Wat zijn goede tips voor een HSP-er om zich staande te houden in de maatschappij?

HSP is hoog sensitief persoon.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ik kom zo snel op 8 tips: 1) ontdek en aanvaard waar je hooggevoelig voor bent (fysieke prikkels, groepen, bepaalde situaties) 2) ga gerust bepaalde situaties uit de weg. Ik bezoek geen verjaardagen meer (kom later voor 1 op 1 bezoek), vermijd mensenmassa's, draag soms oordoppen op mn werk, etc. dit is niet vluchten of zwak, maar jezelf serieus nemen en goed voor jezelf zorgen. 3) bereid moeilijke situaties, bijv op je werk of met familie, zoveel mogelijk voor. Waar mogelijk: beperk deze. 4) pas je werk zoveel mogelijk aan je eigenschappen aan. ook als dat pas op de langere termijn kan door bijv eerst een opleiding te doen 5) ontdek ook wat jou goed doet, bij mij in de natuur zijn, en gun jezelf die momenten 6) wees open over je eigenschappen in relaties (familie, vrienden, partner, kinderen) en blijf trouw aan wat je kunt en niet kunt. 7) laat je niet opjutten door "de maatschappij". je zou dit moeten en dat toch zeker wel kunnen. jij weet wat je kunt en wilt, leef daar naar. ook als dat maakt dat bepaalde mensen bijv geen vrienden meer willen zijn (was bij mij pijnlijk maar ook bevrijdend) 8) HSP's zijn niet wankele, kwetsbare, snel huilende, tot WAO gedoemde halfburgers! Vind je kracht! Die zit er door je HSP zijn zeker óók. En ga dan daar mee aan de slag. Je zult snel merken dat HSP zijn niet alleen maar iets niet kunnen is, maar voor- en bovenal iets wel kunnen is. Veel succes gewenst.

Zorgvuldig je vrienden uitkiezen. De krant de deur uit, de oordopjes paraat, in een rustig dorpje gaan wonen, niet te veel kijken naar SBS6.

Veel praten met anderen. Je moet je gevoelens kwijt kunnen. Praat ook met de personen bij wie je bepaalde gevoelens krijgt, dat kan ook opluchtend werken.

Omdat je veel meer prikkels oppikt die bij "normale "mensen uitgefilterd worden, moet je pogen overprikkeling te vermijden. Heftige, plotselinge impulsen/gebeurtenissen en zielsberoerselen hebben bij HSP ers veel meer impact. Dat heeft nadelen maar ook voordelen, HSP ers voelen dingen en situaties aan waardoor ze tot groot nut kunnen zijn. Het bewaken van de eigen grenzen bepaalt of het een lust of een last is. Toegevoegd na 19 minuten: Er is goed mee te leven als je poogt de vele prikkels in goede banen te leiden en er de juiste dingen mee te doen. Je invoelend vermogen kan anderen enorm tot steun zijn, maar dezen kunnen ook erg op je gaan leunen. Dan zie je dingen op de kop verkeerd gaan, lang voor anderen dit doorzien, je waarschuwingen zullen niet altijd begrepen worden en zellf wil je niet altijd een onheisprofeet zijn. HSP zit vaak gekoppeld aan hoogbegaafdheid. Dat op zich brengt andere aspecten mee, juist op inzicht en doorzicht zul je sterk zijn, maar de overbelasting loert omdat je nog altijd een normaal lichaam bezit die je mentale capaciteit niet altijd ondersteunt. Het leidt tot vaak een sterk rechtvaardigheidsgevoel en een bijzonder gevoel voor humor. HSP ers gebruiken niet graag SSRI's omdat ze de afstompende werking op hun gevoel als storend ervaren. Het intens beleven maakt ook dat je kunt genieten en voelt dat je leeft. Dus de balans vinden en trachten te behouden is zeer belangrijk. Een eerder antwoord had het over veel praten. Zelf raad ik dat aan met mensen die vooral ook kunnen luisteren, zijn het mensen die zelf veel praten, dan kan dat je uitputten. Er zijn ook mensen die zeggen dat je meer eelt op je ziel moet krijgen. Dat is onzin. Je fijngevoeligheid en vaak hoge denksnelheid voorzien inplicaties van handelingen en kunnen dus enorm behulpzaam zijn in het helpen van mensen die het spoor bijster zijn. Als je voldoende rust neemt en rustmomenten inlast, kun je de achterstand wegwerken en goed in de gaten houden dat je jezelf niet over de kop jaagt. Het is wat als rijden in een Ferrari, je moet heel voorzichtig gasgeven, goed overzien en controle houden. Dan kun je echt opschieten in dit leven. Laat je je opjagen of opjutten dan kun je lelijk over de kop gaan. Veel HSP ers maken een overspanning door. Dan moet je dus beter leren jezelf door het leven te sturen. Accepteer jezelf, helaas begrijpen velen je niet. Daar moet je begrip voor hebben. Het is geen kwaal en geen stoornis.

