Waar komt de naam beeldenstorm vandaan?

Ik weet de betekenis van een beeldenstorm, maar waarom wordt het een storm genoemd?

Ivana
3 jaar geleden
Jun 12
‘Beeldenstorm’ met een hoofdletter verwijst naar de historische gebeurtenis in 1566. Of ook de beeldenstorm van 2020 – het omvertrekken van standbeelden – historisch genoeg wordt voor een hoofdletter? De tijd zal het leren.
Uit: Onze Taal
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er werden zóveel beelden en schilderijen verwoest, dat het op een storm begon te lijken. Vandaar de Beeldenstorm
tinus1969
3 jaar geleden
Een oude betekenis van 'storm' is aanval, zie ook het woord 'bestorming' en het Duitse 'Sturm' (dat nog steeds zowel stormals aanval betekent). Een beeldenstorm is dus een aanval op beelden.
SentWierda
3 jaar geleden
Het woord 'beeldenstorm' kan wel of niet een hoofdletter hebben.
Beeldenstorm (met hoofdletter) = orgie van vernielzucht in 1566.
beeldenstorm (zonder hoofdletter) = bestrijding van geijkte opvattingen of instellingen.
Bron: Trouw Schijfboek.

Het beste antwoord

Een oude betekenis van 'storm' is aanval, zie ook het woord 'bestorming' en het Duitse 'Sturm' (dat nog steeds zowel stormals aanval betekent). Een beeldenstorm is dus een aanval op beelden.
3 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een beeldenstorm is net zo verwoestend als een echte storm, het weersverschijnsel.
3 jaar geleden
Beeldenstorm vind zijn oorsprong in de mate van onderscheid die gemaakt wordt.
Een storm die over een land raast, raakt daarbij alles wat die tegenkomt. Het maakt niet uit of het een boom, een huis of een mens is: die windkracht 9 blaast er tegenaan.
Als er een paar beelden worden omvergetrokken, dan is dat nog geen beeldenstorm. Het wordt pas een beeldenstorm als er in grote mate beelden worden omver getrokken, waarbij afgerekend wordt met het verleden. Zonder onderscheid dus of met maar moeilijk te definiëren onderscheid.
Wat dat betreft is de huidige situatie nog geen beeldenstorm, het is gericht specifiek op personen die in het verleden niet hebben gehandeld volgens de huidige inzichten over gelijkheid van rassen of volkeren.