Hoe hoort een spiritueel mens te reageren als hij/zij vernedert wordt op een wrede manier?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geestig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil niet moeilijk doen maar het is vernederD worden , nu de antwoordgevers de verkeerde spelling overnemen wil ik er toch iets over zeggen :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Graag gedaan + voor je mooie vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan een ander niet vernederen. Alleen jezelf.

Het beste antwoord

Het is makkelijk om hier even een mooi antwoord op te geven en de puntjes te incasseren.
Maar ieder mens is spiritueel, dus niets bijzonders.
Wel zijn sommige het meer dan de ander.
Een goed spiritueel leven is een leven van liefde en in een leven van liefde bestaat geen wrok en geen haat.
Maar we zijn allemaal mensen, gewone mensen en als ik een schop krijg roep ik ook auw.
En als iemand mij op een wrede manier vernedert, zal dat veel pijn doen en misschien zelfs ,zin ik wel op wraak, zoals soms hier bij G.V.
Maar als de eerste reactie is weggeëbd en de boosheid is verworden tot een glimlach, heeft de liefde weer overwonnen.
Maar dat lukt zo maar niet, daar moet je lang aan werken.
En na heel lang werken en heel veel keren vernederd te worden, ontdek je op een dag, dat niemand je kan vernederen, dat doe je zelf door het zo toe te laten.
Je hoeft je niet te laten vernederen!
Je kan je laten vernederen door je collega.
Je kan je niet laten vernederen door een driejarig jochie uit de buurt, daar lach je even om en je loopt weer verder, ook al zei het jochie het zelfde als je collega.
Pas als je dat begrijpt, weet je wat leven in liefde is en een spiritueel leven is een leven in liefde, een leven met respect voor de ander, ook al is het je vijand.
Een leven met begrip voor de daden van de ander.
Voor de goede en de slechte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Dat vraagt om een enorme zelfbeheersing en een bijna afwijzige ego. Dat is bovenmenselijk, hoe bereik je zo'n controlle zonder te verhuizen naar een klooster?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ouder worden, veel denken en veel hulp van gene zijde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:-) Hartelijk dank
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had je antwoord nog niet eens gelezen voor ik zelf antwoord gaf :schaam: , maar volgens mij zijn we het hier voor het overgrote deel helemaal met elkaar eens. Plusje dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja Marleen, we zijn het vaak meer eens met elkaar als het soms lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een zeer passend antwoord op deze vraag, getuigd van veel levenskennis en ervaring. Plus 1 natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben dus ook spiritueel? Ik geloof volgensmij nergens in.
Kan je dat uitleggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Hersencel ; ja, ook jij zult je van tijd tot tijd wel eens bezig houden met waarom je bepaalde dingen doet, of waarom mensen om je heen bepaalde dingen doen, waarom dingen gebeuren of niet gebeuren . Ook jij zult wel muziek of boeken hebben die je raken, dingen waarmee je je verbonden voelt, momenten van bezinning kennen. Daarvoor hoef je niet in een God of hocus pocus of wat dan ook te geloven. Je hoeft er ook niet voor op een kussentje te gaan zitten of een kaarsje bij aan te steken ; het zijn heel normale menselijke gedachten en gevoelens die je ook gewoon tijdens je bezigheden of op momenten van ontspanning kunt toelaten, zonder daar iets aan te forceren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hersencel, heb jij nooit eens het gevoel gehad als je ergens naar toe ging, dat wordt niets?
Of je kwam iemand tegen en je wist direct, die mag ik niet?
Zonder dat je wist waarom?
Dat is ook spiritueel, dingen, mensen en zaken van te voren aanvoelen zonder dat je er eigenlijk iets van af weet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nieuwschierig, je laat me bijna blozen, dank je.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dikke plus Ed!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Je kan je niet laten vernederen door een driejarig jochie uit de buurt, daar lach je even om en je loopt weer verder, ook al zei het jochie het zelfde als je collega" DAT is de kern! Als je DAT eenmaal door hebt ..... Man wat werd mijn tred toen licht... wat een LICHT... +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist Gee, dat is de kern, dus kies je er zelf voor om je vernederd te voelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eens... hoewel dit in verruit de meeste gevallen een ONbewuste keuze zal zijn. De rest is lid van Club Doma (Ook niks mis mee hoor... ervaren is ervaren.. in al zijn facetten )