Er zijn verschillende vormen en verschijnselen van HSP. De ene heeft het meer op emotioneel gebied (snel van streek en verdrietig of geschrokken), de ander meer op rationeel gebied (bovenmatig snel moe worden van feestjes, werk, school etc.). Ik weet niet precies welke vorm jij bedoelt, maar het belangrijkste is dat je: A) accepteert dat je HSP hebt B) je grenzen leert kennen en die niet onnodig overschrijdt C) je omgeving verwittigt van het feit dat je wat gevoeliger bent dan de gemiddelde persoon Ga er dus nuchter mee om. Je hebt HSP, net als heel veel andere mensen, en daar kom je nu eenmaal niet vanaf. En in feite is dat ook helemaal niet nodig. Het is helemaal niet erg om een emotioneel radertje te hebben met een verhoogde activiteit. Sommige elementen van HSP kunnen moeilijk door één deur met de manier waarop onze samenleving draait, maar zolang je duidelijke grenzen stelt en je leven inricht binnen diezelfde grenzen, is het prima draaglijk en kun je er zelfs je voordeel uit trekken. Jij bent immers degene die bepaalde prikkels het snelst oppikt en het beste weet hoe je daar op een verantwoordelijke manier mee omgaat.

Een H.S.P.er is een normaal functionerend persoon, die volkomen normaal in de maatschappij kan meedraaien. Een verstandige H.S.P.er gaat zodanig met zijn hooggevoeligheid om, dat hij daar geen enkel nadeel van ondervindt. Wel zou hij op de juiste momenten gebruik kunnen maken van deze hooggevoeligheid, door anders met zijn naasten en zijn omgeving om te gaan. Kan hij dat nog niet voldoende, dan is dat een belangrijk punt om aan te werken en kan hij dit nadeel in zijn voordeel omkeren, zover als er van een nadeel gesproken kan worden.

Accepteren dat je een HSP er bent en het jezelf vooral niet kwalijk nemen. Heel veel mensen met HSP hebben baat bij haptonomie. Het is vooral prettig om alles wat je wegstopt en aan niemand kwijt kunt, eens wel kwijt te kunnen aan een onpartijdig iemand die luistert en je handvaten kan geven hoe je het beste ermee omgaat. Langzaam aan sta je sterker in je schoenen en ga je je relaxter voelen. Je leert niet alleen je te uiten maar ook wat en hoe je moet denken en doen. In elk geval lucht het op. Ook Reiki boekt goede resultaten. Lees eens hierover, het helpt je herkennen en dat geeft ook al een goed gevoel om te weten dat er mensen zijn die dit ook meemaken, je staat niet alleen. Elaine Aron, de grondlegster van HSP, heeft hier heel veel goede boeken over geschreven.

