Wat is het verschil tussen een paragnost, een medium en een helderziende?

Ik geloof al van kleins af aan in het paranormale, maar snap niks van al die verschillende benamingen, vandaar deze vraag.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ey ik geloof er ook in :'D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jawel!! en mijn vrouw legt hand op, geneest echt... Is ze nu paranormaal, een medium offuhh...?? Ze zegt zelf niet dat ze iets doorgeeft of overneemt, maar alleen warmte geeft. Als er iemand in de buurt is van haar die ziek is voelt ze dat doordat haar handen warm worden, ook al weet ze niet dat die persoon ziek is....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dan is ze een healer, en dat is zeker een paranormale gave, ze voelt dan heel goed de energieen aan, en kan het negatieve transformeren in positieve.

Het beste antwoord

Helderziendheid is het paranormale verschijnsel dat iemand op buitenzintuiglijke wijze beelden ziet van gebeurtenissen die zich op een andere plaats of in een andere tijd voordoen.

Iemand die beweert helderziendheid te hebben, wordt een helderziende of paragnost genoemd.

Binnen de parapsychologie werd de term medium vroeger vaak gebruikt voor alles wat tegenwoordig als ‘paranormaal’ wordt aangeduid. Zo sprak men van mediamieke begaafdheden, waar het zaken betreft als helderziendheid, heldervoelendheid, telepathie etc.

Binnen het spiritisme/spiritualisme wordt de term medium gebruikt om er personen mee aan te duiden die beweren boodschappen van overledenen zouden kunnen doorgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een medium kan contact leggen met overledenen.
Een paragnost kan dit soms ook, maar niet altijd, want een paragnost is iemand die heldervoelend, helderziend, helderhorend, helderruikend of helderwetend is. Een combinatie hiervan is ook mogelijk. Een paragnost en helderziende is in dat geval hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een medium is iemand die claimt informatie te krijgen van andere entiteiten, bijvoorbeeld geesten of engelen. Een medium is dus alleen het doorgeefluik voor wat die entiteiten zeggen, zoals je telefoon het doorgeefluik (medium) is voor wat degene aan de andere kant van de lijn zegt.

Een helderziende is iemand die claimt dingen te zien die op een andere plaats of in een andere tijd (meestal de toekomst) gebeuren.

'Paragnost' wordt vaak gebruikt als overkoepelende term, voor iemand die claimt paranormaal begaafd te zijn.