Andere antwoorden (35)

Hij realiseert zich dat het niets met hem te maken heeft, maar dat die persoon die de vernederingen uitspreekt een probleem heeft.
Vervolgens heeft hij medelijden met de ander en trekt zich er verder weinig van aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien iets van de andere wang toekeren, In ieder geval rustig en beschaafd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat doet hem helemaal niets. Het aardse bestaan is slechts een zwakke afspiegeling van het hogere, waarin wij immers elkaar alleen maar liefhebben.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een ontroerend, tranenwegpinkend antwoord.
Wat ben jij gegroeid zeg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha... En dan een min geven! :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef nooit minnen.
Teminste bijna nooit, heb het in de afgelopen anderhalf jaar 3 keer gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wel grappig, -netjes lijden vaak tot reactionaire +jes bij AM
AWM
13 jaar geleden
En andersom...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook van mij een plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
antwoordman.. op het gevaar af dat je ons GIGA in de
maling neemt een plus. Heb je in ieder geval iets om over na te denken :P
Het kan ook anders. Getuige deze spiritueel ingestelde Boeddhistische monnik:

Toegevoegd na 59 seconden:
Meesters van Shaolin Kung Fu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eh? Ga eerst wat manieren leren dan praat ik nog met je...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Kung Fu" is chinees voor (vrij vertaald) "grote concentratie" En richt zich voornamelijk op zelfverdediging en innerlijke balans.
De kans dat een Kung Fu meester een klap uitdeelt omdat hij vernederd werd is vrij klein. Domweg omdat hij niet te vernederen IS. Een Kung Fu leerling misschien wel... Mooie sport trouwens!
klap op de muil geven, dat geld ook voor zwevers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand wil vernedert worden of je nu spiritueel bent of niet.Maar jij weet toch zelf wat of wie je bent?Als jij een zuiver gevoel hebt over jezelf kan iemand proberen je te vernederen maar hij raakt alleen zichzelf.Jou reactie bepaalt of het hem/haar gelukt is jou te vernederen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Vernedert=vernederd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De spirituele mens reageert onmiddellijk in een dergelijk geval, maar als hij klaar is met reageren doet hij meteen weer normaal alsof er niets gebeurd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AWM
13 jaar geleden
Dus ze KUNNEN wel normaal doen! Zie je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
LOL @ antwoordman.. GA JE SCHAMEN, GAUW !! :P:P:P
Als je bedoelt met spirituele mens, een gelovige mens. Een mens die gelooft in God zoals in de Bijbel wordt verteld, die mens heeft zijn naaste net zoveel lief als zichzelf. Hij zal geen geweld toepassen, liever dus maar die andere wang, maar hij hoeft absoluut niet over zichzelf heen laten lopen. Een spiritueel mens is geen deurmat, kom nou!
En die andere wang toekeren moet je meer zien als je ontwapenende handeling.

Gewoon voor jezelf opkomen hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door tegen diegene die je vernederd te zeggen, ook jou heb ik lief met de liefde van jezus! En dan vervolgens je rug toekeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie geen ego heeft. kan eigenlijk niet meer vernederd worden, er is niets meer om te vernederen.

Maar ja, zulks is zeldzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verlaag jezelf in ieder geval niet tot het niveau van die ander. Diegene die iemand vernedert...zal dan ook zelf ooit in zijn leven 3 keer vernedert worden..en nog wat erger dan jij nu mee maakt. Dus...sta erboven en als het zo blijft...neem afscheid.
Sommige mensen kun je missen als kiespijn.
Iemand die mijn spiritualiteit niet serieus neemt...past al niet bij mij...Daar ga ik niet eens mee om.
Dat zijn simpele zielen die het nog steeds niet echt begrijpen...om OP DIE MANIER met mensen om te gaan.
Die moeten nog een hoop leren...en sommige leren nooit.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Net als iedereen natuurlijk ; 'spirituele mensen' zijn niks meer of minder dan een ander mens.
Vernederen is echter ook iets wat je láát gebeuren. Wij zeggen altijd : ze kunnen je wel in de zeik zetten, maar het is je eigen keus of je er in blijft staan.
Of ook wel : mensen die van me houden zúllen me niet kwetsen, mensen die er voor mij niet toe doen, kúnnen me niet kwetsen.