Allereerst door te zorgen dat je basis en balans in dit leven goed is. En dat valt niet altijd mee, want door je supergevoeligheid blijven er veel indrukken, gedachtes en gevoelens aan je vast kleven, wat toch weer een plekje bij je moet vinden. Vooral negatieve gebeurtenissen blijven vaak als een ballast om je heen hangen, want je komt uit het grote licht, waar geen onrecht en negativiteit is. Door je intense gevoel voor rechtvaardigheid, waarheid en liefde, valt dit moeilijk te verdragen. De oplossing is om je extra te beschermen, door een schild om je heen te bouwen, waarbinnen jij veilig bent. Ook heel goed is het te bedenken dat je uit het licht komt, met als doel om liefde en vrede te brengen, want dat is je missie. Vergeet en verlies daarbij niet jezelf, want hoog sensitieve personen hebben nogal de neiging om zichzelf voorbij te lopen, en voelen zich dan weer ongelukkig. Geef met de gulheid van je hart, maar zorg ook voor rust en bezinning. Een liefhebbende omhelzing van mij.

Ik had toen ik jonger was ook last van dat soort dingen. IK zag gekleurde dingen om mensen,ik wist dingen van mensen die ik liever niet wou weten, want ik kon het toch niet bewijzen,en mensen ontkennen het toch als je iets weet van hun, wat je normaal niet kan weten. Maar daar door wist ik een ding wel zeker,dit is echt.En wonderen bestaan niet zonder een God dus ik wist dat er een God moest bestaan.Ik wist niet waar ik het zoeken moest je had zo veel geloven moslims, boeddhisten enz.Ik liep rond met een innerlijk gebed en vraag naar de waarheid.Ik lag op een avond op de bank en me ouders waren naar familie en ik werd midden in de nacht wakker en zag een levens groot kruis op de muur,met gebouwen met koepels. Ik keek om me heen of het met me geschitsveld mee ging maar het bleef precies op die plek gloeien. Ik wist dat dit mijn antwoord was.Ik ben niet in een christelijk gezin opgevoed.Op momenten daarna kreeg ik zonde besef niet op een strenge manier maar wel gewoon eerlijk en wist dat ik een zondige dingen deed.Op het moment dat anders wou maar wist dat ik het niet kon voelde ik dat er iets in mij veranderde net of ik een nieuw mens was geworden helemaal verheugd zoooo blij...Maar wat ook bij de verandering hoorde was dat ik die gavens kwijt was en dat voelde ook als een grote bevrijding.Ik was zo zelfbewust zo nuchter en wist dat ik in de waarheid was en het leven had...zoals Jezus zegt ik ben de weg de waarheid en het leven....Mij frustreerde de paranormale gavens enorm ik heb nog steeds als ik erg gespannen ben dat elecktriece deuren uitvallen en niet open gaan

Ga vooral op weg. Het leven geeft op zijn tijd, en op de juiste weg. Niet die tijd die wij graag willen, of zelfs proberen af te dwingen. De beste leermeester is nog altijd de praktijk, ofwel, het leven aan gaan en te onderzoeken. De gebeurtenissen zullen je leermeester zijn. Waak voor de afstand die je met jezelf kunt creëren wanneer je te veel gefocust bent op en luistert naar goedbedoelde meningen van anderen/bladen/boeken. Blijf vooral jezelf volgen. Sterkte.

