Hoe lang kunnen wij iets "spiritueel" noemen?

Als wij iets dat gisteren beschouwd was als een spiritueel verschijnsel, vandaag wetenschappelijk kunnen bewijzen, blijft het morgen nog steeds een spiritueel verschijnsel?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bijna alles om ons heen kun je spiritueel noemen, ook al is het achterhaald door de wetenschap, het blijft spiritueel. De groei van een klompje cellen in de veilige buik van moeder, tot een volwaardig kind wat geboren wordt, is dat niet mystiek te noemen? En rozen die plotseling beginnen te bloeien, onder de koestering van het zonlicht, zo mooi en mystiek. Om het spirituele te ontdekken, zul je weer moeten worden als een kind, verrukt en spontaan. Trouw worden aan jezelf, en aan je diepste gevoelens, in stille eerbied voor alles wat leeft en verwonderd. Dan zal er een wonderlijke spirituele wereld voor je opengaan, wat dat ook zal blijven.

Alleen voor diegenen die willens en wetens niet mee willen gaan in die wetenschappelijke verklaring, omdat ze dan weer een illusie armer zijn.

Ik denk dat je spiritualiteit en paranormaliteit door elkaar haalt. Ik ken namelijk geen spirituele verschijnselen. Wel paranormale verschijnselen. Vroeger was bijvoorbeeld de donder een paranormaal verschijnsel. Nu niet meer. Nu is gedachtenlezen een paranormaal verschijnsel. Kunnen we bij gedachtenlezen ook vermoeden, dat er ooit een tijd zal komen, waarop we zeggen: "nu niet meer"? Ik denk het niet. Het grote verschil tussen de donder en gedachtenlezen is dat het eerste weliswaar niet *verklaard* was, maar wel *bewezen*. Gedachtenlezen is niet verklaard, maar het is ook niet bewezen. Maar goed, da's allemaal paranormaal, en dus niet spiritueel. Spiritualiteit is een levenshouding, geen verschijnsel. Spiritualiteit betekent dat je op zoek bent naar het hoe en waarom van jezelf en van de wereld waarin je leeft. Inclusief de relatie tussen jou en de wereld, en de relatie tussen jou en de anderen die in die wereld leven. Maar een spiritueel verschijnsel? Nee, dat ken ik niet.

spirituele dingen hebben te maken met de geest, dat is voor mij niet afhankelijk van wat de wetenschap ervan zegt. Bij paranormaal is dat meer het geval, als het eenmaal wetenschappelijk verklaard is (of die verklaring klopt of niet schijnt niet ter zake te doen) accepteert de wetenschap dat het kan (bestaan) en valt het onder 'normaal'.

spiritueel betekent in strikte zin de geest of het bewustzijn.Het is dus non-materialistisch.En bewijs voor iets non-materialistisch is moeilijk te vinden.Maar er zijn wel veel sleutelpunten die wetenschappers kunnen onderzoeken om tot een beter begrip te kunnen komen van spiritualiteit. Wat te denken van de pijnappelklier?Een klein orgaantje wat precies in het midden van ons brein zit,wat impliceert dat het van groot belang is in onze hersenen.Waarom word dit niet meer onderzocht?Het word in veel oude culturen als het derde oog gezien,duizenden jaren voordat wij 40 jaar geleden erachter kwamen dat het anatomisch gezien de eigenschappen van een oog heeft. Het is verantwoordelijk voor bijna dood ervaringen,dromen,het stofje DMT,waarmee het kliertje gevuld is word losgelaten bij de dood,na 49 dagen bij het ongeboren kind,in het christendom en het hindoeisme en het boeddhisme werd duizenden jaren geleden al gezegd dat dan de geboorte van de ziel plaatsvond. Er is een dokter en psycholoog die dit heeft mogen onderzoeken:Dr.Rick Strassman,hij heeft een boek hierover geschreven. Maar daarna mocht er geen onderzoek meer plaatsvinden van de autoriteiten omdat DMT een drug is. Maar wie goed zoekt naar boeken over BDE geschreven door chirurgen,over kinderen van 3 jaar die dus nog niet beinvloed zijn door praatjes over hemel e.d. maar wel allemaal tekeningen maken over engelen enz.Dan zul je zien dat er allang bewijs is van spiritualiteit. Je kunt hieruit concluderen dat het niet veel scheelt om ervoor te zorgen dat er wetenschappelijk bewijs komt voor spirituele beleving,omdat het bij alle mensen voorkomt. En als het dan bewezen word dat spiritualiteit een wezenlijk en bewijsbaar deel van het menselijk bestaan is,dan blijft het dus nog steeds spiritueel. Kijk dit filmpje maar eens,dit legt wel veel uit over de pijnappelklier.

De allergrootse bedrijging voor het spirituele en paranormale zaken, is niet het zeker weten dat het zo is, maar de altijd weer terug komende twijfel of het wel zo is. Is het soms toch altijd toeval of wil ik deze dingen maar niet al te graag zelf geloven, spelen altijd een grote rol. Als er morgen iemand komt die uitlegt, hoe het in elkaar zit, het kan bewijzen en verklaren en ook ter plaatse kan laten zien dat ik het mis heb, dan is de twijfel weg, dan weet ik dat het anders is dan ik dacht. Het zou mijn leven heel wat makkelijker maken. Maar dan zou er wel een andere verklaring moeten zijn voor wat er wel gebeurt. Veel mensen heb ik inmiddels uitgenodigd hier te komen, voor-, zowel tegenstanders, voor de dingen die ze zagen en voelden hadden ze geen verklaring.