Wat zijn goede tips voor een HSP-er om zich staande te houden in de maatschappij?

HSP is hoog sensitief persoon.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een synchroniciteit weer . Laat dit nou juist zijn waar ik wat over aan het lezen ben. Goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof dat het antwoord in je zelf ligt,onder meditatie zal je dicht bij je zelf komen en je zelf beter leren begrijpen
en zal je weten wat je taak zal zijn op deze planeet. Richt je op je schepper onder meditatie,het leven is zijn tekening je zal hem er in kunnen vinden.De ontmoeting met hem zal je rust geven die je verstand te boven gaat en heb je niemand meer nodig om je te laten onderwijzen
zijn geest zal je leiden..... Jezus houd van je Ik had redenen om even scherp op de snede te reageren op Edijst.vergeef me
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet inmiddels wat mijn taak is op deze planeet, verkregen via een visioen in meditatie.
Voor de rest ben ik wel RK opgegroeid, maar niet gelovig. Ik geloof wel in de energie en het alles omvattende universum. Ik kan je niet vergeven, dat is niet aan mij. (Ik heb ook helemaal geen wrok om jou.) Alleen de goedheid en liefde in je eigen hart kan jij jezelf vergeven. Kijk je dieper in je hart, dan kom je uit bij je ziel. En dat is een pracht ontmoeting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb die reis al heel lang geleden gehad.
Ik richt me niet meer op me zelf,maar op hem.
Ik leef niet meer naar binnen gekeerd ik ben al vrij. Doer er meet wat je wilt. Shalom...

Het beste antwoord

Ik kom zo snel op 8 tips:

1) ontdek en aanvaard waar je hooggevoelig voor bent (fysieke prikkels, groepen, bepaalde situaties)
2) ga gerust bepaalde situaties uit de weg. Ik bezoek geen verjaardagen meer (kom later voor 1 op 1 bezoek), vermijd mensenmassa's, draag soms oordoppen op mn werk, etc. dit is niet vluchten of zwak, maar jezelf serieus nemen en goed voor jezelf zorgen.
3) bereid moeilijke situaties, bijv op je werk of met familie, zoveel mogelijk voor. Waar mogelijk: beperk deze.
4) pas je werk zoveel mogelijk aan je eigenschappen aan. ook als dat pas op de langere termijn kan door bijv eerst een opleiding te doen
5) ontdek ook wat jou goed doet, bij mij in de natuur zijn, en gun jezelf die momenten
6) wees open over je eigenschappen in relaties (familie, vrienden, partner, kinderen) en blijf trouw aan wat je kunt en niet kunt.
7) laat je niet opjutten door "de maatschappij". je zou dit moeten en dat toch zeker wel kunnen. jij weet wat je kunt en wilt, leef daar naar. ook als dat maakt dat bepaalde mensen bijv geen vrienden meer willen zijn (was bij mij pijnlijk maar ook bevrijdend)
8) HSP's zijn niet wankele, kwetsbare, snel huilende, tot WAO gedoemde halfburgers! Vind je kracht! Die zit er door je HSP zijn zeker óók. En ga dan daar mee aan de slag. Je zult snel merken dat HSP zijn niet alleen maar iets niet kunnen is, maar voor- en bovenal iets wel kunnen is.

Veel succes gewenst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel voor je antwoord. De tips zijn heel nuttig. +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kies voor dit antwoord, omdat het het meest krachtige antwoord is waar ik mezelf in kan vinden. Alle punten zijn best wel bekend maar het is goed om er wat meer kracht bij te zetten. Dank je wel voor je antwoord.

Andere antwoorden (11)

Zorgvuldig je vrienden uitkiezen. De krant de deur uit, de oordopjes paraat, in een rustig dorpje gaan wonen, niet te veel kijken naar SBS6.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel praten met anderen. Je moet je gevoelens kwijt kunnen. Praat ook met de personen bij wie je bepaalde gevoelens krijgt, dat kan ook opluchtend werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je veel meer prikkels oppikt die bij "normale "mensen uitgefilterd worden,
moet je pogen overprikkeling te vermijden.
Heftige, plotselinge impulsen/gebeurtenissen en zielsberoerselen hebben bij HSP ers veel meer impact.
Dat heeft nadelen maar ook voordelen, HSP ers voelen dingen en situaties aan waardoor ze tot groot nut kunnen zijn.
Het bewaken van de eigen grenzen bepaalt of het een lust of een last is.