Een beetje incasseringsvermogen hoort bij het leven ; niemand heeft alleen maar vrienden of is bij íedereen geliefd. Van tijd tot tijd zul je dus ook negatieve opmerkingen moeten ontvangen. Je kunt er je voordeel mee doen, ze volstrekt negeren of jezelf vreselijk zielig vinden, maar met het laatste maak je je niet populair. Sommige mensen hebben zulke lange tenen dat het onmogelijk is er niet op te trappen, en dat is beslist geen mooie eigenschap. Je moet soms dingen ook een beetje langs je heen laten glijden of kunnen relativeren.

Merk je bij jezelf een bepaalde overgevoeligheid, probeer dan te achterhalen waar die vandaan komt, en wat je daar eventueel tegen kunt doen.
En nogmaals, in mijn ogen is er geen enkel verschil tussen een spiritueel mens - wat je daar ook onder moge verstaan - of een ander soort mens - wat dat dan ook moge zijn. Mijns inziens zijn alle mensen in meer of mindere mate spiritueel, en daarvoor hoef je niet eens in bovennatuurlijke zaken te geloven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan niet.
Die persoon kan niet vernederd worden, want hij heeft geen problemen meer met zijn verleden en heden waarmee hij beïnvloed kan worden. Laat staan vernederd worden.

Als hij nog niet zover is, dan zal hij die vernedering moeten ondergaan. Want die situatie en ervaring heeft hij nodig om wakker te worden. Bovendien zal hij hiermee karma inleveren.
Er is geen goed of fout in reactie. Het zijn allemaal leerprocessen en die leerprocessen wil een spiritueel iemand doorstaan.

Sommigen hebben heel veel van deze ervaringen nodig voordat hij wakker wordt en zal gaan beginnen te herkennen dat hij dit allemaal zelf op zich (wil) roept.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'een spiritueel mens' is natuurlijk nogal een vaag begrip, dat je op zeer veel verschillende manieren zou kunnen interpreteren.
Als je vraagt hoe iemand 'hoort' te reageren, ga je ervan uit dat er een (ongeschreven) regel voor is. Dus dan zou ik zeggen: het ligt aan de stroming waar iemand zich in verdiept, alle stromingen hebben verschillende 'regels'.
En als je niet tot een stroming behoort, is er denk ik geen sprake van hoe je 'hoort' te reageren, kan je dat gewoon zelf kiezen.

