Heeft meditatie bijwerkingen?

Ik heb bij mijzelf bepalde veranderingen in gedachtegang en geheugen geconstateerd en was benieuwd of het vaker voorkomt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verbetering of verslechtering? Dat maakt nogal wat verschil namelijk. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf ervaar ik enorme verbetering van geheugen, minder behoefte aan slaap en veel meer geduld er zijn meer veranderingen maar ik will ook over negative ervaringen hooren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aah, dat dacht ik al.. re positieve verbeteringen. Je wilt negatieve ervaringen? Daar zou ik echt naar moeten zoeken. Mijn ervaringen zijn ook alleen maar positief.
Mag ik vragen waarom? nieuwsgierigeheid? of angst?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van anderen omdat ik doe het alleen en heb dus geen feedback van een groep of leraar. Het zijn techniken die ik uit kabbalistische tradities heb uitgezocht en dus ken ook niemand die iets daarover kan zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk, kaballa... daar had ik nou nog niet van gehoord! Bedankt! :)

Het beste antwoord

Beginnen met mediteren is voornamelijk een begin van een zoektocht. Een zoektocht waarvan men voelt dat men dit binnen zichzelf moet vinden.

Met bijwerkingen denk ik dat je daarin negatieve ervaringen bedoeld. Misschien ook wel positieve ervaringen, maar dan meer nog niet eerder ervaren ervaringen.

In het begin is het mediteren een zoektocht naar rust en ontspanning. Hierbij zal men voornamelijk de eerste negatieve ervaring meemaken, namelijk stress, onrust en ongeduld.

Wanneer men hier voorbij is, dan begint de zoektocht naar jezelf. Waarbij er als vanzelf je eigen verleden, lichamelijk ongemakken en onverwerkte emoties naar boven komen. Soms is dit zo heftig dat je je werkelijk ziek kunt voelen. Soms moet pijn eerst helemaal door en door ervaren worden, voordat je er klaar voor bent om de emotie achter die pijn te kunnen zien.
Dit kan als heel naar ervaren worden met absoluut lichamelijke en geestelijke bijwerkingen.
Mijn advies hierbij is om het niet te forceren. Net zoals het begin moeilijk is, zal dit ook moeilijk zijn. Wees blij met die pijnen en ongemakken en bedank die, want zonder die signalen wist je niet dat hier mentale problemen zit opgeslagen. Je lichaam schreeuwt om aandacht. Op het moment dat je werkelijk dank je wel kunt zeggen, dan zul je de informatie krijgen die hierin zit opgeslagen.

Ook kan je tijdens meditatie een ervaring krijgen alsof je uit je lichaam treedt, dit is een hele vreemde en misschien wel angstige ervaring. Je kunt bang zijn dat je misschien niet meer terugkomt.
Hierbij zul je je geest sterk moeten maken. Want je moet je bedenken dat je altijd terugkomt en dat jij dat stuurt. Jij bent de baas.

En elke keer als je mediteert kan je nieuwe inzichten krijgen. Je zult jezelf meer en meer gaan begrijpen. Je zult zelfs de wereld beter gaan begrijpen. Omdat de geheimen van de wereld ook in jouw schuilgaan.
Deze inzichten zullen je vormen en je daardoor andere mentaliteit krijgen waarop je in de wereld en jezelf staat. Dus ja, dit is absoluut een bijwerking, een hele positieve bijwerking.

Veel plezier met je meditatie, hou het altijd rustig aan en geniet van de ervaringen. Want ook de negatieve ervaringen zijn positief bedoeld en zullen je helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed en duidelijk Gdanonym! +

Andere antwoorden (6)

Dat lijkt me niet goed. Voordat je weet kun je je helemaal niets meer herinneren. Stop er even mee, en breng een bezoekje aan de huisarts. Je bent een rund als je met je geheugen stunt.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, het gaat om verbétering van het geheugen!
AWM
13 jaar geleden
Ooooooh! Dat schreef ie niet! Maar dat lijkt me evengoed ook niet gezond. Voordat je het weet, herinner je je opeens hoe je geboren of verwekt bent. En dan moet je weer die trauma's zien weg te werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Valt wel mee hoor. Meditatie is een heel normale niet-zweverige bezigheid die helaas is geannexeerd door zwevers die van alles beweren over energieën en wonderbaarlijke gebeurtenissen. In werkelijkheid is het gewoon een manier om wat meer rust te krijgen in je hoofd, waardoor je bijvoorbeeld minder snel vergeet waar je bril ligt (boven op je hoofd) omdat je te druk bezig bent met andere zaken. Je krijgt er geen bijzondere krachten van zoals onmenselijk complete herinnering. Desalnietemin weer een antwoord waar ik hartelijk om moest lachen, alleen daarom al een plusje.
Nee, talloze wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat mediteren onze gezondheid bijzonder goed en effectief kan ondersteunen. Meer energie, een verhoogde alertheid, sterker immuunsysteem, een lagere bloeddruk, cholesterol, spierspanning en hartslag zijn maar een paar van de voordelen die de literatuur beschrijft. Op basis van deze voordelen en het feit dat meditatie geen bijwerkingen kent, lijkt het ons duidelijk dat mediteren voor iedereen met of zonder lichamelijke kwalen van groot nut voor het lichamelijke welbevinden kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uit je antwoord op mijn reactie heb ik inmiddels begrepen dat je benieuwd bent naar eventuele NEGATIEVE gevolgen.