Toegevoegd na 19 minuten:
Er is goed mee te leven als je poogt de vele prikkels in goede banen te leiden en er de juiste dingen mee te doen.
Je invoelend vermogen kan anderen enorm tot steun zijn, maar dezen kunnen ook erg op je gaan leunen.
Dan zie je dingen op de kop verkeerd gaan, lang voor anderen dit doorzien, je waarschuwingen zullen niet altijd begrepen worden en zellf wil je niet altijd een onheisprofeet zijn.
HSP zit vaak gekoppeld aan hoogbegaafdheid.
Dat op zich brengt andere aspecten mee, juist op inzicht en doorzicht zul je sterk zijn, maar de overbelasting loert omdat je nog altijd een normaal lichaam bezit die je mentale capaciteit niet altijd ondersteunt.
Het leidt tot vaak een sterk rechtvaardigheidsgevoel en een bijzonder gevoel voor humor.
HSP ers gebruiken niet graag SSRI's omdat ze de afstompende werking op hun gevoel als storend ervaren.
Het intens beleven maakt ook dat je kunt genieten en voelt dat je leeft.
Dus de balans vinden en trachten te behouden is zeer belangrijk.
Een eerder antwoord had het over veel praten.
Zelf raad ik dat aan met mensen die vooral ook kunnen luisteren, zijn het mensen die zelf veel praten, dan kan dat je uitputten.
Er zijn ook mensen die zeggen dat je meer eelt op je ziel moet krijgen.
Dat is onzin.
Je fijngevoeligheid en vaak hoge denksnelheid voorzien inplicaties van handelingen en kunnen dus enorm behulpzaam zijn in het helpen van mensen die het spoor bijster zijn.
Als je voldoende rust neemt en rustmomenten inlast, kun je de achterstand wegwerken en goed in de gaten houden dat je jezelf niet over de kop jaagt.
Het is wat als rijden in een Ferrari, je moet heel voorzichtig gasgeven, goed overzien en controle houden.
Dan kun je echt opschieten in dit leven.
Laat je je opjagen of opjutten dan kun je lelijk over de kop gaan.
Veel HSP ers maken een overspanning door.
Dan moet je dus beter leren jezelf door het leven te sturen.
Accepteer jezelf, helaas begrijpen velen je niet.
Daar moet je begrip voor hebben.
Het is geen kwaal en geen stoornis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillende vormen en verschijnselen van HSP. De ene heeft het meer op emotioneel gebied (snel van streek en verdrietig of geschrokken), de ander meer op rationeel gebied (bovenmatig snel moe worden van feestjes, werk, school etc.).

Ik weet niet precies welke vorm jij bedoelt, maar het belangrijkste is dat je:
A) accepteert dat je HSP hebt
B) je grenzen leert kennen en die niet onnodig overschrijdt
C) je omgeving verwittigt van het feit dat je wat gevoeliger bent dan de gemiddelde persoon

Ga er dus nuchter mee om. Je hebt HSP, net als heel veel andere mensen, en daar kom je nu eenmaal niet vanaf. En in feite is dat ook helemaal niet nodig. Het is helemaal niet erg om een emotioneel radertje te hebben met een verhoogde activiteit.