Één interpretatie van spiritueel leven, kan zijn dat je ernaar streeft zoveel mogelijk in liefde en harmonie te leven met iedereen om je heen. Dat je probeert om niet vanuit ego en eigenbelangen te handelen, maar vanuit liefde en begrip voor elkaar, op een manier die, voor zover mogelijk, voor alle betrokkenen iets positiefs oplevert.
Een goede insteek zou dan kunnen zijn om je in de ander te verplaatsen, in te zien waarom de ander de behoefte voelt jou zo naar te behandelen, in te zien dat die ander ook pijn heeft. En diegene te vergeven, te zoeken naar een manier die voor jullie beiden fijn is, in plaats van uit gekwetstheid de ander weer te gaan kwetsen. Inzien dat wraak nemen, jouw eigen pijn niet oplost, en alleen maar extra pijn veroorzaakt, plus de kans dat er steeds weer wraak op wraak volgt, en het een oneindige cirkel van pijn wordt. Inzien dat die ander zich gelukkig wil voelen, maar dat op een heel slechte manier aanpakt; dat diegene
Inzien dat de ander niet alleen die klootzak is die jou zo slecht behandelt, maar ook een Mens is, een Persoon, een Ziel, een mogelijk toekomstige vriend.... die probeert zijn eigen pijn weg te krijgen op een verkeerde manier... die gelukkig wil zijn, maar niet weet hoe hij dat moet aanpakken.
Je zou dan die ander kunnen vergeven, vanuit het besef dat de ander alleen maar probeert zijn eigen pijn kwijt te raken. Proberen of je compassie kan voelen voor deze persoon, met zijn pijn.
En dan kijken of er een manier is om vrede te sluiten. Dat is niet altijd mogelijk, sommige mensen willen niet communiceren, voelen zich door een vredelievende reactie bedreigd of in de war, willen die ruzie of geweld niet opgeven, omdat ze zich dan kwetsbaar opstellen....
Je taal aanpassen is dan in ieder geval zinvol: heb het niet over 'ik wil jouw ziel respecteren, omdat ik weet dat jij ook geluk zoekt', zulk soort dingen kunnen zoveel weerstand oproepen. Heb het dan liever over (wordt vervolgd in reactie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'ik heb eigenlijk geen zin in deze ruzie, daar word ik niet blij van en jij waarschijnlijk ook niet. Zullen we gewoon elkaar uit de weg gaan?'. En als de ander echt heel graag jou pijn wil doen, is het nodig om jezelf te beschermen. Je kan iemand vergeven, proberen diegene als broeder/zuster te zien, geluk toe te wensen, maar tegelijkertijd zorgen dat de ander jou geen kwaad kan doen. Dat kan door uit de weg te gaan, vrienden in te schakelen, of eventueel de politie. Als de ander je kwetst, door wat hij zegt, kan je ook inzien dat dat blijkbaar een gevoelige plek is voor jou. Dat er iets is waar je jezelf onzeker over voelt, schuldig, minderwaardig, etc. Je kan daar aan werken, als je het gevoel hebt dat dat nodig is. Níet om onkwetsbaar te worden, maar omdat dat deel van jou misschien heling nodig heeft, waardoor jij gelukkiger kan worden.
En misschien kan je dan zelfs voor jezelf een lichtpuntje in die nare gebeurtenis zien, omdat het jou wel helpt om dat stukje in jou dat uit balans is te ontdekken zodat je het kan helen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan ook zeggen dat spiritualiteit ook te maken heeft met een bewuste keuze maken: kies ik ervoor om het nare gevoel na deze vervelende ervaring kwijt te proberen te raken door wraak te nemen, omdat mijn ego zich beter voelt als ik de machtige ben, en niet de ander; of kies ik ervoor om mijn pijn zelf te verwerken, en dan een oplossing te zoeken die ons verbindt ipv scheidt.
Gewoon niet het spelletje meedoen. gewoon zeggen. Ik heb het gevoel dat je me probeerd te vernederen? Waarom doe je dat.. Dan staan ze meestal met hun mond vol tanden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bidden,dat zijn vernederaar tot andere gedachten komt.
En hem/haar vergeven natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook een spiritueel mens kan wel eens boos en agressief worden.
Alleen zal hij daar niet in blijven hangen, het doorleven en weer loslaten.
In een hart gevuld met liefde en mededogen is nou eenmaal geen ruimte voor dergelijke wraakgevoelens.
Mededogen kan ook zijn plaats zijn als je wordt vernederd, immers die persoon die jou vernedert heeft geen besef van wat hij zichzelf aanricht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Daar is geen vast antwoord op te geven.

Kenmerk van een "spiritueel" mens is eerlijkheid. In alle gevallen moet deze mens actie ondernemen tegen vernedering. Hoe dat hangt van de omstandigheden af.

Hij.zij vraagt zich: Heb ik dit zelf veroorzaakt? Acht ik me boven anderen verheven? Waar steekt de wreedheid in mezelf?

Al naar gelang de antwoorden volgt de actie die moet worden ondernomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In theorie zal jouw'spirituele mens' het hoofd schudden en verder gaan met zijn bezigheden.
In praktijk zal hij thuiskomen en tegen zijn familieleden, vrienden of collega's zijn wedervaren vertellen.(Want hij werd op een 'wrede' manier vernederd.) Misschien zullen minder spirituele mensen dan aktie ondernemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Als iemand je op je rechterwang slaat, moet je diegene ook je andere wang toekeren.'
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Hoort"?? Niets "hoort" zo. Je kunt boos worden, wraak willen nemen. Maar vaak heb je alleen jezelf ermee. Als het je lukt erboven te staan, dan heb je naar mijn mening een heleboel bereikt, en dat doet ook weer af aan de vernedering.
Maar dat is niet hoe het hoort ofzo. Maar vaak is het wel beter voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door in ieder geval geen kwaad met kwaad te vergelden. Om je andere wang toe te keren. (Het kost wel al je moed en kracht om te doen, diegene is veel sterker dan diegenen die bv terug slaat.) Neem bv Ghandi en hoeveel hij daar wel niet mee heeft bereikt!

Toegevoegd na 1 uur:
Terug slaan is de makkelijkste weg, maar je bereikt er zo goed als niks mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
observeren wat dit met je doet
je lichamelijke en geestelijke reacties

rust zoeken binnen jezelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie wraak neemt is een moment gelukkig,wie vergeeft is een heel leven gelukkig.Een oosterse wijsgeer zei dat,volgens mij confucius.

