Bestaat keuze?

http://www.goeievraag.nl/vraag/kun-besluiten-echt-doms-vervolgens.7045

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goeie vraag

Het beste antwoord

Ja, als een illusie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
heel goed antwoord... +1 Wie zit daar achter die zonnebril?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tis maar wat je ziet he...

Andere antwoorden (15)

Keuze bestaat maar het is de vraag of keuzevrijheid bestaat.

Toegevoegd op 26-04-2009 15:00:02
De vraag of er keuzevrijheid is, is eigenlijk de vraag of alles is voorbestemd of dat we zelf onze bestemming kiezen.

Toegevoegd op 26-04-2009 15:01:44
Er bestaan veel keuzes. Zie bijv. alle multiple choice vragen. Dat zijn allemaal keuzes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is mooi, als er geen keuzevrijheid is, waar blijft dan over van überhaupt welke keuze dan ook?
Nu spreek je je wel tegen hoor...
Dus jij kan kiezen als er niets te kiezen is? Heel knap als jij dat kunt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik kan het niet meer goed volgen; Djools verbindt de keuzevrijheid aan voorbestemming en dan wordt de vraag: geloof je in voorbestemming?
Daarnaast vermeldt hij dat er vele keuzes zijn. Hij worstelt dus duidelijk met deze materie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorbestemming? Nee, daar geloof ik niet in. Je weeft je eigen levensweb en hebt de keuze met welke doelstelling en welke richting je opgaat.
Natuurlijk bestaat "keuze".

Zij woonde bijvoorbeeld in de mogelijkheden die je had om je eerdere vraag opnieuw onder de aandacht te brengen hier.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is natuurlijk wat je precies bedoelt. Het woordenboek geeft de volgende uitleg bij het woord keuze:
1 de daad vh kiezen
2 de gelegenheid, de vrijheid om te kiezen: we hebben geen (andere) keus er kan slechts één ding gedaan worden
3 voorkeur

Bij 1 kun je zeggen dat die er is. Je kunt kiezen. Tussen een rode of een blauwe trui bijvoorbeeld. Of je die keuze vrijwillig maakt is een volgende vraag.
Bij 2 gaat het om de vrijheid om te kiezen. Het lijkt of we die vrijheid hebben, omdat we geheel zelfstandig kiezen voor de blauwe trui in plaats van de rode, maar de vraag is of die keuze zo zelfstandig is. We worden beïnvloed door de omgeving en als wij zelf rood een enorm mooie kleur vinden, maar iedereen draagt blauw, dan geldt voor het grootste deel van de mensen dat ze toch die blauwe trui aandoen.
3 heeft dan betrekking op het feit dat we die rode trui mooier vinden. Onze voorkeur gaat uit naar. Maar dat wil niet zeggen dat we dan ook kiezen om die te dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keuze en keuzevrijheid neemt toe naarmate men rijker wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja geestelijk rijker en weten en wijsheid zijn macht en met deze macht heb je veel keuzes.
We hebben allemaal een eindbestemming, en dat is de dood. De weg ernaartoe denken we keuzen te hebben gemaakt, maar deze worden geleid door driften en andere complexe dingen die we niet kunnen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en daar is slobo dan... +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ben blij dat deze eindbestemming voor mij nog onduidelijk is..zoals Slobo aangeeft...dat is namelijk het enige wat je niet van te voren weet...wat klinkt dat toch negatief...zoals hij zegt denken dat we keuzes hebben gemaakt, nou ik maak nog elke dag keuzes en denk écht nog niet aan de dood...ja ken deze gedachtengang ook wel...Siegmund Freud...alles is te beheersen, met een positief tintje...
Ik zeg altijd "je kunt niet niet kiezen". Bij alles wat je doet maak je een keuze. Zelfs niet handelen is een keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, bij alles wat je doet zit een beslissing achter. Voordat je tot die beslissing komt heb je al heel wat keuzes gemaakt.
Je hebt nu toch de keuze gemaakt om deze vraag hier op deze site, op dit tijdstip etc te stellen? Niemand die je hier tot dwingt neem ik aan. Ik maak nu de keuze om een antwoord te geven. En dat doe ik niet morgen of volgende week, maar ik heb besloten om dat NU te doen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe onafhankelijk is een mens? Beinvloeding is altijd als een diefje uit een doosje in de buurt. Op de Mount Everest is niet de geest maar je lichaam de raadgever en stuurt je in een bepaalde richting. In de groep waar je mee leeft zijn de spiegels die je voorgehouden worden overal aanwezig. Nu ik me in deze vraag ingraaf ben ik bang dat er zelden of nooit 100% vrije keuze voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt, maar ook dan heb je een keuze of je met de groep mee wilt. Het is alleen vaak een nadeel als je dat niet doet. Dan hoor je er niet bij, word je een eenling. Maar ook dan heb je weer een keuze, als idealist, de ander overtuigen en creëert je eigen groep. Het is net een kettingreactie van keuzes.
Ja een keuze is er altijd. Dat begint al morgens als jij je bed uitkomt. Jij kiest dan al wat je wilt gaan doen, simpel toch? Het zit tussen jou oren. Wat je ook gaat doen, het is en blijft altijd jou keuze!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun jij kiezen om iets doms te doen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker, je intuïtie zegt, doe het niet en tóch doe je het, omdat je het spannend vindt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal met je antwoord eens, Loesje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach ja joh…..ieder mens doet wel eens iets wat dom is…is menselijk, hahah….gelukkig bestaan geen perfecte mensen…en zou ik ook saai vinden….
Wanneer je het gevoel hebt dat je kan kiezen wel ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gevoel speelt zich in jou hoofd af, daar ben jij de eigen baas over.
Het ligt vaak aan omstandigheden die jou zeggen ik kan kiezen of niet en óók dat is weer een keuze.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja maar gevoelens in je hoofd worden dikwijls bepaald door je omgeving of je opvoeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt het gevoel om te kunnen kiezen koppelen aan omgeving, opvoeding, omstandigheden of heel veel andere dingen. Bottom line is dat wanneer ik het gevoel heb dat ik kan kiezen, er voor mij een keuze bestaat. Dus ik hou het bij mijn eerder gegeven korte antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer, dat ik niet alle vragen kan beantwoorden, mag maar 10 op een dag...maar Cocon...
tuurlijk worden je gevoelens vaak bepaald door je omgeving en opvoeding…denk maar aan de piramide van Maslov…maar ook JIJ hebt er een inbreng in….doordat je kunt denken, redeneren, je intuïtie, kan je al snel bepalen of jij wilt leven volgens jou aangeleerde waarden en normen, of dat jij het anders wilt gaan doen…b.v. je hebt net zoals ik een enorm gevoel voor rechtvaardigheid…dan wil je al dingen gaan veranderen….je kiest dan voor rechtvaardigheid…voorruitgezet…..je hebt het nodige lef en geestelijk inzicht.
Keuze is het woord dat bestaat voor een situatie waarbij iemand een beslissing neemt. Hij/zij beslist welke actie uit te voeren.