Sommige elementen van HSP kunnen moeilijk door één deur met de manier waarop onze samenleving draait, maar zolang je duidelijke grenzen stelt en je leven inricht binnen diezelfde grenzen, is het prima draaglijk en kun je er zelfs je voordeel uit trekken. Jij bent immers degene die bepaalde prikkels het snelst oppikt en het beste weet hoe je daar op een verantwoordelijke manier mee omgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prima antwoord!
+
Een H.S.P.er is een normaal functionerend persoon, die volkomen normaal in de maatschappij kan meedraaien.
Een verstandige H.S.P.er gaat zodanig met zijn hooggevoeligheid om, dat hij daar geen enkel nadeel van ondervindt.
Wel zou hij op de juiste momenten gebruik kunnen maken van deze hooggevoeligheid, door anders met zijn naasten en zijn omgeving om te gaan.
Kan hij dat nog niet voldoende, dan is dat een belangrijk punt om aan te werken en kan hij dit nadeel in zijn voordeel omkeren, zover als er van een nadeel gesproken kan worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je wat tips?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja gdano. je onvermijdelijke vraag.
Je probeert een uitweg te vinden in je eigen kennis, een oplossing en tegelijk ergenis omdat je zelf heel goed weet hoe het werkt, zo goed, dat je anderen prima kunt helpen.
Je geeft andere autoles om goed en veilig te kunnen rijden, terwijl je eigen auto met pech aan de kant staat.
Je hebt geleerd waar je moet zoeken in geval van pech, maar kan het niet vinden.
Het zou goed zijn, al je kennis op dit gebied even aan de kant te zetten, het geeft je alleen maar onnodige onrust en frustratie, even je krukken weg waar je nu zo graag op leunt, je zult ervaren dat je zonder sterker bent dan je zelf dacht, laat dat besef de basis zijn om verder te gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, jammer dat je het algemeen laat. Ik lees wat je schrijft, maar helaas zie ik nog niet hoe en wat. Ben bang dat je antwoord de vergetelheid in raakt.
Ik ben bang dat de stappen wat kleiner moeten voordat ik het licht kan zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat eddijst vooral bedoelt dat je HSP niet meer als een 'ziekte' moet zien, maar als een gift. Doordat jij meer prikkels ontvangt, kun je situaties, gebeurtenissen en problemen beter inschatten.
Door er rationeel mee om te gaan, kun je bepaalde dingen een waarde toekennen in een vroeg stadium. Soms moet je van je zwakte een wapen maken. Zelf zou ik je ook geen specifieke stappen kunnen geven. Ik weet alleen dat heel veel 'aandoeningen', om het zo maar even te noemen, grote voordelen kennen. Zodra je die ontdekt, kun je je eigen beperking compenseren met de voordelen ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ gdano Opnieuw is er je angst.
Ik ben zeker niet algemeen geweest in mijn antwoord, je leest niet wat er staat, neem er je tijd voor.
Je nodige stappen kleiner maken dan goed zou zijn, is je probleem alsmaar opnieuw voor je uit schuiven, zo geef je, je angsten de kans om te groeien. @ Tristan, scherp gezien!
maak van je zwakheden een voordeel en de wereld ligt voor je open.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Edijst is echt ver van het nuchtere,hij denk al te weten wat er met je aan de hand is Goeroe Edijst.
Ooh wat vinden mensen het toch fijn als je om hulp vraagt dan kunnen ze even laten zien hoe wijs ze zijn wat belachelijk. Tot eer van hun zelf.Daar bouwen ze zich aan op door jou advies te geven. mischien ligt ie zelf wel met grote problemen en is ie zelf de gene met autopech,en mischien weer even door de vraag van jou en dat ie weer even leraar mocht spelen dat ie een moment mag voelen dat ie zich belangrijk voelt en dus ook weer even gelukkig. Maar ik hoop toch wel dat je beseft dat de praatjes die je hier hoort echt je niet gaan helpen, als je wel een probleem heb.Want we zitten hier natuurlijk wel op de vraag van spiritualiteit,en hier is natuurlijk een wedstrijd je van wie het meest gevoelig is.Eentje wil ik buiten me beklach houden en dat is doepie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