Als je spiritueel ingesteld bent heb je te maken met intelligente energieen.En alle grote spirituele mensen wijzen erop dat vergeving belangrijk is,je niet laten beinvloeden door slechte energieen.

Je voelt je gekwetst maar besef dan dat degene die jouw kwetst nou eenmaal niet de wijsheid kan bereiken waarnaar jij opzoek bent.

Ga naar een waterkant op een mooie dag,met de zon op je gezicht.Sluit je ogen en voel de slechte energie die die persoon je gegeven vind,dat kwetsende laat je door je heen lopen.Dan tap je in op de spirituele energie die jouw voedt.Volgens mij is dat nog onnoembaar bij jouw:),maar dat maakt niet uit.Dat kwetsende gaat vloeit langzaam weg als jij je diep op de universele liefde concentreert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een spiritueel mens ? Zoals een eerdere antwoordgever stelde zijn we allemaal spirituele mensen.

Maar sommigen proberen op een spirituele manier te leven.

Wat ik denk is dat als de persoon jij vernederd heeft en hij je wreed bejegend heeft , deze persoon een probleem heeft . Hij heeft iemand iets aangedaan wat de ander pijn heeft gedaan.

Ik geloof dat , op termijn , diegenen die spiritueel proberen te leven ( spirituele intuïtie hebben , leven volgens het "spirituele plan ", luisteren naar de geest van leiding in het leven ) , als er hen schade wordt aangedaan , en die schade die door een ander wordt veroorzaakt , deze schade als een boemerang terugkeert bij de schade brenger. Verder geloof ik dat de op wrede manier geleden schade , door aanpassingen in het spirituele plan voor jouw leven , door de geest van leiding "vanzelf " bij jou gecompenseerd kan worden.

Dus ik denk dat , diegene die jou schade heeft gebracht daar uiteindelijk zichzelf schade mee aanbrengt ( omdat hij het spirituele plan heeft "verstoord".

Terwijl jij , die geleden schade gecompenseerd krijgt doordat jij jouw leven wel volgens het spirituele plan voor jouw leven leeft .

Niets doen dus , overlaten aan die kracht die ons allen omringd en dóórdringt. Luister naar je intuïtie ( niet naar je ego ) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps : Jij moet "jou " zijn in de derde alinea , "als de persoon jou vernederd heeft ". :-$ .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps : in de laatste alinea : omringd moet omringT zijn . Pff Nederlands is moeilijk. "de kracht die ons allen omringt en dóórdringt ".
Een spiritueel mens "hoort" volgens mij geen dingen te doen die alleen bij hem/ haar horen als zijnde spiritualistisch. We zijn allemaal mensen met gevoelens en spirituele mensen hebben juist daar veel van. Ze voelen nl. alles aan. Ik ben erg gevoelig en ook wel spiritueel, voel de liefde heel diep, heb nooit een grondige hekel aan iemand en ken geen wraakgevoelens. Ik ben dan ook anders dan die mensen die zeggen; "ik sta er boven, ik voel alleen maar liefde, ik draai me om en heb medelijden met die ander', nee, als iemand mij kwetst, doet dat pijn en vooral als het onterecht is of gelogen, kan ik het er niet bij laten zitten!Ik kan me goed beheersen, zal ook nooit mezelf vergeten en niet gaan schelden of schreeuwen. Nee, ik blijf rustig en weet hoe meer pijn woorden kunnen doen dan geweld.
Ik weet niet hoe het komt, maar ik weet dan op dat moment altijd iets te zeggen dat die ander voelt. Heel subtiel zonder gemeen of kwetsend te zijn, iets waar diegene mij nooit op zal kunnen "pakken", maar wel aanvoelt dat hij/zij verkeerd bezig is. Ik let veel op ogen en zie meteen hoe het aangekomen is en als ik weet;"zo dat is aangekomen", voel ik toch stiekem voldoening!
Misschien niet "de spirituele aanpak", maar wel de mijne als toch wel spiritueel mensenkind.
13 jaar geleden
met de woorden vergeef hun Heer want ze weten niet wat ze doen.
Dat lijkt nogal altruistisch maar vraag God om je te laten zien waar deze mensen t.o.v Hem staan.

lees de psalm de voorspoed der goddelozen eens

psalm 73

Het raadsel van de voorspoed der goddelozen
1 Een psalm van Asaf.

