snap je 'm?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.vrijzinnigen.nl/regio.aspx?lIntNavId=8&lIntNavLeftId=2 Zie de afdelingen op deze site!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tenks!!!
Iedere kerk is spiritueel.
Ieder geloof is spiritueel.
De bijbel is spiritueel.
Je zou dus denken , niets mis mee kan me naadloos overal bij aansluiten.
Maar dan kom je bedrogen uit.
Want dan komen er allerlei bijbelteksten, die alles verbieden, werk van de duivel, heidens enz.
Maar tijden veranderen, de kerk mogelijk ook, niet alles is meer verboden.
De tijd dat spirituele gedachte en levensstijl, welkom zijn in een kerk, komt dichterbij.
Mogelijk gaat er in de nabije toekomst, ook voor jou een deur open van een kerk.
Een kerk waar je welkom bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"want dan komen er allerlei bijbelteksten....."
tja ed, met alle respect, maar daar is het christelijk geloof nu eenmaal op gebaseerd.
en als christen wil ik niets liever dan zo dicht mogelijk bij God's woord blijven.
als we er een geloof van gaan maken van: we halen er uit wat ons goed van pas komt en negeren wat ons niet zo leuk lijkt, wat heeft dat dan nog met christen-zijn te maken?
ieder zijn ding natuurlijk, maar voor mij zijn dat echt twee verschillende zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch is er een verandering gaande, nog niet in alle kerken, maar velen gaan bijbelteksten ( iets) anders uitleggen, niet meer zo letterlijk, dat is ook het punt waar het dikwijls fout ging, veel bijbelteksten zijn symbolisch bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
daar heb je idd wel gelijk in.
begrijp me niet verkeerd; ik vind het een slechte zaak dat er zoveel verschillende kerken zijn, met uiteindelijk hetzelfde doel, maar ik vind het eigenlijk nog erger dat kerken hun principes (die mi vaak heel bijbels zijn) laten varen omdat de tijd er nu eenmaal om vraagt en mensen zich niets meer willen laten zeggen en zelf baas willen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies! En daar kom je dus uit bij het esoterisch Christendom: daarbij gaat het om de ESSENTIE va het christendom,en de bijbel, zoals het feit dat God Liefde is. 1Korinthiërs 13 is dan ook mijn favouriete tekst (de Liefde)
, maar dat terzijde.
En die essentie is in alle religies hetzelfde , is mijn standpunt. Want uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde, en geloven we allemaal in de zelfde God.
Door de KERN van de religie te pakken (en voor mij is dat het Christendom), verbind je de verschillende religies. Verbindend werken in een tijd van grote verschillen in de wereld is volgens mij alleen maar positief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gonzo, ja heel labg geleden is het al fout gegaan bij de katholieke kerk met het verkopen van aflaten enz. toen kwam de hervorming, die was natuurlijk wel nodig, maar toen ginge het helemaal fout, overal waar de mens zich mee bemoeit, gaat het fout.
En om nu zieltjes te redden voor de kerk, gaat men water bij de wijn doen, minder strengere regels enz.
daarmee verlies je als kerk wel je geloofwaardigheid, want hoe ver moet je gaan.
En dat is ook wat jij bedoelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
apestaartje, ik denk niet dat je terug kan naar de essentie van de bijbel, er is al veel te veel vertaald, aangepast en veranderd, of je moet het allerbelangrijkste er uit halen en daar mee verdere gaan en heel veel bijbelse verhalen, verhalen laten, symbolisch bedoeld, voor mensen uit die tijd, niet voor mensen uit deze tijd.
Veel gelovigen slikken het niet meer als zoete koek, maar geven er hun eigen invulling aan, hun eigen uitleg en nemen van veel delen van de bijbel afstand.
Logisch nadenken en geloven in een God wordt zo ook wel heel erg moeilijk.
Ik hoop een oriënterend antwoord te kunnen geven,

De christelijke levensvisie is in mijn ogen moeilijk te combineren met reïncarnatie en met esoterie. Hiervoor een groepering vinden is een moeilijke opgave aangezien een christelijke instelling zich hecht aan dat ene boek de Bijbel en door haar interpretaties ervan.

