Ik zoek een grafiek die de ontwikkeling van spirituele reizen weergeeft. waar kan ik dat vinden?

Toegevoegd na 21 uur:
het gaat om een grafiek waarop te zien is wanneer men met spirituele reizen begon en hoe die ontwikkeling is verlopen tot nu toe.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Misschien kan je wat duidelijker zijn? Over welke ontwikkeling heb je het? De spirituele ontwikkeling van de mens door middel van spiritueel getinte reizen? Of een grafiek waarop je af kan lezen wanneer men met spirituele reizen begon en hoe die ontwikkeling is verlopen tot nu toe (qua aantal?) ?
Of bedoel je er nog weer iets heel anders mee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
We kunnen inderdaad heel wat verschillende interpretaties opstellen, beetje lastig antwoorden zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je met spiritueel reizen dat je een tocht maakt door de wereld naar "spirituele plekken" of bedoel je met spiritueel reizen, het reizen in de geest?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meike2: daar moest ik ook meteen aan denken, reizen in je eigen hoofd ;-)

Antwoorden (1)

Spirituele reizen zijn er altijd al geweest, zolang de mensheid bestaat.
Bij alle bekende natuurvolkeren waren ze ( zijn ze) een belangrijk onderdeel van hun leven en nog steeds.
Je komt het tegen in alle culturen over de gehele wereld.
Zo kan je dus nooit stellen wanneer ze zijn begonnen.
Daar kan je dus nooit een antwoord op krijgen.
Wel lijkt me er een toenamen te zijn in de laatste tientallen jaren, naar spirituele plaatsen, kloosters, krachtplaatsen enz.
Bus, trein en vliegreizen zijn er legio.
Voor een groot deel, volkomen onzin, voor een klein deel heel bijzonder.
Dus ja, waar moet je een grens trekken.
Een vakantie naar Indonesië, kan er ook onder vallen, een reis naar Lourdes voor velen ook.
Zelfs naar de hunnebedden in Drenthe, vallen er onder.
Restanten van oude kastelen, kloosters en kerken, kunnen de moeite waard zijn.
Voor de een, een verzameling oude stenen, voor de ander een heftige spirituele ervaring.
Het is dus niet te vatten in een grafiek