Waarlijk, God is goed voor Israël,
voor hen die rein van hart zijn.
2 Maar mij aangaande, bijkans waren mijn voeten afgeweken,
bijna waren mijn schreden uitgegleden.
3 Want ik was afgunstig op de hoogmoedigen,
toen ik de voorspoed der goddelozen zag.
4 Want moeiten hebben zij niet,
gaaf en welgedaan is hun lichaam;
5 in de kwelling der stervelingen delen zij niet,
en met andere mensen worden zij niet geplaagd.
6 Daarom is de trots hun een halssieraad,
het geweld omhult hen als een kleed;
7 hun ogen puilen uit van vet,
de inbeeldingen van hun hart lopen over;
8 zij spotten, en boosaardig spreken zij van verdrukking,
zij spreken uit de hoogte;
9 ze zetten een mond op tegen de hemel,
en hun tong roert zich op de aarde.

10 Daarom wendt zijn volk zich hierheen,
en als water in overvloed wordt het door hen geslorpt;
11 zij zeggen: Hoe zou God het weten;
zou er ook wetenschap zijn bij de Allerhoogste?
12 Zie, zo zijn de goddelozen,
altijd onbezorgd vermeerderen zij het bezit.
13 Maar tevergeefs heb ik mijn hart rein gehouden,
mijn handen in onschuld gewassen.
14 De ganse dag word ik geplaagd,
mijn bestraffing is er elke morgen.
15 Indien ik gezegd had: Ik zal aldus spreken,
zie, dan ware ik afvallig geweest
van het geslacht uwer kinderen.
16 Ik tobde erover om dit te begrijpen,
een kwelling was het in mijn ogen,
17 totdat ik in Gods heiligdommen inging,
en op hun einde lette.
18 Waarlijk, Gij stelt hen op glibberige plaatsen,
Gij doet hen instorten tot puin.
19 Hoe worden zij in een oogwenk tot een voorwerp van ontzetting,
zijn zij verdwenen, vergaan door verschrikkingen;
20 gelijk een droom na het ontwaken, o Here,
versmaadt Gij, als Gij opwaakt, hun beeld.

21 Toen mijn hart verbitterd was,
en ik in mijn nieren geprikkeld werd,
22 toen was ik een grote dwaas en zonder verstand,
ik was een redeloos dier bij U.
23 Nochtans zal ik bestendig bij U zijn,
Gij hebt mijn rechterhand gevat;
24 Gij zult mij leiden door uw raad,
en daarna mij in heerlijkheid opnemen.
25 Wie heb ik (nevens U) in de hemel?
Nevens U begeer ik niets op aarde;
26 al zou mijn vlees en mijn hart bezwijken,
mijns harten rots en mijn erfdeel is God voor eeuwig.
27 Want zie, wie verre van U zijn, gaan te gron
13 jaar geleden
Je vraag is; Hoé hoort een spiritueel mens te...........
Hele wrede vernedering;

Dit is de meest wrede vernedering die ik ooit in een film heb gezien en over heb gelezen;
Jezus die gekruizigd werd! Zo hoort een mens te reageren, zoals Hij dat deed!

Voor ons spirituele mensen ligt dat toch vaak moeilijker, we willen maar kunnen niet altijd. Wij zijn géén Jezus.

Mijn manier;
Ik neem tot mij, kijk er naar, doorvoel, vergeef de ander, deze weet helaas niet beter, dan laat ik los.
Ik onderga natuurlijk niet wat Jezus onder ging en wie wel?

Ghandi is ook een mooi voorbeeld, die onderging en bleef liefde geven en uitstralen, zo mooi!

Toegevoegd na 2 minuten:
Jezus werd 'thuis gehaald' omdat hij een volmaakt mens was.
Wij zijn hier om te leren volmaakt te zijn maar zolang we hier zijn, zijn we niet volmaakt. Ons leerproces gaat door!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat gij niet wilt dat u geschiedt doet dat ook een ander niet!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is geen wet of regel die beschrijft hoe een spiritueel mens hoort te reageren als hij/zij vernederd wordt.

Al was het maar omdat de definitie van het begrip "spiritueel" mens op zich al omstreden is.
Ik weet natuurlijk niet welke definitie jij hanteert.

