Stenen of kiezels op een graf achterlaten is een oude joodse traditie, maar de oorsprong is onduidelijk. Het is geen gebod, eerder een gewoonte of traditie. In de loop van de tijd zijn er veel verschillende interpretaties voor deze praktijk aangeboden.

Een waarschuwing voor joodse priesters die bekend staat als Kohanim:
In de tijd van de Tempel in Jeruzalem begonnen Joden graven te markeren met stapels rotsen als een manier om Kohoh te waarschuwen dat ze terug moesten blijven. De joodse priesters (kohanim) werden ritueel onrein als ze binnen een meter van een lijk kwamen.

Om de zielen in deze wereld te houden
De Talmud, ook wel de Shas genoemd, vermeldt dat nadat een persoon sterft, zijn of haar ziel blijft wonen in het graf waar hij of zij werd begraven. Joden geloofden dat het plaatsen van de stenen op een graf de ziel in deze wereld zou onderdrukken. Sommige mensen vinden hierin troost. Een andere interpretatie suggereert dat de stenen ervoor zorgen dat demonen en golems niet in de graven komen.

Stenen gaan langer mee dan bloemen
Bloemen zullen, hoewel ze mooi zijn, uiteindelijk afsterven. Een steen kan de blijvende herinnering aan stenen symboliseren en zal niet sterven.

Een Hebreeuwse woordspeling
Rabbi Simkha Weintraub, rabbijnse directeur van het New York Jewish Healing Center zei ooit: “Het Hebreeuwse woord voor 'kiezelsteen' is tz'ror - en het komt voor dat dit Hebreeuwse woord ook 'band' betekent. Als we bidden, herdenkt het monument El Maleh Rahamim-gebed (en op andere momenten), we vragen dat de overledene 'gebonden is in de band van het leven' - tz'ror haHayyim. Door de steen te plaatsen, laten we zien dat we er zijn geweest en dat de herinnering van het individu in en door ons blijft leven. "
(aanvulling op dit punt, vanuit het jodendom komt ook de gedachte dat zolang er aan iemand gedacht wordt, iemand niet daadwerkelijk helemaal sterft).

Speciale zorg wordt meestal besteed aan het selecteren van een steen om op het graf van een geliefde te leggen. Het kan een betekenisvolle plek zijn voor de overledene, of gewoon een interessante of aantrekkelijke rots. Omdat er geen gebod is achter het plaatsen van een steen, dient deze actie als een kans voor jou om je eigen, zinvolle ritueel te creëren.

(letterlijk vertaald vanuit: https://www.jewish-funeral-home.com/why-do-jews-place-stones-or-pebbles-on-a-grave/)
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Ik wilde ook een antwoord plaatsen, maar dat maakt dit antwoord volledig overbodig...