Wat is het verschil tussen eupraxsofie en humanisme?

Ik ben me aan het inlezen in het gedachtengoed van de eupraxsofie. De eerste indrukken zijn een feest van herkenning. Ik moet echter nog veel meer lezen voordat ik weet of er geen enge trekjes aan de eupraxsofie zitten.

Op dit moment vraag ik me vooral af wat de verschillen (en/of overeenkomsten) zijn tussen de eupraxsofie en het humanisme.

Zie http://www.goeievraag.nl/vraag/eupraxsofie.74090 en http://www.xs4all.nl/~sumatra/main1.html .

Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.youtube.com/user/eupraxsopher

Het beste antwoord

Volgens mij is het een toevoeging aan humanist zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat ik er de laatste minuten van heb gelezen, is dat een eupraxsoof een humanist is maar dat het omgekeerde niet het geval hoeft te zijn. Zeer boeiende maar voor mij niet erg begrijpelijke lektuur!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eindig Maar Onbegrensd

Eupraxsofie is een seculiere levenshouding of wereldbeeld die de nadruk legt op een ethische en montere levenswijze. Eupraxsofie steunt op rationele methodes zoals logica, observatie en wetenschap, in tegenstelling tot geloof, mystiek of openbaring.

Het woord is bedacht door Paul Kurtz en stamt af van de Griekse woorden voor goed, praktijk en wijsheid. Het gaat dus niet alleen om de liefde voor wijsheid maar ook over het uitvoeren daarvan.

Eupraxsofieën hebben, zoals Kurtz het zelf uitdrukt, een kosmisch perspectief maar wijzen bovennatuurlijke componenten af en ontlopen zo de 'transcendentale verlokking'. Lees op wikipedia meer over eupraxsofie. (engelstalig)

Toegevoegd na 2 minuten:
http://skepp.be/artikels/skeptici/over-skeptici/interview-met-paul-kurtz-de-morgen

hier nog meer over het fenomeen Eupraxsofie

Toegevoegd na 2 minuten:
hetr verschil lijkt mij in eerste instantie niet echt groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat artikel die te lezen is via de link, skepp.be spreekt me aan. Fijn om te weten dat ik niet te enige 'ongelovige' ben.
Ik zie er niet zo veel verschillen in, het lijkt me een nieuwe richting van humanisme, alleen dat nieuwe zie ik nog niet zo.
Eupraxsofie sluit naadloos aan bij de manier van jouw denken, je vindt er een bevestiging in, waar je al heel lang naar zoekt, het zal je leven simpeler maken doordat je een beter overzicht krijgt van veel zaken.
Dingen waar je nu nog aan twijfelt, krijgen meer duidelijkheid, het wordt nu , meer zeker weten dat het zo is.
De enge trekjes zullen er heus wel zijn, maar zitten keurig verstopt, mocht ik ze nog ontdekken, dan hoor je het nog van me.

Toegevoegd na 32 minuten:
Eupraxsofie, lijk me een reactie op de spirituele ontwikkelingen die er al een tijdje gaande zijn, het is een soort tegen gas geven gestoeld op wetenschappelijke basis, het lijkt me ook tegen alle soorten van geloof en er is maar een leven, dat is het leven van nu.
Wat volgens hun het grote ( enige) , doel in het leven is, ben ik nog niet achter, ze lijken ook iets tegen de homosexualiteit te hebben, dat zou ik dan een eng trekje willen noemen.