Wat is een bijna doodervaring?

Wordt hiernaar onderzoek gedaan in België of Nederland?

1.7K
ronron1212
een jaar geleden
zoek op internet met bijvoorbeeld onderzoek bijna dood ervaring
Dan zul je zien dat er veel onderzoek is gedaan en aardig wat boeken overgeschreven zijn
Cryofiel
een jaar geleden
Het is wel typisch een onderwerp waarover meer onzin (of: ongefundeerde beweringen) wordt geschreven dan serieus en gedegen onderzoek. Pas dus op met zoekresultaten, geloof niet zomaar alles wat je tegenkomt, en let vooral op de betrouwbaarheid van de onderzoeksmethode.
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel dit is juist een onderwerp waar we nooit meer van zullen weten dan wat mensen er over vertellen die zeggen dit te hebben mee gemaakt. Dus je kunt nooit beweren dat Het is wel typisch een onderwerp waarover meer onzin (of: ongefundeerde beweringen) wordt geschreven dan serieus en gedegen onderzoek.
Cryofiel
een jaar geleden
Er is wel degelijk veel meer over te zeggen dan alleen de persoonlijke ervaring.
tinus1969
een jaar geleden
https://skepsis.nl/eindeloos-bewustzijn/
Pieterke
een jaar geleden
Hier zijn veel boeken over geschreven o.a. door prof. v. Lommel en door Raymond Moody, een Amerikaans psychiater. Op internet kun je meer info vinden.
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel vertel wat dan?
Cryofiel
een jaar geleden
Ook Moody's onderzoek is niet bepaald betrouwbaar. Verdiep je eens in zijn critici, en dan natuurlijk vooral in WAAROM zij zo kritisch zijn. https://skepdic.com/moody.html is een beginpunt, maar er zijn natuurlijk meer ingangen voor verder onderzoek.
ronron1212
een jaar geleden
@Cryofiel allemaal beweringen en niets concreets van jou. Kan ook niet want je weet het net als ons allemaal niet.
Cryofiel
een jaar geleden
@Pieterke lees de link van @tinus1969 eens... Daarin staan niet zomaar wat beweringen, maar wordt ook het o zo belangrijke WAAROM uitgebreid uitgelegd. Inderdaad, er zijn veel boeken over geschreven, maar niet elk boek is betrouwbaar. Een onderbouwde bewering is dat over het algemeen wel.
Pieterke
een jaar geleden
@Cryofiel: Natuurlijk is niet ieder boek betrouwbaar, de meeste niet denk ik, maar ook Skepsis kan denk ik niet met zekerheid zeggen of een bijna dood ervaring bestaat of niet.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Of het een bijna dood ervaring is weet ik niet. Maar een paar weken geleden ben ik in shock, (de echte door bloedverlies, niet die uit de krant van mensen die geschrokken zijn) naar het ziekenhuis gebracht. Er zijn momenten geweest waarop ik het bewustzijn verloren ben. Waarbij ik door mensen ben aangesproken. Dat aanspreken heb ik niet gemerkt. Wat ik wel had is dat ik naar een "film" zat te kijken over gebeurtenissen uit mijn leven. Dingen uit mijn kindertijd, maar ook recent. Zowel negatief als positief. Heel rustgevend. Het duurde steeds maar 10 seconden, maar voor mij leek het uren en uren aan beeldmateriaal.
Cryofiel
een jaar geleden
@Pieterke, dat kunnen ze heel goed zeggen hoor. Dat doen ze dan ook: ze zeggen ronduit dat een BDE bestaat. Verder zijn ze heel goed in het beoordelen van de kwaliteit van een onderzoek. Daardoor kunnen ze rammelend onderzoek onderscheiden van kwalitatief hoogwaardig onderzoek. Dat is toch echt een eerste vereiste als je inzicht wilt verwerven.

Antwoorden (2)

Een bijna-doodervaring (gewoonlijk afgekort tot BDE) is een ervaring in een veranderde bewustzijnsstaat van een persoon die klinisch dood is.
Elementen van een bijna-doodervaring zijn onder andere:
• het gevoel dood te zijn
• een gevoel van vrede en pijnloosheid
• het gevoel zich buiten het lichaam te bevinden (uittreding)
• door een donkere ruimte - tunnel - gaan
• aangetrokken worden door een helder licht aan het einde van de tunnel
• het gevoel in het licht liefde, vertrouwen, kennis, wijsheid en/of goddelijke aanwezigheid te ervaren
• buiten de tunnel een prachtig landschap zien (ook kleuren en/of muziek)
• een levensschouw, -film, -panorama en/of evaluatie van daden vanuit de beleving van de ander
• een vooruitblik op het resterende leven
• ontmoeting(en) met (een) overledene(n)
• het besef dat bij overschrijden van een grens - vaak in de vorm van een mededeling door een overleden familielid of bekende - geen terugkeer mogelijk is
• terugkeer in het, vaak pijnlijke, lichaam
• het niet in gewone taal kunnen vatten van de ervaring (onuitspreekbaarheid)
• het zien van de hemel/paradijs