Ik heb ze met de beste wil van de wereld niet kunnen vinden.

Maar.. heel soms kunnen zich bij het oplossen van oude vormen van stress verontrustende verschijnselen voordoen, zoals zweten, koorts, spiertrekkingen of bevingen.

Dat zijn onschuldige onschuldige symptomen, die men het beste gewoon kan accepteren, want ze zijn een teken dat we lichamelijke spanningen aan het afbreken zijn.
Na een tijdje verdwijnen deze symptomen vanzelf.

Ook hoofdpijn, moeheid en het gevoel in watten tezijn verpakt zijn positieve tekens van het oplossen van oude psychische en fysieke afvalstoffen.

Er is geen reden om ongerust te zijn waneer deze symptomen zich in het begin van de meditatie voordoen.

Soms beginnen oude operatielittekens weer pijn te doen. Dat geeft aan dat de pijn in het onderbewustzijn, die de operatie onder narcose heeft veroorzaakt, bewust wordt gemaakt en op die manier vrijkomt. De pijnverschijnselen duren slecht enkele uren of hooguit enkele dagen.

Omdat bij het mediteren ook angst, droefheid, eenzaamheid, woede, ergernis en depressies vrijkomen, verschijnen ze tijdelijk in het bewustzijn.
Maar dat is geen rede tot paniek.
Als we ons met deze gevoelens bezighouden, kunnen we ze bevrijden; met tegenstand worden ze vastgezet.

De genoemde symptomen doen zich slechts in uitzonderlijke gevallen voor.
Ze zijn als positief te beschouwen omdat ze wijzen op de opheffing van stress en het binnendringen in diepere lagen van het bewustzijn.
Wie deze inhoud van zijn onderbewustzijn niet weet te accepteren, mist een kans zichzelf te vinden en te ontwikkelen.

In zeldzame gevallen is het raadzaam een andere soort meditatie te kiezen.
Elke methode werkt bij iedereen anders.
Sommige mensen zijn meer gebaat bij een heftige. maar snelle ontstressing, andere voelen zich prettiger bij een zachte en voorzichtige psychische reinigingskuur.
Welke weg men kiest, is een geheel persoonlijke kwestie.

Meditatie is nooit gevaarlijk, mits op de juiste wijze beoefend.
Ze past altijd harmonisch bij de ware en centrale behoeften van lichaam en ziel.
Meditatie is alleen riskant als ze voor egoïstische doelen wordt gebruikt.
Wie meditatie wil toepassen als vlucht voor de eisen van het dagelijks leven, kan ervaren dat hij van de werkelijkheid vervreemd raakt.
Wie meditatie als machtsinstrument misbruikt, loopt het risico daar zelf schade van te ondervinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Op de website die je geeft staat op de homepage dat 'alle informatie voortkomt uit wetenschappelijk onderzoek'. Echter, de verwijzingen die ze geven worden geëxploiteerd door niet-wetenschappers die hun geld verdienen met deze business. Vind je dat niet verdacht?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet echt..er is en wordt heel veel onderzoek gedaan naar verschillende meditatie/ mindfulnestechnieken. http://www.aandachttraining.info/mindfulness-research.html Veruit in de meeste gevallen met goede resultaten en positieve conclusies.
Meditatie is in de westerse wereld lang niet meer zo mystiek en aardig commercieel geworden.
En op zich is daar niks mis mee.
De wetenschappers onderzoeken niet gratis.. de trainers geven geen gratis lessen. Ik heb zelf ruim ervaring met mediteren.. als ik niet van de positieve kracht ervan overtuigd was, had ik die link niet geplaatst. :)
Ik ken iemand die uiteindelijk in een zware psychose is belandt. Maar moet er wel eerlijk bij zeggen dat deze persoon helemaal 'doorgeslagen' was in het mediteren en bezig zijn met zijn spirituele kracht. Ook was er in dit geval sprake van het werken met Kundalini-energie, wat dus een hele krachtige energie is, en dus zeker voorzichtigheid nodig is om ermee te werken.
Mediteren is natuurlijk hartstikke gezond. Maar zoals alles waar een 'te' voor staat niet goed is (behalve tevreden), is dat bij dit ook. Je moet gewoon alles in balans houden. Als je alles met mate doet, hoef je je nergens druk om te maken, en kun je gewoon lekker blijven mediteren als je daar behoefte aan hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De bijwerkingen die ervaren kunnen worden is dat oud zeer, onverwerkt trauma, aan het licht kunnen komen, met de bedoeling om die te verwerken.
Dat zou als positief of als negatief ervaren kunnen worden, net zoals de persoon ze ervaart.
Overdoseer niets, en doe alles in mate.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ieder mens op aarde is hier om te groeien, niet alleen maar lichamelijk maar ook geestelijk, dit laatste gaat ons hele leven door.
Uitgaande dat alles invloed heeft op alles, heeft ook mediteren invloed op je geestelijke groei, zeker als je wat ouder bent en er als het goed is, meer rust en overzicht in je leven komt.
Meditatie heeft dus eigenlijk geen bijwerkingen, maar positieve resultaten, het geeft ruimte in je hoofd, geeft je meer inzicht in je leven, laat makkelijker onbelangrijke zaken los en laat je dingen begrijpen, waar je soms al je hele leven mee rond loopt.
Volg dit pad en je zult nog verder groeien.