Voor mij betekent spiritueel zijn dat iemand inzicht heeft in de betekenis van zijn/ haar leven en zelf in de hand heeft wat hij/zij doet met dat leven.
Spiritualiteit is bewust zijn van de eigen vrije wil.

(Dit in tegenstelling tot religie en religiositeit.
religies schrijven ons gedragsregels voor. Spiritualiteit nodigt je uit door eigen ervaring wijs te worden. Maar dit even terzijde)

Iemand die door ervaring zo wijs geworden is dat hij spiritueel genoemd kan worden is niet te vernederen.

Iemand die het nodig acht een stapje op de ladder van aanzien te stijgen door een ander te vernederen lijdt aan een groot ( bewust of onbewust) minderwaardigheidscomplex.

Een dergelijk complex leidt uit zelfbehoud tot geldingsdrang of machtsdrang.
Hij vernedert anderen uit een drang om zich te doen gelden, om door anderen erkend te worden, een behoefte aan macht.
Hij ziet de ander als beter en voelt zich de mindere.

Het ergste dat je zo iemand kan aandoen is hem te negeren.
Dan sta je nog steeds boven hem.

Het makkelijkste is hem het gevoel geven dat de opzet geslaagd is. Jij bent vernederd.. hij heeft gewonnen.

Het mooiste dat je zo iemand kan doen is hem als gelijke te (h)erkennen.

“Don't walk in front of me; I may not follow. Don't walk behind me; I may not lead. Just walk beside me and be my friend.”

Albert Camus.

En de spirituele mens doet wat hem op dat moment goeddunkt, hij is zich immers bewust van de keuzes.

;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi en duidelijk.
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord!
Bedoel je met "Voor mij betekent spiritueel zijn dat iemand inzicht heeft in de betekenis van zijn/ haar leven en zelf in de hand heeft wat hij/zij doet met dat leven."
iemand die de echte werkelijkheid altijd kan zien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er is geen echte werkelijkheid.. niet hier.. niet in dit wat wij leven noemen.
Wij Creeren elk onze eigen werkelijkheid. Met elke gedachte, elk woord, elke handeling.. steeds opnieuw. Wat je denkt, dat schep je
Wat je schept, dat wordt je
Wat je wordt, dat druk je uit
Wat je uitdrukt, ervaar je
Wat je ervaart, dat ben je
Wat je bent, dat denk je Dat is de basis van de keuze... jij kan elk moment van gedachte veranderen en zijn wie of wat je maar wilt.
Jij mag en KAN jouw werkelijkheid steeds opnieuw veranderen. En welke werkelijkheid jij ook verkiest te denken, scheppen, uit te drukken , te zijn en te ervaren..... hij is niet hetzelfde, niet beter en niet slechter dan de mijne. Hij is alleen anders...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel de werkelijkheid die niet hier is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ook de werkelijkheid die niet hier is net zo subjectief is voor de spirituele mens. Er wandelen op deze planeet aardig wat spirituele mensen rond. Bekende en minder bekende... sommigen van hen acht ik hoog. Maar ook zij hebben allemaal een andere visie/ versie op die werkelijkheid die hier niet is. Sommige versies liggen dicht bij elkaar.. anderen lopen mijlenver uiteen.
Ik zou je niet durven zeggen welke versie de juiste is.
Domweg omdat ik het ( ook) niet weet. Hoe spiritueel ook.. zij zijn 1.75m en verkondigen hoe het volgens HEN is om 1.80m te zijn.
ik denk dat daar... wat wij dood of hemel of walhalla of hiernamaals of de eeuwige jachtvelden etc noemen.. 1.80 m is.
Je weet pas werkelijk hoe dat is als je er bent.
En dan nog zal het voor een ieder die 1.80 is anders zijn... Ik ben op het spirituele vlak nog niet eens 1.65m...
Ben nog horrie op mijn versie van de werkelijkheid hier aan het creeeren. Op DIT moment denk ik dat die circkel van denken/ scheppen/ worden/ " daar" gewoon doordraait.
Maar dan sneller, effectiever. Ik denk dat we hier een soort vertraging ervaren die er " daar" niet meer is. Ik heb wat moeite met het idee van Dood gaan... bij de hemelpoort aankomen en daar beoordeeld worden en uitleg krijgen over HOE het dan wel zit. Ik heb moeite met die examencommissie. Ik zie er domweg het nut niet van in.
Waarom zou een God die alles heeft, alles kan, alles weet zich als een soort scheidsrechterende veilingmeester gedragen? Als er al iets als een hemel is denk ik dat daar ook " lagen" zijn. Dat daar ook een verschil is in 165m/ 1.75m en 1.80m.
Dat je hier spiritueel groeit door ervaring.. en dat je je bereikte lengte meeneemt... en dat die groei gewoon doorloopt. Maar mijn filosofie is en blijft hier slechts dat.. een filsofie...
MIJN filosofie.. MIJN werkelijkheid in wording hier.
En ik denk dat dat voor iedereen die al wel 1.75m is net zo geldt.
Volgens mij is iedereen spiritueel, want niemand heeft een waarheid, dus zal veel moeten geloven/aannemen. Mensen die hopen verklaar ik al spiritueel.

