Hoe weten mensen dat magie nep is?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2K
LeonardN
3 jaar geleden
Het is andersom.
Er is geen enkele reden om op dit moment aan te nemen dat magie echt zou zijn.
Alle claimers van mensen die zeggen iets magisch te kunnen doen hebben dat tot nu toe niet op enige overtuigende wijze kunnen bewijzen aan de rest van de wereld.
Zoals ik dus ook niet geloof dat er een theepot rond de zon draait zo neem ik ook aan dat de volgende dingen niet bestaan:
-kabouters
-mensen met magische krachten
-mensen met paranormale krachten
-geesten
-goden
-... onbewezen geclaimde actie/concept
Het is dus niet zo dat ik weet dat bovenstaande niet bestaat of kan bestaan, zodra er geen bewijs voor de claims komt die mensen maken, waarom zou ik ze dan geloven? Als je wil zien wat er gebeurt als claimers van ongeloofwaardige claims zich laten testen:
https://www.youtube.com/results?search_query=james+randi+exposes De vraag is dus: "Waarom zijn er mensen die denken dat magie echt is?"
Welke bewijzen kunnen ze hiervoor leveren, en hoe houden die "bewijzen" zich.

Antwoorden (3)

De werking van het trucje wordt aan ze uitgelegd, of ze hebben het zelf al door, de slimmeriken!
3 jaar geleden
We kunnen simpelweg zeggen: Dat weten we niet.
Het is meer een kwestie van geloof.
Laten we een andere vorm als voorbeeld nemen: Hoe weten mensen dat (bijvoorbeeld) God niet bestaat?
Antwoord: We weten niet of God wel of niet bestaat.
Daarom kunnen we ook niet zeggen dat we het weten.
Heel veel mensen zijn er van overtuigd dat Magie (of God) niet bestaat omdat ze het niet kunnen zien of waarnemen en daarom denken ze te weten dat het niet bestaat, andersom geldt hetzelfde.
Maar laten we een wetenschappelijk uitgangspunt nemen.
In de wetenschap zeggen we: Omdat we het niet meten en waarnemen betekent dat niet automatisch dat iets er niet is of bestaat.
Omgekeerd betekent dat ook dat omdat we het niet meten en waarnemen dat het er is of bestaat.
Omdat die toestand onderhevig is aan verandering betekent dat, dat het niet bestaat als dat het niet bestaat.
Denk bijvoorbeeld aan donkere materie: aan de hand van modellen op hoe het universum zich ontwikkeld en zich gedraagt MOET er iets zijn dat daar voor zorgt.
Daarom is er een theorie bedacht die dat gedrag beschrijft en de oorzaak hebben ze donkere materie genoemt.
Toch hebben we nog nooit donkere materie gemeten of waargenomen.
Dat betekent niet dat het niet bestaat en er niet is.
Maar het betekent ook niet dat het er wel is.
Het is dus tot nu toe onmogelijk om dat te weten en dat kan je dus ook niet zeggen.
Hetzelfde geld voor Magie, Geesten of Religie.
We weten het niet en het is onmogelijk om te zeggen of we het weten.
Dit tot het tegendeel bewezen is.
Dat is het antwoord.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
-min
"(stuk over wetenschap werkt en dan): Hetzelfde geld voor Magie, Geesten of Religie."
Neen. Voor donkere materie is een reden om aan te nemen dat het zou moeten bestaan. "Dit tot het tegendeel bewezen is."
Nee en dat is helemaal verkeerd gedacht. Degene die de claim maken dat magie bestaat, goden bestaan of geesten bestaan hebben de bewijslast.
Dus: Pas als magie bewezen wordt weten we dat het waar is.
https://kloptdatwel.nl/2014/01/26/de-bewijslast/ Zo werkt het bij de wetenschap overigens ook. De wetenschappers die aannemen dat er donkere materie is zullen dat aan moeten tonen. Het is niet waarheid tot iemand het tegendeel bewijst. "Maar het betekent ook niet dat het er wel is."
Tja zo kan ik van alles bedenken wat jij nooit kan weerleggen, zo werkt het natuurlijk niet. Donkere materie is vziw GEEN theorie maar nog steeds een hypothese.
nl.wikipedia.org/wiki/Theorie Er is op dit moment geen enkel reden om aan te nemen dat magie bestaat.
Mensen kunnen het niet weten. Het universum is ongelooflijk uitgestrekt van aard. Het bestaat uit verschillende facetten die elk hun eigen doel dienen en gezamenlijk deze realiteit vormen. Er kunnen natuurlijk gevallen zijn waarin magie nep is, maar dat alleen is geen directe weergave van magie als geheel. Het hangt echt af van de omstandigheden van de situatie. Het is belangrijk om een open geest te hebben en te accepteren dat we niet alles weten. Maar tegelijkertijd moeten we waakzaam blijven en kritisch nadenken. Als je voldoende oplettend bent, zul je de inconsistenties opmerken van een bepaald soort magie dat nep is. Aan de andere kant zijn er echter bepaalde situaties die echt onverklaarbaar zijn. Met een open maar kritische geest ontrafelen we geleidelijk de verschillende mysteries van dit universum.