Of dit een werkelijke keuze is, hangt af van iemands levensovertuiging. Bepaalde overtuigingen zeggen dat alles, maar dan ook alles tot in het kleinste detail van te voren bepaald is. Andere overtuigingen geven aan dat een mens keuze vrijheid heeft gekregen, maar uiteindelijk altijd bij het (in die die overtuiging opgenomen) zelfde eindpunt uit komt. Zo heb je dus een verloop van predestinatie tot werkelijke zelfbeschikking. Omdat we geen van allen kunnen bewijzen (en indien wel, ieder bewijs weer kan worden omgedraaid), is de vraag gelijk aan: Bestaat god? of Bestaat vrijheid van meningsuiting?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe ervaren we allemaal (normaal gezien) dat we zelf controle hebben over onze keuzes. Wetenschappelijk gezien is het echter best te beredeneren dat keuzevrijheid niet bestaat, en dat alles wat je doet bepaald wordt door omgevingsfactoren. (dat je dit stukje leest, dat je ouders je zo opgevoed hebben, dat de bus te laat was..) In principe zou je, als je alle gegevens hebt, dus ook de toekomst kunnen voorspellen, omdat wij en de wereld om ons heen allemaal op een logische manier reageren. maf he..
Maar het blijft een filosofische discussie met verschillende meningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Keuze bestaat als een denkbeeld, als een illusie.
Als mens ervaren we een vrije wil maar we zijn allemaal marionnetten, er is niets van ons bij.
We worden geademd, bewogen en gedaan.
Tis de illusie dat we dat allemaal zelf doen.
Ik zeg: "ik" sla rechts af maar welke ik??
We eigenen ons die vrije wil toe wat de grap is van het kosmische theater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik denk dat keuzevrijheid bestaat. Natuurlijk, onze keuze wordt beïnvloed door omgevingsfactoren - maar het blijft onze eigen keuze.
Als je alles op omgevingsfactoren af schuift wordt het ook wel erg makkelijk natuurlijk... 'waarom heb jij je buurman vermoord?' 'ik moest wel, hij maakte herrie.'
kijk, dan had je ook de politie kunnen bellen, kunnen verhuizen, whatever... dus je hebt ALTIJD keuzevrijheid. Hooguit gedraag je je daar niet naar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is de mens zo geprogrammeerd dat hij denkt dat hij kiest of kan kiezen.
En die ouwe boven maar lachen.