stel je voor, je kijkt video's van paranormale dingen. hoe kan je check of iets echt is?

ik kijk op youtube naar raar maar waar detoptien en topNL die dingen zoals slenderman Jeff the Killer geesten en bezeten dingen opzoeken en uitleg geven. maar is het wel waar? anders vertel ik dingen die niet kloppen terwijl ik het intersesant vind

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee, natuurlijk is dat niet echt. Slenderman en jeff the killer al hélemaal niet. Dat zijn gewoon zelf bedachte verhaaltjes op het internet. Creepy pasta heet dat. Is niet echt.
Pieterke
4 jaar geleden
Je hoeft het niet te checken want het is allemaal nep.
Ritsuka
4 jaar geleden
Als je echte feiten wilt, haal je beter een encyclopedie in de bibliotheek.

Antwoorden (2)

Ga ervan uit, dat het allemaal nep is. Er is een wetenschap (of beter pseudowetenschap) die al dit soort zaken onderzoekt. Deze wetenschap heet parapsychologie.
De parapsychologie is een wetenschappelijk omstreden studiegebied dat onderzoek doet naar het bestaan en de oorzaken van psi (paranormale/parapsychische verschijnselen) en de mogelijkheid van een leven na de dood. Met psi worden de door levende wezens veroorzaakte verschijnselen bedoeld die niet verklaard kunnen worden door de natuurwetten en -krachten.
Wetenschappelijk gezien is parapsychologie omstreden. Wetenschappers beschouwen parapsychologie als pseudowetenschap. Voorstanders van onderzoek naar parapsychologie wordt verweten eindeloos met onderzoek door te gaan, hoewel er na decennia onderzoek (sinds het begin van de 20e eeuw) nog geen sluitend bewijs is geleverd voor het bestaan van paranormale vermogens.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
We hebben hier te maken met de kracht van de suggestie, het graag willen zien en de krachten van je eigen brein.
Hierdoor zou je in bepaalde omstandigheden dingen kunnen waarnemen, die je kan zien, voelen en ruiken.
Maar dan is dat nog steeds een product van je eigen brein.
Een foto toestel en een filmcamera, kunnen alleen zichtbaar licht waarnemen, iets wat geen enkele geest ooit zou kunnen doen.
Het kan dus niet eens, om iets te laten zien..
De rest kan trucage zijn, heel makkelijk met een filmtoestel en een computer.
Wel zou je bepaalde gevolgen van een paranormale actie op kunnen nemen, dus het resultaat er van
Zoals bv je raakt iemand aan met je wijsvinger en de hele arm begint te schudden, wat later de hele persoon.
Ook kan je bepaalde zaken meten, zoals ontstekingswaarde, bloeddruk, hartslag enz, voor en na een handeling.
Hier zou je een film van kunnen maken en dan zit je op het randje van de wetenschap en paranormale zaken.
Maar de meeste filmpjes zijn gewoon bedrog.