carlosmith, jouw paranormale gave zijn je afgenomen, schrijf je, nadat je een lichtend kruis gezien hebt op de muur.
Is dat jouw antwoord op de vraag?
heb jij hem daar mee geholpen? Gdanonym en ik hebben al paar honderd reacties en antwoorden met elkaar gewisseld.
En op iedere vraag om advies en/ of hulp, antwoord een ieder naar eer en geweten als bedoeling de ander te helpen, je hoeft het niet met mijn antwoord eens te zijn, je kan me minduimpjes geven, want iedereen is hier vrij om te zeggen wat hij denkt.
Maar welkom in de discussie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan hem niet helpen en jij ook niet.
woorden zijn een tijdelijke verzadiging,maar wat de Heer en Meester Jezus van het al in hem kan doen is blijvend.
Ik kan wel getuigen.
Ik heb er anderen gave voor terug gekregen,door hem
Ik ben blij dat ik van die duivelse dingen af ben,door hem
Ik ben vrij,door hem
Geen mens, geen mens,praatjes, praatjes, praatjes.
Geef de eer toch aan je God,die kan hem helpen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat ik met mijn reactie wil zeggen, dat we elkaar heel goed kennen en weten wat we bedoelen.
De heer en meester Jesus, of hoe iedereen hem ook mag noemen, is een heer van liefde, in jouw reactie vond ik dat niet terug, het was beledigend en vernederend, misschien was dat zo niet helemaal bedoelt, maar wat er staat ervaar ik als heel vervelend.
Dat elektrische deuren uitvallen als jij in de buurt bent, zie ik als duivels werk, kan dat niet anders verklaren.
Voor mij mag God alle eer hebben, want ik zelf kan niets, ik ben niets meer dan een dirigent ,een doorgever.
ik hoop dat je dat begrijpt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Carlossmith, Ed en ik kennen elkaar al een hele tijd hier op gv. Wij zeggen alles tegen elkaar altijd zo eerlijk mogelijk, met als pure doel om elkaar te helpen.
Alle zijn reacties hier op dit antwoord zijn bedoeld om mij te helpen. En dat is de enige wijze waarop ik het opvat. Nog nooit, maar dan ook nooit, is er een aanleiding geweest voor anders. Ik neem Ed zijn adviezen dan ook altijd zeer ter harte en zijn woorden blijven bij mij. Misschien zal ik zijn woorden hier over een tijdje beter begrijpen dan dat ik nu doe.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ gdanonym, komt goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Ed, ja dat weet ik. Je woorden beginnen al meer en meer door te dringen..........
Accepteren dat je een HSP er bent en het jezelf vooral niet kwalijk nemen.
Heel veel mensen met HSP hebben baat bij haptonomie. Het is vooral prettig om alles wat je wegstopt en aan niemand kwijt kunt, eens wel kwijt te kunnen aan een onpartijdig iemand die luistert en je handvaten kan geven
hoe je het beste ermee omgaat. Langzaam aan sta je sterker in je schoenen en ga je je relaxter voelen. Je leert niet alleen je te uiten maar ook wat en hoe je moet denken en doen. In elk geval lucht het op.
Ook Reiki boekt goede resultaten.
Lees eens hierover, het helpt je herkennen en dat geeft ook al een goed gevoel om te weten dat er mensen zijn die dit ook meemaken, je staat niet alleen. Elaine Aron, de grondlegster van HSP, heeft hier heel veel goede boeken over geschreven.
13 jaar geleden
Allereerst door te zorgen dat je basis en balans in dit leven goed is.
En dat valt niet altijd mee, want door je supergevoeligheid blijven er veel indrukken, gedachtes en gevoelens aan je vast kleven, wat toch weer een plekje bij je moet vinden.
Vooral negatieve gebeurtenissen blijven vaak als een ballast om je heen hangen, want je komt uit het grote licht, waar geen onrecht en negativiteit is.
