Voel je op afstand iemands dood?

afgelopen dinsdag was ik 's avonds in slaap gevallen in de zetel voor tv. Niets abnormaals, gebeurt vaker, gezien mijn dienstrooster. Maar op een gegeven moment ben ik als een gek wakker geschrokken , niet wetende wat mij overkwam. Nadien was ik klaar wakker.
De dag nadien kreeg ik via mijn werkmail het droevige bericht dat een goede collega overleden was (zelfmoord). Nadien dacht ik er aan dat dit misschien op hetzelfde moment kon geweest zijn dat ik hevig ben wakker geschrokken. Kan dit?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Er zijn mensen die geloven dat je iemands sterven kunt voelen.
Een eenvoudiger verklaring is dat je veel vaker wakker schrikt, zonder dat je hier een conclusie aan verbindt. De kans is groot dat er toevallig wel een keer iets gebeurt op dat moment. Waar je dan een verband mee gaat leggen. Maar dat is eerder een kwestie van kansberekening dan van paranormaal aanvoelen.
Wikipedia:
Toeval is een opmerkelijke samenloop van gebeurtenissen of omstandigheden die geen duidelijk oorzakelijk verband met elkaar hebben. De perceptie van opmerkelijke toevalligheden kan leiden tot bovennatuurlijke, occulte of paranormale claims.
Vanuit een statistisch perspectief zijn toevalligheden onvermijdelijk en vaak minder opmerkelijk dan ze intuïtief lijken.
Toegevoegd op 27 augustus 2020 08:32: bron
3 jaar geleden
Niets is onmogelijk. Dus jouw vraag zou bevestigend beantwoord kunnen worden. Al blijft het voor velen ondenkbaar. Wanneer jij het gevoel hebt dat hier een connectie ligt dan is dat wat het is. Groet
Kijk ook eens naar de uitleg van synchroniciteit. Niet helemaal hetzelfde maar wellicht brengt je dat meer naar jouw waarheid.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ja, natuurlijk kan dat. Je hebt het zelf ervaren!

Apen op een afgelegen eiland leren een kunstje. Bijvoorbeeld op een nieuwe manier een kokosnoot open te breken. Na wat tijd gebruiken apen op andere eilanden ineens ook deze nieuwe methode. Er zijn hier veel voorbeelden van.

Mensen zijn ook met elkaar verbonden. Omdat het een collega betreft heb je een nauwere band met hem dat met een willekeurig ander iemand. Zelfmoord is iets heftigs. Jij hebt dit opgepikt. Misschien ook nog andere collega's, maar dat hoeft niet. Omdat je lag te slapen was je meer ontvankelijk voor deze gebeurtenis dan anderen die hem niet kenden en hard bezig waren met de dingen van de dag.

Hoe dit allemaal kan? Mijn indruk is dat dit komt door ons bewustzijn.

Ik hoop dat je dit allemaal goed kunt verwerken...