Zou je als moslim een navel truitje aan mogen doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het is voor een moslim meisje wat kledingkeuze betreft van belang waar ze woont en hoe ruimdenkend haar ouders en broers zijn. Hier in de grotere steden is het niet ongebruikelijk een moslim meisje/vrouw in minirok en naveltrui tegen te komen. De moslims verdelen zich wat dit betreft, het ene deel leeft traditioneel (ook in de grotere steden), waar vrouwen zich geheel bedekken, op het gezicht en handen na. Het andere deel leeft wat vrijer en past zich aan aan de gebruiken die in de stad of het dorp waar zij leven gebruikelijk is. De meisjes waarvan de ouders en broers hier zijn geboren en hun schooltijd hebben beleefd, zijn meestal wat vrijer opgevoed en mogen hun eigen kleding kiezen, maar er zijn ook nog veel uitzonderingen hierop, of bepaalde regels gesteld, waarbij het ene wel toegelaten wordt en het andere niet. Een individueel antwoord is hierop daarom niet te geven.

Als je de koran bekijkt, dan staat daar dat islamitische vrouwen zich degelijk moeten kleden (dus niet opzichtig en ook niet zodat de mannen met lust naar ze kijken). Er staat dat zij hun boezem moeten bedekken met een sluier/kleed. '… hun sieraad niet tonen, behalve wat daarvan zichtbaar is. En zij moeten hun sluiers over hun boezems dragen…' Koran, hoofdstuk 24:31. Ook zegt God tegen de profeet: 'O profeet, zeg tot jouw echtgenotes en tot jouw dochters en tot de vrouwen van de gelovigen dat zij hun overkleden (Djilbâb) over zich heen laten hangen. Op die manier is het gemakkelijker om hen te herkennen en worden zijn niet lastig gevallen' Koran, hoofdstuk 33:59 Als ik dit als uitgangspunt neem, denk ik niet dat het voor een moslima toegestaan is om een naveltruitje te dragen - omdat ze zich moeten bedekken om zo niet lastig gevallen te worden (bijv. verkrachting of aanranding in de hand spelen). Niet in het openbaar in ieder geval. Je mag denk ik best een naveltruitje dragen in de prive sfeer - dus thuis waar alleen vrouwen of alleen mannen van je familieleden zijn, broers en vader bijvoorbeeld zijn. Dat is zijn namelijk mannen die niet met je mogen trouwen en die een familieband hebben.

Bronnen:
http://bekeerlingen.nl/de-islam/islam/kled...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100