Door je intense gevoel voor rechtvaardigheid, waarheid en liefde, valt dit moeilijk te verdragen.
De oplossing is om je extra te beschermen, door een schild om je heen te bouwen, waarbinnen jij veilig bent.
Ook heel goed is het te bedenken dat je uit het licht komt, met als doel om liefde en vrede te brengen, want dat is je missie.
Vergeet en verlies daarbij niet jezelf, want hoog sensitieve personen hebben nogal de neiging om zichzelf voorbij te lopen, en voelen zich dan weer ongelukkig.
Geef met de gulheid van je hart, maar zorg ook voor rust en bezinning.
Een liefhebbende omhelzing van mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had toen ik jonger was ook last van dat soort dingen.
IK zag gekleurde dingen om mensen,ik wist dingen van mensen die ik liever niet wou weten, want ik kon het toch niet bewijzen,en mensen ontkennen het toch als je iets weet van hun, wat je normaal niet kan weten. Maar daar door wist ik een ding wel zeker,dit is echt.En wonderen bestaan niet zonder een God dus ik wist dat er een God moest bestaan.Ik wist niet waar ik het zoeken moest je had zo veel geloven moslims, boeddhisten enz.Ik liep rond met een innerlijk gebed en vraag naar de waarheid.Ik lag op een avond op de bank en me ouders waren naar familie en ik werd midden in de nacht wakker en zag een levens groot kruis op de muur,met gebouwen met koepels.
Ik keek om me heen of het met me geschitsveld mee ging maar het bleef precies op die plek gloeien. Ik wist dat dit mijn antwoord was.Ik ben niet in een christelijk gezin opgevoed.Op momenten daarna kreeg ik zonde besef niet op een strenge manier maar wel gewoon eerlijk en wist dat ik een zondige dingen deed.Op het moment dat anders wou maar wist dat ik het niet kon voelde ik dat er iets in mij veranderde net of ik een nieuw mens was geworden helemaal verheugd zoooo blij...Maar wat ook bij de verandering hoorde was dat ik die gavens kwijt was en dat voelde ook als een grote bevrijding.Ik was zo zelfbewust zo nuchter en wist dat ik in de waarheid was en het leven had...zoals Jezus zegt ik ben de weg de waarheid en het leven....Mij frustreerde de paranormale gavens enorm ik heb nog steeds als ik erg gespannen ben dat elecktriece deuren uitvallen en niet open gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En jouw antwoord op de vraag is?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus,en niet jouw Mens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klinkt eerder haatdragend dan liefdevol.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee ik ben niet haatdragend,je kan het zo wel interpreteren,om dat het leters zijn.Nee ik heb geprobeerd duidelijk te zijn.En ik ben zelf ook mens,
en ik ken mijn zeer grote beperkingen.En mischien had ik het wel wat beter kunnen formuleren, mijn welgemeende excuses Edijst voor de manier waarop maar niet de inhoud. Soms lijkt iets niet liefdevol om dat je soms streng moet zijn,stel je kind gooit een steen op de auto van de buurman zeg je toch ook niet ik ben een vader van liefde,ik straf jou niet nee dan moet je duidelijk en rationeel kunnen zijn.Ik zal het nog harder aansnijden,
Er zijn in de buurt mensen vermoord stel het is familie van je en de dader word gepakt en komt voor de rechter en de rechter zegt ik ben een rechter van liefde ik spreek jou vrij.Dan is voor mij gestoord,en dan moet ie uit zijn ambt gezet worden. Maar je hebt gelijk de liefde staat voor op
en het is nooit de bedoeling geweest om haatdragend te zijn...
Ga vooral op weg.
Het leven geeft op zijn tijd, en op de juiste weg. Niet die tijd die wij graag willen, of zelfs proberen af te dwingen.
De beste leermeester is nog altijd de praktijk, ofwel, het leven aan gaan en te onderzoeken. De gebeurtenissen zullen je leermeester zijn.

