Kan ik zeker weten dat reïncarnatie niet bestaat?

Gezien het feit dat maar één godsdienst dit gelooft. (Hindoeisme) Maar als dat niet waar is, geloven 1 miljard mensen in een leugen. Dus hoe kan ik dat zeker weten?

Weet jij het antwoord?

/2500

Dat kun je niet zeker weten Daarom heet het geloof. Geloven is er van uit gaan dat iets bestaat zonder dat je bewijzen hebt

Hoeveel mensen in iets geloven zegt niets. Ooit was er bijvoorbeeld maar 1 moslim, en hij heette Mohammed. En zelfs als er 1 of 2 of 5 mijard moslims zijn, dat maakt wat zij geloven niet meer of minder waar. Bewijzen dat iets NIET bestaat is overigens heel lastig, zo niet onmogelijk. Dan zou je immers claimen dat je ALLES weet. Maar wetenchappers achten reincarnatie buitengewoon onwaarschijnlijk. Mocht je er toch serieus rekening mee willen houden dat je in een volgend leven beloond of gestraft wordt voor je huidige leven, wees dan oprecht en eerlijk, zou ik zeggen. Zodat je niet terugkomt als kip in een legbatterij. Of als manegepaard.

Nee, dat kan je nooit zeker weten.. de enige mensen die het zouden kunnen weten zijn overleden en die kunnen het ons niet vertellen. Dit zal je dus ook nooit zeker weten. Wel kan je erin geloven, dus er van uitgaan dat het wel bestaat.

Kun jij zéker weten dat er geen olifant bestaat met zwart-witte strepen op de huid, zoals een Zebra ? Ik stel je deze vraag om aan te geven hoe moeilijk het is om te bewijzen dat iets NIET bestaat. Ondanks dat je vrijwel zeker het antwoord weet is het bewijzen ervan vrijwel onmogelijk. Met incarnatie geld hetzelfde: bewijzen dat het niet bestaat is vrijwel onmogelijk. 'Bewijzen' waarin beweerd wordt dat het wél bestaat zijn tot op heden niet spijkerhard volgens wetenschappelijke normen. (eerder het tegenovergestelde) Dus, om je antwoord te geven: nee, dat kun je (tijdens je leven) niet zéker weten.

In tegenstelling tot wat er in de eerste post gezegd wordt zijn er heel wat religies en groepen die in reïncarnatie geloven naast de Hindoes. Ook de Jaina, de Sikhs, de Druzen en veel volkeren met natuurreligies geloven in reïncarnatie. Ook binnen het Jodendom zijn er stromingen die daar in geloven, net zoals in het oorspronkelijke Christendom. Binnen het Christendom is er weer een kleine groep die dat oude geloof weer beleid. Ook het Boeddhisme gelooft in reïncarnatie, maar dan niet in de reïncarnatie van jou als ziel, maar van de energie die van jouw "onverwerkt karma" achterblijft in de kosmos. Maar dat is een te ingewikkeld verhaal voor nu. De vraag is natuurlijk waarom je dit wilt weten? Waarom wil je hier zo graag zekerheid over krijgen? Zou je zelf graag willen reïncarneren in een volgend leven? Zou je dat prettig of juist beangstigend vinden? Dat zijn de vragen die je jezelf zou kunnen stellen. Bedenk je daarbij dat dat wat je gelooft ook goed voor je moet zijn. Als het idee van reïncarnatie jou rust en/of vrede brengt in het hier en nu, is dat geloof een geschenk waar niet alleen jijzelf maar ook jouw omgeving baat bij heeft. Als het idee van reïncarnatie jou juist beangstigt, kan je het maar beter achterwege laten. Reïncarnatie betekent bovendien ook gewoon "herboren worden" en daarbij hoef je niet eerst letterlijk dood te gaan. Ik hoorde onlangs een mooi verhaal van een Zenmeester die zijn leerling vertelde over een droom die hij iedere nacht had van een zwarte en een witte hond die aan het vechten waren. Nieuwsgierig vraagt de leerling: "En wie van de twee wint er dan?" Zegt de Zenmeester: "Degene die ik voed."

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100