Wat er met wie ook gebeurd: als je onrecht word aangedaan, ram er op los, schop, sla, spuug, bijt, stomp, krijs en gil. Je bent meer dan alleen mens en spiritueel. Belangrijk is wel - voel geen angst maar noodzaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan geen beroep doen op spirits, simpelweg vanwege 't feit dat ze niet aangetoond kunnen worden.
Of je jezelf nu dus wel of niet 'spiritueel' acht: bij een reactie naar een ander toe is 't zinloos om de/een spirit erbij te halen.
Je 'hoort' dus alleen naar de feiten te kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
altijd blijven lachen:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hangt ervan af hoeveel de persoon die kwetst hem/haar waard is.
Wanneer het onbeduidende figuren of vreemden betreft, zal niemand zich snel gekwetst voelen. Wel als een gewaardeerd of dierbaar iemand het doet.
Bij zulke onbeduidende of onbekende personen is negeren het beste en het makkelijkst. Hoe spiritueel je ook bent (of wilt zijn) het is verloren energie.
In de andere gevallen kun je het beste vanuit je gevoel reageren in een ik-boodschap. " Dat wat je zei - of deed- heeft me erg zeer gedaan ( erg bang, ongelukkig, onzeker, klein, beschaamd enz. enz.) gemaakt)
Daarmee val je niet aan, maar laat je je eerlijke gevoel zien. Dat duurt altijd het langst en wint altijd. Je zadelt de ander er namelijk mee op, dat hij/zij je iets heeft aangedaan. Iemand die jou dierbaar is en dat ook verdient..wil jou niet kwetsen en zal er iets mee doen.
Wie er niets mee doet..wordt jou een stuk(je) minder dierbaar, of valt misschien wel helemaal af.
Ook goed dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geloof niet dat er mensen zij die niet spiritueel ZIJN. Ongeacht of ze zichzelf dat label hebben opgeplakt.

Het is heel belangrijk te kijken wanneer iemand zich vernederd voelt, of het ook werkelijk zo IS.
Er zijn genoeg mensen die vinden anderen maar vernederend en wreed, maar dat heeft meer te maken met hun 'kijk' op de wereld, die vertroebeld is door vastgehouden ervaringen uit het verleden.

Wanneer het werkelijk zo is, dat iemand op een wrede manier vernederd wordt en het ook echt op de persoon gericht is, wordt het tijd om de hele boel eens goed te overzien.
Hoe heeft die 'ander' zich gevoeld, dat het zover kon komen?

Realiseer je dat het niet om jou gaat, je hebt zelf niets gedaan, het is die ander die onbewust is, of noem het maar, niet-spiritueel is.

Is dit iemand die je liefhad? Ga eens goed kijken naar de situatie waarin je je bevind, en probeer vervolgens je eigen individu uit deze situatie te halen.
Wordt de vernedering dan erger?

Komt de 'reden' van die ander naar 'boven?
Onthoud, dat vele mensen 'redenen' hebben voor hun nare gedrag. Geen van die redenen zijn waarlijk. Niemand heeft namelijk enig reden om een ander wreed te behandelen.
Haal dus ook de reden van die ander weg.
Wat blijft er over?

Tot slot: haal hoop (op verbetering, of excuses) ook nog uit je vizier weg: Wat blijft er over?

Niemand is nooit veranderd door wat een 'ander' hem/haar heeft 'aangedaan'. (misschien in zijn gedrag -onbewust-), ik bedoel van binnen!
Niets wat een ander kan doen, zal ooit ook maar enig effect hebben op wie je werkelijk bent.