Waak voor de afstand die je met jezelf kunt creëren wanneer je te veel gefocust bent op en luistert naar goedbedoelde meningen van anderen/bladen/boeken. Blijf vooral jezelf volgen.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kort, krachtig en waar!
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nooit iemand gevolgt van deze wereld.
En zal ik ook nooit doen.
Ik heb wel gelijkgestemde mensen om heen verzameld ,die zo denken zoals ik, die me sommigen momenten wijze raad kunnen geven. Je zegt de gebeurtenissen zullen je leermeester zijn;
Dat is toch voor iedereen zo?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Edijst zegt is waar. Nee edijst is niet waar. Hij geeft de indruk dat ik het nog moet vinden. En edijst ik heb gevonden,ik bewandel de juiste weg,dus wat ie zegt is niet waar. Mijn probleem is juist dat ik alles zelf wil doen en nooit mensen om hulp wil vragen,en te laat ben naar anderen hun mening te vragen.Ik ben juist erg gefocust op me zelf. Ik heb ADD wij zijn erg op ons zelf.Dus Edijst ik ben niet haatdragend ik vind het wel vervelend als je zegt dat iets waar is, wat over mij gaat. Terwijl je dat niet eens aan mij gevraagd heb of het klopt.Want het klopt niet.
ondanks dat het zeer algemeen is.klopt het nog niet...
Ik ben niet algemeen naar jou geweest edijst ik heb het risico gelopen dat ik het fout kon hebben.Jij weet het zelf wel...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ carlosmith
In ieder geval weet ik nu een ding, je hebt A.D.D.
verder wil ik me graag in jou verdiepen, begrijpen, met je mee voelen, maar je bent te chaotisch, je reactie's staan onder de verkeerde antwoorden, vrees ik, zo is het helemaal niet meer te volgen, zo las ik in een andere reactie van je een welgemeend exuses en dat je niet haatdragend bent, daar ben ik al heel erg blij om, maar nu nog de rest, het woord is aan jou!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oke Edijst het eerste;Je zegt dat de deuren uitvallen door duivels werk,gelukkig ben ik niet zo gevoelig voor jou woorden,want gelukkig weet ik zelf wel waardoor het komt
er staat ook bij als ik erg gespannen ben, is een paar keer voorgekomen bv op een begrafenis van me opa.Maar je had ook eerst even kunnen inventariseren voor dat je zoeen uitspraak doet.Zie je maar weer hoe belangrijk het is dat je niets van anderen moet aannemen,je wereld zou toch instorten,als het echt demoniche werk was, maar gelukkig weet ik beter. Maar ik neem je niks kwalijk, als het over mij gaat. @Ed, ja dat weet ik. Je woorden beginnen al meer en meer door te dringen….......Dit is wat ie zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Edijst ik hoop wel dat je reageert op me laatste reactie.
ondanks dat het wat bot over komt,dat komt door de letters.
Als je tegen over me zou zitten en ik zou met je praten zou je het heel anders ervaren.Ik zeg het gewoon zoals het is soms wat confronterend,maar dat vind ik belangrijk,
dat doe ik niet om je te kwetsen,geloof dat maar. Shalom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ carlosmith, ja dat heb ik gezegd, dat was mijn reactie op jouw zeer stevige opmerkingen over mij, maar ik kan het ook nog steeds niet anders uitleggen.
Als jij een harde reactie geeft, kan je er ook een terug verwachten, maar jij weet beter, kan je dat uitleggen?
ik begin je een beetje te begrijpen, je leeft in een voor ons onbekende wereld, je ziet de dingen op een andere manier, legt het ook anders uit en het lijkt of je er op uit bent mensen te kwetsen, maar dat is eigenlijk niet je bedoeling, het is denk ik, een stukje onmacht het anders te formuleren, heb ik dit zo goed begrepen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lijkt een beetje op terug pakken maar is oke.
Nee ik ga het u niet uitleggen wat het wel is.
Ja tuurlijk weet ik het beter ik woon toch al 25 jaar in dit lichaam,wat mezelf betreft lijkt het me toch logische dat ik het beter weet. Ja dat zal u wel niet gewend zijn, om dat u de meeste moet gaan vertellen wat ze ervaren en wat er met ze aan de hand. Maar bij mij hoeft dat houd niet weg dat ik niet benieuwt ben naar u theorie,dus ik zou zeggen brand los.Als u het goed heb zal ik het bevestigen
als u het fout heb zal ik het toch proberen uit te leggen wat het is.Ik sprak laatst met iemand over de doop toen zij de gene met wie ik sprak dat me ogen straalde.Een hint En vergeet niet dat het een enkele keer is gebeurt
en alleen alleen als ik gespannen ben..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hoor geen terug pakken, maar alleen verklaren waarom ik zo reageerde,maar ik jouw niet uit elkaar te pluizen hoor, was ook niet mijn bedoeling, vroeg eigenlijk om een bevestiging van wat ik in mijn laatste reactie vertelde, hier komt hij nog even: ik begin je een beetje te begrijpen, je leeft in een voor ons onbekende wereld, je ziet de dingen op een andere manier, legt het ook anders uit en het lijkt of je er op uit bent mensen te kwetsen, maar dat is eigenlijk niet je bedoeling, het is denk ik, een stukje onmacht het anders te formuleren, heb ik dit zo goed begrepen?
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee Edijst klopt echt niks van,totaal geen onmacht,behalve dan dat je me kaar niet ziet. En ik de boel even wou wakker schudden,vond het allemaal een beetje zweverig.Ik dacht even weer met bijde beentjes op aarde.Nee Edijst geen onmacht hoor ik sta helemaal voor me zelf in.Ik ben niet Gek of dom,ik weet precies wat ik doen, maak je gen zorgen.Nee ik wou scherp op snede
reageren.Ik irriteer me gewoon een beetje aan goeroe gedrag ik geloof dat mensen zeer zelfvoorzienend zijn als ze de weg terug vinden naar hun schepper.En dan wakker worden uit hun dronkenschap. En dan hoor ik dat alles en dan denk wat een praatjes.Maar ik ben niet haardragend
ik ben anders heel liefdevol. Maar goed ik kap er mee.
Ik weet genoeg... tot in andere discussies Shalom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Shalom
Op tijd en stond eens letterlijk en figuurlijk stil staan bij jezelf.
Stil zitten of liggen mag ook hoor ;-)
En dan heel bewust heel langzaam en heel diep ademen.
Van zodra je voelt dat je rustiger wordt kan je ook nog neuriën, of zelfs zingen als je daar goed in bent.
Dwaal met je gedachten naar oorden die jouw een gevoel van rust bieden.

