waarom zijn er zo weining joden?

In tegenstelling to bijv. christenen en moslims zijn er niet veel joden.
volgens mij waren dat er vroeger veel meer..
Zijn die misschien door de eeuwen heen overgestapt naar het christendom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
1.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder een steen gezeten tijdens de geschiedenisles?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een beschamende vraag.
zondag
13 jaar geleden
Hoe bestaat het dat je dat niet weet? Dit valt echt in de categorie "Stomme vragen"!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag verbaasde mij ook. Als je nagaat dat er alleen al in de WOII miljoenen joden (en zigeuners, gehandicapten, homo's en andere "minderwaardigen") zijn omgebracht.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zet deze maar op www.domevraag.nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
domme vraag!! Komt ook erg dom over:)

Antwoorden (11)

Vervolging door de eeuwen heen!!! De holocaust heeft ook aan veel joden het leven gekost...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er waren duizenden jaren geleden meer Joden. Velen daarvan hebben zich echter later bekeerd tot het Christendom.
Ook tijdens de WO II zijn er een paar miljoen Joden vermoord. Het aantal Joden groeit niet omdat je een Jood bent, of je bent het niet. Je kan je niet bekeren tot het Jodendom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zegt de term 'Holocaust' je iets?
Zo nee, kijk dan hier eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Holocaust
Dat geeft wel wat uitleg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn miljoenen vermoord een jaar of 65-70 jaar geleden.
Je zou je eigenlijk moeten schamen dat dit niet weet.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook wanneer je dit weet is het een relevante vraag.
escape
13 jaar geleden
Ik zou bij god niet weten waarom je zo een vraag zou moeten stellen als je het antwoord al weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is een ernstig tekort in de opvoeding dat een jong mens dit niet weet.
Op alle lagere scholen en middelbare scholen, op de tv, is 4 mei, Dodenherdenking veel aandacht voor het vermoorden van o.a. veel Joden in de Tweede Wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de vraagsteller dit al zou weten, zou het hem/haar sieren als ie dat vermeldt en uitlegt waarom ie de vraag dan stelt, wat z/hij precies bedoelt. Anders komt het nogal dom over wat mij betreft, en gezien de overige antwoorden lijken meer mensen dat te vinden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn MILJARDEN christenen en moslims en er zijn nooit miljarden joden geweest. Het feit dat het christendom en de islam universalistische religies zijn (maw open voor iedereen) verklaart waarom er nu veel meer christenen en moslims zijn.
joden hebben altijd felle kritiek van verschillende landen en culturen moeten doorstaan , hitler was een van de vele anderen die het op joden voorzien had om ze te vernederen ze te pijnigen ze te verbannen ze te vernietigen en te beledigen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het joodse geloof in principe alleen openstaat voor mensen van joodse afkomst (behoudens enkele bekeerlingen die een zeer streng en langdurig traject moeten afleggen voordat ze geaccepteerd worden) terwijl het christendom en de islam in principe voor iedereen open staan die zich wil bekeren.

Toegevoegd na 15 minuten:
Er zijn MILJARDEN christenen en moslims en er zijn nooit miljarden joden geweest. Het feit dat het christendom en de islam universalistische religies zijn (maw open voor iedereen) verklaart waarom er nu veel meer christenen en moslims zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk zijn er velen overgestapt naar het Christendom.
Met Pinksteren in het jaar 33 ,gebeurde dit reeds:

(Handelingen 2:41) ... Zij dan die zijn woord van harte aanvaardden, werden gedoopt, en er werden op die dag ongeveer drieduizend zielen toegevoegd.

Op hun beurt waren ze allemaal predikers,die het volgende gebod hadden ontvangen:

(Mattheüs 28:19-20) . . .Gaat daarom en maakt discipelen van mensen uit alle natiën, hen dopende in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest, 20 en
leert hun onderhouden alles wat ik U geboden heb. En ziet! ik ben met U alle dagen tot het besluit van het samenstel van dingen.”

Lees daarna nog even in de bijbel het boek 'Handelingen van de Apostelen' ,dat zal je nog meer duidelijk maken hoe het aantal christenen bleef groeien ,en hoeveel Joden er uit diverse landen zich bekeerden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb toch het idee dat het er iets meer mee te maken heeft met de joden vervolging...het is maar een idee..
Ik kan de vorige antwoorden wel volgen met de Holocaust ,met 6 miljoen doden.
Toch is dat niet de reden (toch zeker niet de enige) reden waarom er weinig Joden zijn.
Ik heb het hier wel over 'Joden' als Godsdienst , niet als volk ( dus Bob Dylan zit er niet bij)
Moslims en Christenen hebben gedurende de eeuwen heen er alles aan gedaan om zieltjes te winnen ...en op kwantiteit de wereld te veroveren.
De Joden hebben daar nooit aan meegedaan : nog sterker : iemand die zich tot het Jodendom ,als religie aan te sluiten moet je aan allerhande voorwaarden voldoen en dan nog kan je geweigerd worden. Ik denk dat de niet- imperialistische houding de grootste reden is .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wat verbolgen reacties die ik hier tegenkom, suggereert dat de Justcurious kwetsend overkomt met zijn vraag. Ik vind het jammer dat de vraagsteller dan niet even een toelichting geeft, al is het maar om te laten merken dat ie die massamoord op 6 miljoen Joden niet "even vergeten" was. De vraag is sowieso niet helder, want wat wordt er precies bedoeld met een Jood? genetisch gezien is er een grote verscheidenheid en ontbreekt er de basis voor het begrip 'joods ras'. Religie dekt het ook niet, want er bestaan ook atheïstische joden. Ook huidskleuren van licht tot donker. Miljoenen wonen verspreid over de wereld, dus Israel is ook niet de bindende factor. Er zijn misschien wel veel meer Joden dan hij denkt! En gelukkig maar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Openlijk Joods geloof zie je in Nederland niet veel, in Amsterdam kom je het nog wel tegen.
In de USA is het Jodendom alom vertegenwoordigd.
Veel filmmaatschappijen zijn in Joodse handen en in veel series komen daarom veel links voor met het Joodse geloof, zoals bar mitswa en het gebruik van Joodse termen als Schmuck Heel veel sitcoms etc zijn gelardeerd met joodse invloeden, meer nog dan Christelijke.
Als je weinig Joden ziet komt dat waarschijnlijk omdat je het niet herkent.
Ook veel grote wetenschappers als Einstein,
Oppenheimer en namen met mann aan het eind zijn van Joodse origine.
Ondanks de Holocaust zijn de Joden sterk in het overleven
en hun zakelijk talent is alom bekend.
Als je zoals ik bij de Klaagmuur gesaan hebt en ziet hoe veel en hoe vaak Joden daar uit naam van mn. rijke Amerikanen staan te bidden, krijg je enig besef hoe de Joodse invloed in veel dingen doorwerkt.De Joden zijn echter niet erg exhibitionistisch met hun geloof en daarom valt het niet zo op.
Dat zal wellicht wel een gevolg zijn van de vele vervolgingen die het Joodse volk heeft doorgemaakt.

Toegevoegd na 2 uur:
Zie bij reactie mijn aanvulling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat de nazi's ze te pakken kregen.... Daarvoor waren er andere groeperingen die ze vijandig gezind waren.