Wat is het verschil tussen "gelijkgestemde", "zielsverwant" en "ware wederhelft"?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen ik de vraag las, had ik al een vermoeden dat hij van jou afkomt. Ik sla hem dit keer wel over met beantwoorden, maar puur omdat ik het niet kan verwoorden.
Wel kan je eens het boek: de tiende inzicht gaan lezen. Daar wordt een soortgelijk onderdeel over geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er hoeft geen verschil in te zitten naar mijn idee.
2 Mensen kunnen voor elkaar alle 3 de begrippen in 1 zijn.

Het beste antwoord

Gelijkgestemde = iemand die dezelfde zienswijze heeft.

Zielsverwant = kan bijvoorbeeld een goede vriend(in), ouder, oom of tante zijn waar je een speciale connectie mee hebt/voelt.

Ware wederhelft = overtreffende trap van zielsverwant. Uit de groep zielsverwanten is er één die je partner voor leven wordt. Het hoeft niet persee je levenspartner te zijn of waar je mee gehuwd bent maar in de meeste gevallen wel.

Zo voelt het voor mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je wederhelft is meestal degene waarmee je een liefdesband hebt en gelijkgestemde zielsverwant ( beetje dubbel op) is iemand die over veel, zo niet alle zaken hetzelfde denkt, maar waarmee je verder geen relatie onderhoudt, al kan dat natuurlijk wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ware wederhelft heeft te maken met een relatie. De man of vrouw met wie je de rest van je leven wilt delen, is je wederhelft, en als je echt het idee hebt, dat het niet mooier kan dan het nu is, dan heb je het over de "ware" wederhelft.

Een gelijkgestemde, is iemand die dezelfde idealen of opvattingen heeft. Je "stemming" omtrent politieke keuze, geloof, wereldbeeld komt dan sterk overeen, en je wilt (of strijdt) in principe voor hetzelfde.

Een zielsverwant is ook een gelijkgestemde, maar gaat veel verder. Je neemt bijna letterlijk iemands idealen, denkrichting of manier van leven over, en je laat je inspireren door zo iemand. Mensen met een spirituele inslag, lusten wel pap van het woord "zielsverwant"; een simpele zoektocht op Google bewijst dat.

Hier een paar voorbeelden hoe zielsverwant wordt gebruikt:

Barack Obama, toch meer een zielsverwant van de Nederlandse sociaal-democraten dan zijn Republikeinse voorganger George W. Bush (Groene Amsterdammer)

Als zielsverwant van Erasmus besloot Kortekaas zich in te zetten voor de groei naar een nieuw mens- en wereldbeeld: op weg naar een ‘nieuwe renaissance’. (Huub Kortekaas, kunstenaar, wikipedia)

Je zou het bijna vergeten, maar ooit was Vinkenoog een Vijftiger. Een zielsverwant van Campert, Kouwenaar, Schierbeek en Claus; dichters in wier poëzie zintuiglijkheid en verstand hand in hand gingen. (over Simon Vinkenoog in 8weekly)

Soms vragen mensen me; hoe kan ik weten of iemand mijn zielsverwant is? Volgens de kabbala is je zielsverwant die persoon die dezelfde spirituele missie in deze wereld heeft. (ïnspirerend leven blog)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze drie verschillende uitspraken hebben allemaal met elkaar te maken...

Gelijkgestemde is dat je op de zelfde frequentie zit als je partner.

Zielsverwant, het woord zegt het al, je kan het vergelijken met een verlengstuk van je zelf/ik. Een ziel is je ware persoon, je ware ik, zonder omhulsel.

Een ware wederhelft is de juiste partner die gelijk stemt aan je zielsverwant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een gelijkgestemde is gewoon een vriend waarmee je dezelfde opvattingen deelt.

Voor de rest wordt er in een relatie vaak gesproken dat de 1 de ander compleet maakt, dat het samen 1 geheel is en 1 entiteit is/wordt.
Dit wordt vaak vergeleken met wederhelft of zielsverwant. Alsof je zonder de ander geen volwaardig persoon meer bent.

Mijn opvatting hierover is anders. In de bovenstaande situatie wordt er teveel geleund op de ander. Zoekt men een gemis in zichzelf bij de ander.
Maar voor mij kan een relatie pas goed bestaan als je zelf al volledig bent. Dan ben je pas klaar om de spirituele bedoeling met je wederhelft/zielsmaatje uit te voeren. En dat is samen (als 2 volwaardige zielen) tot grote hoogtes komen.

Een man/vrouw relatie is vaak een aanvulling. Een man heeft meer mannelijke energie dan vrouwelijke energie. Die man heeft vaak een vrouw nodig (en dus ook omgekeerd) om aan vrouwelijke energie te komen. Een vorm van energieslurpen, maar bij pure liefde wordt die nog vrijwillig aan elkaar gegeven. In sommige relaties zie je ook het gevecht om elkaars energie.
In mijn ogen is een persoon in balans (en volwaardig) als hij zowel zijn mannelijke als de vrouwelijke energie in zichzelf heeft ontwikkelt. Dan kan hij zonder de drang naar energie bij de partner staan en vanuit pure liefde bestaan. Je hebt dan een ideale relatie als 2 volwaardige zielen/personen. En niet 1 die samen pas compleet is.