Moet of moest men vroeger betalen voor het biechten zodat men vergeven kon worden? M.a.w. Zijn er biechten gehoord en vergeven tegen betaling?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Religie
2.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft natuurlijk niet te betalen, maar het helpt wel...
(De katholieke kerk is niet voor niets een van de rijkste organisaties ter wereld.)

Antwoorden (3)

Biechten was gratis en in zekere zin ook verplicht (het is een van de 7 sacramenten). Met de aflaathandel was wel geld gemoeid. Dat ging zo ver dat sprake was van misbruik en dat was weer een aanleiding voor Luther om zijn protest tegen de kerk te voeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en ook calvijn en de minder bekende zwingli deden net als luther
Nee, biechten was "gratis" omdat dat bij de sacramenten hoorde en dus verplicht was.

Maar ieder katholiek gezin betaalde wel de kerkbijdrage!
En dan was er natuurlijk de collecte in al die missen die je bijwoonde.
Voor hen die meedoen voor het bedrag van de minimum kerkbijdrage, zijn de huwelijksmissen, de uitvaartdiensten en gouden jubileummissen vrij.
Het bisdom vraagt aan hen die niet meedoen aan de kerkbijdrage € 384,-- in rekening te brengen voor een huwelijk en uitvaart.

Hier is een voorbeeld van een parochie.
http://www.parochiewalburga.nl/Financien/Kerkbijdrage.aspx

Er kwam zo'n parochieblaadje en daar stond dat allemaal in.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat je kerkbijdrage betaald heeft niets met de biecht te maken. Er zijn talloze verenigingen waar je contributie voor betaald en sommige diensten dan gratis zijn en voor andere diensten extra betaald moet worden. Als ik als atheïst besluit om in een willekeurige parochie te biecht te gaan omdat ik wat van mijn hart moet (let op, dit is een fictief voorbeeld!) zal geen pastoor mij de biecht weigeren noch daar geld voor vragen.
Meer dan 500 jaar geleden dus voor de hervorming/reformatie waren er in de Kerk aflaten mogelijk. Dat betekent dat men voor gestorvenen maar ook voor zichzelf voor de tijd na de dood de duur van het verblijf in het vagevuur (waar men boete moest doen voor zijn zonden) kon beïnvloeden dus korter maken. Deze "koehandel" is na de reformatie/hervormingen terecht verdwenen.
Wanneer men op bepaalde feestdagen ( bijvoorbeeld op 2 november = Allerzielen) langdurig bad dan kon men ook nog in de vorige eeuw aflaten verdienen, maar dat had op grond van godsdienstige activiteiten dus niet met betaling in geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is geen antwoord op de vraag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is m.i. het antwoord op de vraag over de achtergrond en dus het hoofdthema van de vraag of in de Kerk tegen betalingen gunsten konden worden verworven.