Wat is "Spiritualiteit"?

Nadere toelichting: Is spiriualiteit iets dat alleen in je hoofd speelt? Is spiritualiteit aangeboren of aangeleerd?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee svp, stel deze vraag niet, gelet op de eerder gevoerde 'discussies'.
Zie DvD: geestelijke bestaan of geestelijke levenshouding.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik begrijp je punt niet. Ik stel een vraag die niet eerder is gesteld. Als de vraag je niet interesseert of als je er geen antwoord op hebt hoef je er niet op te reageren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De vraag zou me echt interesseren als je deze beter/gedetailleerd had gesteld.
Nu vraag je in wezen enkel om een definitie van het begrip.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Uit je reactie maak ik op dat je eigenlijk de vraag wel begrijpt, maar hem niet wil begrijpen?! Als je vindt dat het een vraag is om de definitie van het begrip uit te leggen dan kan je daar op antwoorden. Als je de vraag anders op vat kan dat ook.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Belangrijkste is dat je met deze vraag op GV niets op gang brengt, niets wezenlijks bijdraagt. In elk geval heeft iemand deze vraag als goeie vraag gewaardeerd.....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik weet niet waar je het over hebt maar deze vraag is wel degelijk als goeie vraag gewaardeerd bovendien hoeft een goeie vraag hoeft niet direct "iets op gang te brengen". Als mensen erover nadenken is dat al een bijdrage.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Slobo de manier van vraagstellen geeft onvoldoende prikkels om nu eens helemaal los te gaan, zeker gezien de discussie in de afgelopen weken over dit onderwerp Of je heb ze niet gelezen(zou kunnen) of niet begrepen( zou ook kunnen) Begrijp me niet verkeerd, als je echt geinterreseerd ben mis ik ook je toelichting. Nu lijkt het er op of je opnieuw de voor en tegenstanders tegen elkaar op wilt zetten als een soort volksvermaak, dat is het onderwerp niet waardig Ik hoop dat ik het mis heb.

Het beste antwoord

Spiritualiteit = geestelijke leer. Spirit in het Engels betekent geest.

Spiritualiteit is geen religie. Mensen die niet geloven in een religie, zeggen dat ze ongelovig zijn, dat wil nog niet zeggen dat ze in niets geloven. Vraag aan hen of ze geloven dat er meer is tussen hemel en aarde. Als ze eerlijk zijn ''moeten'' ze toch zeggen, er moet toch een almacht zijn, die de mensheid en de wereld gecreëerd heeft, en dat is geloven.

De filosofie van spiritualiteit is vooral kennis overdragen. Wij hebben alles al geweten, alleen zijn wij in een lager bewustzijn gekomen. Wij begrijpen dit niet door religie, wel door spiritualiteit. Het is kennis om het leven zelf te begrijpen. Het is kennis om het ontstaan te begrijpen. Het is kennis zodat wij onze eigen bewustzijns die wij allemaal in ons hebben zitten gaan begrijpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Spiritualiteit is het bewust gaan kijken waar de aandacht vandaan komt, meer niet...

(Er zijn andere en veel betere definities, maar ik wil gewoon een eigen ervaring laten horen en niet een link naar Google of wikipedia)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De afwezigheid van vragen...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Innerlijke groei.

'Is het aangeboren of aangeleerd?'
> Ieder mens groeit, bewust of onbewust.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Niks, tis een idee, er is geen weg ergens naar toe, er is alleen nu. Alles bestaat uit spirit, dus tis alles of niets.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Spiritualiteit heet met de geest te maken. Er is meerdere uitleg bekend over wat spiritualiteit betekent.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spiritualiteit

Het heeft met geloven, weten, denken, voelen, ervaren, beleven en bewustzijn te maken. En al die geestelijke aspecten kunnen zich verdiepen in iemand.

In elke levensfase is er sprake van spiritualiteit. De mooiste uitspraak hierover vind ik:
Wij zijn geen menselijke wezens met een spirituele ervaring maar wij zijn spirituele wezens met een menselijke ervaring.

En die menselijke ervaring verdiept zich en dat komt tot uitdrukking in de spiritualiteit van een ieder. Elke levensfase kent zijn eigen overtuigingen, waarde en normen en na elke levenscrisis vindt er een stuk geestelijke groei plaats. Het is net als met zo'n sneeuwbal souvenir. Het leven schudt er regelmatig aan, de sneeuwvlokjes in de bal dwarrelen even in chaos en dan ontstaat er nieuwe orde. Een vernieuwde kijk op het leven.. een diepgaandere op ervaring gebaseerde kijk op het leven.

Hoe groter de crisis hoe sterker "de groei" die iemand geestelijk doormaakt. Die geestelijke groei en verdieping dat versta ik onder spiritualiteit. Want daaruit komen alle andere dingen als geloof, waarden, normen, overtuigingen etc.