Op tijd en stond eens letterlijk en figuurlijk stil staan bij jezelf. Stil zitten of liggen mag ook hoor ;-) En dan heel bewust heel langzaam en heel diep ademen. Van zodra je voelt dat je rustiger wordt kan je ook nog neuriën, of zelfs zingen als je daar goed in bent. Dwaal met je gedachten naar oorden die jouw een gevoel van rust bieden. Verder: Je vooral niet alleen voelen met dit fenomeen en ga op zoek naar mensen die vanuit ervaring de voordelen van dit fenomeen hebben ondervonden. Hoe groter jouw netwerk van begrijpende mensen hoe meer jij jouw 'ding' kwijt kan en hoe sneller jij zelf oplossingen gaat zoeken voor jouw specifieke situatie. En er zijn nogal wat voordelen hoor. Je merkt ze echter pas op van zodra je dit fenomeen ook als een 'Geschenk' kan aanvaarden. Ik zou liegen als ik zeg dat je er op termijn nooit meer hinder zal van ondervinden, tenzij je medicatie neemt maar daar heb ik bewust niet voor gekozen. Weet dat er nog nooit iets zomaar op ons pad is gekomen... al wordt ons geduld soms heel lang op de proef gesteld vooraleer we de voordelen van iets begrijpen en vervolgens benutten. Wees blij dat je gebruik kan maken van internet want daardoor is het stukken gemakkelijker om aansluiting te vinden met mensen die je begrijpen en kunnen helpen. Ik las hier al vele bruikbare reacties op jouw vraag dus ik ga ervan uit dat je er wel uit komt... en als het allemaal weer wat te intens wordt? Dan ga je weer van voor af aan beginnen, ga je stilstaan, zitten of liggen en haal je diep en rustig adem tot je weer naar dat innerlijke stemmetje van jou luistert dat jou duidelijk maakt wat voor jou de beste manier is om met jezelf om te gaan. Want... hoe goed bedoeld al onze raadgevingen ook zijn, er is maar één die zo goed weet wat goed is voor jezelf dan jijzelf... je moet gewoon de moeite doen om eens 'tijd' te maken om naar jezelf te luisteren. Enne... luidop praten (al dan niet in gezelschap) is ook een efficiënte manier om naar jezelf te luisteren hoor ;-) Succes!

Er is al veel geschreven waaraan ik niets toe te voegen heb, ben het er allemaal mee eens. Alles bij elkaar helpt het wel. Mij helpt: meditatie en Tai chi ( slap houden van de spieren waardoor door verschillende beginoefeningen de Chi zelfs bij een beginner al voelbaar stroomt). Je terugtrekken in de natuur als het kan en een lekkere wandeling maken of gewoon lekker buiten een stukje schrijven, of je fotocamera mishandelen :D Drink minder koffie, ik heb de afgelopen maand gemerkt dat als ik koffie drink ik aanzienlijk prikkeliger ben dan wanneer ik van die heerlijke japanse senchathee drink bijvoorbeeld, die overigens heel ontspannend werkt ( groene thee ook). Hou je schouders en nek in de gaten. Als je in je hoofd zit gaan die veel omhoog en dan span je ze dus automatisch aan, even ontspannende oefeningen doen door bijvoorbeeld je schouders op te trekken en te laten zakken, een paar keer, dat vinden ze prettig :) Zelfde geldt voor je sluit- en bilspieren, buikspieren en kuitspieren die je aanspant ongemerkt. Dit kost ongemerkt ontzettend veel energie. Verlies van energie levert prikkels op. (Dit weet ik pas sinds twee weken en ben dit aan het uitproberen en ik voel duidelijk de energie stromen en minder last van prikkels.) Als je lichaam je vertelt dat je moe bent, dmv prikkels, zet dan de wekker anderhalf uur en slaap eventjes bij. ga in ieder geval liggen met je ogen dicht. rusten doe je toch. je hoeft niet perse te slapen. Maar met alleen dat uurtje slaap, heb je wel je nodige rust eventjes gehad maar kun je s'nachts toch nog slapen. Wanneer prikkels, doe dan echt ontspannende dingen. Lekker bad, boekje lezen, slapen, enfin je kunt zelf wel invullen waar je blij en ontspannen van wordt. wees in dat opzicht streng voor jezelf, want je bent gauw geneigd toch weer er voor een ander te zijn of iets te doen wat leerzaam is of nog even dat onderzoeken, of toch nog even die boodschap...