Dit is althans mijn overtuiging. Wel is het van levensbelang er kennis van te hebben! In de esoterie zijn zeer veel stromingen en voor deze te bestuderen is zeer veel tijd voor nodig zeker wanneer je dit wilt doen met een christelijke visie.

Een Theosofische vereniging zoals antroposofie lijkt mij voor u meer interessant het is een invulling waar Jezus zich als de logos (johannes1:1) incarneert en dus van het hogere zelfbewustzijn zich kenbaar maakt aan minder ontwikkelden die hem kunnen volgen om hoger het goddelijke te bereiken in Zwitserland heeft deze groepering haar hoofdzetel of zij ook in Nederland actief zijn is mij helaas niet bekend.

Toegevoegd na 13 minuten:
nog een beetje wiki-wijsheid toevoegen over antroposofie,

maar let wel op: er wordt in de tekst van wikipedia licht over de stof heengegaan, het is een moeilijke stroming die in mijn ogen meer vragen opwerpt dan dat het antwoorden geeft, ondanks dat het zeer wetenschappelijk onderbouwd is.
het is (naar mijn inzien) niet een stroming die God de eer van de schepping geeft maar waar het 'zelf' en eigen 'ik' meer naar voren word geschoven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
MrEinstein
12 jaar geleden
in de antroposofie is vrijheid erg belangrijk en het maken van je eigen keuze zonder dit als dogma's te laten opleggen. De ontwikkeling van het individu is wel van belang, maar is verre van egoïstisch. Alles wordt geplaatst in een groter kader.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn bedoeling is niet om antroposofie als egoïstisch te bestempelen, het is zeker een stroming die veel voor een individu kan betekenen alsook voor de wereld van de wetenschap. maar de gedachten die de antroposofie heeft over het Christen zijn zijn nogal redelijk radicaal. hiermee bedoel ik het feit dat voor antwoorden eerst naar het grote kader word gekeken in plaats van eerst naar de bijbel.
Voor een Christen zou de Christus toch centraal moeten staan? dit is althans mijn menig, en ik respecteer de mensen die een aanhanger zijn van antroposofie maar deze groepering kan mijn voorkeur niet wegdragen aangezien mijn eigen mening op Gods woord, maar nogmaals ik heb veel waardering voor het werk van meneer R. Steiner en zijn aanhangers.
Elke religie heeft zijn eigen meer op de eigen ontwikkeling gerichte stroming. Het joodse geloof heeft de kabbala, de islam, het soefisme en het christendom het gnosticisme.

Als je spiritualiteit ziet als het ontwikkelen van je geest dan ben je bij deze stromingen waarschijnlijk welkom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Het mag duidelijk zijn dat reincarnatie en christelijk geloof niet samengaan.
en tja wat zijn spirituele gedachten en levenstijl ???

Hetgeen wat een christelijke kerk samenbindt is 1 Heer
er mag dus wel verschil van mening zijn maar niet op zulke fundamentele punten.
en vergeet niet de liefde is het eerste gebod
Maar tja als je binnenkomt
dan word je van schare tot discipel en later hopelijk leraar apostel evangelist of waar God je het talent voor heeft gegeven
waar God je voor roept
je mag dus best leren en ook veranderen want niemand die voor het eerst een gemeente binnenstap heeft alles al geleerd
dus kom je er er om wereldse wijsheden te verkondigen dan ben je aan het verkeerde adres.
kom je om te luisteren en leren ben je van harte welkom

En zeker als je komt om God geest te verstaan door al die mensen heen.

dat verander je leven

succes
12 jaar geleden
MrEinstein
12 jaar geleden
reincarnatie en christelijk geloof gaan wel goed samen.
De bijbeltekst : "Zijt gij Elia ?" tegen Jezus spreekt daarbij voor zich. Voor het concilie van Constantinopel behoorde wedergeboorte zelfs tot de normale gang van zaken.
Ds Hans Stolp heeft er ook goede dingen over gezegd.
Hij behoort tot de stroming van het esoterisch christendom.