Er zijn verschillende soorten klinische onderzoeken gedaan naar het fenomeen van de BDE. Veel van deze onderzoeken hebben als doel om statistische informatie te verzamelen over hoe vaak een BDE gemeld wordt, maar ook om getuigenissen van een BDE te verifiëren op betrouwbaarheid. Tot eind jaren ’90 werden er vooral retrospectieve studies gedaan naar het fenomeen, waarbij meldingen van een BDE achteraf verzameld en onderzocht werden. Vanaf 2000 werden er echter ook (soms grootschalige) prospectieve studies gedaan naar het fenomeen.
Daarnaast zijn er ook testen gedaan naar de betrouwbaarheid van getuigenissen over een BDE. Dit gebeurt door middel van hersenscans en/of herinneringsonderzoeken die beogen vast te stellen of een BDE al dan niet het gevolg is van verbeeldingskracht, een hallucinatie of een echte herinnering.
een jaar geleden
Een BDE is een bijna-doodervaring. De persoon is dus BIJNA dood. Dat betekent dat hij niet dood is.

Voor zover we hebben kunnen onderzoeken, ontstaan deze ervaringen doordat de hersenen grondig "door de war" raken, om het maar even simplistisch uit te drukken. De persoon ademt niet meer, de bloedsomloop is tot stilstand gekomen... dat betekent dat de hersencellen een gigantisch zuurstofgebrek hebben, en dat ze intussen worden vergiftigd door hun eigen afvalstoffen die nu niet meer door de bloedstroom worden afgevoerd.

Daar komt nog eens bij dat onder zuurstofloze omstandigheden de normale processen ofwel tot stilstand komen, ofwel juist extra gifstoffen produceren die normaal gesproken (dus mét zuurstof) niet zouden worden geproduceerd.

Kortom, de hersenen kunnen niet meer functioneren vanwege zuurstofgebrek en vergiftiging.

Dat er in zulke omstandigheden allerlei rare dingen gebeuren, hoeft dan ook niet te verbazen.

Tel daar nog eens bij op dat zelfs niet vaststaat dat de BDE-ervaring *tijdens* de bijna-dood-fase wordt beleefd... Het zou immers ook kunnen dat je op dat moment helemaal niets ervaart, maar dat er "alleen maar" een hoop onzinnige signalen in het geheugen terecht komen vanwege de vergiftiging. Wanneer je later toch weer bijkomt, zit er een hoop willekeurige ruis in het geheugen. De hersenen doen hun best daar iets van te maken - en zo komt er achteraf een herinnering tot stand aan iets dat nooit is gebeurd.

(Dit laatste is geen feit, het is slechts iets wat een verklaring *zou kunnen* zijn. Ter vergelijking: stel dat iemand jou op 3 oktober bewusteloos had geslagen, en terwijl jij in coma lag bij jou een herinnering in je geheugen had geplaatst aan een gezellig dierendagfeest op 4 oktober. Dan had je toen je op 5 oktober vlak voordat je deze vraag stelde bijkwam, volop kunnen vertellen over dat gezellige dierendagfeest, zonder te beseffen dat je dat helemaal niet hebt meegemaakt! Voor jou is er namelijk geen verschil tussen een echte herinnering en een achteraf "geïmplanteerde" herinnering. Bij een BDE zou iets vergelijkbaars kunnen gebeuren door de vergiftiging.)

Een BDE is meestal een zeer indringende ervaring, vaak heel positief maar soms ook angstaanjagend, maar een BDE zegt niets over wat er werkelijk gebeurt tijdens en na het overlijden.
Cryofiel
een jaar geleden
Cryofiel
een jaar geleden
Eén van de aspecten die is (en misschien nog steeds wordt) onderzocht is het "uittreden". Een aantal mensen die een BDE heeft ervaren, vertelt achteraf dat ze het gevoel hadden te zijn "uitgetreden". Dat ze dus buiten hun lichaam kwamen, en van daaruit dingen zagen (of hoorden) die ze nooit hadden kunnen zien (of horen) als ze gewoon "in hun lichaam" zouden zijn gebleven. Zo zijn er mensen die na een operatie die bijna tot de dood leidde maar waarbij ze op het nippertje konden worden gered, vertellen dat ze boven de operatietafel zweefden, en neerkeken op hun eigen lichaam, en op de chirurgen en de andere medici die paniekerig probeerden de patiënt te redden. Een aantal chirurgen heeft toen gedacht: als die inderdaad af en toe gebeurt, kunnen we dat testen door een grote letter, of een afbeelding, aan de bovenkant van de operatielamp te plakken. De patiënt kan die letter of afbeelding nooit zien - tenzij hij uittreedt. (vervolg hieronder)
Cryofiel
een jaar geleden
(vervolg) Wanneer er eens een BDE optreedt in die operatiekamer, en de betreffende persoon achteraf kan vertellen wat er op de bovenkant van de operatielamp stond, zou dat bewijs vormen voor het daadwerkelijk bestaan van een uittreding. Nog nooit heeft iemand kunnen vertellen wat er op de operatielamp stond... Dit is slechts één voorbeeld van onderzoek dat is gedaan. Andere onderzoeken kijken naar de ervaringen van patiënten die een ernstig hersenfalen overleefden, zonder bijna dood te zijn geweest. Een deel van die mensen ervaart dezelfde verschijnselen die bij een BDE horen, of verschijnselen die daar enorm op lijken.