Verder:

Je vooral niet alleen voelen met dit fenomeen en ga op zoek naar mensen die vanuit ervaring de voordelen van dit fenomeen hebben ondervonden.
Hoe groter jouw netwerk van begrijpende mensen hoe meer jij jouw 'ding' kwijt kan en hoe sneller jij zelf oplossingen gaat zoeken voor jouw specifieke situatie.

En er zijn nogal wat voordelen hoor.
Je merkt ze echter pas op van zodra je dit fenomeen ook als een 'Geschenk' kan aanvaarden.

Ik zou liegen als ik zeg dat je er op termijn nooit meer hinder zal van ondervinden, tenzij je medicatie neemt maar daar heb ik bewust niet voor gekozen.

Weet dat er nog nooit iets zomaar op ons pad is gekomen... al wordt ons geduld soms heel lang op de proef gesteld vooraleer we de voordelen van iets begrijpen en vervolgens benutten.

Wees blij dat je gebruik kan maken van internet want daardoor is het stukken gemakkelijker om aansluiting te vinden met mensen die je begrijpen en kunnen helpen.

Ik las hier al vele bruikbare reacties op jouw vraag dus ik ga ervan uit dat je er wel uit komt... en als het allemaal weer wat te intens wordt?

Dan ga je weer van voor af aan beginnen, ga je stilstaan, zitten of liggen en haal je diep en rustig adem tot je weer naar dat innerlijke stemmetje van jou luistert dat jou duidelijk maakt wat voor jou de beste manier is om met jezelf om te gaan.

Want... hoe goed bedoeld al onze raadgevingen ook zijn, er is maar één die zo goed weet wat goed is voor jezelf dan jijzelf... je moet gewoon de moeite doen om eens 'tijd' te maken om naar jezelf te luisteren.

Enne... luidop praten (al dan niet in gezelschap) is ook een efficiënte manier om naar jezelf te luisteren hoor ;-)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is al veel geschreven waaraan ik niets toe te voegen heb, ben het er allemaal mee eens. Alles bij elkaar helpt het wel.
Mij helpt: meditatie en Tai chi ( slap houden van de spieren waardoor door verschillende beginoefeningen de Chi zelfs bij een beginner al voelbaar stroomt).
Je terugtrekken in de natuur als het kan en een lekkere wandeling maken of gewoon lekker buiten een stukje schrijven, of je fotocamera mishandelen :D
Drink minder koffie, ik heb de afgelopen maand gemerkt dat als ik koffie drink ik aanzienlijk prikkeliger ben dan wanneer ik van die heerlijke japanse senchathee drink bijvoorbeeld, die overigens heel ontspannend werkt ( groene thee ook).
Hou je schouders en nek in de gaten. Als je in je hoofd zit gaan die veel omhoog en dan span je ze dus automatisch aan, even ontspannende oefeningen doen door bijvoorbeeld je schouders op te trekken en te laten zakken, een paar keer, dat vinden ze prettig :) Zelfde geldt voor je sluit- en bilspieren, buikspieren en kuitspieren die je aanspant ongemerkt. Dit kost ongemerkt ontzettend veel energie. Verlies van energie levert prikkels op. (Dit weet ik pas sinds twee weken en ben dit aan het uitproberen en ik voel duidelijk de energie stromen en minder last van prikkels.)
Als je lichaam je vertelt dat je moe bent, dmv prikkels, zet dan de wekker anderhalf uur en slaap eventjes bij. ga in ieder geval liggen met je ogen dicht. rusten doe je toch. je hoeft niet perse te slapen. Maar met alleen dat uurtje slaap, heb je wel je nodige rust eventjes gehad maar kun je s'nachts toch nog slapen.
Wanneer prikkels, doe dan echt ontspannende dingen. Lekker bad, boekje lezen, slapen, enfin je kunt zelf wel invullen waar je blij en ontspannen van wordt. wees in dat opzicht streng voor jezelf, want je bent gauw geneigd toch weer er voor een ander te zijn of iets te doen wat leerzaam is of nog even dat onderzoeken, of toch nog even die boodschap...